Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Ser härligt ut!

*kl*

Jag var också ute och red nu på kvällen, det är så härligt att kunna rida ut fast att det är mörkt ute. Vi har ju ÄNTLIGEN fått lite snö här också :)

2012-02-15%25252020.10.13.png

Anledningen till att man "vänjer av" är väl mestadels för stoet ska sina i lugn takt, gör man det för hastigt och för långa stunder åt gången så riskerar ju stoet att få juverinflammation med hög feber och svinont(de som ammat vet ju, jag fick dock det aldrig)

Jag har aldirg vant av ett föl men rent logiskt skulle jag ta dem ifrån varandra korta stunder först med tanke på hur ofta de snuttar på mammorna.
kanske 1timme första gången sen utöka, ingen mening att ha brådska ju.

sen nattetid om man har dem på box tror det kan va riskabelt att sära på dem i olika hagar om de är väldigt mammiga.
kanske de rymmer vad vet jag.

kanske göra denna avvänjning under en 1-2månaders period hade nog jag gjort men man kan säkert göra det snabbare med men varför ha bråttom och stressa hästarna.

Håll koll på stoets juver så det inte blir för hårt och kolla hennes temp.

Det är verkligen jätteroligt eftersom vi har kämpat så med hans vikt sen fånganfallen.

Haha nej, det är inte lika roligt. Jag är så glad över att min sadel passar bra så jag slipper byta! ;)

FengurLaugar: Tack! Han är otroligt mysig! :love:

*kl*
Idag fick jag en sån där wow-upplevelse när jag red Filipus.

Först så fick vi till en underbar galoppfattning, bara genom att tänka galopp och vrida höften lite. Sen orkade han galoppera i samlad galopp utan att gå ner i grisepass eller öka tempot. Traven var sjukt fin, jag satt med världens största leende och grät av lycka! :o :love:

Efter det kunde vi stå helt stilla bredvid en traktor som var igång och som var så pass nära att jag kunde sträcka ut armen och röra vid den utan att han brydde sig! Filipus stod helt stilla även när den kom körandes mot oss, och sen när den åkte iväg. Först när jag gav honom tillåtelse att gå - då gick han helt lugnt iväg..

Jag trodde att jag sålt en häst, hade skrivit kontakt & skickat över, väntade bara på pengarna, får då ett mail om att köparen drar sig ur.
Man blir så besviken, trött på alla oseriösa häst "köpare"

Ja det blir man, även jag har drabbats av det. Först ska man köpa häst och sen kommer man på att då måste man ju kanske vara i stallet varje dag också.:o

Ja det blir man, även jag har drabbats av det. Först ska man köpa häst och sen kommer man på att då måste man ju kanske vara i stallet varje dag också.:o

Sen kan det vara tvärtom med, att man blir lurad på en häst man bestämt sig för att köpa och lagt alla sina känslor på och fäst sig vid, och så kommer säljaren och ångrar sig och vill inte sälja:cry::(

Ja, juverinflammation vill jag absolut inte att hon ska råka ut för, så det kommer jag hålla koll på. Dock diar hingstungen inte så mycket längre, det verkar vara mer sporadiskt. De går på fri tillgång och det är absolut hösilaget som utgör största delen av hans födointag. När jag har ute stoet från hagen och pysslar med henne är hon ju borta någon timme och det stör ingen av dem, så jag skulle tro att en 6 timmar inte borde vara något problem, så jag tror jag börjar med det :)

Ja, vi hade en familj för flera år sedan som la handpenning på en häst, de skulle kolla när de skulle hämta henne, sen hörde de aldrig av sig & svarade inte när vi försökte få tag på dem :S

Ja, juverinflammation vill jag absolut inte att hon ska råka ut för, så det kommer jag hålla koll på. Dock diar hingstungen inte så mycket längre, det verkar vara mer sporadiskt. De går på fri tillgång och det är absolut hösilaget som utgör största delen av hans födointag. När jag har ute stoet från hagen och pysslar med henne är hon ju borta någon timme och det stör ingen av dem, så jag skulle tro att en 6 timmar inte borde vara något problem, så jag tror jag börjar med det :)

Precis. Det är ju knappast så att en 8 mån (eller vad den nu är) är ett litet föl som diar ofta. Min Dagmar dricker lika mycket vatten som hon diar (tror jag; svårt att mäta förstås).

Jag hade egentligen planerat att flytta mamman till en annan hage dagtid och behålla dem tillsammans nattetid men nu blev det inte så pga behövde flytta omkring andra hästar. Det kommer att innebära plötslig avvänjning när jag kör Dagmar till fölbete i maj. Det går, det också.

Åh vad kul att se en som hanterar sin för/unghäst, hon ser så söt ut söt och väluppfostrad:D

Snygg färg hon får=)

Den undre remmen löper fritt genom ringarna. Jag vet inte varför men jag kan tänka mig att det ger stabilitet att den är som en vanlig grimma o när man tar i tygel/ledrep så är det bara den undre nosremmen som reagerar.

Googla på "Dually halter" om du vill läsa mer. Det är Monty Roberts påhitt från början. Fast jag använder den bara i ridning, inte till longering o hästträning.

Det är ju en kopia på en dually-grimma. Den övre remmen+ den under hakan stabiliserar grimman och den undre remmen är där man har tyglarna, på så vis kan man få total eftergift.

Så här ser orginalet ut:

Åh vad kul att se en som hanterar sin för/unghäst, hon ser så söt ut söt och väluppfostrad:D

Snygg färg hon får=)

Ja, hon blir riktigt fin i sin färg! Som nougat :love:

Jag hanterar henne inte för mycket, jag har ju varit tvungen att vänja vid grimma och lyfta fötter tidigt pga hennes bärrandsröta. Det är först nu jag prövat ta med henne ut, hon får ju inte så mycket rörelse som ensamt föl. Hennes blivande fölkompis kommer i mars.

Jag gillar att lille Meyja är så himla trevlig och klok! Har ju blivit itutad att de absolut inte får bli respektlösa, och det är hon inte trots att hon blir klappad på, leds med ut på tur och leds in i stallet för fotvård. Tvärtom är hon väldigt försynt och flyttar sig när man har det kroppsspråket. Hon märker precis om jag vill fram till henne eller om hon skall flytta sig.

Eftersom jag gillar stabila hästar som litar på människor så känns det som att mitt lagoma hanteringskoncept blir ganska bra :) Hon går ju fortfarande med sin uppfostrande hästflock hela dygnet, sen om hon får springa med ut på tur är ju inte mer hantering än att gå i grimskaft bredvid mamma längs vägen. O så reflexerna då, jag vill att hon skall synas ifall hon rymmer, eller om det sitter nån halvblind jägare i skogen. Hon kunde nog passera som ett stort Lo.

Hoppas inte jag gör bort mig med hennes uppfostran, just nu är hon underbart trevlig iaf!

Igår var jag ute i ridhuset med Vaenting.

Hon hade sadel på sig och det gick lika bra som väntat!

Fick sen testa med stigbyglarna och lära sig flytta på tryck.
Hängde på henne och fick reaktionen "gäsp, kom med något nytt va"
En goare och lika sammarbetsvillig häst har jag nog aldrig stött på.

I helgen blir det att sitta upp om det går som planerat :)

När isen lättar så blir det mer miljöträning med promenader och tömkörning.

Man blir så glad när man kommer till stallet, och denna tösen står och gnäggar mot en och bara vill kela. Hon släpper mig inte ur blicken i stallet så hon äter inte förrens jag gått, vilket gör mig lite orolig men då det är mycket nytt för henne så ger jag det lite tid.

KL

Nu har jag något riktigt uppmärksammande att uppdatera om om, jag ska nämligen bryta mitt 5åriga tävlingsuppehåll och har just anmält mig och Vera till prova på tävling 25/3 :D Nu har jag tröttnat på att vänta på att allt ska klaffa till 110%, vi kör ändå! :banana:

Underbara Vera

386364_205675029520957_191956240892836_425866_1184560096_n.jpg

Härligt att det går så bra! Min Figge är den tjurigaste på jorden och vill INTE ha ngn på sig och ska man verkligen gå fram?! Nä tack! haha men igår fick han ngt ryck på vägen och for fram och jag tänkte att nu åker hon av men precis vid dikeskanten så fick hon han att vända mot ladan och sen var det stopp haha Det såg roligt ut. Sen när han skulle gå var det stopp igen=) Till slut vann Sofie och han gick sakta,sakta hemåt igen. Här har vi en kille med humör! Men så söt ändå!=):rofl:

Vilken fin bild!=)
Kul med tävling! Varför har du väntat så länge? Jag ser verkligen fram emot när vi ska ut på banorna! Det har jag längtat väldigt mkt efter ngr år utan egen häst!:banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
271
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar