Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
I helgen badade jag all tre katter. Två är långhåriga och den tredje har enormt tjock vattenavvisande päls. Fyfan vad dom hatar att bli duschade även om jag är snabb och det Max tar några minuter. Så det blir typ 2-3 ggr per år bara.

Duschar ni era (Ffa långhåriga) och hur ofta?:)
Har två långhåriga. Den som ställs ut badar bara inför utställning, dvs ett par ggr per år. Den andre har jag bara badat några gånger under hennes snart 4-åriga liv. Börjar bli dags för en ny dusch då hon har så otroligt mycket päls som hon inte riktigt lyckas hålla helt ren. Blir lite skivig och fet.

@Emuliiaa : Tror det blir bra med ett sällskap. Då behöver man inte ha så dåligt samvete om man åker iväg. Tror inte det spelar så stor roll om det är hona eller hane. Skaffar man en kattunge brukar det gå bra vilket som då den äldre katten kan sätta den yngre på plats från början. Det enda som brukar vara lite "risky" är att sätta ihop 2 vuxna honor.

I helgen badade jag all tre katter. Två är långhåriga och den tredje har enormt tjock vattenavvisande päls. Fyfan vad dom hatar att bli duschade även om jag är snabb och det Max tar några minuter. Så det blir typ 2-3 ggr per år bara.

Duschar ni era (Ffa långhåriga) och hur ofta?:)

Min långhåriga får också duscha ibland, när det ser ut att behövas eller det fastnat något efter han varit på lådan. Också max 2-3ggr/år!

Ibland är livet med en katt bra skitigt :meh:
Var nyss i badrummet och katten var mellan fötterna hela tiden. Så när jag var färdig tänkte jag ta ett stort steg bakåt men då hade hon såklart flyttat sig bakåt (trots att jag slängde ned blickar flera gånger) så jag råkade trampa på henne. I förskräckelsen försökte jag ju flytta på mig såklart, men det som hade gått så bra många gånger tidigare går (förvånansvärt nog) inte lika bra med ett par nya mjuka sockor. De är nämligen lite hala på kakelgolv, bara så ni vet.

Så nu ligger jag i sängen kvidandes eftersom förutom att jag ramlade hårt ned på rumpan så lyckades jag med konststycket att slå bakhuvudet i badkarskanten. Rejält :banghead: Typ så det blir en bula i storleken av ett ägg.
Aj :down:

Men katten såg faktiskt förskräckt ut och tittade på mig med stora oroliga ögon när jag väl tittade upp från mina jämranden. Så hon verkar bry sig iallafall, alltid något :grin:

Jäkla katt! Nu är vi rejält osams :mad: Vi har efter långa och komplicerade förhandlingar (26 olika) kommit fram till att Shebas bitar i sås går ner med lite torrisar som komplement. Men nu har hon börjat vägra äta - eller ja hon äter men en ask Sheba, 100g om dagen, är inte tillräckligt med mat även för en liten katt. Har försökt sätta hårt mot hårt men varannan dag får jag panik, tror att Nikita ska få fettsvans och så får hon torrisar. Nu är de slut och jag har fått köpa sämre torrfoder (Eukanuba) för mer pengar än det bättre (Applaws) kostar eftersom jag inte haft tid att beställa mer genom zooplus. Skitkatt som inte förstår sitt eget bästa. :banghead:

Ibland undrar jag hur katter har överlevt evolutionen, seriously!

Det där med hur mycket blötmat en katt ska äta är ju en vetenskap i sig, känns det som.

Nu vet jag inte hur stor eller gammal Nikita är, men Isola är snart 12 år, väger runt 3,8 kg och hon äter runt 100-125 gram blötmat per dag. Vi fyller på så fort det är slut så hon har i princip fri tillgång men det går helt enkelt inte mer än så. Jag tycker själv att det är lite, men hon håller vikten perfekt och är pigg och glad så det verkar räcka alldeles utmärkt. Tillverkaren tycker att hon ska äta 150-200 gram per dag men hon är som sagt 12 år gammal och dessutom innekatt så jag ser inte hur hon skulle kunna äta uppåt dubbelt så mycket utan att bli tjock. Det har varit samma sak med alla torrfoder jag sett genom åren; med tillverkarnas rekommendationer skulle hon ha rullat fram.

Ja kakel på golvet är nog jävligt halt, därför man har kakel på väggen och klinkers på golvet. ;)

Hoppas du mår bättre snart!
Aja, kakel som klinkers :p det hörs nog att jag inte är en hemmarenoverare ;)

Inte lika blixtrande huvudvärk nu så länge jag inte rör bulan, alltid något!

Det där med hur mycket blötmat en katt ska äta är ju en vetenskap i sig, känns det som.

Nu vet jag inte hur stor eller gammal Nikita är, men Isola är snart 12 år, väger runt 3,8 kg och hon äter runt 100-125 gram blötmat per dag. Vi fyller på så fort det är slut så hon har i princip fri tillgång men det går helt enkelt inte mer än så. Jag tycker själv att det är lite, men hon håller vikten perfekt och är pigg och glad så det verkar räcka alldeles utmärkt. Tillverkaren tycker att hon ska äta 150-200 gram per dag men hon är som sagt 12 år gammal och dessutom innekatt så jag ser inte hur hon skulle kunna äta uppåt dubbelt så mycket utan att bli tjock. Det har varit samma sak med alla torrfoder jag sett genom åren; med tillverkarnas rekommendationer skulle hon ha rullat fram.

Jo jag vet att tillverkarnas portioner är på tok för stora, men skulle kanske precisera att en ask Sheba får jag i henne en bra dag (hon är en liten burma som väger ca 3 kg). Ofta är det kanske hälften eller ännu mindre hon äter. Nu har jag köpt andra smaker av Sheba i matbutiken (dubbelt så dyra som hos zooplus :mad:) och ska se om det är fågelsmaken hon tröttnat på. Funderar om hon har UVI igen - hon får mycket lätt det - och om jag ska ta en tur till vet eller be honom skriva ut antibiotika. Förra gången det hände så sa vetten att det var onödigt att dra henne till honom utan det räckte med utskrivning av medicin. Blir bara så otroligt orolig om något är fel på min skatt :crazy:

Ja om dom inte ser FÖR röriga ut, men denna var mest vit och sköldpaddsfärgad på halva huvudet o ryggen :)

Stämmer det förresten att paddor bara är honor? Eller är det en myt?

Man kan lugnt räkna med att de är honor. Man har hittat några extremt enstaka hannar som varit sköldpadd men jag är inte säker på om de är fertila.

Nu kommer en sån fråga om mat igen.

Vår kastrerade 1,5åriga äter applaws adult chicken, kan den kommande kattungen äta det med detsamma (efter invänjning) eller är kitten bättre?

Vad jag kan se skiljer det sig knappt mellan dem men är skillnaderna såpass stora ändå att kitten är bättre till en kattunge?

Hur kommer det sig? :)
Hanar är xy och ärver sin enda x-kromosom (som färgen sitter på) från mamman, och kan därför bara ha EN färg. Honor är xx och ärver två x-kromosomer, en från mamman och en från pappan, och kan därför ha två färger (svart och röd).

Har hankatter två x-kromosomer och därmed är XXY istället för XY har det blivit något fel.

Nu kommer en sån fråga om mat igen.

Vår kastrerade 1,5åriga äter applaws adult chicken, kan den kommande kattungen äta det med detsamma (efter invänjning) eller är kitten bättre?

Vad jag kan se skiljer det sig knappt mellan dem men är skillnaderna såpass stora ändå att kitten är bättre till en kattunge?
Jag har också jämfört och skillnaderna är ju extremt små men jag hade nog kört kitten för säkerhets skull.

Typ ha fritt på adult och ge kitten under uppsikt? Vill ju inte att min nästan för tjocka 1,5åring ska bli ännu tjockare hehe
Jag hade testat att ge kitten till båda, och hoppas att den äldre skulle bli mer aktiv tack vare ungen så det går plus minus noll :)
Annars kan du ju testa att vid vissa mål ge blötmat till den äldre och bjuda den yngre på kittenmat på ett begränsat område (t.ex. inne i badrummet när du själv befinner dig där). Går även att bygga en låda som bara den lilla kommer in i, och servera fri tillgång där i och bara ge den stora en bestämd hög mat några gånger per dag (så den äter upp och inte den lilla kommer och äter sig mätt på adult ändå).

Kommer få samma problem med min tjocka katt när jag hittar en kattunge som faller mig i smaken, och jag är åtminstone just nu mest inne på att bygga nån slags "bur" där lilla kan ha fri tillgång till sin mat. Frågan är bara hur många gånger tjocka katten kommer fastna i hålet när hon försöker ta sig in ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 391
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 174
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 930
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama