Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*
Alltid tråkigt när de inte är helt fräscha. Jag har tack och lov haft ganska lite av den varan. Isa hade en rörelsestörning när jag precis köpte henne, handlade om en spänning till vänster i korset. ET var ute och behandlade en gång, detta är 1½ år sedan och problemet har inte återkommit vilket är skönt. Förstås.
Var ute och red Karl igår, han var helt fantastisk. Han är alltid trevlig men vissa dagar trevligare än andra - han som alla andra.
Visst vill han gärna slänga upp huvudet lite i traven och vill/orkar inte hålla en stadig form jättelång sträcka, men igår var en av de lättare dagarna.
Tränade en del böjningar och samling i skritten, han är jätteduktig på att lyfta ryggen. Tölten var trevlig, något travtaktig men ändå stabil i takt och tempo, lösa tyglar men orkade hålla sig stadig ändå!
Testade lite att korta ihop honom genom att i skritt eller tölt rida in i sluta, sedan försöka behålla kroppskortheten och flytta över framdelen på baken igen. Ofta tycker jag att jag tappar fokus på att hålla hästen kort och samlad i den övergången - är nöjd att hästen utfört slutan som är en liten svårighet och släpper liksom allt och får en häst som "säckar ihop". Igår skärpte jag mig och fick förstås resultat.
Min lille Karl är fantastisk. Han klarar trots sin ungdom skänkelvikning i skritt, trav, tölt och enstaka steg i galopp (hur det nu gick till; det borde vara svårt) utan att tappa takt eller gångart.
Och ingen i denna värld tror att det är sant utan att jag överdriver min lille gosses förträfflighet.
Och kvaliteten på rörelserna är ju förstås inte dressyrmässiga utan här handlar det om att han klarar att koordinera sidoförflyttningen med ledande framdel och både fram- och bakben korsar över, utan att tappa takt eller flyt. Jag flyttar fyra-fem steg (rider på vägen och den är inte bred så det blir inte långa sträckor att träna), rider sedan rakt och provar att flytta åt andra hållet.