Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Asko Vi har mössen i huset nu men de klättrar in via rören som går från utebyggnaderna :p Så jag tänker att om katterna håller rent där finns det inga möss som kan klättra in. Men kattungarna får bo i köket första tiden ;)

Puh, glad att våra möss inte kommer in i huset :D De håller sig inne i väggarna, något som i alla fall roar katterna :cautious: En liten rackare smet in i köket för ett tag sen och Tesla försökte jaga den men jag tyckte väl att hon var lite för långsam så jag tog hand om problemet åt henne ;)

Det enda Tesla fångar är insekter. Sessan skulle aldrig få för sig att äta en mus, hon tycker inte sånt är kattmat. Fnyser åt rått kött. Kattmat på burk eller från påse ska det vara. Serverat i en skål, thank you very much.

@Asko Vi har mössen i huset nu men de klättrar in via rören som går från utebyggnaderna :p Så jag tänker att om katterna håller rent där finns det inga möss som kan klättra in. Men kattungarna får bo i köket första tiden ;)
Aha, då förstår jag! Tyckte att det var lite konstigt att skaffa katt men sedan inte ha dem där det behövs :o:p
Hoppas att du får bra mössfångare!

Puh, glad att våra möss inte kommer in i huset :D De håller sig inne i väggarna, något som i alla fall roar katterna :cautious: En liten rackare smet in i köket för ett tag sen och Tesla försökte jaga den men jag tyckte väl att hon var lite för långsam så jag tog hand om problemet åt henne ;)

Det enda Tesla fångar är insekter. Sessan skulle aldrig få för sig att äta en mus, hon tycker inte sånt är kattmat. Fnyser åt rått kött. Kattmat på burk eller från påse ska det vara. Serverat i en skål, thank you very much.
Jamen eller hur, min förra katt fångade visserligen möss då och då men hon tog dem in dem levande som VI fick se till att få bort istället - typ halloj här kommer jag med en lekkamrat :banghead:

@McFlurry Du får tänka på att jag och @Asko har ragdolls, deras instinkter är lite avtrubbade :D Sessan är förstås en huskatt men hon är lite fin i kanten.
Fast min förra som tog dem levande var faktiskt den där bondkatten som föddes i en lada :angel: Men till hennes försvar så bodde hon bara i hus om somrarna så hon fick inte mycket träning.

Men ja, min nuvarande katt Alice är en ragdoll som har bara hittat förtjusningen i att fånga insekter (hon blev ganska så skicklig faktiskt) men hon går i koppel utomhus. Men rasen är definitivt inte känd för att vara en bra musfångare :angel::D

@zassoo Jag hoppas de jagar mer än insekter ;)

@Asko Haha, jag förstår du inte fick ihop det :p

Är det ingen här inne som har någon jävel till musjägare? Så jag får upp hoppet lite nu när @zassoo och @Asko dratt ner det :p

Jag har, ett helt gäng ;) Våran main coon satt utanför spannmålsförrådet vid huset vi hyrde innan vi köpte vårt hus vi bor i nu och slog råttor medvetslösa med tassen när han hade tråkigt. Sedan väntade han lite och lekte med dem när de halvt om halvt hade kvicknat till igen för att sedan döda dem när han tröttnade. Bonden vi hyrde utav sa att han hade aldrig haft så lite råttor och möss som under de åren vi bodde där för katten tog dem allihop.

Våran andra katt som var innekatt hela livet (av eget val, hon fick gå ut men trivdes bäst inne) tog en mus som råkade ramla ur pappersinsamlingen som stod i skåpet under diskbänken. Hon hade så bråttom att hon högg den över huvudet så att det kraschade och musen stendog direkt. Hon verkligen bara flög på den.

Vår andra innekatt (också av eget val) skrämde livet ur mig en natt. Jag vaknade av något brummade/vibrerande läte och trodde att pannan i källaren hade gått sönder så jag ner i källaren men där var det ju tyst. När jag kom upp i huset igen så hördes ljudet igen och tillslut hittade jag katten med en mus i munnen under min dotters säng. Då var det katten som morrade så högt för att den andra katten inte skulle våga sig fram och sno musen för henne :p och eftersom hon satt under sängen så fortplantade sig ljudet så att det var svårt att höra vart det kom ifrån.

Katterna i stallet tar ständigt diverse möss, sorkar och även fåglar så jag måste alltid stänga gallerluckorna in till boxarna när hästarna är ute för annars sitter katterna där inne och kalasar och det är ju lagom fräscht för hästarna att ha det i sitt hö :yuck: Det är ofta jag får ta rätt på diverse inälvor som de lämnar i gången :meh:

Så de allra flesta katter är faktiskt bra musjägare. Så länge man håller dem i bra hull så att de orkar jaga så brukar det vara det minsta problemet. Vissa tror att en hungrig katt jagar bäst men det är faktiskt tvärtom.

Sally (också ragdoll) är kass på insekter med... sprang en spindel på golvet härom dagen, och sally såg den och blev intresserad. Så hon kollade på den en stund... sen tappade hon uppmärksamheten så hon nästan klev på spindeln när hon gick därifrån :banghead:

Men för att göra @McFlurry lite lugnare så har alla våra bondkatter varit väldigt duktiga musfångare. Även vår hund tog en råtta en gång... Den smög sig fram när hon stod och åt, och när hon fick syn på den blev hon så rädd så hon hoppade på den så den dog. Bättre än katterna som bara leker med maten innan de dödar dem. :p

För övrigt brukar många katter lämna gallan... mycket mysigt att hitta på golvet (eller trampa i) :yuck:

Sally (också ragdoll) är kass på insekter med... sprang en spindel på golvet härom dagen, och sally såg den och blev intresserad. Så hon kollade på den en stund... sen tappade hon uppmärksamheten så hon nästan klev på spindeln när hon gick därifrån :banghead:

Men för att göra @McFlurry lite lugnare så har alla våra bondkatter varit väldigt duktiga musfångare. Även vår hund tog en råtta en gång... Den smög sig fram när hon stod och åt, och när hon fick syn på den blev hon så rädd så hon hoppade på den så den dog. Bättre än katterna som bara leker med maten innan de dödar dem. :p

För övrigt brukar många katter lämna gallan... mycket mysigt att hitta på golvet (eller trampa i) :yuck:

Det är inte så trevligt att kliva på en näbbmus de lämnat precis utanför dörren heller... det säger krunch och splatt :yuck: *vet*

@McFlurry Det är väl lite av ett lotteri om katter blir bra musjägare eller inte. Vissa säger att det beror på om mammakatt är en bra jägare men det är inte bevisat empiriskt. Ras eller icke ras spelar nog inte så stor roll, vissa raskatter är fantastiska jägare andra usla, samma sak för huskatter. Min brors huskatt är en fantastisk fågeljägare, men bryr sig inte ett dugg om möss eller sorkar. Om man vill vara riktigt säker på att få en bra musjägare ska man nog hitta en vuxen omplacering/katthemskatt som har dokumenterat bra musjaktsförmåga. Om man väljer en kattunge, vaccinera, kastrera, chippa innan den släpps ut på fri tass. Sedan bra kvalitetsfoder och omvårdnad så katten mår bra och är sjukdomsfri. Kastrerade katter håller sig också i allmänhet mer hemmavid och om den irrar bort sig så kan upphittarna kontakta dig.

Lycka till med nya katterna :)

Edit: Glömde tillägga, försäkra! Om något händer så kan man lätt stå med stora vetkostnader. Särskilt som de ska vara utekatter och risken till skada därmed är större än för innekatter.

Inte heller trevligt att se katten leka med maten (dvs musen eller vad än det kan vara) och varje gång man tror (hoppas) att den är död så rör den på sig igen och katten ser helt extatisk ut :cry::meh:

Kattungarna är hemma! Då har fått halva köket till sitt förfogande och hunden får inte gå in i köket idag ;) De är rätt rädda nu så ikväll får de bara utforska det nya hemmet :) De var otroligt lugna under bilresan hem iaf, satt i min hunds resebur och den ligger de i nu (med öppen lucka). Min tanke var att det skulle bli deras trygghetsställe och det verkar som att det blivit så :up:

Sjukaste grejer hände nyss! När min sambo öppnade skåpet under diskbänken trillade en mus ut (äckligt, I know!). Musen satte sig bakom kattlådan och den ena kattungen satt på ena sidan av kattlådan och stirrade på musen men gjorde inget. Vi blev helt "Vad f*n ska vi göra?!" så min sambo tog en liten kartonglåda och skulle försöka fånga musen. Men då sprang musen mot katten och katten tog den diiirekt. Gick så sjukt fort! Så nu har den första musen tagits och ätits upp :p Så iaf den ena kattungen är en bra jägare trots sin låga ålder ;)

Nu blev det många inlägg av mig här :D

Här är iaf en bild!:
924060_397063167114828_159245132_n.jpg

Pia till vänster och Lotta till höger :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 391
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 172
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 930
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama