Du gör precis som du vill, men jag måste säga att du har en lite märklig syn på den här typen av läkemedel. ”Proppa full med läkemedel” låter ju rätt överdrivet.
Det handlar om små doser av ett läkemedel som ger ganska lindrig effekt. Man ger en väl vald dos i väl valda lägen eftersom det gynnar hästen i slutändan.
"Plegicil
Kontraindikationer
Använd inte vid posttraumatisk stress eller hypovolemi. Använd inte till djur som är i ett uppjagat
tillstånd.
Använd inte till djur som lider av epilepsi. Använd inte till dräktiga eller digivande ston. Använd
inte till djur som lider av hjärtsvikt.
Använd inte till djur som lider av blod-/koaguleringssjukdomar. Använd inte till djur som lider av
hypotermi.
Använd inte vid känd överkänslighet mot produktens aktiva substans eller något av dess hjälpämnen.
Använd inte till nyfödda djur.
Särskilda försiktighetsåtgärder för djur
För hingstar indikeras den lägsta dosen i syfte att minimera penisprolaps.
Läkemedlet ska användas med försiktighet och man ska reducera dosen om djuret lider av en hjärt-
eller leversjukdom eller befinner sig i ett försvagat, hypovolemiskt eller anemiskt tillstånd.
Acepromazin har försumbara smärtlindrande effekter. Undvik smärtsamma aktiviteter vid hantering av sederade djur.
Sederade hästar sk a så långt det är möjligt undvika sinnesstimulering.
Biverkningar (frekvens och allvarlighetsgrad)
Eftersom acepromazin verkar dämpande på det sympatiska nervsystemet kan blodtrycket falla
tillfälligt efter administrering.
Inhibering av temperaturreglering.
Följande reversibla förändringar kan påvisas i hemogrammet:
- tillfällig minskning av antalet erytrocyter och hemoglobinkoncentrationen;
- tillfällig minskning av antalet trombocyter och leukocyter.
Eftersom acepromazin ökar utsöndringen av prolaktin kan administrering av läkemedlet leda till
fertilitetsstörningar.
Penisprolaps kan förekomma eftersom retraktormusklerna i penis slappnar av. En återgång kan i regel
ses inom två till tre timmar. Om så inte sker bör man kontakta en veterinär. En utebliven
tillbakadragning är särskilt bekymmersamt hos avelshingstar. Acepromazin har orsakat parafimos, i
vissa fall till följd av priaprism.
I sällsynta fall kan djuret utveckla paradoxala reaktioner av excitation. Motstridiga kliniska
tecken på aggressivitet och allmän stimulering av det centrala nervsystemet kan förekomma.
Prolaps av blinkmembran har även rapporterats som en möjlig biverkning hos häst."
Jag föredrar att spara den här typen av läkemedelsbehandling för tillfällen när det verkligen är indikerat. Att jag blir rädd när min häst hoppar till för att han blir rädd för att det blåser är inte ett sådant tillfälle. Var inte oroliga, han kommer att få sin igångsättning, men det behöver inte betyda att JAG behöver sitta upp och ta hand om den och absolut inte under sedering. Han är inte och har inte varit
skadad, utan han har behandlats för ledinflammation, förmodligen pga överansträngning vid igångsättning.