Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Ja det är ju synd att det är så men jag vill oftast inget illa.

Elina8 Hos mig har är hela vintern typ 3 veckor :angel: Men skit sak samma jag tycker vi släpper det där nu :)

Jag går också alltid på magkänslan när det gäller hästträning. Det är bland annat därför jag går så långsamt fram med Sörli.

Förstår att det är jobbigt att lämna tillbaka en häst man verkligen tycker om, har suttit i den sitsen själv ett par gånger så förstår dig verkligen!

Hehe, sant. Vi här nere har ju blivit bortskämda med vinter de senaste två åren. I år har det varit en mer normal vinter. Skönt att slippa -20, men tråkigt med all lera. Nu har allt börjat regna bort igen och det är snorhalt precis överallt. Fick trä på sockarna utanpå skora idag för att kunna hålla mig på benen när jag skulle leda in hästarna. Sol kunde jag ju hänga på, men jag litade inte riktigt på hingsten. Såklart var det hingsten som var lugn som en filbunke och Sol som gick och taktade och frustade som en tjur. :p:angel:
Inte så konstigt eftersom kompisarna i hagen bredvid var borta och de mitt emot stod och gömde sig bakom träden. Inte kul att vara ensam, men nu är kompisarna tillbaka igen.:)

Fy, vad jobbigt att behöva lämna tillbaka henne sen. Hon var ju grymt fin! Håller med, vi vill ha mer bilder!!

Jag gick också och höll mig i Sörli när vi tog in dem ikväll, isgata överallt! Jag som var så glad för den lilla snö vi fått. Nu blir det nog ett par vilodagar eftersom det är så halt. Varken jag eller Sörli är så överförtjusta i ridhuset för tillfället ;)

Fast, riktigt så svart och vitt är det ju inte. Hela Sinfós problematik med hennes böjsenekontraktur var bl.a. att hennes trakter var för höga.

Nej men förenklat, känner mig inte tillräckligt kunnig för att gå in på detaljer på det här området precis:angel:.

Men förklara gärna närmare vad du menar med ditt sto? fastnade inte hon i ett staket?

har ni inte broddar på hästarna:) jag tycker man kan ösa på vart som helst då ju jätteskönt.
Men värre när man går själv då.

Jag undrar också, det är underbart att rida i snön och när den varar i månader...

Nä Sörli går barfota och han halkade mindre än den andra som har 4 elitbrodd i varje hov... Vi hade verkligen ren isgata och då hjälper det inte vad man än har på fötterna.

Funkar elitbrodden bra?

I år fick jag åka runt till tre olika butiker innan jag hittade de spetsiga som jag brukar ha, de andra hade bara de platta med en kärna som sticker upp max 2 mm. Jag var väldigt tveksam till om dessa verkligen kan borra sig ner i isen på samma sätt och hon som stod i kassan hade tydligen ingen erfarenhet alls av att rida ute på vintern, mer än att hon ibland skrittade en bit på vägen innan hon red in i ridhuset. Då duger ju i stort sett vad som helst :angel: Men jag vågade inte riktigt lita på att de funkade för högre tempon. Om de funkar hade det ju varit smidigt till nästa år, så slipper jag åka runt och leta. :p

Jag tycker inte de är så fantastiska att de är värda de extra de kostar men de funkar bra. Jag föredrar dock guldskor.

Guldskor kom jag i kontakt med för första gången denna vintern. Verkade himla bra, men jag tror inte att jag skulle köpa dem som bor där vi har så opålitlig vinter. Här är det nästan ett måste att kunna brodda av.

Men de här elitbroddarna, är de bättre än de spetsiga?

Jag föredrar den "lilla" tunabrodden på riktigt halt underlag (is) men elitbrodden funkar bra på ganska halt underlag, framför allt är den väldigt slitstark. Men vill man kunna rida på isgata så är den inget att ha.

Jag har vanliga isbrodd och rider i alla gångarter och tempon utan problem.

I några affärer här har de märkt de platta som isbrodd också. För mig är isbrodd de spetsiga, de andra tänker jag funkar bra på snö men inte på ren is med hög densitet som vi får här (borde ju finnas i norr också framåt våren?) när allt smälter och vattnet sen fryser igen. Går ju inte att jämföra med packad snö-is.

Copy_of_Broddar2.jpg

8-13 tycker jag är isbrodd av olika kaliber. De andra vet jag inte vad man ska kalla?

De två sista har på två olika ställen märkst ut som isbrodd och jag är väldigt osäker på om de får något fäste på ren is.

Ok, misstänkte det. Då får jag fortsätta tjata på min lokala hästaffär att de ska köpa in "mina" broddar.:p

Jag köper från hovslagaren, har köpt på hööks också, gissar att det finns lite överallt häromkring, bor i Stockholmstrakten. Här är tidvis ordentligt halt när det töar och fryser på, i vinter har det varit drägligt men risken finns att det blir värre nu när våren förhoppningsvis gör sig påmind snart.

Och jo jag håller med om vilka som är isbrodd, använder något typ 8/10

Samma här, använder nog 8, brukar ta de lägsta som blir ca 1 cm. Funkar kanon.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
271
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
255
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2