Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Får dåligt samvete för katten :cry: Jag är dålig på att borsta henne så hon har tovor på vissa ställen - klippa bort dem är dock inte så lätt. Väntar lite så att det blir inte så kallt men sedan får jag nog åka till någon som kan raka henne. Vill dock bara raka henne under armbågarna, på låren och lite på rumpan - men det borde väl gå att fixa?
Lider med dig, det är samma med Sauron. Klippte ju ner halva katten i höstas för han var så tovig och hade så torr och tråkig päls. Funderade på om det stjälpte mer än hjälpte att bada, att det torkade ut liksom, men nu har jag inte badat honom sen klippningen och han har ändå fått nya tovor. Det var väl nån här som tipsade om att börja kamma varannan vecka, blir det tovor så kör varje vecka, blir det tovor ändå så kamma två gånger i veckan, osv. Och så balsamsprej där emellan.

Min veterinär tar bara själva tovorna på Sauron, så det kan nog din också. :) faktum är att för saurons del är det lindrigare att åka och bli trimmad än att bli kammad... Begriper inte att han hatar det så mycket.

Lider med dig, det är samma med Sauron. Klippte ju ner halva katten i höstas för han var så tovig och hade så torr och tråkig päls. Funderade på om det stjälpte mer än hjälpte att bada, att det torkade ut liksom, men nu har jag inte badat honom sen klippningen och han har ändå fått nya tovor. Det var väl nån här som tipsade om att börja kamma varannan vecka, blir det tovor så kör varje vecka, blir det tovor ändå så kamma två gånger i veckan, osv. Och så balsamsprej där emellan.

Min veterinär tar bara själva tovorna på Sauron, så det kan nog din också. :) faktum är att för saurons del är det lindrigare att åka och bli trimmad än att bli kammad... Begriper inte att han hatar det så mycket.
Kamningen har blivit bättre på Alice på de ställen där det inte är tovor, speciellt på huvudet är det skönt :) Men tovorna är svåra, de tovar sig så nära huden och jag törs inte klippa för nära - har nog råkat komma åt huden ett par gånger :crazy: Och då blir hon ju otålig (eller så gör det ont när jag försöker få fram tovan) och klagar :(
Min badas aldrig och har en rätt trevlig päls tycker jag, nästan lite fet, men tovorna kommer likväl ändå :p
Men i rumpan är det total förbud och nu börjar det hamna lite bajs i pälsen där :arghh: Fast det är förståeligt att hon inte vill ha någon pillandes där, skulle inte jag heller gilla :laugh: Där skulle det behöva trimmas ...

Obs innan någon undrar så har jag klippt med klosaxen som är rundad, så tackolov så har det inte blivit några sår.

Kamningen har blivit bättre på Alice på de ställen där det inte är tovor, speciellt på huvudet är det skönt :) Men tovorna är svåra, de tovar sig så nära huden och jag törs inte klippa för nära - har nog råkat komma åt huden ett par gånger :crazy: Och då blir hon ju otålig (eller så gör det ont när jag försöker få fram tovan) och klagar :(
Min badas aldrig och har en rätt trevlig päls tycker jag, nästan lite fet, men tovorna kommer likväl ändå :p
Men i rumpan är det total förbud och nu börjar det hamna lite bajs i pälsen där :arghh: Fast det är förståeligt att hon inte vill ha någon pillandes där, skulle inte jag heller gilla :laugh: Där skulle det behöva trimmas ...
Tips för att klippa bort tovor. Skaffa en bra kam av något slag. Sen kan du kila in den mellan tovan och huden. Då behöver du inte vara rädd för att klippa henne, och man kan komma nära huden med kammen. Till min tovbenägna katt har jag en sån HÄR. Funkar rätt bra. Angående pälsen skulle jag nog säga att mina katters pälsar blir värst när de är feta. De blir ju lätt skiviga då och pälsen liksom "kladdar ihop" känns det som :p.

Alla ragdolls får ju dock inte tovor. Enligt rasstandard ska de inte ha underull, och det är underullen som tovar sig. Sen har många underull ändå (framförallt kastrater har jag upplevt) men av långhårsraserna är de nog ändå de som kräver minst.

Tycker liksom Gimlan att bad är väldigt bra mot tovor, framförallt under pälsfällning. Inte nog med att de fäller betydligt mindre efter bad, de får mindre tovor också. Här hemma har jag bara tovproblem med en av mina ragdolls. Håller koll på pälsen nästan dagligen såhär års, men kammar bara om det verkar finnas tendens till tovor.
Typiskt, för nog har Alice underull så det räcker och blir över :meh: Ibland tänker jag på att man skulle kunna spinna fram utmärkt garn av hennes päls!

Men nyss när jag kom hem tog jag mig i kragen och stängde in oss två i badrummet :angel: Fick borsta och klappa lite emellan så att hon inte började råsjunga, men jag klippte nog bort det värsta på ena sidan och det mesta på den andra sidan. Men den värsta var svår då de ligger så tätt intill huden, finns det något annat sätt än att trimma för att få bort tovor intill huden?
Passade dessutom på att klippa klorna efteråt och tro fan om det inte gick snabbare och lättare än klippningen :p

När jag tänker på bad så tänker jag på när jag själv duschar och tvättar håret - det blir hur mycket tovor som helst i det även om jag använder balsam. Hjälper det verkligen mot tovor? :confused:

Tips för att klippa bort tovor. Skaffa en bra kam av något slag. Sen kan du kila in den mellan tovan och huden. Då behöver du inte vara rädd för att klippa henne, och man kan komma nära huden med kammen. Till min tovbenägna katt har jag en sån HÄR. Funkar rätt bra. Angående pälsen skulle jag nog säga att mina katters pälsar blir värst när de är feta. De blir ju lätt skiviga då och pälsen liksom "kladdar ihop" känns det som :p.
Fast då skulle jag behöva tre händer :rofl: Seriöst, hur gör ni när ni behöver både hålla och klippa katten? Jag har en hand på katten och den andra med saxen - hur sjutton får ni plats med en kam någonstans :laugh:
Åh jag har faktiskt en sån där tovutredare! Såg den i djurbutiken och tänkte att det vore värt att pröva men ... hur gör man? :o Rör man den fram och tillbaka som en såg eller? Jag prövade min nyss när jag höll på men då sa katten ifrån, det gjorde ont :crazy:
Sant, min katts päls är nog lite skivig - det är nog bara jag (och antagligen katten också) som känner typ :eek: :crazy: :nailbiting: :banghead: :arghh: inför det :p

Tovor är ju väldigt oskönt för katten så du borde nog fixa till det snart - och sen skaffa en rutin för att ta hand om pälsen. Jag badar bara några ggr år och kammar nån gång i månaden, kanske två.
Så fort jag kom hem idag så tog jag mig själv i kragen :up: Fick nog inte bort allt men det värsta åtminstone.

Skönhetsmissen har varit osedvanligt ohängd denna kväll. Går runt och piper. Petar på mig var fjärde sekund. Sätter sig två millimeter bort och stirrar. Prata med MIIIIIG! Här är JAAAG! :cool:

Brunetten ligger ensam i köket och vill inte vara med. Fröken Ego och Fröken Lidande.

Typiskt, för nog har Alice underull så det räcker och blir över :meh: Ibland tänker jag på att man skulle kunna spinna fram utmärkt garn av hennes päls!

Men nyss när jag kom hem tog jag mig i kragen och stängde in oss två i badrummet :angel: Fick borsta och klappa lite emellan så att hon inte började råsjunga, men jag klippte nog bort det värsta på ena sidan och det mesta på den andra sidan. Men den värsta var svår då de ligger så tätt intill huden, finns det något annat sätt än att trimma för att få bort tovor intill huden?
Passade dessutom på att klippa klorna efteråt och tro fan om det inte gick snabbare och lättare än klippningen :p

När jag tänker på bad så tänker jag på när jag själv duschar och tvättar håret - det blir hur mycket tovor som helst i det även om jag använder balsam. Hjälper det verkligen mot tovor? :confused:
På min väns långhåriga katt klippte vi rakt igenom tovan om det inte gick att komma in under den, då brukade det gå att reda ut pälsen sen. Sen köptes det en billig hundtrimmer (på rusta eller öb tror jag), då höll en katten och den andra klippte. Hon låg gladeligen på rygg i knät och blev trimmad på magen :D Det syntes inte att hon var klippt när hon gick omkring, eftersom hon fick behålla resten av pälsen.

Jag har lärt mina katter en himla praktisk grej. Två av tre är livrädda för dammsugaren, och jag vill inte skrämma dom i onödan. Så för ett tag sen började jag härma dammsugarljudet innan jag startade själva dammsugaren. Nu vet dom att "wööööööööörn" betyder att dammsugaren snart kommer startas, och kan jogga i säkerhet istället för att kasta sig iväg i panik när jag trycker på startknappen :D

Badandet är mer i förebyggande syfte. För att få bort lös päls som kan tova ihop sig.

På min väns långhåriga katt klippte vi rakt igenom tovan om det inte gick att komma in under den, då brukade det gå att reda ut pälsen sen. Sen köptes det en billig hundtrimmer (på rusta eller öb tror jag), då höll en katten och den andra klippte. Hon låg gladeligen på rygg i knät och blev trimmad på magen :D Det syntes inte att hon var klippt när hon gick omkring, eftersom hon fick behålla resten av pälsen.
Det har jag också gjort men det som är kvar har känts lite ... jag har undrat om det verkligen löser sig :crazy: Som sagt, nästan ända in till huden :cautious:

Jag blir sugen på att bara låna en trimmer och se hur hon reagerar på ljudet först, eller kanske det finns ett ljudklipp någonstans ...

Jag har lärt mina katter en himla praktisk grej. Två av tre är livrädda för dammsugaren, och jag vill inte skrämma dom i onödan. Så för ett tag sen började jag härma dammsugarljudet innan jag startade själva dammsugaren. Nu vet dom att "wööööööööörn" betyder att dammsugaren snart kommer startas, och kan jogga i säkerhet istället för att kasta sig iväg i panik när jag trycker på startknappen :D
Min Alice reagerar redan på ljudet av städskåpdörren som öppnas och sedan väntar för att se om ljudet av dammsugaren som krånglas ut och ställs på golvet inkommer innan hon flyr :cautious::p

Apropå dammsugare, det ankom en ny dammsugare nyligen till detta hushåll. Jag packade upp och monterade upp den för att se hur den såg ut. Alice blev ju väldigt nyfiken (kartong! :love: ) och när jag ställde dammsugaren åt sidan så smög hon sig fram och nosade på motorn. Men när hon kastade en blick uppåt och såg själva slangen/röret så hoppade hon till och blev rädd.

Alltså, jag har märkt det förut men ... min katts största rädsla är långa skaft O_o Dammsugare, sopborste, långa skohorn, pinnar (som inte är kattleksaker) - alla dem slänger hon en blick på, stelnar till, slänger en blick på mig och tittar på skaftet igen innan hon studsar iväg om det rör sig och skyndar sig ut ur rummet.
Ibland undrar jag om det är något slags barndomstrauma O_o

Fast då skulle jag behöva tre händer :rofl: Seriöst, hur gör ni när ni behöver både hålla och klippa katten? Jag har en hand på katten och den andra med saxen - hur sjutton får ni plats med en kam någonstans :laugh:
Åh jag har faktiskt en sån där tovutredare! Såg den i djurbutiken och tänkte att det vore värt att pröva men ... hur gör man? :o Rör man den fram och tillbaka som en såg eller? Jag prövade min nyss när jag höll på men då sa katten ifrån, det gjorde ont :crazy:
Sant, min katts päls är nog lite skivig - det är nog bara jag (och antagligen katten också) som känner typ :eek: :crazy: :nailbiting: :banghead: :arghh: inför det :p
Oftast klarar jag det själv genom att liksom stänga in katten med kroppen/hålla en arm runt katten (samma som man håller något annat i). Men om katten är väldigt motsträvig kan det ju vara lättare med en extra person.

Jag borstar bara med tovutredaren över tovan. Tanken är ju att de ska både skära och dra, så helt bekvämt är det ju inte. Men den kanske funkar bäst för mindre tovor, och inte jättestora. På min katt med mycket underull borstar jag henne ibland med tovutredaren också. Den tar med sig mycket ull. På stora tovor är det nog bättre att klippa i tovan som Cili pratade om (spånar fritt, men kanske i kombination med tovutredare?) eller klippa bort hela med hjälp av kam och sax.

Om jag var du skulle jag nog se till att Alice blev tovfri och sen ge henne ett ordentligt bad (där det kanske krävs 2-3 schamponeringar och sen skölja JÄTTENOGA i typ 5-10 min. Blir det kvar rester av schampot blir det nästan bara värre). Då blir pälsen mindre benägen att tova ihop sig och det blir lättare att hålla efter. Mina katter har alltid varit snällare än man trott vid bad. Jag brukar se till att ha väl klippta klor och sen sätta mig tillsammans med katten i badkaret/i duschen. Om katten är rädd för slangen kan man fylla upp ca 10 cm vatten och sen ösa över med en kopp eller liknande. Jag gjorde så när jag badade kattungarna innan leverans, och ingen av dem sa något typ. Har dock märkt att det kan vara svårt att komma in med vätan in till huden på ulltottar. Då kan man ta av munstycket av slangen om den är läskig :). Då låter det inte så mycket.

Min Alice reagerar redan på ljudet av städskåpdörren som öppnas och sedan väntar för att se om ljudet av dammsugaren som krånglas ut och ställs på golvet inkommer innan hon flyr :cautious::p

Mina som också är livrädda för dammsugaren har en liknande reaktion. Det räcker inte enbart med att öppna städskåpsdörren men så fort jag lyfter dammsugaren och skrapljuden från den uppstår blir det full fart till deras gömställe i en annan garderob alternativt under överkastet.:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
601
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
448
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
451
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama