Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Häromdagen ville Fb påminna min om vad som skedde för två år sedan. Det var ett inlägg där jag tackade Modiga, mysiga Missy för allt. Missy var en katthemskatt som jag förälskade mig i, trots att hon bara var en mycket, mycket arg och rädd liten katt från början. Hon hade under ca fem år levt i totalt, vidrig och fullkomlig misär. Hon bodde hos mig i tio månader innan henne lilla slitna kropp gav upp - men vilka spår hon satt. Tack, än en gång, Modiga, mysiga Missy, för allt.

frokenmissy1.jpg

Skönhetsmissen är sur och har princip-kissat utanför lådan. Bara så att alla vet att världen är dum.

Lite osäker på vad som fattas fröken just nu. Vi hade besök igår men det brukar inte dra igång henne. Lådan var fräsch, hennes vanliga sand. Mm. Har städat noga och låtsas som det regnar...

Efter mycket velande fram och tillbaka om huruvida jag är redo för att skaffa katt igen slängde jag härromdagen iväg ett mail till ett katthem. De svarade nästan direkt och i nästa vecka har vi planerat in ett besök för att hälsa på katterna. Helst skulle jag vilja åka redan nu, idag, men katthemmet ligger ett par timmar bort med bil och den här veckan har jag späckat schema, tyvärr.

Tanken är iallafall att ta två katter, om jag hittat några som jag trivs med och som trivs med mig. Jag hoppas och tror att det inte ska bli några problem :bump:

Nu när beslutet är taget känns det helt rätt och jag längtar så mycket tills jag har ett par pälsbollar hemma igen. Först har jag en massa shopping att göra, när jag fick ta bort min katt förra året skänkte jag bort allting till ett katthem. November lär inte bli den billigaste månaden i mitt liv :angel:

Jag har fått börja på en praktik (:banana: ) i en djuraffär som har alla möjliga smådjur och fiskar. Och visst, kaninerna är jättesöta och sällskapliga osv men när jag kommer hem så känns det ändå som ... Nä, katten är bäst trots allt :love:

Men jag får tacka Alice för att hon gjort mig lite tåligare mot bett, har tappat räkningen på hur många gånger jag blivit biten/nafsad av hamstrar nu :cautious:

Aww, vad gulligt :love:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21666484.ab

Man ska inte komma emellan en mor och hennes ungar! :D
Men:
"Till Aftonbladet meddelar de att ”katterna bor för tillfället hemma hos en av oss i personalen. Just nu är de bara tre–fyra veckor, men om någon månad ska de få komma till riktiga hem”."
Då är dom ju bara 8 veckor? Då får dom ju inte flytta :(

Edit: såg nu att det inte var i Sverige. Trist för ungarna :(

Men:
"Till Aftonbladet meddelar de att ”katterna bor för tillfället hemma hos en av oss i personalen. Just nu är de bara tre–fyra veckor, men om någon månad ska de få komma till riktiga hem”."
Då är dom ju bara 8 veckor? Då får dom ju inte flytta :(

Edit: såg nu att det inte var i Sverige. Trist för ungarna :(

Men tror du inte att de menade både mamma katt och hennes ungar? Jag hoppas det.

Sitter och kollar blocket som rent tidsfördriv. Men åh så kär jag blev i en liten ragdollfröken... Sådär jobbigt mycket (hjälper ju inte att vi funderar på en ragdoll sen... ganska lång tid tillbaka).

Kiwi är ute för första gången själv , bortsett från när hon smet ut i smyg :nailbiting:

Men hittills har hon alltid kommit in, så nu ställde jag ut hennes resebur med en filt både i och över , då det blåser ute.

Kiwi är inne igen, var tydligen fel väder för fröken som gick raka vägen till skålen för mjukmaten. Kommer man in när matte ropar (såg henne gå fram och tillbaka mellan våra ingångar) så får man mjukmat :p

Idag har Meda varit på HCM-skanning, hon är kastrerad nu men har avkommor som gått vidare i avel så hennes uppfödare vill hålla koll på att det inte finns någon sjukdom i linjerna.

Svansen piskade ilsket över den förnedrande behandlingen men hjärtat var det inga som helst fel på och då kan man unna sig lite cheeseburgare efteråt.

medacanhazcheeseburger_zpsnvqdz33l.jpg

Är det nån här som har koll på veterinärkliniker i Göteborg? Boll måste bli av med tandsten, men jag har ingen aning om vilken klinik jag ska vända mig till. Vill så klart boka tid på ett ställe med bra bemötande och kunnighet, samt gärna till ett vettigt pris.

@Dentaku: Åh så fin :heart

Men menar du att du inte hade oxfilé med dig att bjuda på efter ett sådant övergrepp!? :mad:

:D

Med tanke på hur runda Medas ögon var när vi väntade vid luckan på McDonalds drive-in så tror jag att hon var fullt nöjd med sin lunch. För att inte tala om hur hon vrålade när vi fått påsen och jag inte gav henne något på en gång(det där med att andra också vill ha mat är inget hon bryr sig om).

Vi har haft hantverkare här i några omgångar senaste månaden. Ena katten försvinner direkt det ringer på dörren och hundarna stänger jag in eftersom de är så på.
Äldsta katten Lollo följer dock efter dem och inspekterar noggrant. Idag stod han med öppen ytterdörr och arbetade dock så jag gick och hämtade henne. Att gå dit och undersöka när han gått var ju inget alternativ, ingen att kela med :)

Det fick bli en spontanvaccinering av Lillebror idag, nu när det ändå var dropin och jag är hemma.
Passade även på att fråga om tandstenssanering för Boll, så nu har vi bokat en tid på måndag. Jag känner att det är aningen snålt med tid mellan inlämningstid och när jag ska vara på plats på min praktikplats. Känner mig heller inte jätteglad över att behöva lämna henne där hela dagen, eftersom hon är så himla känslig för sånt.

Nu är frågan om jag ska boka om den till efter praktiken.
Nackdel: hon får gå en månad till med irriterat tandkött
Fördel: hon behöver inte vara där lika länge, jag slipper stressa iväg till praktikplatsen
Usch vad svårt det är. Jag vill ju inte att hon ska uppleva obehag, och det gör hon ju oavsett vad jag bestämmer mig för :(

I vilka situationer viftar era katter på svansen?

Läser man på om katters kroppsspråk står det överallt att när en katt viftar på svansen så är den arg och då ska man passa sig. Absolut, men min erfarenhet av mina egna katter säger att det är inte 100 % sanning...

Tesla viftade på svansen JÄMT. Förutom när hon sov djupt. Ibland var det tydligt att det var pga irritation, och ibland när hon jagade en leksak. Men många gånger signalerade hennes övriga kroppspråk att allt var tiptop, hon kurrade och blundade, såg ut att må riktigt bra. Men svansen gick :p

Idag när Sessan låg på min mage och hade det riktigt supermysigt så började hon vifta på svansen. Inte sådär ryckigt som om hon är irriterad, utan svansen svajade från sida till sida, ganska långsamt men väldigt tydligt. Men hon låg där och gosade, vände till och med upp magen så jag fick klappa och då känner hon sig verkligen trygg.

Så jag funderar på katternas olika typer av svansviftningar helt enkelt. Med denna bakgrund blir det väldigt märkligt att säga att alla katter som viftar på svansen är arga. Ungefär som när människor utan hästvana får veta att en häst som lägger öronen bakåt är arg - många tror då att hästen är arg när den vrider öronen bakåt för att lyssna... Dumt helt enkelt att frikoppla en signal från övriga, tänker jag.

Vad tror ni? Hur gör era katter? :)

Jag tolkar svansviftandet som ett tecken på upprymdhet, antingen som att den är arg/irriterad eller busig. Mina ser jag nästan aldrig att de viftar på svansen för att de är arga, men desto mer när de smyger på varandra eller på leksaker, alltså i bustagen. :) Det blir mycket svansviftning när de ser t.ex. fåglar genom fönstret också, tillsammans med lite "fågelklappring". :D

Ost är det bästaste hälsar Skönhetsmissen... särskilt vällagrad grynig ost som går att bära iväg med och kladda på golvet. :P

Brunetten vill gå ut på gården, men det regnar. Ilskna pip och så får jag en arg blick. Inte helt rättvist. Det är inte Jag som beställt blötan.

Jag tror att olika svansrörelser har olika betydelse, men just viftningar fram och tillbaka kopplar jag till busighet/upprymdhet/arg och ser det när katterna leker eller ser fåglar i fönstren hos våra katter. Men sen har jag sett katter som viftar på svansen när de vill bli klappade och gosa och är ivriga/kräver det så det är väl lite olika från katt till katt kanske.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
611
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
454
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
457
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
442
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama