Sv: Snack & Uppdateringstråden
Knapplån.
Vilka underbara islands-bilder som lagts in!
Nu har vi tö och kramsnö så det fungerar inte att rida de skodda hästarna av stylt-skäl. Bara att vänta ett på att allt antingen tinar bort eller på att det fryser på, så får vi kanonunderlag för skodda, broddade hästar.
Igår roade jag mig med att rida oskodda hästar i stället.
Jag har åtta skodda, som är tänkta att hålla igång under vintern, och så har jag några ridna unghästar som ska vila under vintern - utom när underlaget är bra så som det var igår och verkar bli idag också.
Bland de oskodda, red jag Karl en sväng igår för att känna på honom. Ren, tack och lov, och pigg och glad. Red honom lite i skritt, trav och båda galopperna och han var ren i alla gångarter. Äntligen! Eftersom han inte är riden på ett halvår och tölten inte är hans starkaste gångart, lät jag bli den. Det handlade bara om att komma ut och lufta sig lite och känna på honom. Om underlaget fortsätter så här, ska han ut och luftas en kortis på onsdag också, har jag tänkt. Det handlar om 20 min ridning totalt och det har som sagt gått ett halvår sedan skadan.
Jag var ut en sväng med Snorri också. Snorri är född -09 och jag red honom fem dagar i oktober, sedan har han fått skrota i hagen igen.
Och igår blev det dags för en tur längs vägen. Pigg och glad. Han är lite kantig och stel i rörelserna, och ganska markbunden när man ser honom i hagen.
Han fick riktigt trevligt travsteg när jag lät honom "kruta på" lite: blev helt ren tvåtakt och ganska stora rörelser med bogarna och ryggen hängde med. Uppenbarligen jobbar jag inget med form eller liknande sjätte gången jag rider på hästen, men han fick växla lite mellan gångarterna inklusive en ganska travtaktig tölt. Härlig liten kille (han är väl 132-133 cm), som kommer att bli jättekul att rida in på riktigt i vår. Nu under vintern blir det som sagt bara några turer när underlaget är bra (förutom förstås att jag får rida på grannens åkrar så underlaget är väl OK hela vintern, så länge uppfartsvägen inte är en halkbana)...
och så var jag jättemodig och började rida in min 2½-åriga fjordhingst "Yngve".
Jag har suttit på honom i stalelt två gånger.
Igår klättrade jag upp, först i stallet, och sedan på med träns och ut på gårdsplanen.
Upp på hästryggen.
Och iväg i skritt, sedan trav (han var pigg och glad och föreslog det själv), och höger galopp. På hemvägen också lite vänster galopp.
Stenkul, totalt tio minuters premiärridtur!!!