Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Till alla!

Hur ofta helt ärligt, markarbetar ni era hästar? och hur ofta rider ni/vecka i snitt!

Jag tömkör Kveikja minst en gång i veckan. Då ligger fokus på lång o låg i skritt o trav och ett par galoppfattningar i varje varv. Hon behöver träna utan mig eftersom jag förr om åren iaf gjort henne sned... Hon blev då iaf styv i höger länd och tränare samt kiropraktor föreslog mycket tömkörning.
Snöggur blir just nu oxå tömkörd nån gång per vecka, oftast samma dag som Kveikja. Min sambo o jag gör det som en "grej" tillsammans o det är något han orkar göra på vardagskvällar.

Rider gör jag 3-4ggr per vecka, två hästar om dagen oftast. Beror lite på jobbet.

Från senaste passet, 6e februari.
wpid-dsc_1610.jpg

(just denna veckan har det blivit mer ridning och i helgen har jag jobbat 12h nätter så orken infann sig inte.)

För att uppdatera lite så har jag sytt klart min ridgrimma i läder! Måste nu bara sy på tenntråden men fingrarna behöver vila ett par dagar, de ömmar som tusan...

wpid-dsc_1657.jpg

Visst är hon :love:

Kommer vara otroligt svårt att lämna tillbaka henne sen.
Vill ha ett till föl efter henne i framtiden. Hon för sitt underbara lynne vidare.

Kul fråga de där med hur ofta man longerar sina hästar

Jag longerar bara unghästar och vid behov typ en pigg häst eller om man inte kan rida.
Men tycler inte en vuxen häst har behovet av att longeras/tömköras, det sliter mera på lederna att gå på liten volt. Ska man köra in är ju tömkörning bra=)

Men annars tycker jag att en vuxen häst får allt den behöver i sin träning via ridningen=)

Tror jag har longerat Jorunn efter att hin är inriden 5 ggr på 4 år=)alla gånger då hon varit satans pigg när jag ska rida..imorgon ryker mitt gips och då kommer jag lätt longera innan jag rider haha

Carla: Men hon TRAVAR JU! Vad häftigt! Helt otroligt faktiskt att hon klarar det efter den skadan hon hade. Det såg ju onekligen mycket mörkt ut länge.

Jag VET!! Det verkar inte bekomma henne värst mycket heller, rör sig flott och taktrent utan större ansträngning. Det är klart, rörelsestörningen finns ju där men för ett ovant öga syns det knappt. Höger galopp väljer hon aldrig och jag tänker inte tvinga henne/påbörja ngt galopparbete och tölten är lite svår.. Men hon travar!!

Mist - TACK!!

Tessinino- Jag med! :love: Visst är det du som har hennes halvsyster Perla på foder? Hur går det med henne?

Carla- Så hon galopperar alltså självmant i vänster galopp menar du? Det låter ju jättebra! Går hon med andra hästar nu i normal hage, eller måste hon fortfarande ta det lugnt och vara själv? Ska du betäcka i år? Och har du bestämt med vem?

Niela- Absolut, ridning kan definitivt räcka, men dubbellongering och tömkörning är nyttig omväxling för dem som tycker att det är roligt.

Skulle man kunna få bättre bilder på den? Jag skulle vilja sy nått liknande själv.

Niela Markarbete innefattar ju så mycket mer än just longering och tömkörning. Jag föredrar jag lära in nya saker på töm för då kan jag se hur hästen arbetar och hästen lär sig utan att jag sitter och stör. Sen tycker jag det fantastiskt roligt att SE hur bra hästen jobbar. Jag har lättare för att jobba dem på marken än att rida + att jag tycker det är roligare så det passar mig men alla är vi olika.

Longerat en häst har jag gjort max 2 gånger eftersom jag inte ser vitsen med det över huvud taget.

Kul fråga de där med hur ofta man longerar sina hästar

Jag longerar bara unghästar och vid behov typ en pigg häst eller om man inte kan rida.
Men tycler inte en vuxen häst har behovet av att longeras/tömköras, det sliter mera på lederna att gå på liten volt. Ska man köra in är ju tömkörning bra=)

Men annars tycker jag att en vuxen häst får allt den behöver i sin träning via ridningen=)

Tror jag har longerat Jorunn efter att hin är inriden 5 ggr på 4 år=)alla gånger då hon varit satans pigg när jag ska rida..imorgon ryker mitt gips och då kommer jag lätt longera innan jag rider haha

Frågan var lite vidare än longering, markarbete innefattar så mycket mer, allt från lastträning och allmän hantering till avancerade dressyrövningar vid hand, lekar, löslongering och diverse NH-övningar.

Varför skulle tömköring slita mer på hästen än ridning? Det är ju liksom ridning fast utan ryttare? Visst man kan välja att bara tömköra på volt men man kan välja att bara rida på volt också.

Tömköring är ett utmärkt komplement till ridning, man kan träna hästen utan en störande ryttare och har fördelen att se vad som händer och hur den rör sig.

Senast ändrad:

Javisst, i hagen drar hon några repor för sig själv i balanstrav och galopp ;) Ibland slår hon upp i galopp när jag tömkör/longerar och väljer då vänster galopp.
Hon går fortfarande själv, men om några veckor flyttar hon och ska då in i en flock för första gången sen hon skadade sig :) Betäckningsplats är bokad och hon åker i sommar till Godi frá Audsholtshjáleigu! Mumma!

Jag börjar kunna andas ut med andra ord.. Puh!

Det enklaste är att googla på "dually halter" så finns massa bilder. Min är gjord helt enligt en sådan(eller en kopia av den får jag väl erkänna). Har laddat upp två bilder till jag kan visa dock :)

wpid-colortouch-1329154726111.jpeg

wpid-dsc_1680.jpg

Och nu till knapplån och egen uppdatering!

Meyja fick följa med på ridtur idag för första gången! Hon fick axla mammas reflexbrösta, ifall hon typ skulle rymma! Hon va så söt va!!!!
wpid-dsc_1666.jpg

wpid-dsc_1675.jpg

Längs vägen fick hon gå kopplad som handhäst, vilket gick riktigt bra! Sen ute i skogen o på åkrarna fick hon ranta med lös. O det var spännande! Tror jag kommer fortsätta med det, känns nyttigt att hon får komma ut o springa o framförallt gå i skogen o lyfta på tassarna o klättra i lite mer uppför/nedför än vår 10m lilla lutning i hagen...

Man skall låta unghästar vara unghästar, o så länge hon får vara löshäst o springa med utan krav så känns det som jag lever upp till det? Hon har iaf inga som helst tendenser att vara påflugen eller bufflig, hon är en riktigt trevlig försynt liten tös!

Till alla!

Hur ofta helt ärligt, markarbetar ni era hästar? och hur ofta rider ni/vecka i snitt!

Inte allt för ofta :o
Idag var vi ute och promenera fäste unghästen i min gubbe och så gick vi en sväng innan blev unghästen longerad för att bli av med lite energi.

Annars har jag tömkört någon gång ibland när andan fallit på och longerat har jag gjort när de stått en längre tid och känns lite nippriga.

Annars är jag rätt dålig på att mark arbeta i huvudtaget.
Därför får jag dåligt samvete när de flesta verkar vara så aktiva och tränar lite allt möjligt med sina hästar men mina verkar inte så missnöjda i alla fall :)

Ja, jag har dreglat över honom sen jag började rida islandshäst typ! Har ridit och sett flera avkommor och jag gillar det jag ser ;)

*kl*

Jag markarbetar ofta. Jag gillar det som tusan! Tömkör gör jag inte jätteofta, alldeles för mycket remmar och skräp ;) Oftast longreinar jag, och oftast när jag inte orkar klä på honom sadel och mig ridkläder. (å andra sidan riderj ag ofta barbacka i mjukisbyxor av precis samma anledning).
Dessutom markerbetar jag alltid en liten stund innan jag sitter upp, kollar av broms och sidförande och så.

Rider gör jag 3-4 ggr i veckan, dvs varannan dag. När det inte är viloperiod såklart. Oftast tar jag en häst per dag, har ju två att hålla igång.

Så här såg det ut hos oss idag:

https://picasaweb.google.com/115600145311187782971/Frost?locked=true#5708694263623480178

https://picasaweb.google.com/115600145311187782971/Frost?locked=true#5708690671965413954

På tal om misstolkningen av markarbete så kan jag säga att jag har longerat max 10 gånger sammanlagt under mina år med häst.

Däremot har jag med åren blivit mer och mer förtjust i markarbete.
När jag köpte Sol fick jag verkligen upp ögonen för markarbete, för hon tycker det är superkul! (Godi trivdes bäst med matte på ryggen, trots mina försök att busa igång honom)

Jag löslongerar ofta och leker och tränar inkallning och skickar iväg. Jättebra för kommunikationen och det är sällan som jag behöver gå och hämta min Solstråle i hagen nuförtiden, hon kommer för det mesta när man ropar.

Sen började vi ju med tömkörningslektioner i höstas som vi ska fortsätta med så småningom hoppas jag. Nu tror jag i och för sig att hennes problem med högervarvet beror på att hon har ont, så vi får väl se om det försvinner sen, men annars så får vi börja försiktigt med grimma och longerlina så att hon inte sticker iväg i full fart eller ställer sig och studsar och försöker byta tillbaka så fort man försöker få trav i högervarvet.:crazy: Som hon beter sig vågar jag inte sätta linor i något bett inte, katastrof!

Tessinino- Jag med! :love: Visst är det du som har hennes halvsyster Perla på foder? Hur går det med henne?

Jag hade henne tills hon blev såld :-) Nu ägs hon, tränas och tävlas av
en tjej som heter Moa. Hon är SÅÅ fin nu med mer träning :-)
Gillar dom avkommorna efter Smári, vill sååå ha en :-)
Nu har jag ju halvbrorsan till Perla, fast på mammas sida :)

+ Carla; GRATTIS! Godi är såå fin! och avkommorna :d

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
271
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare