Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hade tänkt som du. Med så lite mark att ta hö av samt risken att få dåligt resultat och då stå med bal kostnader OCH kostnader för nytt hö - nej.Okej jag börjar
I december köpte vi en gård om 19 ha ( 6 ha bete resten skog, hustomt och en del servitut).
På gården har vi två befintliga boxar men håller på att renovera en ny stalldel där det blir 4 boxar.
På gång just nu är avmaskning och flytt av hästar från vinterhage till sommarhagar. Vi har ca 3-4 ha hagar och 2-3 ha där man tidigare tagit hö.
Vi funderar nu kring om vi ska ta eget hösilage från dessa ca 2,5 ha eller om vi ska stängsla upp och ta in lite fler beteshästar. Vi har en del mossa och man har inte gjort så mycket med markerna de senaste åren så jag skulle tro att det är rel magert bete och även blir magert hö/hösilage. Har fått lite priser och rent ekonomiskt är det inte jättemycket billigare att bala själv kontra att köpa in balat och klart från samma bondes marker. Men balar vi själva så är vi ju låsta till vad vi får in och kan vi inte göra något med kvalitén och kan inte välja näringsinnehåll osv, såklart.
Vi måste ha hösilage då vi båda är allergiska mot hö
Jag är inne på att stängsla upp allt och bara köra bete, iallafall i år. Jag har bara två hästar så kanske man får ta in någon ytterligare då för att beta av.
Hur gör ni andra?
Bättre att köpa ordentliga stolpar från början! Inte kul att behöva göra om efter ett par år.
Självklart blir det alltid vissa som går sönder av olika anledningar ändå. Typ nedfallna träd, djur som springer igenom m.m.
Tänk på att skaffa rejält elaggregat om ni ska ha elstängsel. Har man stora hagar behövs det lite kräm i eftersom det blir lång sträcka med tråd.
@Catrool Jag tycker mest att det är onödigt jobb men sambon tycker att det är rätt roligt faktiskt, kostar nog mer än det smakar om jag skulle räkna efter I dina kläder med säker grovfodertillgång hade jag satsat på bete istället, tror du att det finns intresse av att hyra in sig på sådant? Här är det inte så vanligt men å andra sidan finns det massor av mark på olika ställen som man kan få låna gratis om man sköter allt själv.
Perfekt tråd!
Det är tänkt att jag och sambon ska "ta över" hans farmors gård. En skogsfastighet, så det är inte en optimal hästgård. Men där finns lite åkrar och betesmark. Det första vi ska göra är att stängsla in en hage för häst. Idag har sambons pappa får på gården för att rensa marken. Men taggtråd måste bort och dit med något fiffigt som håller fåren kvar inne i hagen, och som är ok för häst, då tanken är att de ska gå tillsammans.
Under semestern ska det fixas två eller tre boxar
Det är verkligen mkt att tänka på, men ska bli så kul!
Ang eget hö, så tar sambons pappa eget hö från åkrarna till fåren. Men jag har sagt att jag vill köpa in eget för att försäkra mig om bra kvalité till hästarna.
Ni som gjort egna boxar, hur har ni gjort dem?
Vi har också tänkt använda oss av u-järn. Men troligtvis med liggande brädor. Vi kan nog inte göra så fina boxar som ni tänkt med galler och så.Vad roligt, de är så fantastiskt att ha sina hästar hemma!
Vi som planerar att göra egna boxar har tänkt göra i princip som dem man köper, dvs U-profiler som vi sedan lägger "plankor" innuti. Mer än så behöver ju egentligen inte om man inte vill. Planen för oss är att göra låga galler mot stallgången och sedan ser vi om vi behöver galler mellan hästarna eller inte. Så här ser ritningen ut :
I vår befintliga stalldel som är lite mer tillfälligt, har man reglat upp och sedan använt typ plywood av tjockare variant. Ska man göra mer permanent så finns det ju plywood att köpa som är som båtplywood eller vad det heter, sådan som används vid renovering av hästtransporter.
Vi har också tänkt använda oss av u-järn. Men troligtvis med liggande brädor. Vi kan nog inte göra så fina boxar som ni tänkt med galler och så.
Jag funderar på att ha rutgaller mellan hästarna, men inget fram. Skulle vilja ha dem mörkt oljade lr bruna på något vis, och resten vitt i stallet. Kanske inte så praktiskt, men jag tror ändå på det. Hur har ni tänkt ha det? Måla eller behålla trät?