Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Halva familjen bor där så lite glädjetårar kommer väl för lyckan av att vara hos finaste släkten :)

Och sen allt som Jonaz visade såklart....

Han är redan på! :D Vi har faktiskt börjat planera lite och kollat på vad vi vill göra medan vi är där och så. När vi åker vet vi inte för vi håller på och renoverar och har köpt häst (:angel:) så vi får spara lite först :)

Jag var över en vecka -05 - och det börjar vara länge sedan. Det var roligt och naturen var fantastisk! Vi red en femdagarstur som var lagom för alla i sällskapet. Jag fick ett par trevliga hästar som jag gillade.

Reykjavik var också intressant, det vi hann med.

Hade efter viss tvekan med mig Barmi för instruktör idag. Hans första tur till ridhus. Lugn och trevlig, inga konstigheter över den nya, okända miljön.
Vi jobbade mest i den långsamma tölten, och fick ännu lite bättre takt med träning. Jag har ju jobbat en del med att höja formen, höja ryggen, flytta bakdel, flytta bogar, rida rakställd trespårig förflyttning, lite öppna och sluta i huvudsakligen skritt men också lite i tölten och det var ju tur.
Det var nämligen sådana övningar vi höll på med hela tiden, lite i skritt och mest i tölt. Gjorde ett par galoppfattningar också om man nu kan kalla det för fattningar. Det blev hur som helst lite galopp med varierande korrekthet (mycket kors). Det som var glädjande är att han trasslar lika illa i båda galopperna så det är inget direkt fysiskt fel som hindrar höger galoppen fast jag har svårast för den vid uteritt.
Hittade ingen trav idag heller men fick en del råd om hur jag ska jobba för att få fram.

Nöjd för hästen gick trevligt, och jag fick bekräftat att det är vettigt så som jag tänkt i träningen.

De andra hästarna jag hade med, skötte sig också väldigt bra. Lukas blir bättre på tramp och gör helt OK piaff i korta sektioner om 3-4 steg och får rätt OK passage enstaka steg när jag lyckas få honom med mig.
Lester, fem år och fjording, har börjat jobba på riktigt med samling och nu får han också jobba med tramp mot piaff. Han har lätt för att "sätta sig" så det ska nog bli piaff på honom också med tid och träning.

Alla mina killar är så roliga att ha med på kurs!

Men alltså... om man INTE kan med glesbyggd och typ "norra Sverige" ... gillar man verkligen Island då? jag har någon slags "drömsk fantasibild" av Island men jag överväger att INTE åka dit för jag är rädd för min lappsjuka (får panik av öppna, karga, obebydda vidder) och att jag ska bli besviken! ;)

Jäkligt svårt, själv blev jag ju kvar i tolv år.....Nu har jag varit här (i Sverige) i 6 år och Island känns fortfarande som mer "hemma"....blir alltid nästan tårögd då flygvärdinan (i högtalaren) säger velkomin heim då man landar i Keflavík.

Hade jag inte haft hästar och sambo hemma så hade jag utan tvekan blivit kvar. Nu är det en slitning mellan gården hemma och kärleken till livet här. Har rest mycket och bott utomlands, men det är bara Island som väcker de här "jag hör hemma här"-känslorna.

Sen rider man ut en vanlig dag i sånt här väder. Kan inte bli så mycket vackrare.
ridtur1-700x525.jpg

Men alltså... om man INTE kan med glesbyggd och typ "norra Sverige" ... gillar man verkligen Island då? jag har någon slags "drömsk fantasibild" av Island men jag överväger att INTE åka dit för jag är rädd för min lappsjuka (får panik av öppna, karga, obebydda vidder) och att jag ska bli besviken! ;)

Jag tycker inte att norrland och Island är lika, men jag har å andra sidan inga problem med glesbygd och norra delar av Sverige heller. Men här är ju alla öppna ytor fyllda med hästar och man ser så långt. I norrland är det så mycket skog och jag upplever att man är mer instängd i skogen.

Klart du ska åka hit! Men du behöver ju nödvändigtvis inte åka till de mest obebyggda områdena på Island om du tycker att det är jobbigt. :)

Men - det räcker ju att se ett vykort för att inse att det är så vackert att man dör!

En del platser på jorden har ju den där unika skönheten: den finns på Island, I Nya Zeeland, bland Norges fjäll och fjordar.

När man sedan lägger till en hästflock mitt i allt det där undersköna så är det så vackert att jag kan bli tårögd. Det är magiskt att se våra hästar i sin ursprungliga miljö, det är fantastisk natur som frambringat fantastiska hästar...

Ursäkta, det blev lite högtravande ser jag:crazy:

Du är efterlängtad Ella! :D:love:

*kl*
Hästarna på Snäcksjön mår bra. Det är snö så in åt hellskotta dock så min plan att hålla igång med löslongering har inte gått alls. Dessutom är ingen av hästarna broddade. Jag har dessutom legat tvärsjuk en vecka. Så nu är hästabstinensen helt galen! Men har världens bästa stallägare och Brolinskans sambo som tagit hästarna när jag legat däckad. Tack och bock för det :bow: Men nu är jag tillbaka på banan snart.

Vattar fick en ofrivillig vila då det inte är broddat och jag varit sjuk. Men det är inget han mår dåligt över. Han trivs super på Snäcksjön och lösdriften har gjort honom till en helt ny häst känns det nästan som!

*kl*

Jag är här och smygläser, och måste passa på att få fråga, för en oinsatt men intresserad.

Hur stora är chanserna att hitta en lite större isis eg?

Jag är lite sugen på att skaffa en isis, någon gång i framtiden, men jag är lång, över 180, och behöver ju en isis av den mer robustare typen. Hur stora är chanserna att man hittar en rejäl isis, gärna något äldre, trevlig och okomplicerad men ingen flashigt, då jag ej är intresserad utav att tävla. Behöver ej vara 5 gångare. Vad får man betala för en sådan, ungefär? Och vad ska man tänka på? Jag kan absolut noll om linjer när det kommer till isisar, så jag vet inte vad man borde titta efter, eller inte titta efter.

Hjälp?!

Just nu tycker jag inte det verkar vara ett dugg svårt att hitta en trevlig häst för hobbyridning och träning med rena gångarter, om än inte superflashiga. Och billiga är de ju också för tillfället. Så kör på bara, ut och prova. :D

Den största islänning jag mött var nästan lika hög som mig(1.64) så säg 1,60cm... De är väl lite ovanliga, men de finns! Runt 1.45-1.50 skall nog inte vara så svårt att hitta om man frågar runt lite.

Knapplån.

Köpte ett nytt objektiv till kameran igår...

julkveiperfa.jpg

julkveiperf2.jpg

Kan inte påstå at tjag är missnöjd direkt :D :love:

Och mina nya kameravantar jag fått i tidig julklapp(notera musblacken på!)
julbastavantar.jpg

Många målar upp islands som himmelriket, men i mitt tycke är det extremt fult där borta.Ingen skog blåsigt till tusen dåliga vägar ute på landet oftast dåligt värder osv.

De flesta av islandshästintresserade hästtjejer som åker dit åker ju dit för hästarna och inget annat. Och då står man ju ut med allt de dåliga.

Visst kan de va fint om solen skiner på bergena en morgon&kväll.
Men för min smak är det alldeles för platt och ingen skog= skulle aldrig i mitt liv bo där.

Semester javisst, åka runt och se ön bada i varmvattenskälla och rida isladnshäst och åka till huvudstaden men sedan skulel jag vilja åka hem.=)

Ska dit någon gång i livet men just nu vill jag ha sol och bad

Skulel vilja se när de sprutar upp vatten ur marken vad det nu heter.=)

Men alltså vaaaa...

422427_2588807165759_590896816_n.jpg

420285_2775279387448_1638099709_n.jpg

420285_2775279467450_216944868_n.jpg

Älskade älskade Island. :love: Nää nu vill jag tillbaka..

Sverige är bra mycket tråkigare. Och kallare.
Jag åkte dit första gången och blev helt såld. Andra gången åkte jag dit (och då inte för att rida) och blev ännu mera såld. Tredje gången stannade jag ju ett bra tag. Och nu är jag kär.

Men du, visst är det underbart att man får tycka olika??

Såklart du ska få älska ditt island=)
Jag är mer för exotiska länder med palmer och väääärme året om. Ska jag flytta till ett land så ä r USA ett land jag gillar. Bo i närheten av Florida... underbart väder och vill jag sedan åka skidor åker jag bara upp i landet så och har vi berg och snö.
Vill jag ha öken åker jag dit =)

Ett land som har allt:D

Sverige är tråkigt de med, men vi har skog och inte liiika blåsigt 2 viktiga punkte för att jag ska trivar eller intre trivas.

Jag vill kunna gå i skogen kunna rida i skogen.För mig ger skogen och naturen mig så mkt att jag skulel nog må dåligt om den försvann!

Javisst, och jag har aldrig sagt att man inte får tycka olika..
MEN jag blir fortfarande förvånad över hur man kan tycka att något är så tråkigt, har så dåligt väder och dåliga vägar när man aldrig har varit där och upplevt det.

Fast vad vet jag. Jag är ju trots allt en sådan som totalvägrat att följa med på solsemester sen 14 års ålder.

Niela Island måste upplevas, liksom alla andra länder för den delen!!! Klart att inte alla älskar Island, men att ogilla något som man inte upplevt är som att ogilla något man inte smakat. Man har egentligen ingen aning och bara gissar utifrån andras beskrivningar.

KL
Ett favorit minne från Island var en inflygning där vi gjorde en stor sväng över land och det var soligt och klart. Precis när vi kom in över land så lyssnade jag på Ravells Bolero och när jag tittade ut så såg jag skuggan av planet som följde oss mitt mellan glaciärer, vattendragen, bergen och de öppna vidderna. Skuggan följde med hela vägen till Keflavik och och planet landade till de sista takterna i Boleron.

Håller med, det är lätt att tro att man ska uppleva ett land på ett visst sätt utifrån bilder osv. Jag trodde jag skulle älska Nya Zeeland, men när vi väl varit där blev betyget ett nja. Det är ett litet England, med mycket bättre väder.;)

Mitt första besök till Island var fantastiskt, mitt i sommaren 2 veckor med 20 grader och sol varje dag (utom en), det trodde ni aldrig va! Ett par ridturer i fantastiska miljöer, att gå eller rida i bergen ger ju en helt annan dimension än att köra igenom dem. Har ni andra tänkt på att det på vägen mellan flygplatsen och Reykjavik finns en lada med ett plåttak som någon skrivit "keeping it real" eller "keep it real" på? Nåt av det första jag såg av landet och det har fastnat i minnet på nåt sätt.

Så ja, här är en till som verkligen föll för landet, med eller utan häst.

Nä men man behöver inte vara i ett land för att veta att det blåser, att de inte finns någon skog.

jag vet många som varit där och bekräftar att dom inte har någon skog och att de faktsikt är blåsigt på ön.:)

Eller du kanske kan visa mig en bild på en djup skog på ön? vad vet jag som inee har varit där det kanske finns stooora djupa skogar där trots allt???;)

Lika väl som jag kan tycka ett land inte fult likaväl kan jag ju säga att ett land är vackert ... trots att jag inte varit där..idag finns de så mkt filmer dokumentärer och bilder att tillgå att amn kan se mkt av ett land innan amn ens besökt de.

och den väg du visade var prwcis så dålig som jag menade, Smala vägar utan diken så på vintern när de blåser yr vägarna igen på 5 röda.
Det står ju till och med p åinformationen på resebolagena att vägarna är dåliga och att det bitbis kan vara svårt att ta sig fram på byvägarna.
Och att många gånger är de lättast att ta till häst.

Och varför skulel alla dessa bolag ljuga??

Men som sagt jag SKA besöka islands en vacker dag, det är ett resemål jag har p åmin.. att- resa -till -lista=)

Men jag reser dit inte för att jag tycker de är vackert utan för andra anledningar:laugh:

Och det bllir på sommaren för p åvintern tilltalar ön inte mig för 5 öre skulel få dåndimp.

Jag känner att jag har trampat dig lite p åtårna, någon som kritiserar och inte gillar ditt älsakde island:D

Hihii

Eller tihi som madde sa:rofl:

Självklart så kan man upprepa vad resebolagen säger liksom man kan läsa i kokböcker om hur något smakar, eller läsa en filmrescenssion och tala om vad man tycker om filmen, men att uppleva kan man bara göra hands on. De flesta länder handlar om så mycket mer än naturen, det är folket, kulturen, rytmen och känslan också.

Kom igen med din recension när du varit på plats så kan du delge oss din erfarenhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
500
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Övr. Hund Ja, enligt dig alltså! :) Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
11 703
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30