Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

GISSA VEM SOM BAJSAR BOLLAR!!!! :banana::banana::banana:

Släppte ut svansen igår, den har varit flätad länge nu för att jag var tvungen att slita i timmar varje dag för att få bort all skit som fastnade och vid två tillfällen även klippa bort några slingor från svansen pga att det frusit fast så hårt. Men idag var det fortfarande helt ren och fin! :love:

LYCKA!! :D:love::bow:

Ja verkligen så himla skönt! Nu fortsätter vi med hö ett par veckor till och om det fortfarande håller i sig så ska vi prova att vänja in silaget jättesakta med en liten tuss om dagen.

Tack:) Först hade jag ingen häst att tävla, Vera reds ju in för fyra år sedan och har haft en del pauser sen dess. Sen har hon varit så svår att få stabil i gångarterna och jag har på senare år inte velat åka o tävla om inte allt känns perfekt... men när kommer det göra det liksom;) Hon är fortfarande lite trotsig ibland och har lite svårt att hålla trav om hon blir spänd men nu är målet bara att komma dit typ:D

Men om hon funkar på hö varför börja mickla med hösilaget igen? Det funkar ju uppenbarligen inte.

Fy vad tråkigt. Hoppas att det blir bra med behandligen nu.
Uppdatera gärna vad det blir för behandling kiropraktiskt. Sol har ju lite samma problem, har fått massage/stretchövningar som jag ska göra på atlaskota, 4/5 halskota, framför bog på vänster, bakom bog på höger och ryggen på två olika sätt.
Hade varit spännande att höra vad du får för övningar om Örn har liknande problem.

Går det att göra något åt "veka kotor"? Verka på något speciellt sätt? Sko?
Mitt ungsto som fyller 2 år i Maj, det känns som att hon har "veka kotor", nästan så att hon går på ballarna.
Här är 2 bilder där man ser lite.

395370_10151148560475104_738540103_22473276_1935484466_n.jpg

378684_10151148354485104_738540103_22472819_188423166_n.jpg

Och här är en från i somras.
Det känns som att det kommit mer nu under vintern..
230635_10150614629695104_738540103_18657417_2287848_n.jpg

Men om hon funkar på hö varför börja mickla med hösilaget igen? Det funkar ju uppenbarligen inte.

Därför att veterinären sa att det inte behöver vara så att hon inte tål silage, utan att det kan vara så att hon fått en störning i tarmen av något annat. Och den störningen har då gett henne diarré som gett en inflammation i tarmen och att det kan ha varit denna inflammation som gjort att hon inte tål silaget. Dessutom har det ju funkat med silage fram till nu, alltså 4-5 månader.
Enligt veterinären kan det vara så att hon tål silage när magen är frisk igen. Så därför tyckte hon att jag skulle testa att vänja tillbaka långsamt till silage när magen varit stabil ett par veckor (alltså inte så fort det börjar bli bättre). Om det är så att hon inte tål silage med frisk mage heller så kommer vi ju märka det och då är det ingen tvekan om saken utan då tar vi bort silaget helt och fortsätter med hö. Och då får vi försöka hitta en annan stallplats där jag kan ge henne hö. Hade verkligen varit jättesynd eftersom vi båda trivs i stallet. Men det finns tyvärr inga förvaringsmöjligheter att ha hö här så enda lösningen isåfall är att flytta.

Vi ska ju tillbaka på återbesök v.9 och då ska vi ta nya prover eftersom bland annat hemoglobinvärdet var lite lågt. Antingen så kan det vara tecken på inflammation, eller så ligger hon lågt normalt sett. Och därför ville hon ta nya prover när hon är bra i magen igen. Så övergången till silage blir i så fall först efter återbesöket, ifall hon nu skulle reagera på silaget igen.

Tro mig, det är inget svårt val om det visar sig att hon tål hö, och hade jag stått i ett stall där jag kunde välja hö hade jag inte heller brytt mig om att försöka byta tillbaka. Men när det är såhär mycket som står på spel och veterinären säger att det inte behöver vara silaget så är jag faktiskt beredd att prova för att veta säkert. Inte bara för min skull utan även för Sol's, hon var orolig och stressad i flera veckor efter ett hagbyte, och då var det fortfarande samma stall och hästar som hon träffat innan men inte gått i samma hage som. Så att flytta till ett helt nytt stall med nya hästar skulle innebära stor stress för henne.

En bra foderstat och korrekt verkning brukar få ordning på veka kotor.
Min nordis hade samma problem som 1-2 åring och idag märks det inget.

vad skönt, men då verkar det ju som att det är hösilaget hon inte tål då.
vissa hästar klarar ju inte det eftersom det är så skarpt.

vad skönt, men då verkar det ju som att det är hösilaget hon inte tål då.
vissa hästar klarar ju inte det eftersom det är så skarpt.

Ja, jätteskönt. Som sagt så sa veterinären att det inte behöver vara så. Jag håller tummarna att det inte är så, men samtidigt hade det varit skönt att veta vad det var som utlöste det. Om det nu inte är silaget så är vi tillbaka på ruta ett, alltså ingen aning.

Syntes inte så bra på bilderna.
Hör med din hovslagare men det man tror är ju att höga trakter är bra men det är bara bra utseende mässigt för det stretchar ju ut senorna ännu mer, låga trakter frestar inte på senorna på samma sätt.
Mkt stärkande ridning på hårdare underlag sen när hon blir ridhäst hade nog jag sattsat på, alltså inte så mycket djupt underlag som snö, högt gräs, vatten, tungt ridhus.
först stärka sedan kan hon säkert ridas som vanligt men att man kanske får tänka specillt på detta med att stärka annars kan hon kanske lätt bli överansträngd i senorna.

annars ger veka kotor ett mjukt och gungande steg för ryttaren, raka korta kotor ger ett stumt steg.

sommarbilden var bättre, ser mycket ut som att hon har långa karleder, hela hennes vikt hamnar bakom hoven, troligen understuckna trakter.
se till att hitta en bra hovslagare och om möjligt nu när hon växer korrigera så mycket det går, hon får ju absolut inte gå med mer understucket än nödvändigt utan att man försöker forma om så mkt som går.
för det kan man ju inte göra sen när hon är vuxen.
korta tår är nog nödvändigt med.

jag ska inte säga för mkt jag är ingen hovslagare men detta med mina kunskaper(intresserad av hovar) verkar vettigt.

men min bästa vän är hovslagare kan ju be henne titta in här om du vill:)

Ja det hade varit snällt :)

Min hovslagare var ute igår & kollade på henne, hon pratade om att ev sko henne för att se om det blir bättre.
Hon blev bättre efter verkningen igår.

Vet du hur det påverkar benställningen med veka kotor?
Är det skadligt? Eller ska jag först tänka på detta när hon blir ridhäst?

Tanken är ju ev att hon ska avelsvisas i framtiden & tävlas om hon utvecklas åt rätt håll.
Vet någon hur dommarna vid en ev avelsbedömning ser på veka kotor?

Om man har en maghäst och har hittat ett foder som funkar så ska man inte börja ändra igen anser jag.

På min häst satte vi först ringsko en eller två perioder eftersom hon var ett ganska extremt fall + att hon hade fått dålig hovvård första levnadsåret. Men sedan verkade han "som vanligt" och försökte hitta hästens "naturliga" hovform.

Detta är min bästa bild och här ser det ändå ganska bra ut jämfört...

Före:

Ett halvår senare:

Frisk:

Om man har en maghäst och har hittat ett foder som funkar så ska man inte börja ändra igen anser jag.

Jag har förstått att du anser det. Men i detta läget så är det ju lite dead end.
Om jag inte provar att gå över till silage så måste vi flytta, hon kommer bli stressad och hon kommer garanterat bli dålig i magen ett par veckor.
Om jag provar att gå över till silage så kanske hon blir dålig i magen ett par dagar (byter isåfall tillbaka vid första symptom på orolig mage) eller så tål hon det och det är ju såklart idéalet, för då blir hon inte dålig i magen alls.

Så jag står nu och väljer mellan att hon garanterat blir dålig i magen eller att hon kanske blir dålig i magen. Självklart är det inte bra att hon är dålig i magen, enda chansen att skona hennes mage är faktiskt att testa att gå över väldigt försiktigt, med en tuss om dagen. Tuss för mig är en näve, inte ett kg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
271
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar