Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Åhh fick nyss en film från skötaren jag kunde inte se pånär tränaren red sista passet på träningen igår.
Men nu orkar Jorunn bibehålla formen och swunget med bakbensaktivitet och ryggsamverkan en hel långsida i ridhuset.
Och även någelunda i skänkelvikningarna iallafall åt vänster de håll hon har lättast åt.
Åt höger är de svårare även om det klart har bblivit bättre.

Så målet var ju en trav med swung i och det har jag nu fått på pållen:D nu kan vi jobba vidare själva med hjälp av ridlektioner känner jag.

Har verkligen varit värt pengarna att "lämna" bort henne på träning så lycklig.

Ska bli superspännande att testa tölten nu i veckan tror den kommer va superfin nu efter all träning med tränaren=)

Annars tuffar de på som vanligt här hemma, tränar massor, min dietinför tävlingen i Juni päbörjas den 7 Jan.
Kommer dö för just nu är jag riktigt sockerberoende, men men ska man va fin får amn lida pin..Ingen som tvingar en så man ska inte klaga=)

Jag tycker inte att man behöver följa olika utbildningstrappor och liknande slaviskt.
Lägger gärna in öppna och sluta tidigt, för kroppskontrollen och lyhördhet och liknande, och många tycker att jag är galen som ber mina unghästar om enstaka steg öppna eller sluta i skritt och trav (och nu menar jag 3- och 4-åringar; inte treåriga islandshästar men på en fyraåring kan jag absolut fråga efter det enstaka steg, där även i tölt om de har stark tölt).

Men förstår jag dig rätt att ni jobbar med samling mot passage, innan ni sätter skänkelvikningen?
Eller menar du "bara" att travkvaliteten i skänkelvikningen blivit bättre genom att styrketräna traven mot passage?

Jag är ledsen men jag hänger inte riktigt med i svängarna.

Kl

Kan ni inte slänga in lite härliga vinterridbilder?

:)

Vinterbilder kommer här :D

Bilder från när jag red till stranden med fina lånehästen.

Bilden är tagen precis innan vi rider ut på stranden, längst bort är fyren som knappt syns på bilden. Jättefint i solnedgången. :love:
28066_4915111796907_1319284548_n.jpg

Småbåtshamnen i solnedgången.
406710_4915106756781_477410728_n.jpg

Skänkelvikningar och öppna och sluta kan jorunn sedan hon var 5 år så det är inge nytt,:laugh:
Dock har hon haft ett svårare varv och ett lättare varv.. det har väl alla hästar..Eller så är min häst unik :D
Högervarv har alltid varit hennes svåraste sida i ridningen och idag har vi nästan lyckats vända detta så höger börjar bli lika bra som vänster.. men bara nästan så än är vi inte på liksidigt stadium men inom de närmaste årena hoppas jag att vi kommer dit.

Jag har slitit oändligt mkt med att få henne fin i bägge varvena och nu äntligen börjar de ge resultat och det känns så superroligt.

Att bara kunan sitta och njuta när man rider.. det är väl nästan alla våra mål med ridningen och all träning. Att man har ett mål och att man en dag ska bara kunna sitta och njuta och inte behöva utbilda mer utan att allt är färdigt och man kan underhållsarbeta finslipa lite här och där.

Nu är jag inte där på långa vägar haha, men sikken resa vi hittills gjort jag och Jorunn
Och nu äntligen börjar man kuna få ut av ridnigen att jag även känner att jag akn utvecklas.Inte bara i att tölten har blivit bättre och att vi bägge utvecklas där men också att jag och hästen utvecklas i dressyre OCH i hoppningen. Så sjukt roligt att få kunna hålla på med 3 olika saker med sin häst och framförallt ha så fruktansvärt roligt ihop.

Det är viktigt för mig... att ha roligt=)

*kl*

B fick en "ny" grimma idag. Hennes importgrimma gick sönder, så hon fick ärva en av Filipus grimmor. Hon blev så tjusig så, dock ska hon få en egen (röd) grimma i julklapp. ;)

20121217_113025.jpg

20121217_114958.jpg

Och såhär ser det ut när B dyker ner i snön med huvudet.
20121217_115006.jpg

Filipus är så himla fin att rida nu! :love: Och han har blivit så pigg, igår fick jag verkligen hålla i honom för han ville bara tölta och galoppera hela tiden. Han har ju "sörjt" våran förra häst som avlivades i november ett tag, men nu börjar han förstå att hon inte kommer tillbaka. Det gör så ont att se en häst sörja sin bästa vän.. :cry: Men F och B har blivit väldigt bra vänner, Filipus är flockledaren (han som brukar vara lägst i rang annars) och han uppfostrar lilla B. :love:
20121216_134759.jpg

20121216_134752.jpg

Och nu ska hästarna få en dyr julklapp av mig i år, jag är nämligen på jakt efter en ny sadel och ska nog kosta på en Sensation-sadel till dem. :D

Ojojoj, vilken julklapp!! Hoppas du kommer trivas med den. :D

Hehe ja, måste lyxa till det ibland! ;) Det hoppas jag med, får sån värk av min Clic att det knappt går att rida, och barbacka är ännu värre.. :( Så jag hoppas nu då att den är så skön som alla säger! :D

BRA sadelval! :bow: :laugh:

*KL*

Hua jag blir alldeles sjuk av att se alla ridbilder. Jag är så dålig just nu så jag börjar tro att jag aldrig ska bli bra igen: nu är det ju fem år bort tills det är dags att sitta upp på "Silvret" men ....

Vinterbilder var det:

img_8525.jpg

Nykur

main.php

Stígur och jag på kurs i snön

img_8552.jpg

img_8553.jpg

killarna myser vid höbalarna

img_8543.jpg

Tindra

img_8539.jpg

En annan Buke-häst ;)

Malin

*kl*

Jag är så himla lycklig att jag började rida igen alltså! :love: Ridskoleterminen har uppehåll nu, men jag har en sån himla tur att jag fått bli medryttare/halvfodervärd på min absoluta favorit av verksamhetshästarna.

Två dagar i veckan rider jag finaste Galgopi, och han är en sån himla härlig häst. Idag var vi ut på en liten mystur, skrittade och töltade och han var så himla glad och sprallig och jag kunde inte sluta fånle, fasiken vad härligt det är att vara på hästryggen igen.

Bjuder på den tråkigaste sortens bild, men jag hade ingen fotograf med mig, och ville gärna föreviga min lyckliga känsla på bild.

galgopi.jpg

:cry:
å vad fina bilder. Jag ska sluta gå in och läsa här tror jag ... självplågeri........ jaja jag ska väl inte vara sjuk resten av livet kanske även om det känns som et nu ....

Då är jag med!

Jag brukar bli glad när mina hästar (ibland) byter "dålig sida" för det visar att jag lyckats med något i träningen.
Sedan är de i stort sett aldrig helt liksidiga, precis som du skriver.
Det är dock en tröst för mig att inte alla hästar har samma dåliga sida - det hade varit ett väldigt bevis för dålig träning.
När de nu har olika, tja, då är det åtminstone inte enbart på grund av min sits.

Vem ska fotografera...?

Jag hade faktiskt med mig kameran till ridkurs förra veckan. Men det hade hjälpt om jag hade laddat den också.
Nu har jag glömt den på laddning, det tar sig...

Det var jättefin vinter fram tills i lördags då det kom en dryg decimeter snö, jättevackert, men temperaturen steg till strax över nollan så nu är det tungt, kramigt, känns lite grått och inte alls lika vackert längre.
synd.
Men fördelen var ju då att jag "tvingas" jobba lite med unghästarna och de äldre får lite vila.

Usch vad det är kul att rida in unghästar.

Det var knapplån..

Åååh vad ridsugen jag blir när jag såg Stigur kursbilden!
Men min är inte inriden än så får vänta lite ;)

Ville dock fråga...vad för storlek har du på hans Ramboträns? (eller vad det nu heter..)

Oooh ni som är Gävlebor..trivs ni där? Jag kanske får min pålle uppflyttad dit och dessutom har jag en...typ pojkvän där nu men har inte varit så är lite nyfiken på hur det är där egentligen?
Hästmässigt liksom med islandshästar sådär speciellt.

Jag trivs bra! Inte så stor stad men tillräckligt för att man inte ska veta vilka alla är.
Det finns rätt gott om islandshästar här och det är nära till många tävlingar. Jag rider regelbundet för Peter H som kommer hit och Jamila håller ju till typ 2 mil utanför stan. Så kom! :D

Kl

Idag red jag Vigdis i typ 10min. Väldigt annorlunda mot vad jag är van vid! Jag höll mig till skritt och lite ofrivillig trav på volt. Insåg att min "forma runt innerskänkel" var gas för henne. Och efter lite instruktioner från jullovsfodervärden så lärde jag mig att forma runt skänkeln med bara inner sittben :D Det var lite häftigt! Jag som tycker Kveikja är känslig har fått lite nytt perspektiv på det ordet!

Nästa gång skall jag våga mig på högre hastigheter, men för idag var skritt och snacka ihop oss en lagom nivå.
wpid-img_20121217_120034.jpg

Har ju ridit Kveikja idag oxå o hon trampar på som bara den! Vi tävlade förra helgen och vi vann faktiskt! Det var kombinerat utklädnad och gaedingakeppni. Kveikja var Ren och jag tomte. Vi fick beröm för framstegen o det är roligt när vårt slit syns på gångarterna!
tomtetoltren.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
500
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 427
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 058
Senast: Squie
·
Övr. Hund Ja, enligt dig alltså! :) Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
11 702
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden