Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Många vill inte kastrera just för att det är så många myter som flyter omkring. Honkatt 'måste' få en kull ungar innan kastrering. Kastrerade katter förändras och är inte gosiga längre utan bara lata och feta. Kastrerade katter är inte lika bra jägare eftersom de förlorar sin jaktinstinkt. Ungefär lika smart som att påstå att en katt inte ska utfodras för då är den inte hungrig nog att jaga. Att en kastrerad och utfodrad katt faktiskt är bättre på att jaga pga inga hormoner som distraherar och att en katt som mår bra i lagom hull orkar jaga mer det går liksom inte uppför folk :banghead:

Jag kan också som sagt bli heltokig på människor som sååå gärna vill ha kattungar eftersom just deras katt är så söt och gullig. Är katten försäkrad? Näh, varför skulle det behövas hon är ju frisk. Vet du att det kan bli akut vetbesök om det behövs ett C-snitt och att det kan gå på mycket pengar? Va??? Har du blodtypad katten, vet du att pappakatt också behöver vara samma blodgrupp - va? Vet du att en gravid katt behöver extra näring och omvårdnad? Nä. När kattungarna säljs så ska de vara minst 12 veckor gamla (och småkatter äter mycket) och använder lådan ofta, ofta = större kostnader för mat och sand. Kattungarna ska också vara vetbesiktade senast 7 dagar innan överlåtelse, vaccinerade x 2 och helst chippade/ID märkta. Du kommer att förlora pengar även om både kull och mamma är friska.

Vad gör du om du inte hittar hem till kattungarna? Men jag har massor av vänner som sagt att de vill ha en kattunge. Nu ja, om några månader kommer de inte ha tid, råd, börja nytt jobb, börja plugga, flyttat ihop med någon mm, mm. Säg att du får köpare till alla kattungar, ta en genomsnittskull på fem katter. Alla tänker som du, fem blir 25, blir 125, och inom inte så många generationer generar din katt 78,125 katter. Tror du verkligen att alla de 78,000 katter kommer att ha ett hem? Men det är inte mitt ansvar, jag vill bara ha söta kattungar, min katt är så gullig att hon borde få ungar.

Ibland undrar jag över människors förstånd och konsekvenstänkande :mad:

Hoppar in i tråden och säger hej! :D
Som det ser ut nu hämtar jag och sambon hem två kattungar i helgen från sambons föräldrar. De är 12 veckor gamla. Anledningen är att vi bara idag fångat tre hus i vårt nyköpta hus (i köket :yuck:). Det går visst inte att bo på landet utan katt ;) Jag har en liten hund som aldrig träffat en katt på riktigt, han har bara jagat katter ute när katter sprungit förbi och han råkat vara lös just då. Kattungarna är uppväxta ute med "bondkattsmamma" och inte så tama. Tanken är senare att de kommer få vara utekatter här också med fri tillgång till vårt kontor som ligger i en utebyggnad. Där är värme, en säng och det ska bli en kattlucka i dörren. Kan man ha dem i en kompostgallerhage de första dagarna för att vänja dem vid oss och hunden samt att hunden kan bekanta sig med dem genom gallret? Eller hur hade ni gjort? Jag har aldrig haft katt så tar gärna emot lite input från er!

@McFlurry
Så kul för er! Jag tycker det låter bra med kompostgaller till att börja med, sedan kan ni ju gå över till att låta katterna vara överallt men ha hunden vid er sida och göra det klart för h*n att dem jagar man inte. Eller börja direkt med att ha katterna lösa men som sagt koll på hunden.

När jag och sambon flyttade ihop hade hans hund heller aldrig träffat på katter på nära håll. Min katt hade heller aldrig träffat en hund. Vi hade henne liggandes/sittandes vid oss medan katten fick röra sig fritt (=ligga i sitt klösträd och spana). När vi inte var hemma fick katten vara i eget rum, likaså på nätterna. Tillslut blev de bästisar :)

@McFlurry Vad kul! Bara så du vet så är det obligatoriskt att lägga in bilder på nya bukekatter ;) Och jag hoppas att det är möss ni har, då det låter lite opraktiskt med hus i ens kök :angel::laugh:
Min förra var född i en lada men hon började omedelbart gå på lådan när hon flyttade in hos oss och vande sig snabbt vid oss också om jag minns rätt :love: Hoppas det går lika smidigt för er! Och jag tycker det låter bra med kompostgaller där de ser er mycket och ni är där ofta.

Och förlåt om detta låter opassande men då mamman är en bondkatt så antar jag att det inte var särskilt planerat, snälla säg att mammakatt blir kastrerad isåfall? :o

Lite tips till den nyblivna kattbetjänten @McFlurry :)

Det är lämpligt att kattungar har en mindre yta att vara på tills de har vant sig vid sitt nya hem och vet var lådan finns och så. Då blir de snabbt trygga och blir snabbare rumsrena. Även om de är rumsrena nu så händer det lätt olyckor i början om de får vara i hela huset på en gång för det är inte säkert att de hittar tillbaka till lådan i tid om de är långt ifrån den när de behöver gå. Det är ju med kattungar som med små barn att det är bråttom när de väl behöver gå. Om det skulle hända en olycka så gör rent med ett rengöringsmedel som luktar citron och eftertorka med ättikssprit. Citrondoft tycker inte katter om och ättikssprit tar bort stanken även för kattens nos så att de inte sätter sig på samma ställe igen. Skulle det komma på kläder eller annan textil så häll en skvätt ättikssprit i sköljmedelsfacket och tvätta som vanligt så försvinner stanken även för kattens känsliga nos. Om det skulle vara så att de sätter sig på textil och kissar så ska man i första hand alltid misstänka att de har fått urinvägsinfektion och då är det veterinär som gäller.

Torka gärna lådorna inuti med klorin och torka torrt innan du häller i sanden för i katters nos luktar klorin kiss och då kissar de i lådan i stort sett automatiskt. (Ha gärna två lådor eftersom du har två katter.) Det är därför det är så viktigt att stanken verkligen är helt borta om det händer en olycka så att de inte tror att det är okej att sätta sig där igen eftersom det redan luktar kiss där.
Utöka sedan utrymmet de får vara på sakta och ha kvar lådorna på samma ställe så att ni inte flyttar runt dem för då ökar risken jättemycket att det händer olyckor. Plocka ur lådorna minst en gång om dagen men helst på en gång när de har varit där och ni är hemma. Precis i början så kan det faktiskt vara bra om det ligger en liten korv i lådan som påminnelse att det är där de ska göra sina behov men lådan får ju aldrig vara smutsig utan måste alltid vara fräsch. Det är praktiskt att ha hundbajspåsar att lägga kisset och bajset i.
Köp gärna klumpbildande sand så slipper du byta all sand i hela lådan så ofta och lådan håller sig fräsch längre. Jag kör med Ever Clean sand och den tycker jag är absolut bäst. Jag har provat många olika sorter på marknaden men jag återkommer alltid till Ever Clean för den är helt enkelt bäst tycker jag. Den kostar visserligen endel men en förpackning räcker i drygt två månader till våran 4 kilos katt så det blir billigare i längden mot de billiga sorterna där man får byta all sand flera gånger i veckan och dessutom blir det mindre jobb. Med Ever Clean behöver man faktiskt aldrig byta ut all sand utan om lådan känns ofräsch så häller jag över sanden i en påse, gör ren lådan, torkar ur den med klorin och häller tillbaka den gamla sanden när lådan är torr igen. Är man bara noga och tar bort alla klumpar så blir sanden inte ofräsch. Ever Clean klumpar kisset bra och tar snabbt bort stanken när de har varit där och bajsat även om de är dåliga på att gräva ner för sanden torkar snabbt bajset så att det slutar lukta. Vissa kattungar får för sig att äta sand och då får man ju självklart byta till någon som inte klumpar för det är ju farligt för dem att äta klumpbildande sand. Jag har aldrig råkat ut för någon kattunge som har fått för sig att äta sand utan jag har bara läst om det och det har varit yngre kattungar som har gjort så i de fallen jag har läst om.

Släpp inte ut dem (ut ut alltså, i hela huset kan de ju vara tidigare om ni vill) förren de är läkta efter kastreringen. Kastrerar katter gör man vid 6 månaders ålder och då är det lämpligt att passa på att märka och vaccinera på samma gång. Om man chippar eller tatuerar i örat är en smaksak. En tatuering syns ju direkt men risken är att den försämras med tiden så att den blir svår att tyda men ett chip syns ju inte och det är inte alla som tar sig tiden att åka iväg till polisen eller en veterinär för att kolla om en bortsprungen katt har något chip. Glöm bara inte att skicka in märkningen till Svenska kennelklubben så att ni finns registrerade som ägare om någon av katterna skulle komma bort. (Renrasiga katter skickar man in märkningen till Sverak men bondkatter skickar man in till kennelklubben.)
Endel veterinärer kastrerar tidigare än sex månader och det är absolut ingen nackdel för kattens skull. Hur tidigt en katt kastreras påverkar varken den fullvuxna kattens storlek eller utseende men de flesta veterinärer tycker att det är för pilligt på små ungar. Jag har en hona som kastrerades vid fem månaders ålder och då var hon redan påväg in i löp och du kan ju bara tänka dig vad olämpligt det hade varit för henne att få ungar så tidigt. Risken är också större att de vandrar iväg om de inte kastreras i tid och att de börjar märka revir så kastrera dem innan ni släpper ut dem och innan de blir könsmogna så slipper ni riskera de problemen och en kastrerad katt är dessutom mycket mer harmonisk då den slipper leta partner hela tiden och istället kan leka och jaga möss.
När de ska gå ut så öppna bara dörren och locka ut dem. Lyft aldrig ut dem för då har de svårare att hitta tillbaka. Lyft inte heller katterna ute för då kan de också bli förvillade och inte hitta hem sen.

Om det finns möjlighet så stäng av med kompostgaller så att de har sina lådor där de ska stå sedan och att de ändå kan komma såpass långt att de ser er och hunden och vänjer sig vid er. Jag tycker inte att det känns schysst att ha dem i en hage där de inte kan gömma sig eller komma undan för då kan de bli helt skräckslagna och både bajsa och kissa på sig av rädsla.
Pyssla mycket med dem så kommer de snabbt att bli helt tama. Om de är rädda av sig så sätt er på golvet och börja lek med dem så kommer de snart komma över rädslan. Tvinga er inte på dem utan låt dem komma själva. Bjud dem gärna på något gott för vägen till kattens hjärta går genom munnen ;) Det finns en uppsjö utav kattgodis och diverse gnagpinnar som brukar gå hem. Bjud dem däremot inte på räkor mer än någon enstaka gång för det är alldeles för salt för deras njurar.

Ha gärna hunden i koppel de första gångerna när ni inte har kompostgaller emellan katterna och hunden så att han aldrig får chansen att jaga dem utan lär sig omedelbart att de tillhör familjen och mot familjen är man snäll och jagas inte. Se till att katterna kan komma undan och gärna att de kan komma upp ifrån golvet i t ex ett klätterträd.

Du behöver nog ha minst två kompostgaller ovanpå varandra för små kattungar är väldigt duktiga klättrare! En annan lösning är att göra en enkel innerdörr. Gör bara en enkel ram med ett ordentligt insektsnät i, sätt på gångjärn och en hasp så ser de varandra men risken är mindre att de klättrar över och det är enklare för er att öppna när ni ska gå in till dem eller gå igenom till övriga huset.

Stort lycka till! :)

Senast ändrad:
Fast jag vill tipsa om Pussi kattsand, jag har haft ever clean tidigare men förutom parfymdoften så tycker jag faktiskt att de skiljer sig inte så mycket, klumpar bra och verkar funka bra att gräva i. Kommer inte ihåg hur EC var men Pussi är lite dammig dock, typ när man häller upp ny sand. Min tio kilos låda har räckt länge nu (fast jag har bara en katt, dvs bara en låda) och det är fortfarande en del i. Men en fördel med pussi, tycker jag, är priset och att det går att få tag på dwm i vanliga mataffärer.

Jag rekommenderar verkligen att försöka leka lite med kattungarna för att lära känna varandra när de inte är strängt upptagna med att utforska det nya hemmet. Kattungar älskar ju bus :love:

Superdupertack till er @Asko @TinyWiny och @Emuliiaa ! Älskar buke :love:
Det känns bra att läsa om fler som vant hund vid katt och vice versa. Nu vet jag ju såklart inte hur min hund kommer reagera men jag tror han kommer ta det rätt bra. Det togs ytterligare en MUS (skrev såklart fel i förra inlägget ;) ) inatt så det blev fyra möss på ett dygn så två katter känns väldigt välkommet ;)
Ang hur mamman till kattungarna kommer kastreras vet jag inte, men kattungarna vi får ska absolut kastreras!

Tyvärr blir det ju så att deras kattlåda inte kommer stå på samma ställe nu som sen iom att de i början kommer få bo inne i huset och senare få flytta ut till kontoret. Men de får ändå ha lite tid på kontoret sen så de lär sig att där är hemma from då. Tror ni det blir jättedumt eller tror ni det funkar?

Det verkar vara mycket likheter mellan att ha kattunge och ha valp vilket känns betryggande iom att jag har haft valp :)

Vad ska de äta för mat tycker ni såhär i början? Finns det kattungefoder precis som det finns valpfoder? Eller ska jag köra med samma som de ätit nu? Mössen vi fångar får de gärna äta också såklart :D

McFlurry: Jag har både skaffat katt när jag haft hund och tvärtom. Båda gångerna har det gått jättebra. När vi skaffade katt lät vi hunden hälsa på kattungarna från första stund och kattungarna var väldigt modiga och inte alls rädda för hunden. Hunden förstod att de var små och ofarliga och blev snarare en liten extramamma till ungarna som då var väldigt små (blev dumpade i skogen av mamman när de var 6 och 7 veckor). Växte upp och blev riktiga kompisar med hunden :).

Angående foder så finns det precis som du säger kattungefoder. Det ska kattungarna gärna äta fram tills de är ca 1 år. Det enda man behöver tänka på är att vid all övergång av foder ta det väldigt lugnt så att inte katternas mage pajar. Så börja med det fodret de har och när de kommit till rätta hemma så kan du smyga in dem på det fodret du har tänkt. Köp inte fodren från matbutikerna, det är mest skit i dem. Lägg istället några 100-lappar mer och köp ett bra foder från en djuraffär, gärna med så hög kötthalt som möjligt. Jag köper alltid foder på nätet för då blir det betydligt billigare också. Vill man satsa stenhårt på det så finns bland annat Applaws kitten med 80 % kött. Det fodret är också ganska billigt i jämförelse med många andra. Finns också andra som jag kan tipsa om om du behöver hjälp :)

@Marty Tack för ditt svar! Det låter ju väldigt lovande med hunden :)
Min hund är ju en väldigt snäll hund och har ingen instinkt att döda eller hur jag ska uttrycka mig, han jagar inte ens insekter liksom. Däremot blir han väldigt triggad när ett djur springer förbi honom och då springer han efter, han är av grythundsras så det sitter väl i honom. Men han har aldrig rört något annat djur. Han har lärt sig att inte jaga fåglar och vildkaniner så det borde gå bra att lära honom att inte jaga katter heller. Men vi har aldrig haft någon katt att "träna" med så det har inte funnits någon möjlighet för mig att träna bort just kattjagandet. Önskar att HAN hade kunnat ta möss men han luktar inte ens efter mössen i köket så ja... lite korkad är han nog allt :p

@McFlurry : Tror det kommer gå jättebra. Vår hund lärde sig att se skillnad på våra katter och andras katter. Hon jagade fortfarande andra katter, men våra såg hon som sina kompisar. Hon kunde försöka vara med och leka ibland när de sprang förbi, men inte mer än så.

@Marty Smart hund! :D Min ska lära sig leva med höns, gäss, ankor och grisar som ska införskaffas till våren så det är lika bra att börja med katt redan nu känner jag ;)

Vilken trevlig grupp ni var här förresten - jag har egentligen aldrig varit inne på Katt på buke innan. Är jättetacksam för att ni tagit er tiden att svara på alla mina frågor :bow:

Superdupertack till er @Asko @TinyWiny och @Emuliiaa ! Älskar buke :love:
Det känns bra att läsa om fler som vant hund vid katt och vice versa. Nu vet jag ju såklart inte hur min hund kommer reagera men jag tror han kommer ta det rätt bra. Det togs ytterligare en MUS (skrev såklart fel i förra inlägget ;) ) inatt så det blev fyra möss på ett dygn så två katter känns väldigt välkommet ;)
Ang hur mamman till kattungarna kommer kastreras vet jag inte, men kattungarna vi får ska absolut kastreras!

Tyvärr blir det ju så att deras kattlåda inte kommer stå på samma ställe nu som sen iom att de i början kommer få bo inne i huset och senare få flytta ut till kontoret. Men de får ändå ha lite tid på kontoret sen så de lär sig att där är hemma from då. Tror ni det blir jättedumt eller tror ni det funkar?

Det verkar vara mycket likheter mellan att ha kattunge och ha valp vilket känns betryggande iom att jag har haft valp :)

Vad ska de äta för mat tycker ni såhär i början? Finns det kattungefoder precis som det finns valpfoder? Eller ska jag köra med samma som de ätit nu? Mössen vi fångar får de gärna äta också såklart :D

Att du kommer flytta deras låda till kontoret sedan tror jag inte blir något problem. Jag menar mer inom huset för det kan göra dem förvirrade så att de sätter sig där lådan stod tidigare.

Det finns kattungefoder av alla de slag men jag anser att mjau blötmat är bäst och det kan du ge dem ifrån början och sedan kan du ge något torrfoder som är kattungeanpassat också. Det är alltid bäst att ge blötmat som huvudföda eftersom katter ifrån början är ökendjur och därför är dåliga på att dricka vilket kan ge problem med urinvägarna. På sommaren brukar jag blanda i lite vatten i blötmaten om det är väldigt varmt just därför för då får de i sig lite extra vatten den vägen. Om du känner att det är okej med blötmat så ge dem det som huvudfoder och ha torrfoder framme när ni inte är hemma. Jag håller helt med @Marty om att du ska ge något torrfoder med hög kötthalt. Katter är till skillnad mot hundar rena köttätare och kan inte tillgodogöra sig något annat såsom spannmål och grönsaker.
Katter äter lite men ofta även som vuxna till skillnad mot hundar som ju vanligtvis bara äter två gånger/dag när de har blivit vuxna så de behöver kunna äta även när ni inte är hemma och blötmat blir ju dåligt om det står framme länge (särskilt på sommaren) vilket inte torrfoder blir. Därför kan det vara bra att ge dem båda delar. Vänj över försiktigt ifrån deras gamla foder så att de inte blir dåliga i magen och börja med ett nytt foder i taget så du ser om det skulle vara något de inte tål . Det är som med hästar att de behöver ungefär två veckor på sig att vänja in nytt foder. Börja med pyttelite av den nya maten de första dagarna och öka sakta för annars är risken att de slutar äta det gamla fodret helt och då har du dåliga magar iallafall.

@McFlurry Jag hade uppfattat det som att de senare skulle få tillgång till både huset och kontoret? :o Om jag har fattat rätt så blir det bra med en till kattlåda i kontoret istället för att flytta på någon de har. Tycker jag iallafall.

Och jag kan också rekommendera Applaws! :)

@TinyWiny Okej men det låter ju bra :)
Hunden har bytt foder några gånger i livet så foderbytesprocessen har jag koll på :) Det låter ju väldigt smart att ge dem både blötfoder och torrfoder. Antar att man anpassar fodermängden lite sen efter hur mkt de jagar ute? Iaf blötfodret tänker jag.

@Asko Min tanke var att först ha de inne i huset för att vänja hunden vid dem, dem vid oss och få dem lite mer tama. Sen är tanken att de inte kommer få vara inne i bostadshuset utan de får vara ute i kontoret (med lucka så de går in och ut som de vill) :) Alltså kommer lådan i så fall vara inne i huset första tiden och sen alltid stå i kontoret.

@TinyWiny Okej men det låter ju bra :)
Hunden har bytt foder några gånger i livet så foderbytesprocessen har jag koll på :) Det låter ju väldigt smart att ge dem både blötfoder och torrfoder. Antar att man anpassar fodermängden lite sen efter hur mkt de jagar ute? Iaf blötfodret tänker jag.

@Asko Min tanke var att först ha de inne i huset för att vänja hunden vid dem, dem vid oss och få dem lite mer tama. Sen är tanken att de inte kommer få vara inne i bostadshuset utan de får vara ute i kontoret (med lucka så de går in och ut som de vill) :) Alltså kommer lådan i så fall vara inne i huset första tiden och sen alltid stå i kontoret.

Katter är vanligtvis väldigt bra på att anpassa fodermängden själva och särskilt om de får gå ut och springa som de vill. Jag har alltid haft fritillgång till mina och det har varit en enda katt som jag har behövt anpassa maten åt och jag har och har haft några stycken så det behöver du nog inte tänka på i första hand. Men om du behöver dra ner på maten så dra ner på torrfodret för det viktigaste är att de får blötmaten.

@McFlurry Antar att jag trodde det då ni har möss inne i huset, blir nämligen lite svårt att jaga dem när de inte är där :p
Typ när katten är borta dansar mössen ;) Fast då kanske ni har lyckats lösa problemet förstås.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 391
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 172
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 930
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama