Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
:D
... Man undrar varför vi utsätter oss själva och katterna för detta när ingen går lycklig ur det :angel::p

Förresten, en viktig fråga till alla - vad för schampo har ni?? :) Speciellt ni med ragdolls ;)
Jag använder det som jag använder själv, Head n shoulders, uppfödaren sa att det var ok, så jag kör på det. Vår är en ragdoll.

Äh, jag tycker det är ok, det blir så mycket mindre pälsvård med ett bad.

@Asko: På inrådan av personal på Arken Zoo (som fått det från en trimmare) så köpte jag Tassarnas (både shampoo och balsam). Det var dessutom billigare än Espree :up:

Den ena är ju långhårig även om hon inte får så mycket tovor.
Har både och på jobbet tror jag, så jag har valmöjligheter - därför jag undrar. Det finns även någon liten flaska från trixie(?) men den ser nog för liten ut för 2-3 schamponeringar - kanske inte så bra heller :crazy:

Jag använder det som jag använder själv, Head n shoulders, uppfödaren sa att det var ok, så jag kör på det. Vår är en ragdoll.

Äh, jag tycker det är ok, det blir så mycket mindre pälsvård med ett bad.
Tyvärr anänder jag något frisörschampo som doftar mycket och är tillför färgat hår :o tror att hon inte skulle gilla det :angel::D

Mina som också är livrädda för dammsugaren har en liknande reaktion. Det räcker inte enbart med att öppna städskåpsdörren men så fort jag lyfter dammsugaren och skrapljuden från den uppstår blir det full fart till deras gömställe i en annan garderob alternativt under överkastet.:D
Ja, min har också sina ställen :D antingen under min säng när dammsugaren är i den ena halvan av lägenheten eller under ett litet bord när dammsugaren är i den andra halvan - jag brukar bära henne till nästa gömställe när dammsugaren närmar sig den halvan hon är i :p

Jag har undrat hur hon skulle reagera på en robotdammsugare, den har ju inget skaft - kanske en till anledning till att skaffa sig en robotdammsugare :angel::p

När ni ändå pratar schampoo till katten - känner någon till en parfymfri variant? Någon som inte heller innehåller kokosnötsolja eller andra oljor från växter? Alltså typ så få ingredienser som möjligt. :p

Ja, min har också sina ställen :D antingen under min säng när dammsugaren är i den ena halvan av lägenheten eller under ett litet bord när dammsugaren är i den andra halvan - jag brukar bära henne till nästa gömställe när dammsugaren närmar sig den halvan hon är i :p

Jag har undrat hur hon skulle reagera på en robotdammsugare, den har ju inget skaft - kanske en till anledning till att skaffa sig en robotdammsugare :angel::p
Min hatar vanliga dammsugaren - men tror hon är polare med roboten...

Den låter, helt klart, men inte som en vanlig dammsugare. Den går dock när vi inte är hemma. Då hänger kissen med dammsugaren, kollar vad den gör, sitter i vägen för den m.m.
Haha :D hur vet ni det? filmade ni? :laugh:

Låter den lika högt som en vanlig dammsugare då?

Nu är det länge sedan jag behövde bada några katter, men jag tycker det är absolut enklast att göra det i diskhon. Bra arbetshöjd och lätt att göra rent efteråt. :D

Låter mer än en vanlig, inte mycket mer, men lite.

Vi har filmat och nån enstaka gång varit hemma när det händer. Hon sätter sig bredvid och väntar på att den ska gå igång när det är några minuter kvar innan den startar... :D

När jag har badat typ halva katten för att få bort skit därbak så har hon sista gången börjat redan råma när jag lyft henne och hon ser handfatet med vatten :angel: Fast då rör jag ju henne därbak, och det tycker hon ju är den absoluta förolämpningen som finns - kanske går det liiiiiiiite lättare med resten av kroppen :idea: Men det blir nog en KRÄNGT katt :p

Är det lättast med badkar eller dusch tycker ni? Jag har både och här hemma som valmöjlighet, badkaret låter det ju dock en massa om när vattnet hamnar i det men duschen känns lättare att fly från. Eller vad tycker ni?

Personligen tror jag att tovutredaren fungerar bäst på tovor som inte har blivit så hårda utan bara liksom börjat bli lite tovigt. Men jag tycker dock inte att den tar med sig så mycket ull - då fungerar min borste, kam eller furminator mycket bättre. Tyvärr så var det för min del ett onödigt köp :down:
Jag har mest kört i badkar. En gång i dusch. Kan nog se fördelar med båda :). Om man tar duschen kan man ju försöka hålla sig till ett hört så man kan sitta/stå lite för.

Som sagt, katten blir lite krängt, men det är det ändå värt. Sally här hemma låter som en stucken gris hela badet, men det är bara fortsätta. De andra är mer av typen som blir lite paralyserade och står ganska snällt. :)

Jag använder mig av Espree Bright white (tror jag det heter). Jag badar ju oftast bara vid utställning (men händer att jag badar annars med) och har då även Espree silky show balsam. Men jag tror inte balsam är jättenödvändigt för dig. Dock skulle jag nog också fixa ett balsamspray som du kan ha i pälsen efter badet. Jag använder mig av K9 nano mist, men det finns nog mänga bra :). Det gör även katten mindre elektrisk.

När ni ändå pratar schampoo till katten - känner någon till en parfymfri variant? Någon som inte heller innehåller kokosnötsolja eller andra oljor från växter? Alltså typ så få ingredienser som möjligt. :p

Varför får det inte vara olja från växter i den? Tassarnas hade få ingredienser och inget som stack ut enligt min mening (jag är petig med innehållet för min egen del så jag kan ingredienser i sådana produkter rätt bra). Dock innehåller de parfym men de luktar inte speciellt mycket.

Varför får det inte vara olja från växter i den? Tassarnas hade få ingredienser och inget som stack ut enligt min mening (jag är petig med innehållet för min egen del så jag kan ingredienser i sådana produkter rätt bra). Dock innehåller de parfym men de luktar inte speciellt mycket.
Jag är allergisk mot en massa tråkiga saker, som parfym och vissa ämnen som (kan) bli till av oljor från olika växter. Jag kommer tyvärr inte ihåg vilka växter för stunden, så jag tänkte att det var säkrast att nämna de alla. :p Visst kan jag använda handskar när jag badar henne, men jag antar att lite av ämnena blir kvar i pälsen efteråt, oavsett hur mycket man sköljer pälsen. Så då känns det bättre att försöka undvika det. :)

Jag är allergisk mot en massa tråkiga saker, som parfym och vissa ämnen som (kan) bli till av oljor från olika växter. Jag kommer tyvärr inte ihåg vilka växter för stunden, så jag tänkte att det var säkrast att nämna de alla. :p Visst kan jag använda handskar när jag badar henne, men jag antar att lite av ämnena blir kvar i pälsen efteråt, oavsett hur mycket man sköljer pälsen. Så då känns det bättre att försöka undvika det. :)

Kan du inte använda ett schampoo som fungerar för dig till katten också då? Eller är det någon speciell skillnad i innehåll på kattschampoo och vanligt schampoo? Tänkte att vilket parfymfritt schampoo som helst bör fungera?

Jag har mest kört i badkar. En gång i dusch. Kan nog se fördelar med båda :). Om man tar duschen kan man ju försöka hålla sig till ett hört så man kan sitta/stå lite för.

Som sagt, katten blir lite krängt, men det är det ändå värt. Sally här hemma låter som en stucken gris hela badet, men det är bara fortsätta. De andra är mer av typen som blir lite paralyserade och står ganska snällt. :)

Jag använder mig av Espree Bright white (tror jag det heter). Jag badar ju oftast bara vid utställning (men händer att jag badar annars med) och har då även Espree silky show balsam. Men jag tror inte balsam är jättenödvändigt för dig. Dock skulle jag nog också fixa ett balsamspray som du kan ha i pälsen efter badet. Jag använder mig av K9 nano mist, men det finns nog mänga bra :). Det gör även katten mindre elektrisk.
Nyfiken, tycker du inte att det låter rätt mycket när man sätter på vattnet i badkaret? Jag tvättade henne lite en gång i badkaret och då hoppade hon till av ljudet, förstod att det lät väldigt högt för henne (det var sent på natten och jag tyckte att det var väldigt högt också :p). Kanske dock beror på vad för badkar man har ... :p

Jag håller tummarna för en paralyserad katt :nailbiting: hellre det än en katt som försöker klättra över axeln på en ... som jag redan fått uppleva :grin:

Så man tvättar inte av balsamsprayen? :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
590
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
425
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
433
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama