Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Jag är ingen förespråkare av intensiv longering. Jag menade mest att även om inte en hälta märks annars så märks den när hästen får springa på volt.

Håller med. Enda gången jag märkte av Godi's spatt var när jag red högeröppna i tölt. Ibland på volt, men det var så himla lite så inte ens vet kunde se något vid longering. Utan det var först i öppnan i tölt där han verkligen fick sätta under sig med det benet där det var mest aktivt. Och då var det ganska så långt gånget och jag märkte av det mer och mer efterhand. Så det hade ju uppdagats förr eller senare, men det var så jag först märkte det. Han blev spänd och stel när man bad om för mycket samling, speciellt i kombination med böjning.

Har inte ridit alls på typ tre veckor pga Fengurs hosta :crazy: Men han börjar pigga på sig så nästa vecka kanske jag kan försöka mig på en skrittur och se hur det funkar för mig med höfterna och Fengur med hostan :)

Än så länge har jag inte haft problem med höfterna, men som sagt, det märks ;) Hoppas på att kunna ta några lugna turer till innan jag får ge mig helt.

Suck, jag som var så glad att det gick åt rätt håll igår. Idag var det betydligt sämre igen, ringde jouren men de tyckte att så länge hon var pigg så var det ingen anledning att komma in akut. Så jag ska ringa och be om en tid direkt imorgon bitti istället.

Hoppas verkligen att de kan se vad som är fel, ska fråga om de kan kolla upp både magen och vad det är som gett hältan. Hade varit skönt att få lite klarhet i problemen.

kl

Idag prövade jag Kveikjas bomsadel igen... Hon har gått jättebra hela vintern med den bomlösa, taktfast i tölten, pigg o glad o smidig.

Idag rollade hon i stort sett hela tiden o kändes inte alls lika smidig. När hon inte rollade så var takten väldigt skum! Kul att erkänna efter 20år att jag inte vet vad för taktfel det blev där mellan rollningarna. O kunde t.o.m. inbilla mig inne i skogen där vi klättrade lite att hon reagerade när sadeln gled fram mot bogarna. Det kändes inte bra helt enkelt o Kveikja kändes allmänt tvär.

Så idag åkte den ut på annons! Jag ger upp hoppet om att nånsin ha en bomsadel på henne, om inte ens en som verkligen fysiskt passar fungerar så är det lika bra att köra på med våran bomlösa. Den verkar hon ju gilla! O det sista har den legat still ihop med inackorderingens EricLeTixerant-gjord. Planerar köpa en egen sådan gjord på Mässan om några veckor (Wihaaa snart scandinavium!!!). Hoppas få sålt den smidigt och då isåfall köper jag mig en Karlslund Kontakt special. Jag är så nöjd med min Karlslund kari pad så en till Karlslund borde bli fint. Så kan Andi få tillbaka sin sadel ;)

En bild från dagens tur!
tesamman.jpg

*kl*

här har varit ett par mycket jobbiga dagar, och det är fortfarande jobbigt.
Min älskade farfar fick en stroke i fredags och ligger nu för döden, och det känns så otroligt jobbigt. Jag har alltid ståt MYCKET nära min farfar så att veta att det snart är slut, att aldrig mer få prata med honom, aldrig se honom igen, det känns så fruktansvärt! :(
Mitt hjärta värker av sorg, min älskade farfar!! :love:

....................................................

På hästfronten så håller jag på att avvänja Fafnir för fullt.
Han går med Odinn 3-4 timmar om dagen med honom, funkar skit bra.

Varken han eller Draken bryr sig om att vara ifrån varandra, inte ens ett liten gnäggning så det känns kanonbra!

Odinn och Fáfnir busar konstant hela tiden när de är ihop, skoj att se på dem. :love:
Hämtade även ut Fáfnirs pass häromdagen, så nu existerar han på riktigt! =)

Trodde jag skulle behöva betala en massa extra för att han var äldre en 6 månader när jag skickade in pappren (han var 7 ½ månad) men nepp, det behövde jag inte, GÖTT!
Det var i alla fall på rätt sida om året, så det räckte väl med det helt enkelt.

Åh här är lite bilder när Odinn och Fáfnir lattjar!=)

DSC_0689.jpg

DSC_0685.jpg

DSC_0684.jpg

Senast ändrad:

Måste bara säga att Meya har hård konkurrens i rollen som bukes sötaste och carmigaste fölis. :love:

De ser ut att ha kul, och han ser rätt kaxig ut lille Fafnir;)

Sådär är ju thengill med har hittils inte hittat en enda bomsadel Han gillat! han sluta. Trava o vill inte höja ryggen o går emot bettet! Ibland går han väldigt sakta med verkligen visar att han inte tycker om det! Skönt att ha en häst som visar när det är fel iaf!

Vilka fina underbara bilder:-) hemskt med din farfar:-( det är så hemskt att man ska behöva dö varför kan man inte få finnas för evigt hos sin familj

Måste bara säga att Meya har hård konkurrens i rollen som bukes sötaste och carmigaste fölis. :love:

De ser ut att ha kul, och han ser rätt kaxig ut lille Fafnir;)

Fafnir får vara islandsbukes lillprins, så aspirerar Meyja på lillprinsessa-tronen ;)

Härliga bilder! :love: Sådär håller mina två på också! Roligt och se att dom kan busa och ha kul tillsammans trots stor ålderskillnad :) Fengur är ju 18 och Laukur 5 hehe.

Knapplån

Apropå diskussioner om islandshästar är mer skadade nu än förut.
Är det verkligen så, eller är det en kombination av att det finns fler islandshästar nu än förut, och en större öppenhet eftersom det skrivs på internetforum och bloggar? Att man alltså därför får en känsla av att det är mer skador nu än förut? Och att man i större utsträckning tar ut veterinärer och equiterapeuter etc som hjälper till att upptäcka eventuella skador som kan vara svåra att upptäcka bland alla gångartsmixer som uppkommer. (De har också blivit duktigare nu tycker jag på att se igenom vad som bara är taktfel och vad som är hältor)

Jag tycker att på det stora hela har vi islandshästägare blivit klokare med åren och börjat rida våra hästar mer allsidigt, ta hand om den bättre, och börjat tänka mer på hur hästarna jobbar med kroppen vilket borde vara bra för dem.

Onödigt att skrämma folk från att rida på ridbana och volter när det i många fall faktiskt är mycket bra för hästen. För x antal år sedan så fick man nästan intryck av att det var skadligt att tölta "för mycket", och för att inte tala om den "heliga passen" som man nästan inte skulle rida alls om inte planeterna stod i rätt läge och underlaget var perfekt. :-) Jag själv avstod länge från att tölta ens i den svagaste uppförsbacke eftersom jag "hört" att det skulle vara skadligt, men nu töltar jag även om det går lite uppåt och nedåt. Med sunt förnuft känner man när det blir för brant för att vara vettigt att tölta uppåt. Hitintills har jag inte haft några ridrelaterade skador på de hästar jag ridit. Trots att jag inte alltid klarat av att "rida upp dem från framdelen".

Jag tycker att det skapar mycket onödig osäkerhet när man lyfter fram saker som skadliga som inte nödvändigtvis behöver vara det. Jag tror att folk i allmänhet redan har så dåligt ryttar-självförtroende att det inte behöver späs på. Om man råkar rida ned sin häst är det inte hela världen, man kan lära om och bygga upp på nytt. Alla är vi barn i början, och jag tror att de flesta inte harvar runt på små volter i så stor utsträckning att det är skadligt.

*kl*

Jag är ju på jakt efter en sadel till min dam. Jag har provat en Globus Gloi och den låg super på henne men passade inte mig för fem öre. Jag har även provat en Top Reiter IQ på henne och den låg som en smäck och rörde sig inte en millimeter men den kostar lite för mycket för min plånbok idagsläget vilket suger.

Nu har jag lånat en Pete Hoyos till henne och jag älskar den sadeln men den glider fram på henne efter ett tag. Nu ska jag prova en Zaldi Isafold på henne men jag är tveksam då jag aldrig ridit i den sadeln. Har ni andra provat en Zaldi och vad tyckte ni om den?

Jag red i en gammal isafold under några år. Jag gillade den, fast den var väldigt platt o gav väl inte mkt till stöd vill jag minnas. Den var lååång oxå, så där typiskt gammalisländsktryckapånjurarna-modell :D Vet inte hur dom nyare modellerna är dock?

Ja det är just längden på den sadeln som jag är tveksam till. Detta är en nyare modell men jag tror nog att det är på håret för även om Vilja har lång rygg så har hon kort anläggningsyta.

Knapplån

Apropå diskussioner om islandshästar är mer skadade nu än förut.
Är det verkligen så, eller är det en kombination av att det finns fler islandshästar nu än förut, och en större öppenhet eftersom det skrivs på internetforum och bloggar? Att man alltså därför får en känsla av att det är mer skador nu än förut? Och att man i större utsträckning tar ut veterinärer och equiterapeuter etc som hjälper till att upptäcka eventuella skador som kan vara svåra att upptäcka bland alla gångartsmixer som uppkommer. (De har också blivit duktigare nu tycker jag på att se igenom vad som bara är taktfel och vad som är hältor)

Jag tycker att på det stora hela har vi islandshästägare blivit klokare med åren och börjat rida våra hästar mer allsidigt, ta hand om den bättre, och börjat tänka mer på hur hästarna jobbar med kroppen vilket borde vara bra för dem.

Onödigt att skrämma folk från att rida på ridbana och volter när det i många fall faktiskt är mycket bra för hästen. För x antal år sedan så fick man nästan intryck av att det var skadligt att tölta "för mycket", och för att inte tala om den "heliga passen" som man nästan inte skulle rida alls om inte planeterna stod i rätt läge och underlaget var perfekt. :-) Jag själv avstod länge från att tölta ens i den svagaste uppförsbacke eftersom jag "hört" att det skulle vara skadligt, men nu töltar jag även om det går lite uppåt och nedåt. Med sunt förnuft känner man när det blir för brant för att vara vettigt att tölta uppåt. Hitintills har jag inte haft några ridrelaterade skador på de hästar jag ridit. Trots att jag inte alltid klarat av att "rida upp dem från framdelen".

Jag tycker att det skapar mycket onödig osäkerhet när man lyfter fram saker som skadliga som inte nödvändigtvis behöver vara det. Jag tror att folk i allmänhet redan har så dåligt ryttar-självförtroende att det inte behöver späs på. Om man råkar rida ned sin häst är det inte hela världen, man kan lära om och bygga upp på nytt. Alla är vi barn i början, och jag tror att de flesta inte harvar runt på små volter i så stor utsträckning att det är skadligt.

Mycket bra inlägg!
Det har ju en benägenhet att bli väldigt svartvitt i diskussioner särskilt här på nätet. Och de flesta av oss är snabba att döma och kritisera.
Jag tror att det generellt när det gäller hästhållning, både gällande träningsmetoder och skötsel, finns väldigt många sätt som fungerar.
Självklart ska man fundera på vad man gör för fel om man får återkommande hältor på sina hästar, men en enstaka hälta behöver ju faktiskt inte vara ridrelaterad heller. Det är rätt vanligt att hästar sträcker sig i hagen också.

Mina hästar har olika starka sidor, går snett hitan och ditan. Jag glädjer mig åt att de är sneda åt olika håll - för då är det åtminstone inte självklart mina snedheter som är orsaken.

Jag tränar ganska "snabbt" på mina såtillvida att de tidigt får göra ganska tuffa övningar. Trots detta har jag inga hältor (men OK, jag har inga gamla hästar heller så det kan ju vara mer skadligt än jag inbillar mig), vilket jag tror beror på att min metod är "kort, intensivt och koncentrerat" med mycket vila insprängt.

Jag tror precis som du är inne på, att vi hör mycket om skador (och detta gäller nog oavsett ras) pga att det finns väldigt många hästar, och internetfora innebär att man får en stor kontaktyta och får höra väldigt många berättelser. När jag växte upp på 80-talet var det väldigt få människor som hade häst över huvud taget. Och inte hörde man talas om andra hästar heller för internet fanns inte.

Sedan är det klart att det är väldigt många fler människor som tränar/rider för tävling jämfört med tidigare, och kanske att man vill prestera och därför kanske faktiskt pressar på för hårt.
Och kanske då att man har lite för bråttom att prestera och inte ger uppbyggnaden tillräckligt med tid utan vill "trycka ihop" hästen för hårt och att det då lätt blir sänkt rygg och huvudet som stjärnkikare.
Men jag tycker mig ha sett en trendändring för åtminstone islandshästarna att man faktiskt är mer fokuserad på uppbyggande dressyrträning av islandshästarna nu jämfört med när jag var min kompis och "lekte" för 10-12 år sedan. Islandshästarna ser ut att var mycket mer välridna nu på gräsrotsnivå i mina trakter.

Islänningar på högre nivå kan jag över huvud taget inte uttala mig om för där är jag helt utan erfarenhet och direktkunskap.

Har någon gång provat en äldre Zaldi som passade min rumpa.

Rider mest i Stübben focus, har två stycken i lite olika bomvidder. Nöjd med dem. Hade turen att köpa en på utförsäljning på Agersta - tyvärr ganska dyra.

Väldigt nöjd med att den något smalare passar på fem av mina hästar så det blir ganska billigt sadelköpande ändå - en sadel i stället för fem.

Den vidare ligger jättebra på en av hästarna, funkar bra på ytterligare två av dem (inte samma som de ovan nämnda, förstås).

Senast ändrad:

Haha, va skönt att du skrev det. Jag tänkte i samma banor efter att jag hade skrivit mitt senaste inlägg! Orkade bara inte skriva igen! :o Det du säger är sant.

Omväxlande ridning, med lite sunt förnuft, förnöjer! //Lotta

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
273
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar