Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

jag har bilvit med valack..:D
trodde aldrig att ja skulle skaffa mej en valack. men sagt och gjort.
Sålt de flesta stona, och valt att köpa en valack som inte kan försöka sig 8 det är mitt val, och jag känner att det är bäst för mej)
så han blir ridhäst å skall få mej göra preimär på banan :)
han kommer komma till mig i september först.. :love:

Ja hehe, det är min Sörli på 7 år den andra är 19 och vill mest bara ta det lugnt.

daschni Grattis! Det är faktiskt ganska smidigt med valacker tycker jag, har bara haft ston i 9 år. Innan jag skaffade valack i början av förra året.

+ Elina8

Han är inte så stor som han ser ut. ;) Dock ser han större ut än vad måtten säger, och upplevs mycket större från ryggen! Han mättes till 136 på exteriörbedömningen som treåring, vet dock inte om han kanske växt lite sen dess. Men jag är kort, bara 158 cm så han ser ju rätt stor ut bredvid mig. ;)

Och ja, kontakt har jag för fullt med ägaren (och tränaren), den kontakten säger jag inte upp i första taget. ;) Får fortfarande rapporter om hur det går och varje gång jag får det så köper jag en Trisslott. :angel: Får om inte annat trösta mig med att jag har en tvååring efter samma pappa, även om hon nog inte kommer upp i samma nivå så är det ju alltid nåt.

Har hittat ett ställe som säljer sensation utomlands.
Någon som vet om man kan köpa från Canada?... Och vad frakten kan kosta....? :p

Frakten är väl en sak, men sedan tillkommer ju tullavgifter och hela köret så det lär bli en väldigt dyr historia i slutändan. Bättre att leta inom Europa i så fall :)

Haha, sådär håller killarna på som går bredvid Sol också. Sist de höll på när jag var i stallet så hör jag bara ett illvrål som att de håller på att ta ihäl varandra. Så springer jag ut för att se vad som händer, och alla hästarna står så lugnt och stilla, tills jag kikar lite närmare och ser att den store tuffe står och biter den lille i örat så det är han som skriker. :rofl:
Fick gå och hötta med näven så bråkade de lite mer schysst. :p

Nu har jag fixat bilder från morgonens sadelprovning nummer två. Tryckte precis överallt och lyfta ben i 90 grader på båda sidor, och jo!! Sol har helskum anatomi, hennes bogblad sitter faktiskt såhär.
Om de sitter längre bak så är de antingen räfflade eller så sitter hennes revben utanpå bogbladen. :p

Här slutar bogbladet när hon står still. Alltså ganska precis på linjen som jag trodde innan. Man ser ganska tydligt att hela fingertoppen är intryckt bakom/under.
32882195.jpg

Och här har jag lyft benet 90grader
32882197.jpg

Inte alls särskilt stor skillnad, på Godi rörde det sig minst en handbredd. Här är det snarare 3 fingrar. Jag gjorde om det flera gånger för jag tyckte det var konstigt, Sol var måttligt road. Men jo, längre bak än såhär kommer det inte hur jag än vinklade benet.

Och här ser man med sadeln på. Jag trycker in där bogbladet är i stillastående. När jag lyfter så hamnar det precis i linje med sadeln.
32882202.jpg

Och här trycker jag in vid sista revbenet, längre upp än så känner jag det inte.
32882200.jpg

Nu blev det inte denna sadel ändå, för den tippade fortfarande fram med pad under, bomvidden var helt ok, men hon hade behövt lite smalare vinkel. Men förutom det så tycker jag ändå att den låg helt ok. Hade den inte tippat och glidit fram så hade den legat kvar bakom bogbladet även i rörelse.

Ja oj va lite rörelse hon hon har i bogarna.

Men sadeln är fortfarande för lång. Revbenet går inte rakt upp utan det sluttar liksom lite innåt. Kolla på en anatomibild så får du se :)

Jo, jag vet att revbenen sluttar. Men sadel ligger ju inte emot hela vägen heller, om man följer den tänkta linjen så hamnar man precis där sadeln lättar från ryggen. Och det är ju när hon står still, när hon rids så kommer ryggen upp lite till och då blir det ju ännu lite kortare anläggningsyta. Filmade lite när jag red med den, så jag gissar inte bara.

Ja, visst är det lite rörelse! Är det något de kan träna upp, eller blir det inte mer än så? Hon har ju inte så höga lyft heller, hänger det ihop? Jag tänker mig att rörliga bogar borde ge höga lyft. :confused:
Spelar inte så stor roll för min del, men liiite tråkigt om det inte går att öva upp mer lyft.

Nu är ju jag askass på just islänningars rörelsemönster men visst går det att få mer rörlighet i bogarna om man vill. Jag tror att vissa av dina problem kanske ligger där? Brukar du massera runt bogarna? Stretcha är alltid bra.

Japp, jag har fått massageövningar, olika till olika sidor så jag kollade på båda sidor för säkerhets skull. Tänkte att det är dumt att mäta på den sidan där jag vet att hon har en spänning bakom bogbladet. Men det var ingen synbar skillnad.

Vågar knappt hoppas på mer lyft om det innebär större bogrörelse, för då kommer hon aldrig kunna ha en bomsadel. Är redan under 40 cm i dagsläget.:o

Thengill har ju med extremt kort rygg o jag har 16,5 i sits typ men har en då inte hittat någon så kort sadel det finns troligen inte...än! Vet inte om det går att tillverka för 16,5 tex är ju 33cm om jag räknar rätt så redan där brister det logiskt för man sitter ju dessutom inte så hela sadeln! Det krävs ju några cm vid fram och bak valv! Så en normal sadel som anses som kort är väl en 39-40cm minst! Min Wintec cair dressyr var 39cm vilket anses som kort men den var alldeles för lång för thengill han det såg okej ut men han fick en låsning i ryggen plus slutade trava! Han visar tydligt när han inte gillar sadlar o eftersom det inte finnt så korta hårda sadlar så här han hittilp bara accepterat 2 bomlösa sadlar! Torsion island och min nuvarande London! Som dessutom passar mig den andra var för stor i sitsen! Så jag låter ha det han trivs med! Jo han funkar i min nya bomlösa med men gillar sin egen bättre så här den nya till glampi! Den nya är stabil med paneler undertill!

Sol har om jag mätt rätt 35cm. Som tur är så funkar ju den bomlösa väldigt bra för henne. Hon visade tydligt att hon inte gillade tex top reitern, men denna zaldin kunde jag faktiskt varken känna eller se skillnad mot dem bomlösa ridmässigt.

Får väl se om jag hittar någon annan som ligger bra så småningom. Har inte bråttom på något sätt.

Dom leker precis som mina två gör :D Står och studsar på ett ställe och biter varann i benen, sen springer dom iväg lite och så samma visa igen :p

Jag har inte löst det ännu men den enda förhoppning är en kort bomlös med flyttbara paneler.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
271
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
255
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar