Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

och den väg du visade var prwcis så dålig som jag menade, Smala vägar utan diken så på vintern när de blåser yr vägarna igen på 5 röda.
Det står ju till och med p åinformationen på resebolagena att vägarna är dåliga och att det bitbis kan vara svårt att ta sig fram på byvägarna.
Och att många gånger är de lättast att ta till häst.

Är du blind eller. Bilden visa väll tydlig att den ligger högre än omgivningen.
Nästan alla vägar på island ligger högre med ridvägar, lite lägre på båda sidorna av vägen. Om du läser i turist papper ordenlig så är det fjällvägarna och de som går tvärs över islands som är stängd på vintern, för där bor ingen så varför skulle man håller efter dem. Det är dessutom vanliga grusvägar där. De flesta stora vägar är asfalt och plogat.

Ta sig fram till häst? Är dina papper från 50 år sedan? DU verka har en bild av ett land som ligger 50 år efter sin utveckling. Island är i dag ett land som skapa fler mode och trender än många andra länder.

Islands södra del har bättre väder en skåne på vinter. Golfströmmen går förbi ön och det är sällan riktig dålig väder på vintern. Norra island kan väll ställas lika med nord Norge/sverige.

Och det blåsa inte storma var ända dag, även om det inte finns massa med träd så finns det en hel del och det finns många berg som ta vinden. Det blåser mindre på islands än här i Skåne.

Och vi hade då inga problem på vintern på Island, men det har vi här hemma i sverige

Så trött man blir på dig. Varför har du en islandshäst överhuvud taget när allt är så dålig som har med våra hästar och Island att göra.

Är du blind eller. Bilden visa väll tydlig att den ligger högre än omgivningen.
Nästan alla vägar på island ligger högre med ridvägar, lite lägre på båda sidorna av vägen. Om du läser i turist papper ordenlig så är det fjällvägarna och de som går tvärs över islands som är stängd på vintern, för där bor ingen så varför skulle man håller efter dem. Det är dessutom vanliga grusvägar där. De flesta stora vägar är asfalt och plogat.

Ta sig fram till häst? Är dina papper från 50 år sedan? DU verka har en bild av ett land som ligger 50 år efter sin utveckling. Island är i dag ett land som skapa fler mode och trender än många andra länder.

Islands södra del har bättre väder en skåne på vinter. Golfströmmen går förbi ön och det är sällan riktig dålig väder på vintern. Norra island kan väll ställas lika med nord Norge/sverige.

Och det blåsa inte storma var ända dag, även om det inte finns massa med träd så finns det en hel del och det finns många berg som ta vinden. Det blåser mindre på islands än här i Skåne.

Och vi hade då inga problem på vintern på Island, men det har vi här hemma i sverige

Så trött man blir på dig. Varför har du en islandshäst överhuvud taget när allt är så dålig som har med våra hästar och Island att göra.

:bow:

+ tack petronella för dina fina bilder, nu rycker det i Islands-nerven igen! Var senast där för tolv år sedan!! Huga alldeles för länge!

Niela, ingen tvingar dig att tycka om Island, men jag tycker synd om dig när du verkar så anti mot allt vad hela kulturen kring islandshästen är, däribland en ganska naturlig, för oss andra, förkärlek till själva landet Island. Ja ja det är din förlust :)

Och ingen tvingar någon att skriva inlägg på inlägg här om hur fruktansvärda vi, vår hästhantering och nu sist Island är. Gillar man inte Island och Islandshästridning eller hur folk i allmänhet håller och ser på hästhållning när det gäller islandshästar så kan man söka sig till folk som man har mer gemensamt med så slipper man krydda alla sina inlägg med hur hemska alla är.

Men alltså :love: vilka underbara bilder!

Jag skulle så gärna vilja åka till island, för landets och hästarnas skull och ändå har jag bara ridit islandshäst en gång.

Själv äger jag ett litet räkfullblod, men det är inte så dumt det heller :p

Nemen Guuud, sluta visa så vackra bilder! :love:
Jag kommer inte ha råd att åka till Island på iaf ett år, och nu är saknaden dit större än någonsing!!

524279_3637483624148_1754613704_n.jpg

Ísland, ég elska þig

Så fantastiska bilder :love:
Dock har jag aldrig sagt något om att Island inte har skog :p men du kanske tog fel knapp.. xD skitsamma, underbara bider!!!

*kl*

Jag har varit på Island 2 ggr ena gången 2008 då jag va där i 3 veckor som "AuPair" höll till på gården Vidvik på norra Island, fick den gången flyga från Reykjavik till Akureyri Kanonväder och fränt att titta ut på landskapet genom fönstret :)
Sen att få prova gårdens läckraste häst och hjälpa till att få hem hästarna till gården en upplevelse som jag aldrig kommer glömma :)
1953_1098893152987_8173_n_zps086b4fea.jpg

Gång nummer 2 på Island va i somras då jag och min mamma for iväg till Landsmot och bodde hemma hos en vän till oss.
Helt underbart även då.
Och då hade jag sådant flyt att jag fick prova en kvinnas häst som bodde vid Landsmot området.
Jag älskar nämligen att prova nya pållar :)

Skulle jag inte ha 2 underbara hästar här hemma så skulle jag nästan ta mitt pick och pack och dra till Island och bo där en längre tid så underbart land med underbart språk och underbara hästar och människor :love:
250996_4286168992891_510817502_n_zps11237ade.jpg

525823_4286171112944_1448660623_n_zps943c725a-1_zpseec9540e.jpg

Senast ändrad:

*knapplån*

Ja verkligen, världens tråkigaste land bor jag i!

Vi har bara...
24218_381041040823_5748037_n.jpg

24218_381041185823_2378668_n.jpg

...vulkanutbrott!

263_22302920823_7594_n.jpg

Drev ca 55 hästar 15 mil och vi var 3 ryttare :angel:

263_22656755823_6109_n.jpg

Och så kan man få för sig att bada i iskalla vattenfall :p

296_24328455823_4435_n.jpg

17854_282871480823_5925917_n.jpg

Langjökull, en av Islands största glaciärer :)

Var bara tvungen ;)

NU får ni Sluta med dessa underbara bilder :love:

Jag har aldrig varit på Island, men jag SKA dit, någon gång!´ :)
Landet är HELT magiskt! Att få se Islandshästens riktiga ursprung *drömmer*

hoho, blev lite fel där, men skrev ju sen i kommentaren att de var till Niela som inte tyckte vi hade skog :)

Haha, å andra sidan är Island långt från underbart alla dagar - men på de stora hela har vi stabilare väder än ni i Sverige har - bara de att de dagar vi har dåligt då har vi dåligt ;) Eller ja, när "snökaoset" kom till er skratta vi här - nån dm snö på en helg och allt blir kaos hemma i svea... Här tyckte vi de var drygt o bo inne i dalen = ALL snö hamnar här när de snöar och blåser samtidigt och ja då blir de en meter på en dag, då blir man lite irriterad ;) Men efter senaste snöstormen har vi haft finväder i 2veckor, kallt och vindstilla :)

//Petronella - som fortfarande inte har insett att hon har JULLOV :D Haha!

*kl*

Jag är ändå lite stolt över mig själv. :)
-20 kg på 1 år ca.

DÅ - Januari 2011
bananas_zpsf550abec.png

Juli 2011
mee5-1_zps8a7c6938.jpg

NU - December 2012
IMG_4341_zpsfd33da0e.jpg

IMG_4239_zpsf1b8c205.jpg

IMG_4464_zpsf5340c04.jpg

IMG_4474_zps76ff4791.jpg

Sorry, hör ju igentligen inte alls hit men skrev ju för ett tag sedan att jag å Odinn kämpar med att gå ner i vikt.
Han har nu nått sitt mål, 350 kg och jag, jag har en bit kvar men mycket har hänt! :)
Jag känner mig så mkt starkare nu! :D

Hähä förstod det xD ville bara dubbelkolla, inte för det spelar någon roll egentligen ;D

Självklart, det har väl sina för och nackdelar som allt annat. Men Lyx med jullov, och till er alla som lägger upp alla vackra bilder, SLUTAAAA (inte!), man blir ju alldeles frestad av att åka dit nu på en gång! :D

KL.
Försökte städa min dator idag, och tappade bort mig till "Bloffe" - mappen med alla bilder på honom och mig sen början av 2010. Kan ju säga att städandet blev på hälft, och jag blev nostalgisk och tårögd.

Jag saknar min själsfrände så otroligt mycket....
299467_10150320608849125_1973086875_n.jpg

Nya ägaren fick höra av Sölvi Sigurðarson ( som var hit och höll kurs för ett par veckor sedan ) att han tyckte det var något fel på Bloffe, eftersom han rör sig asymmetriskt. I värsta fall är det spatt, så från den synvinkeln är jag kanske lite lättad att jag inte äger en 12 - årig häst med spatt och otroligt starkt smärtminne... :crazy:

Men jag har fortfarande lite svårigheter att njuta av ridning eftersom ingen häst i stallet kan fylla Bloffes skor....
Suck.

Jag har ju helt och hållet hand om den andra hästen som bor här och är sällskap till Laukur och sköter och motionerar honom, så han är som min han också.

Så ja, det tror jag. Klart att jag inte har samma höga ambitioner med ridningen nu när jag har dottern, och när jag har det tankesättet så känns det som inga problem :) Hade jag haft ambitioner att hålla båda hästarna i topptrim hade det blivit svårare självklart.

Nu håller båda igång 3-4 ggr per vecka i snitt och jag tycker det är lagomt just nu och både jag och hästarna mår bra av det :)

Men nu har jag ju köpt mig ett hingstföl (född -12 alltså) så nu några år framöver kommer jag bara behöva tänka på att motionera Laukur.

Knapplån

IMG_0402_zps48e00930.jpg
[/IMG]

Kunde inte låta bli....en islandsbild som jag gillar! Vädret är det inget fel på men....skogen saknas förstås:D.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
500
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 062
Senast: Squie
·
Övr. Hund Ja, enligt dig alltså! :) Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
11 703
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar