Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Hör med din hovslagare men det man tror är ju att höga trakter är bra men det är bara bra utseende mässigt för det stretchar ju ut senorna ännu mer, låga trakter frestar inte på senorna på samma sätt.

Vilka senor pratar du om? Böjsenorna? Sträcksenan?

Höga trakter stretchar inte ut böjsenorna mer, tänk högklackat - det kortar ju böjsenan.

Fast som jag förstod det så sa veterinären bara att det inte behöver vara hösilaget som gör det? Eller?
Jag tror alldeles säkert att veterinären skulle rekommendera att behålla höet om det inte var så som Elina8 skriver i sitt näst sista inlägg.

Jag visste inte att det var nödvändigt att flytta hästen om den behövde fodras med hö.

Om Elina8 inte ville diskutera frågan så ska hon ju inte lägga upp svar här.

Inget att tacka för. Jag tycker bara att det är så tråkigt när folk som inte ens sett hästen, vet hur lös i magen en är eller har "rätt" utbildning ska uttala sig om saker och ting.

Man har ofta en benägenhet att fästa sig vid vissa specifika ord när man läser något på näten, som i ditt fall att hästen är lös i magen. Ingen av oss vet hur pass lös i magen hon är eller hur hon ser ut i munnen mm men ALLA ska banne mig ge sin egen diagnos på häststackarn trots att hon är under behandling av en veterinär som dessutom undersökt henne och tagit prover= har provsvaren och rätt utbildning mm till grund.

Viss alla har rätt att utrycka sin åsikt och vissa gör det försynt och ställer "snälla" frågor medans andra bara hivar ur sig det och många gånger så ser det så illa ut att jag reagerar och därmed min frånvaro från detta forum. Jag skriver ibland men inte mycket och jag tror inte att det blir mer frekvent än det varit hitills men jag läser gärna vad andra skrivit och jag följer många av er. Bla dig med din skrutta :love:

Jo, jag fick faktiskt just det rådet. Jag frågade om jag skulle byta till hö (och då menade jag för gott, för jag visste inte att det fanns något alternativ) och då sa hon att jag skulle prova att byta ett par veckor. Och om det blev bättre kunde jag sen prova att sakta vänja tillbaka, och om det inte blev bättre så skulle hon få diarsanyl och vidare undersökning. Och då har jag inte ens sagt till henne att alternativet är att flytta och att hon i så fall skulle bli dålig i magen då. Utan det veterinären vet är att vi bara har silage i stallet, men att jag köper in hö om det behövs. Så jag tycker faktiskt inte att jag har vänt och vridit på några råd utan det är detta jag fått helt enkelt. Jag frågade även om jag skulle ge något för magen för att försöka hjälpa henne bli bättre, men det tyckte hon att jag skulle vänta med för att enklare kunna se vad som ligger bakom. Så nu får hon bara hö och inget annat och sen ska vi prova att gå över till silage och först därefter får hon komma tillbaka till lösdriften med halmen, om det nu gått bra med silaget. För det kan ju bero på halmen också. Eller något annat...

Jag diskuterar gärna och jag tycker till och med att det är ok att ifrågasätta. Men dina inlägg handlar ju mer om att kritisera och det tycker jag är dels obefogat och dels otrevligt.

Senast ändrad:

Ja, det är tyvärr baksidan med internetforum. Men jag tycker faktiskt att attityden varit bra länge nu, med några undantag såklart. Men oftast är det bara ett fåtal personer och då kan jag för det mesta hoppa över att läsa vad de skriver.

Jag tycker också det är kul att följa användarna här, kul att bli "följd" också, även om det sällan händer något spännande här. :p

Jag har inte kritiserat dig alls jag skriver bara vad jag anser i frågan. I slutändan så kvittar det ju vad jag tycker och tänker för det är ju din häst. Och det är ju tråkigt om du anser att jag är otrevlig men jag försöker bara diskutera men det får man visst inte göra på detta forum för då blir man kallad okunnig och otrevlig. Jag säger vad jag tycker och tänker både här på buke och i verkligheten och jag har inga problem med att folk tycker annorlunda gentemot mig. Tvärt om så älskar jag att vrida och vända på saker genom att diskutera.

ainasoja Varför ska man linda in alla frågor så man inte råkar trampa på några tår? Kan man inte svara på raka frågor eller acceptera andras åsikter (inte hålla med nödvändigtvis) så har man inget på ett forum att göra. Jag är så trött på folk som inte kan acceptera att det finns olika åsikter. Inget med hästar är svart eller vitt, det finns alltid gråzoner.

Och veterinärens råd har ju inget med diagnos eller medicinering att göra utan det handlar väl mer om att ta reda på orsak till magproblemet om jag får gissa så mycket utan 5 år av studier.

För mig handlar diskussion om att vara öppen för andra tankar som du säger, men det är just det jag upplever att du missat. Jag tycker inte att du frågat för att få reda på varför jag gör som jag gör, utan så fort du har ställt en fråga har du också framfört att du tycker att jag gör fel innan du ens vet vad jag grundar valen på. Du har skapat dig en egen bild av mig och situationen och lämnat dina åsikter utifrån det. Och det är ju inte så värst givande i en diskussion. Det blir liksom mer anklaga-försvara, än utbyta tankar. Man kan vara rak med vad man tycker utan att först anklaga andra för att göra fel.

Ja så kanske du upplever det men det är inte min mening.

Jag anser bara att om man har haft en häst som har varit dålig i magen hela vintern och nu när man ÄNTLIGEN har fått ordning på det så ska man inte börja bråka med magen igen för hästens skull. Detta grundar jag på egen erfarenhet och jag vet PRECIS hur jävligt det är att ha en maghäst. Oftast är det flera faktorer som gör att hästen blir så dålig i magen så man kan inte peka på en sak direkt.

Men eftersom du inte tycker att jag kan diskutera så tänker jag inte nämna Sols problem igen. Jag är bara glad att du har fått ordning på magen.

kl

Jag lägger inte någon värdering i hur man väljer att behandla just den här hästen, men vill ändå göra ett inlägg; veterinärer läser väldigt lite foderkunskap så vilken tilltro man kan ha till dem i dessa frågor beror mycket på den specifika veterinärens egenintresse och kunskap. Men jag tror vi alla väljer att vända oss till en veterinär vi har förtroende för, dumt vore det väl annars:).

Min häst har själv haft lös mage (men inte i närheten av hur illa det verkar varit i detta fall) och är även tillfrisknad fånghäst som har lite känsliga luftvägar och funkar därför bäst på hösilage...jag har löst det dels genom att fodra 2 kg hö i hagen på lunchen och dels genom att i det slowfeedingnät han får till natten som består mestadels av hösilage även blanda i lite halm och lite hö vilket har stabiliserat hans mage till en helt ok nivå.

Linda in och linda in men kan kanske använda sig av en trevlig ton och fråga varför man väljer att göra som man gör istället för att bara slänga ur ssig saker och ting. Jag tror inte att du menar något illa med dina inlägg men jag upplever att dom oftast är lita bitska. Ta inte illa upp för jag menar absolut inget illa med det jag skriver, ibland så slinker det bara ur en och man själv vet hur man menar men att överföra det till text är jättesvårt :-)

KL*

Hnokki hade, vad som såg ut som, världens läskigaste broddtramp idag! Första jag såg var en helt blodig liten baktass. Men som tur var så såg det bra mycket värre ut än vad det faktiskt var och efter noggrann tvätt var det bara ett ytligt skrapsår som hade blött.

Han kan också sålla sig in bland de som är dåliga i magen :( Helt brun om benen! Så nu skall foderstaten kollas över så vi får bukt på det snabbt förhoppningsvis.

Annars var vädret helt fantastiskt där, över 10+ i solen! Hnokki och jag lekte på banan i någon timme vilket var väldigt välbehövligt. Bus, lek, spring, och massage, det var supermysigt.

431636_10150548744866814_541216813_9598428_2018253340_n.jpg

420226_10150548738511814_541216813_9598421_1719586663_n.jpg

Vilka senor pratar du om? Böjsenorna? Sträcksenan?

Höga trakter stretchar inte ut böjsenorna mer, tänk högklackat - det kortar ju böjsenan.

Jo det är lite annorlunda på en häst, en människa har ju sin "häl" precis under tungdpunkten och då kortas ju senan på en människa.
Men på en häst hänger ju kotan över lite speciellt på en häst med veka kotor/långa karleder och om man då har en hög trakt så trycker ju hela vikten av hästen ner och töjer ut senorna svårt att förklara för jag tänkte som du när min hovslagare berättade detta att en hög trakt borde vara bättre men det är den bara estetiskt.
en låg trakt frestar inte lika mycket på senorna som har "kortare till marken" då låter urdumt när man skriver det såhär men ja det är min bästa förklaring.

ska se om Frida min bästa vän och hovslagare kan förklara bättre(hon inte inte min hovslagare som jag har nu eftersom vi bor med 40mils mellanrum).

*KL*
Tagit lite kort på damen idag, dock svårt och ta kort själv och samtidigt hålla i henne.

En sak jag upptäckte idag var ena framhoven, Tror ni att det går att åtgärda.
32879476.jpg
[/url][/IMG]
Kroppsbild
32879454.jpg
[/url][/IMG]

Jo det är lite annorlunda på en häst, en människa har ju sin "häl" precis under tungdpunkten och då kortas ju senan på en människa.
Men på en häst hänger ju kotan över lite speciellt på en häst med veka kotor/långa karleder och om man då har en hög trakt så trycker ju hela vikten av hästen ner och töjer ut senorna svårt att förklara för jag tänkte som du när min hovslagare berättade detta att en hög trakt borde vara bättre men det är den bara estetiskt.
en låg trakt frestar inte lika mycket på senorna som har "kortare till marken" då låter urdumt när man skriver det såhär men ja det är min bästa förklaring.

ska se om Frida min bästa vän och hovslagare kan förklara bättre(hon inte inte min hovslagare som jag har nu eftersom vi bor med 40mils mellanrum).

Fast, riktigt så svart och vitt är det ju inte. Hela Sinfós problematik med hennes böjsenekontraktur var bl.a. att hennes trakter var för höga.

Ja så kanske du upplever det men det är inte min mening.

Jag anser bara att om man har haft en häst som har varit dålig i magen hela vintern och nu när man ÄNTLIGEN har fått ordning på det så ska man inte börja bråka med magen igen för hästens skull. Detta grundar jag på egen erfarenhet och jag vet PRECIS hur jävligt det är att ha en maghäst. Oftast är det flera faktorer som gör att hästen blir så dålig i magen så man kan inte peka på en sak direkt.

Men eftersom du inte tycker att jag kan diskutera så tänker jag inte nämna Sols problem igen. Jag är bara glad att du har fått ordning på magen.

I så fall ner jag om ursäkt för missförståndet, men i all välmening kanske du ska tänka lite på hur du formulerar dig om du inte vill bli missuppfattad.

Hela vintern är väl lite att ta i. Hon har varit dålig i tre veckor ungefär. Och det är bara de sista 3 dagarna av diarrén som hon varit riktigt lös. Innan dess var det löst, men inte jättelöst, det var fortfarande en fast massa även om det oftast inte var några fina bollar. Tillräckligt illa tycker jag.

Som du säger kan det bero på många orsaker. Det kan ha varit så att hon tidigare tålde silaget ok, men att frosten gjorde magen ur balans och att hon då inte tålde det.
Godi reagerade väldigt på frostgräs så det var därför jag direkt kopplade till det.

Tack, och du får gärna diskutera, nu vet jag ju dessutom hur jag ska tolka dig så vi
slipper fler missförstånd. :)

Jag har som tur är inte behövt ha så värst mycket kontrakt med vet, så jag har inte någon veterinär som jag känner så bra. Men jag är själv intresserad av att lära mig allt som jag kommer i kontrakt med så jag brukar försöka ta reda på så mycket som möjligt om det som jag möter och kan för det mesta se hyfsat kritiskt på den info jag fått från vet, hovslagare, tränare eller vad det nu kan vara. Jag tror det är farligt att förlita sig helt på att andra kan. Självklart är det inte så att jag misstror alla professionella, men jag sätter in allt i min referensram och dubbelkollar alltid med andra för att kunna bilda mig en uppfattning om det kan vara vettigt eller helt uppåt väggarna galet. Finns ju oftast flera lösningar och perspektiv och för och nackdelar med allt.

Tyvärr tycker jag ofta att det blir lite väl rutinmässigt på veterinärbesök. Visst stämmer det att man ska tänka häst när man hör hovklapper och inte zebra. Men man får ju inte heller glömma att det faktiskt finns zebror. Så jag tänker stå på mig om de inte ser något vid nästa utredning(=böjprov), de får banne mig fortsatta leta tills de hittat något eller tills de konstaterat att det varken finns hästar eller zebror, vilket jag har lite svårt att tro.

Senast ändrad:

Alltid tråkigt när de inte är helt fräscha. Jag har tack och lov haft ganska lite av den varan. Isa hade en rörelsestörning när jag precis köpte henne, handlade om en spänning till vänster i korset. ET var ute och behandlade en gång, detta är 1½ år sedan och problemet har inte återkommit vilket är skönt. Förstås.

Var ute och red Karl igår, han var helt fantastisk. Han är alltid trevlig men vissa dagar trevligare än andra - han som alla andra.
Visst vill han gärna slänga upp huvudet lite i traven och vill/orkar inte hålla en stadig form jättelång sträcka, men igår var en av de lättare dagarna.
Tränade en del böjningar och samling i skritten, han är jätteduktig på att lyfta ryggen. Tölten var trevlig, något travtaktig men ändå stabil i takt och tempo, lösa tyglar men orkade hålla sig stadig ändå!
Testade lite att korta ihop honom genom att i skritt eller tölt rida in i sluta, sedan försöka behålla kroppskortheten och flytta över framdelen på baken igen. Ofta tycker jag att jag tappar fokus på att hålla hästen kort och samlad i den övergången - är nöjd att hästen utfört slutan som är en liten svårighet och släpper liksom allt och får en häst som "säckar ihop". Igår skärpte jag mig och fick förstås resultat.

Min lille Karl är fantastisk. Han klarar trots sin ungdom skänkelvikning i skritt, trav, tölt och enstaka steg i galopp (hur det nu gick till; det borde vara svårt) utan att tappa takt eller gångart. :love:
Och ingen i denna värld tror att det är sant utan att jag överdriver min lille gosses förträfflighet.
Och kvaliteten på rörelserna är ju förstås inte dressyrmässiga utan här handlar det om att han klarar att koordinera sidoförflyttningen med ledande framdel och både fram- och bakben korsar över, utan att tappa takt eller flyt. Jag flyttar fyra-fem steg (rider på vägen och den är inte bred så det blir inte långa sträckor att träna), rider sedan rakt och provar att flytta åt andra hållet.

kl

Jag satt upp på Vaenting igår för första gången och hon var så duktig!
Busade i ridhuset och lekte tillit. Jag går ifrån henne och "gömmer" mig sen ropar jag på henne så hoppar hon upp i luften och kommer galopperande med spetsade öron till mig.
Satt i hennes box och bara mös med hennes huvud på mina axlar hur länge som helst, vet inte när jag gjorde det sist med någon häst.

Planen var ju inte riktigt att sitta upp på långa vägar men hon är speciell den här hästen och vi förstår varandra hur nördigt det än låter så jag går alltid på magkänslan när det gäller djur.

Som jag har kärat ner mig, blir inte lätt att lämna tillbaka henne. Hon är dessutom inte till salu och kommer nog aldrig bli heller. Samt att jag bara vill äga en häst. Men ska njuta av tiden vi har :) kan ju säga att jag längtar så jag spricker tills jag får rida in Rigel nu efter att ha lärt känna hans mamma!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
271
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar