Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Ska du köpa ny sadel var din bomlösa inte bra?

Jag älskar min bomlösa och det gör Sol också, så den planerar jag att behålla.
Däremot så sitter jag inte lika bra i den längre. Sol har så mycket bredare bål så jag får inte till sitsen som jag vill ha den. Mina ben vrids lite utåt och jag känner att jag lätt vill dra upp benen. Så jag känner lite att jag hela tiden måste tänka på sitsen och jag vill ju kunna tänka lika mycket på sitsen som på hästen. Som det varit nu har jag mest struntat i sitsen och bara ridit och det funkar ju men jag känner att i det långa loppet är det inte bra för mig.

Och sen har jag alltid varit inne på att det hade varit bra att ha en bomsadel och en bomlös att variera med.

Jag har inte alls bestämt mig än för om jag ska köpa, utan jag har bara börjat kika och om jag hittar något som passar så tar jag beslutet då. Sen ville jag också prova för att se om Sols beteende ändras med en annan sadel, men det gjorde det inte, så jag är rätt så säker på att det inte är sadeln i alla fall, och jag tror inte att det är jag heller faktiskt (med tanke på att hon är likadan lös)

Sjutton också, den bomlösa hade du kunnat få sälja till mig ;)

Kommer inte upp till Vbg imorgon tyvärr, men jag hör av mig när det blir.
Har hittat ett ställe som säljer sensation utomlands.
Någon som vet om man kan köpa från Canada?... Och vad frakten kan kosta....? :p

Hehe, man ska aldrig säga aldrig.
Jag planerar att behålla den, om det blir så eller inte får tiden utvisa. ;)

Du är välkommen att prova en annan gång.

Det är säkert inga problem med frakt från Canada, kostar nog lite men det kan det ju va värt för o slippa "ni vet vem". Men de sadlarna borde ju finnas i typ Danmark/Tyskland/Frankrike oxå?

Knapplån

På lördag om två veckor hämtar vi hem vår nya lilla björn! Så ser hon ut iaf, lilla Rá! Som en fluffig brunbjörn. :)

Skall bli så skoj o så spännande!! Det är bara 10min bilfärd och vi har inga "långa bommar" till transporten så jag kommer åka där bak med henne. Två höbalar framför lilla dörren bara o resten urstrippat. Något jag skall tänka på speciellt?

Har fått rekommendationen att ha henne inne ett dygn och så blir det. Men då insåg jag att jag behöver lära Meyja att stå ensam utan barnvakt i box oxå, så de kan campera ihop. Nu måste lillan bli stor! Hon är hyfsat avvand redan, hon kan gå många timmar i andra änden av vår jättehage(formad som ett U) o inte bry sig om mamma. Men jag hade inte tänkt mig att sina mjölk än, Meyja är så liten så hon kan lika gärna snutta ett tag till..

O när det kommer till ridningen har vi legat i feber i några dagar så det har varit en.pärs att ha gård! Att gå ut o packa hö, fodra, mocka, vattna med feber? Underbart... Eller nej det är det inte ;)

Använder också 4 brodd/sko och jag kan rida som vanligt :)

*KL*

Igår markarbeta jag Laukur i tygel :) Hade egenligen inget speciellt vi skulle göra, men det blev lite böjningar och sidoförflyttningar, stopp med spö på bogen mm. Han va duktig och fick tänka lite idag :) Min fina, fina bäbis! Längtar tills våren då jag kan rida han igen!

Blev en skrittur på Fengur :) Hans hosta håller sig i schack så det är underbart! Han tycker det är sååå kul och vara ute på tur så han "stövla på" så jag blev sleten bara av att skritta 20 min haha.

Ha hjälm på dig, även om fölet är lugnt så skakar det mycket mer än man tror och det är lätt att slå i huvudet i sidorna på transporten.

Igår flyttade jag Rigel till nytt stall. Det blev impulsivt och jag hade bestämt mig för att "stå ut" med lösdriften fram till 12 Maj då han ändå ska till Båstad. Men efter att ha varit där i lördags fick jag nog. Allt är bara fel och nä jag är ansvarig för att min häst har det bra så tack och lov har min vän ett supermysigt stall inte allt långt ifrån som jag haft som lösning om det skulle bli värre.

Så nu står han på box några timmar om dygnet vilket inte känns helt ok heller men samtidigt vet jag att han får maten och vattnet och uppsynen han behöver.
Hagarna är superfina med ligghall och han har redan fått en ny bästis.

Han har stått på box tidigare så han är van och verkade inte ha något emot det.

Nu längtar jag till Maj så han kan få leva unghästliv igen men jag känner mig väldigt lättad och glad över mitt beslut. Tur han är så underbar som han är!

Vi promenerade upp till nya stället och han gick på med spetsade öron hela vägen :love: Han är helt orädd för allt verkligen!

Tack för tipset, hon har redan fått ett liknande preparat (samma bas) som de säljer på kliniken och som de själva använder vid magproblem, tex efter antibiotika och liknande. Det hjälpte inte alls med preparatet, har även testat vanliga hemmakurer utan resultat.

Om hon inte blir bättre nu av foderbytet och avmaskningen så ska hon få något som heter Diarsanyl (tror jag) och det är uppstoppande.

Däremot kommer jag nog att försöka hitta något som jag kan ge som förebyggande sen när det blivit bra. Tror att hon är den typen av häst som behöver extra stöd för att ha en glad mage. Får bara försöka hitta något som funkar för henne. Både det jag köpt på kliniken, Yea Sacc och Bio Premium har samma bas, så jag ska testa något av det.

Har ni gjord en koll på träcken och des bakterie balans?. Många av de tillskottsmedel du nämner är skyddande för magtarmslemhinnan men ibland behöver man hjälpa till med färska bakterier. har du provat Pro equi eller liknaden - Awinna bruka med har bra efekt. Skicka PM om du vill har liet tipps vi har haft en del hästar med mycket svåra magproblem både island och halvblod. En viktig sak till få hästen äter hela dygnet (tillgång på halm).

Och jag är en av alla de (ja, det finns fler) som anser att elitbrodd är totalt värdelösa och mer eller mindre livsfarliga på is. På "vanligt" vinterunderlag är de helt okej, men på ren is fungerar vanliga isbroddar bättre.

Måste fråga dig, vad är det för långbent snygging du har på din avatarbild?

Jag tror du kan ha tänkt rätt men kanske inte hela vägen. När hon skrittar så blir ju inte bogbladet i maxläge utan det blir det i tölt och galopp. Så för att få reda på maxläge så lyfter du frambenet i knät så över delen av benet blir parallellt med marken. Då känner du med handen vart bogbladet slutar. Sadelns bom får inte ligga längre fram än där.

Gullan86 Som sagt han hade elitbrodd vilket inte är isbrodd...

Jag betalade 130 kr senast jag skickade efter från USA. Men det tillkommer avgifter, tull samt att de oftast inte har med skatten på sina varor. Jag tror det lär vara liknande kostnader i Kanada. Men det bästa är att höra av sig till ÅF och få en slutgiltig summa.
Jag tror dock att det blir billigare i slutändan än att köpa från svenska ÅF ;)

bellabus Va skönt att flytten gick bra och det är inte så långt till maj :)

Hedinn Jag håller med!

I några affärer här har de märkt de platta som isbrodd också. För mig är isbrodd de spetsiga, de andra tänker jag funkar bra på snö men inte på ren is med hög densitet som vi får här (borde ju finnas i norr också framåt våren?) när allt smälter och vattnet sen fryser igen. Går ju inte att jämföra med packad snö-is.

Copy_of_Broddar2.jpg

8-13 tycker jag är isbrodd av olika kaliber. De andra vet jag inte vad man ska kalla?

De två sista har på två olika ställen märkst ut som isbrodd och jag är väldigt osäker på om de får något fäste på ren is.

Var hittar man dessa broddar? Här får man inte tag i några som funkar på ren is som vi har nu. 9s skulle jag behöva.

Åh, det är min stora kärlek! En vän som äger honom och vi hade honom på vidareträning (efter inridningen) i stallet jag jobbade förra året. En nu 5-årig hingst efter Forkur frá Austurkoti som stal mitt hjärta totalt. Hade tänkt köpa honom efter jag avlivade mitt sto i höstas, men fick inte ut några försäkringspengar så den planen sprack... Kan säga att jag grät efter sista gången jag red honom innan jag slutade jobba där och jag har fortfarande förhoppningar om att vinna på lotto. :angel:

En bild i lite större format (misslyckat försök att ställa upp honom för fotografen, det var tydligen inte populärt att krångla med sånt på väg till hagen ;)), men han syns lite i alla fall. Så min pose kan ignoreras, det är den fyrbenta svarta fokus ska ligga på! :love:

32715789.jpg

Förstår att du föll, verkar vara en riktigt snygging av det man ser!

Han ser stor ut också. Har du fortfarande kontakt med dom som äger han?
Skulle vara kul att se vad det blir av honom i framtiden :)

De tog träckprov, men jag vet inte om de kollade bakterier. De hon fick som jag köpte på kliniken är sån med probiotika, alltså riktad bakteriekultur som de kallar det så fint. Men det hjälpte inte. Nu har magen blivit nästan bra, så jag hoppas att den blir helt bra snart.

9s har jag aldrig sett, men 8 och 10 finns på granngården tex. Är säkert olika beroende på vart man bor. De borde ju kunna ta hem om du frågar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
271
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
255
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar