Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Låter som en kattunge tycker jag :angel::D

Säg det till min högst vuxna vandal (Socker) som är helt knäpp på fårskinnsfällar. :p Jag hade två jättemysiga fällar vid hans ankomst men de fick snabbt plockas undan innan han ätit upp dem. O_o Nyligen tänkte jag att det kanske bara var just en kattungegrej och plockade fram dem igen, men nej, de var fortfarande lika mumsiga...

Säg det till min högst vuxna vandal (Socker) som är helt knäpp på fårskinnsfällar. :p Jag hade två jättemysiga fällar vid hans ankomst men de fick snabbt plockas undan innan han ätit upp dem. O_o Nyligen tänkte jag att det kanske bara var just en kattungegrej och plockade fram dem igen, men nej, de var fortfarande lika mumsiga...
:eek: Säger du att han kanske komma fortsätta med det här?!

Han ger i alla fall fan i mina kaniner. Eller ja, Bolls kaniner. Dom ligger i klösträdet och utgör en supermysig sovplats, tycker alla utom Kakan (det är äckligt att gå på någon annans päls)

:eek: Säger du att han kanske komma fortsätta med det här?!

Han ger i alla fall fan i mina kaniner. Eller ja, Bolls kaniner. Dom ligger i klösträdet och utgör en supermysig sovplats, tycker alla utom Kakan (det är äckligt att gå på någon annans päls)
Jag har inte följt tråden, är han en oriental? Det finns de som är ylleätare, syrrans siames var galen i att tugga på ylle. Glömde man en tröja framme var det väldigt stora mal-/vädringshål i den sen. :banghead:

Jag har inte följt tråden, är han en oriental? Det finns de som är ylleätare, syrrans siames var galen i att tugga på ylle. Glömde man en tröja framme var det väldigt stora mal-/vädringshål i den sen. :banghead:
Stämmer bra att det är en oriental! Fast just idag är han mer flygekorre än katt :cautious:
Verkar ha en stor utmaning framför mig. Ylleätning känns som ett lyxproblem, just nu övar vi på "inte bita matte i benen" :meh:

Stämmer bra att det är en oriental! Fast just idag är han mer flygekorre än katt :cautious:
Verkar ha en stor utmaning framför mig. Ylleätning känns som ett lyxproblem, just nu övar vi på "inte bita matte i benen" :meh:
Flygekorrar användes längre tillbaka för att få en katt som kan studsa runt väggarna utan att sätta ner tassen på golvet. Numera används bara katter i aveln. ;)

Spännande (eller inte kanske)!

Dock har jag inte märkt att Socker gett sig på yllekläder eftersom jag inte har sådana. När jag googlade hittade jag ett examensarbete om fenomenet, och sammanfattningen var ganska intressant. :)

"Yllesugning och ylleätning är relativt ovanliga beteendeproblem hos tamkatter. De har inte studerats i någon större omfattning trots att de har varit kända under lång tid. Det saknas välformulerade hypoteser som kan förklara de resultat som framkom i den hittillsenda publicerade studien inom området. Därför genomfördes en Internetbaserad enkätstudie där 205 katter ingick. Resultaten tyder på att när en kattunge tas från sin mamma före 5-6 veckors ålder såkan det naturliga dibeteendet dröja sig kvar upp i vuxen ålder. Det riktar sig mot tyger i form av den orala stereotypin yllesugning. Ylleätning visade sig också röra sig om ett stereotypt beteende, men i det här fallet är det associerat med graden av objektlek som en katt ägnar sig åt.Graden av objektlek är högre hos yngrekatter än hos äldre, och dessutom högre hos kattraser av sydöstasiatiskt ursprung än hos kattraser av annat ursprung. Graden av ylleätning visade sig följa samma mönster som graden av objektlek. Ylleätning tycks alltså röra sig om ett missriktat predationsbeteende. Det är fortfarande oklart om det finns ett samband mellan yllesugning och ylleätning eller inte."
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:589893/FULLTEXT01.pdf

Spännande (eller inte kanske)!

Dock har jag inte märkt att Socker gett sig på yllekläder eftersom jag inte har sådana. När jag googlade hittade jag ett examensarbete om fenomenet, och sammanfattningen var ganska intressant. :)

"Yllesugning och ylleätning är relativt ovanliga beteendeproblem hos tamkatter. De har inte studerats i någon större omfattning trots att de har varit kända under lång tid. Det saknas välformulerade hypoteser som kan förklara de resultat som framkom i den hittillsenda publicerade studien inom området. Därför genomfördes en Internetbaserad enkätstudie där 205 katter ingick. Resultaten tyder på att när en kattunge tas från sin mamma före 5-6 veckors ålder såkan det naturliga dibeteendet dröja sig kvar upp i vuxen ålder. Det riktar sig mot tyger i form av den orala stereotypin yllesugning. Ylleätning visade sig också röra sig om ett stereotypt beteende, men i det här fallet är det associerat med graden av objektlek som en katt ägnar sig åt.Graden av objektlek är högre hos yngrekatter än hos äldre, och dessutom högre hos kattraser av sydöstasiatiskt ursprung än hos kattraser av annat ursprung. Graden av ylleätning visade sig följa samma mönster som graden av objektlek. Ylleätning tycks alltså röra sig om ett missriktat predationsbeteende. Det är fortfarande oklart om det finns ett samband mellan yllesugning och ylleätning eller inte."
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:589893/FULLTEXT01.pdf
Syrrans katt var nog 4 - 5 månader gammal när hon kom hem till dem från uppfödaren och ylleätandet satt i hela livet, hon blev 18 - 19 år gammal. Hon var även besatt av cyklamen och tulpaner, helt hopplöst att ha sådana blommor hemma för hon bet av blommorna när hon fick chansen, spelade ingen roll om mamma försökte gömma dem högst upp på bokhyllan eller vakta dem. Så fort man inte stirrade på blommorna låg de vackert avknipsade strax under själva blomman, resten var inte intressant. :down:

@Pazuzu Intressant!
Jag har tänkt att de gillar lukten eller nåt, det är ju trots allt från djur. Vår minsta katt älskar ullfiltar, både att gosa med och tugga på. Hon är som tokig i renskinn, de bitar som blev över när jag skar ut sadelunderlägg är mycket uppskattade leksaker.
De båda vuxna katterna är inte lika imponerade men även de föredrar ullfiltar framför fleece och annat trams.

Mina gillar räkor... om månen är i rätt fas, Venus placerad på rätt ställe osv. Lite kräsna som sagt. Kräftor är lätt äckligt men kan ätas i små mängder vid speciella tillfällen. Hummer... aldrig i livet. De har inga problem med att rata älgfiléputs.
Min Alice är ännu kräsnare :o
Hon vill inte ha någon människomat alls! :eek::cautious: Min mamma gillade att kunna ge lite skinka på morgonen men nu på sistone vill hon inte ha någon alls. Förut gillade hon kräm också men när jag försökte erbjuda henne lite häromdagen så var jag knäpp. Hon äter inget annat och tiggar aldrig, förutom när det är dags för hennes älskade blötfoder.
Det är ju människomat för sjutton, hörs ju på namnet att det inte är kattmat! :grin:

Min Alice är ännu kräsnare :o
Hon vill inte ha någon människomat alls! :eek::cautious: Min mamma gillade att kunna ge lite skinka på morgonen men nu på sistone vill hon inte ha någon alls. Förut gillade hon kräm också men när jag försökte erbjuda henne lite häromdagen så var jag knäpp. Hon äter inget annat och tiggar aldrig, förutom när det är dags för hennes älskade blötfoder.
Det är ju människomat för sjutton, hörs ju på namnet att det inte är kattmat! :grin:

Hihi, Sessan är likadan :D Ingenting annat än hennes egen mat duger. Försökt erbjuda henne rå köttfärs och liknande men det rynkar hon bara på näsan åt. Det är ju inte kattmat! Däremot kan hon gå genom eld och vatten för en torrfoderkula :meh:

@sthu och @Lager: Visar bilden som chockerade @Mia_R igen:

Det är alltså en nyskalad räka och en faktiskt levande katt. Mina kissar är en aning kräsna, ja :D Jag kan lämna oxfilé framme på diskbänken för att tina, finns inte en chans att de hoppar upp.

Hahaha!!! Vad är detta? Valiumkatt?

Skönhetsmissen är en liten godisgris här hemma, Brunetten klart grinigare. Men garanterar att ingen av dem skulle sova sig igenom en fritt erbjuden räka... :eek: :p

Hihi, Sessan är likadan :D Ingenting annat än hennes egen mat duger. Försökt erbjuda henne rå köttfärs och liknande men det rynkar hon bara på näsan åt. Det är ju inte kattmat! Däremot kan hon gå genom eld och vatten för en torrfoderkula :meh:
Precis så reagerar Alice också, rynkar på näsan :D
Fast här jamas det som högst strax innan middagen då hon vill ha sitt blötfoder nuuuuu..! Men hon gillar köttpinnar fastän att hon får dem rätt sällan, jag undrar hur sjutton hon vet vad som är katt- och människomat? :cautious:

Den rosatassade duntäckesprinsessan skulle int få för sig att ens tänka på att äta något annat än kattmat. Torrfoder helst, men hon kan numera ibland ta några tuggor blötmat. När hon var kattunge flydde hon om man satte fram blötfoder...

Den svarta äter allt hon känner för. Surkål är tex väldans gott! Och popcorn, smör, ostbågar, potatis mm mm. Men räkor, nä, det är äckligt!

Vem var det som tipsade om Rusta? :cautious: Höll på att krolla bort mig bland alla fina priser, men lyckades iallafall komma ut med livet och plånboken i behåll :D Och en ny större kattlåda plus den där katt tunneln någon tipsade om här :D den är ganska rolig hälsar Alice, värt de 49 kronorna! :up:

Vem var det som tipsade om Rusta? :cautious: Höll på att krolla bort mig bland alla fina priser, men lyckades iallafall komma ut med livet och plånboken i behåll :D Och en ny större kattlåda plus den där katt tunneln någon tipsade om här :D den är ganska rolig hälsar Alice, värt de 49 kronorna! :up:

Var nog jag som tipsade om priset på tunneln ;) och jag tror det var @Prosit som tipsade om tunneln :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
590
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
425
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
433
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.