Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*
Håller också med, jag börjar bli mer och mer restriktiv när det gäller voltarbete. Super att ta till böjning om hästen styvar sig, men inte dag ut och dag in.
Hästen jag tränar nu har jag ridit sen slutet av augusti, nu börjar vi kunna jobba på volt, hon hade tappat riktigt mycket muskler efter en skada och så fort hon kom på böjt spår så roterade hon bak och felbelastade fram. Hon har fått gå rakt fram, men man kan ju fortfarande jobba t.ex öppna för att komma åt böjningen.
(Har också en liten kulle, mer en gammal f.d. jordhög, där fodrade jag så hon fick äta i backe och naturligt stärka sig så smått. Man tager vad man haver i platta skåne.
)
I början var bara målet att hon skulle tölta rent i ett rullande tempo där hon bar sig ok, traven var så stor och obalanserad så den tog vi bara korta bitar ibland för att checka av att den var kvar, efterhand har hon fått börja korta och länga stegen i 4 gångarter och hon bär sig bättre och bättre.
Jag ÄLSKAR dressyr, men är inget fan av ridbanor.
Max en gång i veckan är jag där annars rider jag ut och tränar med mina hästar. Funkar super att göra allt utom just att "harva på volt". Varierar mycket med markarbete av olika slag. Då kan jag lättare checka av hur de faktiskt bär sig på volten.
Sen är det ju viktigt med en genomsläpplig häst, för en fullständigt inbunden grisepassare som styvar sig från mulen till svanstippen, kan det vara bra med volter för att lossa dem, under en kortare period, men även sidförande övningar, som man ju kan rida ute. Oftast handlar det om att få dem att inte spänna sig för hjälperna och det går ju att göra mycket från marken också. En stressad häst kan man ofta lugna lite genom att få den att sänka sig med hjälp av volten. Bara man har klart för sig att det är en övergående övning som man kan ta tillbaka, och arbeta korrekt med, när hästen blir starkare.
Hmm, har rätt många tankar om detta, har ändrat tankesätt senaste tiden, man lär så länge man lever!