Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ett sånt här kommer i dagarna till de bortskämda katterna som redan har ett klösträd i ena hallen samt att de är utekatter :laugh:

atlas_grau_6_6.jpg

Brittisk långhår? Vad säger ni om det? @MissFideli har du någon koll? Jag vill ha en hälsosam, lugn katt och bidra till en bra avel. (Min partner vill eg ha korthår, men britt är vi överens om.)
Från och med i år är Brittisk långhår en preliminärt godkänd ras inom Fifé. Detta innebär att den troligen kommer bli helt godkänt inom kort. Vad jag vet har man avlat på Långhår ganska länge, och är ju en syskonras till korthår. Tror aveln är rätt utbredd och utvecklad, utan skuggor.

Nu är han inne igen, och vilken lycklig kille! Supergosig och känns bara så glad :love: Han brukar vara ganska reserverad men nu var han verkligen så go. Får lite dåligt samvete över att jag hållt honom inne så länge när han bevisligen trivs så bra med att gå ut :o

Nu blir det till att köpa en kattlucka med chipläsare så herr M kan gå in och ut som han vill. Blygis får fortsätta sitt liv som innekatt och det verkar han helnöjd med. De är verkligen totalt olika, mina fina killar :D

Ilskna B har sovit och snarkat högre än akvariepumpen halva dan. Nu är jag lite mer förlåten än jag vad tidigare.

Skönhetsmissen är fortfarande oduschad och har spenderat mesta tiden med att håra ned bakom soffan, retas med hunden, bära runt på mjukmat och kladda, samt komma och skvallra om saker hon sett genom fönstret.

En vanlig stillsam dag i hushållet.

Brittisk långhår? Vad säger ni om det? @MissFideli har du någon koll? Jag vill ha en hälsosam, lugn katt och bidra till en bra avel. (Min partner vill eg ha korthår, men britt är vi överens om.)

Långhåren är ofta "bara" en miss i planeringen så att säga, eller har varit hittills. De har länge varit godkända i andra förbund, men SVERAK som är störst i Sverige har först nu gått med på att godkänna dom. Det har gjort att man inte direkt avlat på brittiskt långhår. De är oftast väldigt fina typmässigt, men pälsen är väldigt skiftande. Endel är mer som perser, dvs massor av ull medan de andra är mindre ulliga. Jag vet inte riktigt vad som kommer vara "enligt standard" inom SVERAK, men tror att det om några år kommer vara mer homogent. Så man bör nog vända sig till nån som verkligen avlar/har erfarenhet av långhåren så man vet vad man får gällande pälsvård och skötsel.

Långhåren är ofta "bara" en miss i planeringen så att säga, eller har varit hittills. De har länge varit godkända i andra förbund, men SVERAK som är störst i Sverige har först nu gått med på att godkänna dom. Det har gjort att man inte direkt avlat på brittiskt långhår. De är oftast väldigt fina typmässigt, men pälsen är väldigt skiftande. Endel är mer som perser, dvs massor av ull medan de andra är mindre ulliga. Jag vet inte riktigt vad som kommer vara "enligt standard" inom SVERAK, men tror att det om några år kommer vara mer homogent. Så man bör nog vända sig till nån som verkligen avlar/har erfarenhet av långhåren så man vet vad man får gällande pälsvård och skötsel.
Asch, pälskvalité är ju superviktigt på långhår, eller ja, jag tycker det så man får rimligt med pälsvård.

Någon här som har tips på kattställning som klarar av att stå på balkong? Den kommer stå under tak, men det är troligt att det kommer att kunna regn in från sidorna på den.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
607
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
450
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
456
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
442
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama