Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Det gör nog de flesta som väl är. :)

Ja troligen. Men det mycket snack om voltridning hit och dit. Som uppvärmning, få hästen att böja sig osv. Voltridning är inte enda vägen dit...

Är hästen inte fräsch så ska man inte rida oavsett var, ett bra sätt att kolla om den har problem är att rida på volt och jag tycker det är bra om man då och då rider på volter för att upptäcka problem som hästen kanske kan maskera på rakt spår. Jag har hittills inte stött på någon som tror att man bara kan göra hästen mjuk och balanserad på volter, vad jag vet förespråkar de flesta omväxlande träning, men vi kanske har olika referensramar. Ibland kanske instruktörerna inte är tydliga nog med detta, det är lättare med lektioner på ridbanan, ska man ut i terrängen behöver man en extra häst och kanske mer tid för att komma till lämpliga ridvägar.

Och ja givetvis kan man göra mycket annat än att rida rakt fram när man rider ut, det finns massor av övningar som fungerar, men just att rida på volter, att träna fram och bakdelsvändningar, åttvolter och liknade fungerar bäst på ridbanan, men inte behöver man träna det var dag och enstaka vändningar och volter kan man få till ute.

Jag kan tänka mig att det går att hitta folk som tror att uteridning inte kan vara annat än att rida rakt fram, fast du får nog leta bra länge. Däremot är det många som mest använder uteturerna som avslappning men det är en annan historia.

Senast ändrad:

Tack för tipset, hon har redan fått ett liknande preparat (samma bas) som de säljer på kliniken och som de själva använder vid magproblem, tex efter antibiotika och liknande. Det hjälpte inte alls med preparatet, har även testat vanliga hemmakurer utan resultat.

Om hon inte blir bättre nu av foderbytet och avmaskningen så ska hon få något som heter Diarsanyl (tror jag) och det är uppstoppande.

Däremot kommer jag nog att försöka hitta något som jag kan ge som förebyggande sen när det blivit bra. Tror att hon är den typen av häst som behöver extra stöd för att ha en glad mage. Får bara försöka hitta något som funkar för henne. Både det jag köpt på kliniken, Yea Sacc och Bio Premium har samma bas, så jag ska testa något av det.

Ja du, idag kikade jag under svansen på hästen och det hade runnit ganska mycket, så då var den glädjen över för ägarna :(

Jag ger en av mina Pro Equo (kylvara) - han dricker vatten från pölar o annat och tror det är det som är problemet. Nu rinner det några få droppar och det kan ju lika gärna vara så att det är kallt o fruset så han är illa tvungen gå till bäcken o dricka och därför är magen okej. Fortsätter med ProE så länge så får jag veta när det blir varmare om medlet hjälpte eller inte.

Något som jag använt tidigare är Probimin och som har hjälpt snabbt vid magproblem. Det måste tyvärr beställas via nätet så nu köpte jag något direkt i hästaffären som sades vara bra. Probimin används förebyggande så det kan du också titta på. Diarnysal (tror det stavas så som du skriver?) skall vara bra vid akut diarré, har använt en gång. Dyrt men kan nog vara värt!!

Du får berätta hur det går, alltid bra veta vad som lyckats!!

Jag blev också tipsad om pro equo, men vågade inte testa utan vets. godkännande eftersom det var baserat på havre och korn tror jag det var. I och med att jag inte ska ge något kraftfoder alls så blev jag lite tveksam. Ska fråga på måndag om hon tycker att jag ska ge något tillskott nu, eller om jag ska vänta med det och bara ändra fodret.

Att det är dyrt gör inget, bara det hjälper. Protektion kostar också en del, betalade 655kr för 5 doser, de brukar bara rekommendera 3-5 doser, jag körde på fullt men det hjälpte tyvärr inte.

Senast ändrad:

Ja, jag tänkte precis så innan jag tog chansen att köpa ProE ändå, det innehåller havremjöl och maltmjöl av korn och det är tydligen havremjölet (ProViva o liknande) som är så bra för magen för oss människor. Gav hunden en slurk av det med när hon hade diarré och magen blev bra redan senare samma dag. Jag är annars en motståndare att ge hästar havre och korn så där fick jag ju lite att tänka på ;-) Tänkte så att havremjöl och maltmjöl är ju inte direkt råprodukten av dessa med stärkelse mm! 23% är havremjöl och maltmjöl av korn 1% resten är vatten och så 800 miljoner bakterier tänkte jag för att döva mitt samvete!!

Balderum norr. (något fel på svarsknappen)
Jag tror inte det är farligt att ge annars, men just i detta fallet med en så pass grav störning så ville jag såklart kolla med vet först. För det krävs ju så lite för att det ska bli helt pannkaka.

Halvt kl. Har följt magdiskussionerna lite halvt då min unghäst (08:a) varit risigt i magen på slutet. Första vintern så vet inte om hon går runt och dricker i pölar eller äter skräp eller vad det nu kan vara. Gav henne i alla fall loppfrö, hade inget direkt hopp om någon extrem effekt. Gav det mest för att jag hade det hemma från förra året då den äldre fick kolikkänning. Men det funkande! Från att ha varit dålig i magen i veckor till helt bra.
Vill tillägga att det liksom varit bollar men runnit en del löst "bajsvatten:crazy:" utöver bollarna som fastnat i svansen och bakbenen. Hästen är dessutom vit...

Kanske inte aktuellt för er, men jag blev positivt överasaskad av effekten så ville dela med mig i alla fall :

Det som funkade bäst på Godi när han blev lite lös, vilket han ofta blev, var loppfrön och bakjäst. Så det var det första jag provade med Sol också, men det hjälpte inte.

Hon har fått loppfrön tidigare under hösten också regelbundet för att förebygga sandkolik. Så fort marken blir torr så de drar upp rötter eller när det blir lerigt så att det kan fastna lera på höstråna ger jag loppfrön, billig försäkring som faktiskt funkar.

Halt kl
Varit ute på promenad med nya hästen, pigg som attan. Så fort jag släppte lite på ledrepet så försökte hon tölta iväg. Skritt är tydligen för långsamt för damen. :) Blev lite varmt på hemvägen, så hon fick bära min jacka.
32874634.jpg
[/url][/IMG]
Perla är också rätt lös, men ska avvakta i fall det beror på nytt ställe och ny mat. Fick inte med mig nått övergångsfoder. Frågan är ju hur länge det dröjer innan en ser resultat. Nån vecka eller två.

*kl*

Jag är ju på jakt efter en sadel till min dam. Jag har provat en Globus Gloi och den låg super på henne men passade inte mig för fem öre. Jag har även provat en Top Reiter IQ på henne och den låg som en smäck och rörde sig inte en millimeter men den kostar lite för mycket för min plånbok idagsläget vilket suger.

Nu har jag lånat en Pete Hoyos till henne och jag älskar den sadeln men den glider fram på henne efter ett tag. Nu ska jag prova en Zaldi Isafold på henne men jag är tveksam då jag aldrig ridit i den sadeln. Har ni andra provat en Zaldi och vad tyckte ni om den?

Jag har en Zaldi som jag rider i ibland :) jag tycker jättebra om dom!

knapplån..
GHaaaaaaaa ridabstinens the lux... 2½ vecka med gipset och Jorunn studsar snart ur skinnet stackaren haha.
Hon lever rövaren i hagen så lite energi går ju åt där=) sen studsar hon in från hagen numera.
Jag hoppas jag blir av med gipset nästa vecka så jag kan börja riiiiiiiiiiiiida igen.blir tokig....

:crazy:

Läär ju longera innan jag rider isf hhaha..
Snuttehästen)=)

Diggetalkameran026.jpg

Just hos oss har vi äkta skånsk lerjord ;-) och ingen sand. Hade köpt hem en stor bunke med loppfrön då ena hästen gått borta på sandmark vid havet och han åt det tre gånger sen var det stopp. Nu när han går här hemma vägrar han äta fröna, han är inte så kräsen annars men äter tydligen det han tycker han behöver? Kan visst prova på lilleman när jag nu ändå har en hel bunke loppfrön o se om det gör någon nytta! Tror annars problemet är hans pöl-drickande, det är då magen börjar rinna.

Jag fick låna Zaldin över helgen och den ligger relativt bra på henne med en padd under. Det finns lite att växa i men inte så att den åker fram på bogarna utan den rör sig pyttelite bara och jag satt som en gud i den.

Red henne i padocken i den och hon gick så bra och hoppade inte alls när vi skulle tölta, så trots stormen ( det flög förbi både pingviner, isberg och eskimåer ) så red vi ett ordentligt ridpass för idag var damen PIGG och ville helst bara galoppera hela tiden.

Så just nu lutar det åt en Zaldi sadel till skruttan!

Tror du/ni kommer bli nöjda :)
Och att den åker framåt kommer försvinna med lite mer muskler på ryggen

*kl*

Va ute på en underbar tur på Odinn i strålande solsken idag.
Han var så go :love:

Han töltade grymt bra idag, takten var så otroligt ren, aldrig varit så här bra förut! :D
Dock gick det vääääääldigt sakta, något han aldrig kunnat göra förut.
Men jag är så glad endå, för det var så ren tölt, en fröjd att rida barbacka på honom, och utan ryck eller dragkamp i tyglarna, de bara flöt på, dock som sagt väldigt långsamt.

Min fina fina Odinn! :love:
DSC_0315.jpg

Idag fick jag med mg en kompis till stallet som fotade mig och Spá.

Såhär såg det ut i April när jag nyss fått hem henne.
spatolt3_april11.jpg

Såhär ser det ut idag! Mitt hår har vuxit väldigt mycket konstaterade jag själv, jag har klippt mig i allafall en gång sedan den översta bilden togs. :)
spatolt1_feb12_web.jpg

spatolt7_feb12_web.jpg

Jag laddar upp ett par till i gångartstråden. :)

ser jättefint ut, rider du för någon tränare med?
Du har fått mycket mycket bättre sits och detta verkar verkligen vara hästen för dig, ni verkar komplettera varandra så bra:)

ska du tävla något i år?

hur ofta hinner du rida/träna nu?

Till alla!

Hur ofta helt ärligt, markarbetar ni era hästar? och hur ofta rider ni/vecka i snitt!

Va menar du med markarbeta?

För jag börjar alltid på marken med lite enkla övningar innan jag sitter upp och rider mest bara för att kolla så utrustning och så sitter rätt och så det inte är något som stör hästen samt att jag checkar av hästen.

Riktigt markarbete så som tömkörning eller arbete med kapson blir det i snitt 2 gånger i veckan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
271
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar