Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men veterinärer kan inte ett piss om Ragdoll. De säger nästan alltid att de är för tjocka eller väger för mycket, men de ska väga en hel del. Normalvikt på en hona är mellan 3,5-5 kg. Lumis mamma vägde 6,5 som fertil och var inte ett dugg överviktig. Hon själv väger 4,8kg i nuläget.

Jag har fri tillgång på alla mina katter, och de håller sig i fint hull, både kastrater och fertila. Jag tycker inte man kan urskilja att hon är fet utifrån bilderna. Tycker mest att det ser ut som fluff. :)
Ja, vikten är lite opålitlig har jag märkt. De kan ju se så himla olika ut också, blir helt fel om man ska bara gå efter vikten. Det vore intressant att möta en veterinär som faktiskt vet saker om rasen :idea:

Därför försöker jag se om hon ser lite tjock ut utifrån bilder, men där är ju all päls i vägen :banghead: Men skönt att du tycker att hon ser helt ok ut :)
Det borde ju gå att känna utefter revbenen osv men jag vet inte vad som känns lagom :crazy: Jag är inte orolig då jag tror att hon i mesta laget är möjligen lite överviktig då jag kan känna revbenen lite lätt när hon ligger på sidan. Men vad är liksom "lagom" :p

Är lite orolig för katten just nu. Igår kräktes hon flera gånger, mest bara vätska som kom upp. Idag är hon väldigt tillbakadragen och hon äter inget. Jag tänkte avvakta lite innan jag kontaktar vet. men har ni några ideer på vad jag kan göra för att hon ska må bättre?

Skönhersmissen - Wtf?!? Vart har du varit? VEEET du hur hungrig jag har varit. Näe, tonfisken i skålen duger INTE. Fixa mat nu! Eller näe, klia magen. Eller näe, öppna fönstret så att jag kan springa fram och tillbaka mellan rummen och kurrpipa!

Brunetten - Zum zum zum zum. Starta kranen i badrummet. Zum zum zum zum.

Hundtant - Hej min älskade älskade älskling finaste matte! Du är underbaraste i världen! Ge mig en kram, ge min en puss, ge mig ett grisöra från lådan i köket, tänk att du kunnat lämna mig så länge och vilket lidande det orsakat!

Skönhetsmissen - Skit i dem för f-n, ser du inte att jag är här och behöver uppmärksamhet? Kolla in min fina svanstipp, min vita tass, och lägg av att klappa på hundj***vel som äter upp mitt godis!

Brunetten - Vattenkranen har fel temperatur.

Hundtant - tugg tugg tugg tugg tugg grisöretugg

Skönhetsmissen - Omg det sitter en kråka i träder utanför fönstret? Är det samma kråka som innan? Jag vet inte! Nån måste kolla! Serveringspersonalen! Kom hit och rapportera om det eventuellt kanske är någonting farligt utanför fönstret! Jag springer in i andra rummet och går på dasset. Kom hit sedan och plocka bort min bajs! Sen ska jag klia mig på örat, och behöver nackmassage också1

Brunetten - Du kan starta duschen också om du ändå är här. Blöt ned lite på golvet så att jag kan bada tassarna.

Hundtant - Gäsp. Ska vi gå ut och kissa?

Jag har ett tufft liv att komma hem till. :cautious:

Är lite orolig för katten just nu. Igår kräktes hon flera gånger, mest bara vätska som kom upp. Idag är hon väldigt tillbakadragen och hon äter inget. Jag tänkte avvakta lite innan jag kontaktar vet. men har ni några ideer på vad jag kan göra för att hon ska må bättre?
Jag hade kontaktat vet.

Jag kan bli lite irriterad på vetter och katter ibland. Ingen vet skulle drömma om att säga att en nordis och ett fullblod ska ha samma hull, likadant med en vinthund och en labrador. En siames, raggdoll, burma och britt ska inte ha samma kroppsform och vad som är över/undervikt är individuellt för varje ras.

Åker till vet dag.

Hon var såklart riktigt uttorkad så hon fick ungefär en halv påse vätska. Dom röntgade magen men såg inget konstigt där. Vi fick med oss mat hem som vi ska ge med spruta ifall hon inte äter själv.

Efter 1,5 tim har det inte skett nån förändring.... Vätskan verkar ha lagt sig som en ballong under huden, är det normalt?

Vi skulle komma tillbaka imorrn om det inte skett några förändringar.

Hon var såklart riktigt uttorkad så hon fick ungefär en halv påse vätska. Dom röntgade magen men såg inget konstigt där. Vi fick med oss mat hem som vi ska ge med spruta ifall hon inte äter själv.

Efter 1,5 tim har det inte skett nån förändring.... Vätskan verkar ha lagt sig som en ballong under huden, är det normalt?

Vi skulle komma tillbaka imorrn om det inte skett några förändringar.

Det kan ta ett tag för kroppen att ta upp vätskan. Men ring vet och fråga? Better safe than sorry.

Håller tummarna för att allt går bra!

Det kan ta ett tag för kroppen att ta upp vätskan. Men ring vet och fråga? Better safe than sorry.

Håller tummarna för att allt går bra!

"Ballongen" är mindre nu :) Hon verkar också lite piggare och har smakat på vattnet (även om det var väldigt lite). Jag ska avvakta en stund till och sen försöka få i henne lite mat.

Om nån är intresserad.. ;) Hon blev bättre igårkväll. Hon drack vatten själv och verkade allmänt piggare. Hon åt dock ingenting och hon har inte gått på toaletten.
Hon kräktes i morse, bara vätska.. Har pratat med vet så nu har jag lämnat henne där för en mer noggrann undersökning.

Om nån är intresserad.. ;) Hon blev bättre igårkväll. Hon drack vatten själv och verkade allmänt piggare. Hon åt dock ingenting och hon har inte gått på toaletten.
Hon kräktes i morse, bara vätska.. Har pratat med vet så nu har jag lämnat henne där för en mer noggrann undersökning.

Bra att hon är inlagd och får en ordentlig genomgång. Lilla kattfröken. :cry:

Hon är hemma! :bump: Allt är inte helt bra än. Det kan vara nått stopp i tarmen så har hon inte gått på toa under kvällen/natten får hon åka tillbaka. Men hon är mycket piggare och det är så skönt att ha henne hemma! :heart:heart

IMG_2226.jpg

Chloes höfter var tydligen jätteslappa :cry: Så nu är det bara att hålla tummarna för att det beror på åldern och inte på HD. Och om det är HD, att graderna är låga.

Får dåligt samvete för katten :cry: Jag är dålig på att borsta henne så hon har tovor på vissa ställen - klippa bort dem är dock inte så lätt. Väntar lite så att det blir inte så kallt men sedan får jag nog åka till någon som kan raka henne. Vill dock bara raka henne under armbågarna, på låren och lite på rumpan - men det borde väl gå att fixa?

Jag får tänka mig noga för innan jag skaffar mig en ragdoll igen. Jag älskar dem och deras päls men om jag inte kan sköta om deras päls så bra så får jag ju se mig om kanske.

Får dåligt samvete för katten :cry: Jag är dålig på att borsta henne så hon har tovor på vissa ställen - klippa bort dem är dock inte så lätt. Väntar lite så att det blir inte så kallt men sedan får jag nog åka till någon som kan raka henne. Vill dock bara raka henne under armbågarna, på låren och lite på rumpan - men det borde väl gå att fixa?
Tovor är ju väldigt oskönt för katten så du borde nog fixa till det snart - och sen skaffa en rutin för att ta hand om pälsen. Jag badar bara några ggr år och kammar nån gång i månaden, kanske två.

Jag får tänka mig noga för innan jag skaffar mig en ragdoll igen. Jag älskar dem och deras päls men om jag inte kan sköta om deras päls så bra så får jag ju se mig om kanske.
Alla ragdolls får ju dock inte tovor. Enligt rasstandard ska de inte ha underull, och det är underullen som tovar sig. Sen har många underull ändå (framförallt kastrater har jag upplevt) men av långhårsraserna är de nog ändå de som kräver minst.

Tycker liksom Gimlan att bad är väldigt bra mot tovor, framförallt under pälsfällning. Inte nog med att de fäller betydligt mindre efter bad, de får mindre tovor också. Här hemma har jag bara tovproblem med en av mina ragdolls. Håller koll på pälsen nästan dagligen såhär års, men kammar bara om det verkar finnas tendens till tovor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
607
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
448
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
454
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama