Snacktråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag fått höra vad de sagt. Enligt veterinären har M inte alls forl. Att de sa det tvärsäkert förra året samt drog ut tänder då (med forl på kvittot och allt) gäller inte längre. Han har bara tandsten, men de drog ut fler tänder ändå idag. Tjockis däremot, som de tidigare var säkra på hade ytterst lite (en tand eller två) var nu extremt illa så alla tänder måste typ dras. Så om tre månader är det dags igen och går på iallafall en nio tusen bara för honom. Har iallafall fått både metacam och morfin utskrivet, ska åka och hämta nu.. :( Känns som mina katter bytte mun med varandra helt plötsligt.. :banghead:

Dessutom står det i pappret att "M har varit dålig i magen idag. Fortsätter det rekommenderar vi vidare utredning". Jag har varit där TRE gånger bara för magen och inte fått någon hjälp alls, de säger bara att han är kärnfrisk och att det inte finns något att göra. Ändå vill de nu att jag kommer dit IGEN på en till undersökning där de inte kan göra något för att han är kärnfrisk.

Jag ska sluta klaga, förlåt :( Det blev bara lite för jobbigt idag.

Dessutom står det i pappret att "M har varit dålig i magen idag. Fortsätter det rekommenderar vi vidare utredning". Jag har varit där TRE gånger bara för magen och inte fått någon hjälp alls, de säger bara att han är kärnfrisk och att det inte finns något att göra. Ändå vill de nu att jag kommer dit IGEN på en till undersökning där de inte kan göra något för att han är kärnfrisk.

Dags att byta veterinär kanske? Det där låter ju helt galet :meh:

Alltså förlåt, men dom låter som pengavampryer. Suga ut varenda öre du har :crazy:
Jag hade inte litat på en veterinär som ändrar sig så hela tiden.
Du kan inte byta?
Har dom inte hittat rätt på magproblemet än så lär inte en till undersökning hjälpa.
I ärlighetens namn så skulle jag be om en second opinion för både tänder och magen.
Det låter orimligt att dra ut tänder för tandsten :confused:
Hade mer förstått om dom tagit bort tandstenen och sen bett om en ny undersökning/tandstensborttagning om några månader och sagt åt dig att borsta tänderna på katten under tiden och sen fått se om det räcker så utan att dra tänder.

Tycker synd om dig och katterna :heart

Dags att byta veterinär kanske? Det där låter ju helt galet :meh:

Alltså förlåt, men dom låter som pengavampryer. Suga ut varenda öre du har :crazy:
Jag hade inte litat på en veterinär som ändrar sig så hela tiden.
Du kan inte byta?
Har dom inte hittat rätt på magproblemet än så lär inte en till undersökning hjälpa.
I ärlighetens namn så skulle jag be om en second opinion för både tänder och magen.
Det låter orimligt att dra ut tänder för tandsten :confused:
Hade mer förstått om dom tagit bort tandstenen och sen bett om en ny undersökning/tandstensborttagning om några månader och sagt åt dig att borsta tänderna på katten under tiden och sen fått se om det räcker så utan att dra tänder.

Tycker synd om dig och katterna :heart

Ja, det känns som jag nästan måste byta nu. Jag är där gång på gång på gång och de säger bara olika saker hela tiden och vi får liksom ingen hjälp alls.. Men mer undersökningar tycker de absolut att vi ska göra. Är liksom uppe i 80 000 på inte ens två år, även fast pengarna är den lilla delen i det här. Värst är ju det känslomässiga, tycker så synd om katterna som får fara fram och tillbaka och genomgå undersökningar med blodprov, ultraljud mm som inte leder till något.

Det är iallafall meningen att båda ska tillbaka nästa onsdag. De får bara äta "kladdfri blötmat" (vad nu tusan det är..) eller leka med några leksaker alls tills det är helt läkt. Imorgon ska vi börja borsta tänderna på M, trots att han fått flera tänder utdragna idag. Känns som han kommer uppskatta det sådär :nailbiting: Efter det ska tjockis tillbaka inom tre månader och dra ut fler tänder, och M ska tydligen tillbaka om tre månader för att se så tandborstningen går bra.

Jag skulle dessutom vilja prata med den som gjorde veterinärbesiktningen innan jag köpte dem, för sånna problem som vi har haft sen verkligen dag ett känns inte som de kommer över en natt.. :(

Hela den här historien låter ju jätteknasig. Jag håller med de andra om att du nog borde ta dig till en annan veterinär, för de här har uppenbarligen ingen koll. Jag hade blivit spritt språngande GALEN om jag hade varit i dina skor!

Hoppas att kisarna dina har återhämtat sig fint efter dagens äventyr!

Edit: såg att du redan hunnit bemöta detta. Sorry för upprepningen!

Jag skulle absolut gå till en annan veterinär för utlåtande (och annan kedja om den ingår i det!).
@Mumfie det låter inte klokt alls ju fy 17! :banghead::rage::cry:
Jag är så glad att jag har en bra privat fristående som jag anlitar och en annan som jag har kollat upp noga, om det skulle behövas.

@Mumfie byt klinik NU. Herregud vilka pengakåta, inkompetenta klåpare. Om du har tillgång till andra vetter så ring och prata med dem. Begär också ut alla journaler från din gamla klinik. Att de dragit ut friska tänder med hänvisning till tandsten?!? låter helt groteskt om de inte diskuterat det med dig. Herregud det är ffa lidande för katten men även för din plånbok.

Ja, jag får vända mig till en annan klinik. Det är synd bara, den här ligger på bra avstånd för mig som inte har körkort, det blir jobbigt att släpa med katterna på flera tågbyten och långa promenadsträckor till någon annan men det finns väl inte mycket annat att göra :(

Appropå väcka innan väckarklockan så väcker hankatten alltid mig exakt 3min innan väckarklockan ringer genom och hoppa upp och jama mig i örat för att sedan slänga sig på rygg och kräva gos på magen, oavsett när väckarklockan ringer på dygnet. Helt otroligt.

Sen kan man tjata och tjata om mat, försöker förklara för katten att du har kvar blötmat, den är ätbar. Nej oätbar, helt klart oätbar, du hällde upp den för fem minuter sen, dålig! Fortsatt tjattrande för att till slut när man lyfter dit katten äta nöjt... Är blötmaten slut (som i slut hemma) så kan han tjata och tjata tills jag ger upp och går och handlar, mycket nöjd katt som dyker ner i påsen och gosar hysteriskt med påsboxen/burken. Självklart akompanjerat med uppfodrande jamande om att maten ska hållas upp nu för annars är svältdöden nära. Häller upp mat, han går dit och luktar och spinner nöjt, men äter han? Nej...

Igår påminde han mig om att jag borde packa ner jobbskorna innan jag somnar helt genom att gosa med dom och springa mellan dom och mig och jama. Duktig kisse som efter att betjänten packat ner skorna fick somna i sked med en spinnande boll som ville ha en hand under huvudet och en på magen :love:

Nä, det är ingen höjdare. Satsa på något spannmålsfritt!
Förslag?? Jag ger dem pure natural nu. Detta är innehållsförteckningen:

Färskt ankkött (26%), ankmjöl, vitt ris, färsk lax (10%), färsk öring (7%), havre, ankfett, kycklingbuljong, betmassa (1%), laxolja, mineraler, vitaminer, linfrö, havstång, natriumklorid, frukto-oligosackarider (1000 mg/kg), mannan-oligosackarider (650 mg/kg), torkat tranbär (0,02%), Yucca Schidigera -extrakt
Näringsinnehåll Råprotein 33 %, råolja och råfett 19 %, råfiber 2 %, råaska 11,5 %, vatten 7 %, NFE (kolhydrater) 27 %, omsättbar energi 373 Kcal/100 g, Omega-6 2,9 %, Omega-3 1,4 %, Kalcium 1,8 %, Fosfor 1,4 %

Är det är bra foder?? Detta är mina första katter så jag har noll koll på vad man ska ge dem.

Färskt ankkött (26%), ankmjöl, vitt ris, färsk lax (10%), färsk öring (7%), havre, ankfett, kycklingbuljong, betmassa (1%), laxolja, mineraler, vitaminer, linfrö, havstång, natriumklorid, frukto-oligosackarider (1000 mg/kg), mannan-oligosackarider (650 mg/kg), torkat tranbär (0,02%), Yucca Schidigera -extrakt
Näringsinnehåll Råprotein 33 %, råolja och råfett 19 %, råfiber 2 %, råaska 11,5 %, vatten 7 %, NFE (kolhydrater) 27 %, omsättbar energi 373 Kcal/100 g, Omega-6 2,9 %, Omega-3 1,4 %, Kalcium 1,8 %, Fosfor 1,4 %

Är det är bra foder?? Detta är mina första katter så jag har noll koll på vad man ska ge dem.
Jag är tyvärr inte superduktig på exakt hur innehållsförteckningen bör se ut. Det jag vet att man gärna ska undvika är främst spannmål, och gärna även fisk då det är väldigt allergent för katter. Fodret du hänvisar till här ovan går ju därför bort, då det innehåller både och.

Det man ska leta efter (om man har friska katter) är ett foder med hög proteinhalt.

Låt dig inte luras av att ett foder har ett välkänt namn - Royal Canins kattfoder är faktiskt rätt så uselt, med en massa onödigt spannmål och skit som katten faktiskt inte behöver.

Orijen ska vara ett rätt så bra torrfoder. Hade jag haft en frisk katt så skulle det troligtvis vara det som fick stå framme. Tyvärr innehåller det fisk, men tyvärr tycks många slänga i det i sitt foder. :meh: Tyvärr är det väl så med torrfoder (och kattmat i allmänhet) att det är svårt att hitta något som är bra hela vägen.

Hur som helst - spannmålsfritt är the way to go! Kika på foder så som Orijen, Acana, Taste of the Wild, Applaws...
Ännu bättre är det om du vill ge dina katter våtfoder. Då är märken som Bozita och Mjau mycket bra och dessutom billigt!

Jag ger min Canagan :up: det är spannmålsfritt.
Valpen här hemma får pure natural (dock för hundar såklart) och jag måste säga att kattens mat luktar godare, och både valpen och katten verkar hålla med :D

Annars är @Sol foderexperten här :bow::love::D

Det här med att man som betjänt gör allt för sin härskarinna.

Så här ser vår kvällsrutin ut:
1, Betjänten gör alla kvällsbestyr.
2a, jaga rätt på katten. Gärna innan hon försvinner in under en möbel. Placera katten i sängen (men, absulut inte på täcket!)
2b, repetera 2a tills katten stannar i sängen tillräckligt länge för att hinna lägga sig. Om 2a/b inte sker sitter katten och skriker under valfri möbel tills 2a/b händer.
3, Bjud upp katten till huvudänden av sängen.
4, Lyssna på när katten är JÄTTEENSAM och ALLDELLES ÖVERGIVEN i fotänden.
5, Bjud upp katten igen.
6, Akta huvudet när katten kommer på att hon är flyttbar och studsar upp till huvudänden.
7, Försök klappa/klia/gosa med katten samtidigt som man läser en bok. Klappar/kliar/gosar man inte tillräckligt mycket/bra så läggs en tass på armen och så flexas klorna, lite så där lagom hotande.
8, Katten försöker äta upp boken som jag försöker läsa.
9a, Katten kommer på att hon är jättehungrig och försvinner ut i köket för en påfyllnad.
9b, Katten kommer tillbaka in i sovrummet, men glömmer tillfälligt att man kan hoppa upp i sängen och går runt den ett par varv medan hon jamar mkt ynkligt.
9c, Betjänten bjuder upp katten i sängen genom ord samt att man klappar försiktigt på ett bra landningsställe (inget täcke).
9d, Katten hoppar upp i sängen och landar på betjäntens hand.
10, Mer gos.
11, Katten ska in under täcket. Betjänten får kramp i armen av att hålla upp det 10kg tunga kedjetäcket.
12, Katten bäddar under täcket.
13, Katten kommer ut från under täcket (nånstans mellan 2 och 30 minuter senare), gärna genom att trampa på betjäntens ansikte.
14, Katten kommer på att hon behöver gå på lådan. Steg 9b-d upprepas.
15, Mer GOS!!!! NU!!!
16, Katten promenerar omkring på betjänten som försöker sova.
17, Katten ger äntligen upp och lägger sig i fotänden igen.
Ev 18, Om betjäntens fot råkar vara utanför täcket när 17 händer, blir tår slickade på och hälar bitna i.

Det krävdes ett lite abrupt byte av foder för att få Luna att äta igen. För en liten, liten stund sedan resulterade det i diarré SOM KATTEN PÅ NÅGOT SÄTT LYCKAS FÅ PÅ RYGGEN!?!?!?!
Eftersom det är alldeles för sent för ett kattbad nu så fick hon en liten snabbdusch av baken/ryggen nu... Jag känner mig ju inte sådär jättesugen på att gosa med henne förrän hon har fått en riktig dusch med schampo, kan jag ju erkänna. :yuck:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
0
· Visningar
155
Senast: EmelieW
·
Övr. Katt Jag funderar på att teckna någon form av veterinärvårdsförsäkring för mina katter. Har aldrig tidigare haft katter försäkrade, utan...
2
Svar
31
· Visningar
902
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
568
Senast: startpompe
·
Övr. Katt Nu är min killes katt försvunnen igen. Hon brukar aldrig gå långt, utan håller sig till området. Men grannens katt är alltid ute (aldrig...
Svar
3
· Visningar
391
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka