Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Jag har vanliga isbrodd och rider i alla gångarter och tempon utan problem.

Jag får oxå hålla med här, vi har fyra brodd/hov och hästarna är i stort sett obehindrade på is. Vi rider ju även på sjö-isar :) fast jag har inte vågat testa galopp på isarna...

Iår råkade vi få 9mm isbrodd fram och det verkar bra faktiskt! Annars har vi alltid kört 7mm bara.

Måste med ett litet knapplån oxå få berätta... När jag fodrade imorse kom hästarna gående på rad på sin isiga stig, Meyja hon halkade o slant i varje steg... Så klev hon ut i snön istället, och när hon insåg att hon hade fäste så blev hon överlycklig o tog några skutt innan hon susade förbi raden av hästar i full galopp... Hon e så söt ;)

KL. Använder modell 8 på Karl och de andra små hästarna, nr 10 på Lukas och Ärlig (inte så stor han heller, men större än de andra pygméerna).
Tycker att ren isbark är jättebra att rida på, såg fram emot några turer idag men har ändrat mig eftersom det snöar "vantar". Kommer att bli styltor på is - inget bra. Vila för hästarna idag med andra ord. :cry::cry:
Bara att dra ett djupt andetag och plocka fram dammsugaren i stället - inte alls lika roligt.
Ska på födelsedagsmiddag i eftermiddag också så jag får se till att förbereda allt med foder och grejer så det bara är att leda in dem som står på stall när jag kommer hem.

Nej men förenklat, känner mig inte tillräckligt kunnig för att gå in på detaljer på det här området precis:angel:.

Men förklara gärna närmare vad du menar med ditt sto? fastnade inte hon i ett staket?

Jo, hon fastnade i eltråden och skar av tåsträckarn, dvs den sena som löper framtill på skenbenet och "håller" i tån. Dålig bandagering under de första veckorna gjorde att hon kunde röra på benet (från kotan och neråt) vilket hon inte fick. Det gjorde att hon stod på tå med det skadade benet istället för att sätta ner hela hoven i backen. Att hon stod på tå (höjde trakten) orsakade en böjsenekontraktur, dvs böjsenorna (både djupa och ytliga) drog ihop sig och var närmare 6-7 cm kortare än vad de ska va. Det är ju ganska logiskt, går du själv i högklackat tillräckligt länge så kommer du ha svårt att sätta ner hälen för hälsenan har kontraherat sig. Samma sak med böjsenorna!

KL

Idag har jag provat sadel på Sol. En Zaldi Olympia som låg förvånansvärt bra. Trodde aldrig att det skulle gå när jag fick se den, tyckte den såg så smal ut och kanalen såg också smal ut. Men när jag fick på den så var den nästan lite för vid och den låg inte emot tornutskotten alls, så det var väldigt positivt. Den var väldigt kort och bra med och låg faktiskt bra, förutom att den tippade fram lite. Ska prova den igen med en liten fjäril framtill som lyfter och fyller ut lite.

Här ligger den bara på utan sadelgjord.
32881681.jpg

Här spändes gjorden och det syns tydligt att den åker ner framtill.
32881682.jpg

Men sen tog hon ett steg fram och plötsligt såg det mycket bättre ut. Dock kändes det att den låg lite i framstupa (men det gör ju i och för sig hennes rygg också, så det är kanske inte så konstigt)
32881683.jpg

I slutet av ridturen hade den glidit liiiiite fram, så när hon klev fram med frambenet så var det precis så att jag kunde känna bogspetsen vid framkanten på sadeln. Får se hur det går imorgon med en fjärilspad, tror faktiskt att det kan bli bra.
Hon verkade trivas bra med den i alla fall. Töltade och travade på väldigt avslappnad, så det kändes bra.

Vad tror ni andra utifrån bilderna, vet att det finns många sadelkunniga här. Ser det ok ut? Förutom att den är lite vid då. Den är inte så vid att det stör, och jag tror att med en liten fjäril så kan den ligga perfekt. För troligtvis kommer hon ju bredda sig lite mer.

KL.

Idag är vi mycket glada igen, jag och min härliga bruni!
Han är så himla lugn på tävlingsplatsen och tar det med RO! SÅ HÄRLIGT :-)
img_1953_190205378.jpg

Jag tycker också det ser så ut på bilderna, men jag lyfte ben och kände och kände när jag red och det var först i slutet av ridturen som det var för nära. Innan dess så var bogbspetsen ungefär 2 fingrar ifrån när benet var lyft. Så det är gott om plats. Hon är väldigt svår att se på tycker jag. Ser ut som en stor rund tunna men är egentligen en väldigt tunn liten tös under all päls.
När hon står still så följer bogbladet den rakade linjen. Så det är ju en bit tillgodo till ortspetsarna.

Fast jag hade nog ändå lagt den längre bak ... Redan från början liksom :)

Tessa: GRATTIS!!!!!!

Grattis :)

Jag tävlade också med min nyaste häst i dag, första gången för honom.. Det blev en gul rosett :) Jag är jätte nöjd med min 3dje placering..:D

Guldskor är ju inte godkända för tävling .. Jag kör fyr broddat på mina hästar .. Fungerar kalas på isgatorna här hemma..
Och Det kommer fungera galant på istölten nästa månad :P

Fast jag hade nog ändå lagt den längre bak ... Redan från början liksom :)

Ska ta kort imorgon också hur det blir med paden, men utan pad så är det tungdlagen som styr och då är det tyvärr där hennes sadelläge är eftersom ryggen sluttar framåt. Så även om jag lägger den längre bak från början så kanar den ner till detta läget.

Men som sagt, jag tror att en fjärilspad hade passat bra, då blir det ju inte riktigt samma nedförsbacke heller, så då borde sadeln ligga kvar längre bak.

kl

Fick prova en Draupnir sadel igår och jag blev kär!!! Dock inte min plånbok.. :( finns det nån likvärdig sadel fast billigare??!! :confused:

*kl*

Jag är sååå kär i min häst! :love:

Idag gick han så sjukt bra, allting bara klickade! Klockren tölt, både i arbetstempo och ökat tempo. Traven var to die for, även där både i arbetstempo och i ökningarna. :d :love:

Sen fick vi till världens finaste galoppfattning också, på slutet!

Han var verkligen kanonfin idag! Jag måste erkänna att jag blir bara mer o mer sugen på att tävla nu.. :angel:

:love::love::love:

Den ligger alldeles för långt fram och även att den ligger för långt fram så är den för lång.

Bogbladet kan omöjligt följa den rakade linjen, jag tror det är den lilla upphöjning på bogbladet du känt.

Jag roade mig med att göra en ordentlig mätning på Sörli idag. Resultatet var mycket värre än vad jag hade vågat gissa. 30 cm anläggningsyta, 130 grader bred och sadelgjordsläget längre fram än vad sadeln får ligga *jippie*

Senast ändrad:

För att göra det tydligare hur jag ritat på hur Sörli ser ut under huden ;)

Han ser ju inte ut att ha några monsterbogar eller hur?

Skenet bedrar:

Sträcket är så långt bak som bogbladet rör sig.

Hmm, kan jag ha kännt så fel? Tycker kanten känns så tydligt när hon går. Ska ta nya bilder imorgon och trycka in där jag känner kanten. Jag vet att hon ser ut att vara rund som en boll, men det är väldigt lätt att känna alla revben och bogblad och annat. Så det borde gå att se på bild om jag trycker in med fingrarna bakom.

Nä Sörli går barfota och han halkade mindre än den andra som har 4 elitbrodd i varje hov... Vi hade verkligen ren isgata och då hjälper det inte vad man än har på fötterna.

Va? Vad har ni för brodd? Med 4 brodd i varje hov och snö sulor kan de inte halka speciellt inte på blank is! Det finns ju tom is tölt! Min unghäst går barfota o han halkar jätte lätt nu när det är halt! Men thengill som har full mundering öser jag på med överallt i alla gångerter:-)

Låter som blind brodd du fick tag på! Jag tror säkert guld skor är bra men vill kunna ta av brodden när det inte är is för att skona benen!

Låter som blind brodd du fick tag på! Jag tror säkert guld skor är bra men vill kunna ta av brodden när det inte är is för att skona benen!

Nej då, inte blindbrodd. De hade en kärna och det har ju inte blindbrodden. De jag menar finns med på bilden jag la upp. En kub med en liten uppstickande kärna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
271
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
255
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2