Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Frågan var lite vidare än longering, markarbete innefattar så mycket mer, allt från lastträning och allmän hantering till avancerade dressyrövningar vid hand, lekar, löslongering och diverse NH-övningar.

Varför skulle tömköring slita mer på hästen än ridning? Det är ju liksom ridning fast utan ryttare? Visst man kan välja att bara tömköra på volt men man kan välja att bara rida på volt också.

Tömköring är ett utmärkt komplement till ridning, man kan träna hästen utan en störande ryttare och har fördelen att se vad som händer och hur den rör sig.

Ja visst har man inte kommit så långt i sin ridnig så man uppfattar sig själv som störande för hästen är nog longering bra;)

Markarbete är inte lastträning.. om du står och pratar med en massa olika hästmänniskor och säger att idag har jag markarbetat min häst kommer 99% se dig tömköra eller longera din häst.

Och alla jag sett tömköra gör de mest på böjt spår men mindre än vid longering så klart.

Få springer runt 4 kantspåret med hästen framförallt för att de inte orkar=)

Och jag lasttränar inte hästar om de inte är i behov eller är unghästar..varför lastträna en häst som går in i släpet självmant lixom??

Jag anser inte ha behov av att markarbeta vuxna hästar iallafall,jag gör det aldrig min häst mår prima för de.
Longering blir som sagt endast idag när hon behöver få bort överskottsenergi innan ridning.
Hur hon rör sig ser jag i hagen alt när någon annan rider henne
Och jag behöver inte se på henne för att se om hon har ett rörelsefel de känner jag på 2 sekunder när jag rider.Så jag vill hellre rida för att kolla ev rörelsefel/hältor.

Men det är ju inge fel i att markarbeta gillar man de så är det ju bara hålla på med de men jag svarade bara på frågan vad jag tyckte och gör=)

Som imorgon kommer jag longera då jag blir av med gipset imorgon och skall rida på Jirunn på lääänge.Och den energin denna häst har nu så är det nog säkrast hahahaha

När jag tömkört så har jag gjort det på 4 kantsspår, det går att göra även i skritt ;-) Det går mycket bra att göra serpentiner, rygga, öppna och sluta i skritt ;-)

Jag hade dock aldrig sprungit med hästen framför mig utan brukar ha dom snett framför mig pga säkerhetsrisken, jag vågar inte gå bakom dom.

Jag tömkör inte Vilja för det klarar hon inte av ännu, vi har provat göra det och poletten ramlade ner efter ett tag men nu koncentrera vi oss på att klara av alla gångarten istället. Innan hon åkte både löslongerade jag henne och longerade med lina för att få upp konditionen på henne innan hon åkte iväg på träning. Något jag kommer att fortsätta med för att kunna kalla på henne i hagen bla och för att få till en bra kommunikation oss emellan.

Knapplån.

Jag markarbetar hästarna varje gång jag rider (då markarbete innebär jobb från ryggen) och "arbete från marken" innebär det ni pratar om ;) (Besservisser....)

Att arbeta hästarna från marken är bra för att variera arbetet med hästarna, allt från dubbellongering, "leda med en töm hästen fram och ner på rakt och böjt spår", hinderträning(typ gå upp på pallar, löshoppning, leka med boll och andra trailövningar), rekstur, löslongering, rida med handhäst och att helt enkelt bara träna dressyrövningar från marken vid hand. Jag tycker även på yngre hästar att det är bra att träna 4grr i veckan ridande och en gång vid hand helt enkelt för att göra en dag utan ryttare på ryggen.
Och nej jag anser inte att jag är ett störande moment för hästen men hur som haver är det lättare för hästar att använda musklerna utan ryttare på ryggen.

De flesta dressyrrörelser lär jag in från marken först, mest för att det är mycket lättare för hästen att förstå när man kan visa, de gör att alla mina unghästar kan skänkelvikningar, flytta fram och bakdelar, backa osv. innan jag ens kommit upp på ryggen.

Med äldre hästar är det mest för att variera arbetet, vilket jag upplever att de flesta hästar tycker är roligt. Sen är det även varierande för mig som har 16hästar i träning just nu att göra annat än att bara rida. Och jag tycker mig uppleva att ju mer jag utökar mina sätt att träna hästarna, dessto fler stenar får jag att använda mig av i träningen. Vissa grejjer funkar kanonbra på vissa och vissa funkar på andra. Och utan att våga prova nya grejjer kommer man inget vidare. Jätteviktig grej som Eyjólfur Ísólfsson har påvisat många gånger, de finns bra saker att ta från allt och sen får man bara plocka de man själv vill ha till varje ny häst :)

Sen är det väldigt beroende på mitt humör om det blir arbete från marken eller inte, haha. Är de kanonväder är risken minimal för arbete från marken men som nu när det stormar så blir de en del arbete från marken då hemmaridhuset är litet, medan de inte blir mycket arbete från marken om jag åker till stora ridhuset. Osv.

I övrigt kan jag meddela att vädret på Island suger totalt, de har blåst storm konstant i över en vecka nu... Totalt värdelöst att rida ut på hispiga hästar... Det är himla tur att ridhuset bara ligger 10km bort och har stall utanför så man kan åka tre gånger på en dag dit med alla hästar...
Och annars är allt bra, har nästan bara roliga hästar i träning och har två poteniella fyrgångshästar för 3:året på Hólar :) Saknas bara femgångshästen i lagom ålder. Har 3st i stallet som inte är 4 eller 5år just nu och de satsat på avelsvisning med de flesta, jätteroligt!

Och som avslutning - kan ni inte skicka lite vinter hit? Inte haft snö eller kallt på 2veckor (ja för om snön försvinner här, så försvinner den på riktigt för stunden...) baaaaaara vind...

//Petronella

Red thengill idag i underbart vinter väder med strålande sol! Finns det något bättre! Inte för kallt o inga flugor!

Angående markarbete(om man bortser att det för hopp ryttare betyder cavaletti osv) det jag menade var främst arbete där hästen gör något mer fysiskt än last tränas lr går över presenIng det är mer trail lr skrämsel träning finns inget bättre ord jag kan komma på! Utan det jag menar är att lära in hjälper, tömköra, longera, löshoppa, springa lös i paddocken, i rund corall, join up, handhäst, springa bredvid cyklel, ja allt där hästen får röra sig utan en ryttare som stör. Jag har hela tiden känt att markarbete är något viktigt som ska ske regelbundet helst 1-2gånger i veckan på vuxen häst och oftare på unghäst och otränad häst som behöver bygga muskler innan ryttaren tynger med extra vikt! Jag får nästan dåligt samvete om jag inte markarbetat på länge o bara ridit! Det är varierande arbete på varierande underlag som ger en hållbar häst!

Jag tömkör glampi mkt för att lära in alla hjälper som krävs till ridningen sedan måste allt kollas av från marken vad gäller ledarskap osv innan man ger sig på att rida gäller alla hästar! Bättre att ta diskussionen från marken istället från ryggen när hästen har övertaget på ett annat sätt!

Thengill försöker jag markarbeta en gång i veckan iaf även om det blir mer ridimg på han! Men jag kör honom vilket är som markarbete tycker jag!

Och här ser vi hur olika tolkningar man kan ha av "markarbete".
En del är kaxiga nog att bestämma hur 99% av hästmänniskorna tolkar ordet - utom förstås hoppryttare och en del av oss här inne;)

Jag håller med om att ryttaren "alltid" stör hästen - eftersom ryttarens vikt innebär en tyngdpunktsförskjutning och syftet med hjälperna är att ändra hur hästen rör sig eller beter sig.
Att vi sedan tror att det är bra för hästen att jobba med höjd rygg och med huvudet i en eller annan position, är en annan sak.
Hästar som "slipper" ryttare och strövar fritt torde trivas bäst med ryggen och buken i avslappning och huvudet i varierande positioner.:d
Nåja.

Var ute en sväng med Isa igår kväll, hon var riktigt trevlig. Fick henne mjukare i munnen och formen var hyfsat stabil. Trevlig trav, sträckvis riktigt behaglig att sitta på och periodvis lite mer spänd och styltig. Red två korta galoppsträckor, lite vänster och lite höger. Kändes spänt och inte riktigt harmoniskt men jag skyller lite på underlaget. Blir säkert bättre. Jobbade inte med form i galoppen.
Hon har varit igång efter sin halvt oplanerade vintervila i två veckor nu, är oskodd och jag får vara försiktig med underlaget. Alldeles utmärkt i vägkanten, halkigt om man kommer ut på det tillkörda. Detta tillsammans innebär att ridningen nu mest är skritt och trav och arbete med avslappning och form i de två gångarterna. Försöker få övergångarna mjuka och trevliga vilket går bra i nedtagningen men hon slänger upp huvudet lite i ökningen. Och det ska bli mycket bättre. Längtar efter våren.
Jobbade lite med sidvärtsrörelse igår, vilket är svårt för Isa framför allt mentalt. Hon gjorde riktigt bra förflyttningar av rumpa utan att bli spänd:laugh:

*KL*

Fick åka från jobbet tidigt igår pga ett migränanfall....har inte haft det sen jag gick på gymnasiet och det var pga av stress tror jag. Nu händer det ju mycket konstigt i min kropp pga bäbis och tål väl stress dåligt. Har haft flera anfall sen nyår..:( Men hem och sova så gick iallafall huvudvärken över, men jag kände mig trött och sleten hela kvällen.

Min älskade sambo hjälpte mig att städa åt hästarna så fixa jag hö bara så slapp jag göra nåt alltför ansträngande (blir utsliten av att städa två boxar som gravid:p). Så igår vart det inget grejjande med hästarna tyvärr.

Idag tror jag att jag ska ta en kort skritttur på Fengur. Hans hosta är sååååå mycket bättre så han kommer gilla att komma ut en sväng efter de här veckorna! :) Ska hämta selen i gamla stallet och pröva att tömköra Laukur :)

Ja visst har man inte kommit så långt i sin ridnig så man uppfattar sig själv som störande för hästen är nog longering bra;)

Jag har kommit så långt i min ridning att jag insett att all ridning är störande, du kanske också kommer till insikt en dag att du inte är lätt som en fjäder och så följsam att du inte flyttar din vikt (den obefintliga alltså) alls. Störande i den bemärkelsen att hästen faktiskt märker att vi är där och det påverkar den även om vi är perfekta. OBS detta är ironi, du är mer än lovligt dryg.
Markarbete är inte lastträning.. om du står och pratar med en massa olika hästmänniskor och säger att idag har jag markarbetat min häst kommer 99% se dig tömköra eller longera din häst.
Till markarbete kan man tillföra allt arbete från marken, visst man kan som du ha en privat definition och utesluta en del saker man gör från marken.

Och alla jag sett tömköra gör de mest på böjt spår men mindre än vid longering så klart.
Och? Innebär det att man inte kan tömköra annat än på volt eller? Eller att du sett alla som tömkör?

Få springer runt 4 kantspåret med hästen framförallt för att de inte orkar=)

Har din häst inte gångarten skritt? Tränar du inte skrölt? Och du man har långa tömmar så man kan gå en kortare väg än hästen. Man visst det är nyttig konditionsträning för ryttaren om man kör mycket i snabbare gångarter. Och rider du alltid längs 4-kantsspåret?

Och jag lasttränar inte hästar om de inte är i behov eller är unghästar..varför lastträna en häst som går in i släpet självmant lixom??
Vem har påstått att du måste träna lastning på en häst som är lättlastade? Alla hästar blir inte lättlastade i ett slag för att din är det vet du ;)

Jag anser inte ha behov av att markarbeta vuxna hästar iallafall,jag gör det aldrig min häst mår prima för de.
Jaha
Longering blir som sagt endast idag när hon behöver få bort överskottsenergi innan ridning.
Jag longerar aldrig, åtminstone inte för att få bort överskottsenergin, faktum är att hästen har så god kondition och dessutom tar det ett tag för henne att komma igång så det skulle mest vara kontraproduktivt.
Hur hon rör sig ser jag i hagen alt när någon annan rider henne
Och jag behöver inte se på henne för att se om hon har ett rörelsefel de känner jag på 2 sekunder när jag rider.Så jag vill hellre rida för att kolla ev rörelsefel/hältor.
Jag tittar inte primärt efter fel, jag utnyttjar tömkörningen för att se hur hästen rör sig, att peta in baken, att peta ett ben till rätt plats, visuellt se hur mycket hästen länger på steget, eller kortar det, korsar över, spårar korrekt på 3 spår i öppna/sluta. Du kan säkert se en del i dina speglar, men att stirra i en spegel hela tiden är ingen hit och alla har inte speglar.

jag förstår att du tycker markarbete är onödigt när man har din begränsade inställning och kunskap av nyttan (ja jag är dryg nu men du började, det är mest för att visa dig hur illa du beter dig i ditt svar)

Men det är ju inge fel i att markarbeta gillar man de så är det ju bara hålla på med de men jag svarade bara på frågan vad jag tyckte och gör=)
Det handlar inte om att gilla utan om att det är nyttigt för hästen att jobba utan ryttare och sadel som begränsar och så är det omväxling och ger en fin kontakt med hästen.

Som imorgon kommer jag longera då jag blir av med gipset imorgon och skall rida på Jirunn på lääänge.Och den energin denna häst har nu så är det nog säkrast hahahaha
Jag kallar det inte ens att markarbeta hästen att låta den springa av sig.

Senast ändrad:

Jag longerar aldrig, åtminstone inte för att få bort överskottsenergin, faktum är att hästen har så god kondition och dessutom tar det ett tag för henne att komma igång så det skulle mest vara kontraproduktivt.

Jag kallar det inte ens att markarbeta hästen att låta den springa av sig.

Håller med.
Jag inbillar mig att longering "för att springa av överskottsenergi" på sikt leder till en häst med väldigt god kondition gällande just "avspringning". Jag tror att man lär hästen att springa allt längre stunder och ha mindre energi kvar till fokus på ryttaren. I stället för att lära hästen att stå stilla medan jag tänker klättra upp och sedan i god ordning traska iväg i den gångart och hastighet som jag bestämmer.:o

Jag är inskränkt nog (och har förmodligen haft tur med mina hästar - alla 16) att tro att det är smartare att lära hästen att sadel och träns på innebär koncentration och arbete.
På en ung häst kan jag kolla av läget med uppmärksamheten med något slags voltarbete från marken innan uppsittning, men då i mycket kontrollerat tempo = skritt, och stämma av att stopp och svänga fungerar tillfredsställande.

Jag är också inskränkt nog att tro att en hel del av "överskottsenergi" beror på missar i utfodringen. Mina hästar är pigga och arbetsvilliga och är lagom i hull (tycker jag). De springer lätt en dryg halvmil i galopp. Och ingen av dem har "överskottsenergi" i den meningen att de behöver "busa av sig" innan jag sitter upp.

Att låta hästen "springa av sig" uppfattar jag som lek och bus och inget som handlar om häst-träning alls. Och verkligen inte häst-hantering.:angel:

Love to y'all :)

430984_10150541931936814_541216813_9580565_172543088_n.jpg

Sötnos, underbar bild!

kl*

Yiiho! Min hemmagjorda termovattenbalja höll sig frostfri hela dagen och natten i -12!

Så nu kör jag ut den till lösdriften till killarna :)

Långt ifrån vacker :angel:.. men väldigt funktionell!

termobar.jpg

Den bilden skulle göra sig väldigt snygg i mitt sovrum synd bara att det är "fel" häst ;) Superfin bild!

Ja visst är den fin! Lite dålig kvalitet, men älskar den ändå!

Jag tycker kvaliteten gör den bättre än om den vore perfekt!

Denna bilden älskar jag också just på grund av att den inte är perfekt, nu är den tagen analogt men ändå.
Amanda Lindgren är fotograf:

Tänk vilken aha-upplevelse du hade fått om du fick chansen att rida för Eyjolfur...

Håller med...det är nåt jag själv bara måste göra!! Har turen att ha en tränare som rider för honom regelbundet, alltid nåt :)

*KL*

Tog en skrittur på Fengur igår! :bump: Han va jättesnäll och rätt lugn och mina höfter klarade det utan problem. Kände inte av det alls utan det var som vanligt :) Han hostade till en gång när vi red iväg sen ingenting mer! Gladast!

Åh va skönt att du kan rida en sväng. och att han mår bättre. Jag red inte när jag var gravid för mina var för unga men nu är det dags att börja igen. Min dotter är nu 7 månader och så har jag blivit av med en del av mina grav kilon. Så nu ser det ljust ut =) Längtar tills man kan ta en tur i skogen igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
271
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror