Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Skönt att hon blivit lite bättre nu iaf, det går på rätt håll :)

Randalin är också en oturshäst, haft kotledsinflammation, strax efter fick ett sår på benet infekterat & halt.. Örat avbitet, och nu dom där utslagen bakom framknäna som hon haft länge, hoppas dom försvinner snart, hon behandlas just nu med cortison-salva (med antibiotika i)

Åh spännande med ynglingar!

Usch, det är inte kul när det ena avlöser det andra. Hoppas att salvan hjälper.

Hur konstaterade vet kotledsinflammationen? Var du hemma eller på klinik? En fd stallkompis till mig hade en del problem med det på olika hästar av olika orsaker. (En visade sig ha hovbroskförbening av den värre sorten) Vår vet var alltid noggrann, tittade på hästen i longering och ridning, böjde, la blockad, röntgade och kollade slutligen ledvätska för att bedöma vilken typ av behandling som var mest lämplig. I något fall behövde leden "bara" spolas ur andra gånger krävdes tuffare behandling.
Hältan i böjprovet skiljde marginellt på dem, men inflammationen var verkligen av olika grad. Jag hade blivit lite frågande när en så sparsamt tränad häst har problem, skulle definitivt tro att det är en sekundär skada.

Det jag vill säga är bara att du som ändå är väldigt noga med din häst, åk på klinik och kolla upp så du inte kanske behandlar fel och problemet kommer igen. :)

Hoppas allt löser sig, både med mage och ben! :)

Hon kollades hemma av en vet/kiro. Inte på grund av att hon varit halt eller nåt men pga att jag ville kolla upp henne innan vi började träna. Speciellt med tanke på att hon är så pass ojämn och hur hon gick i höstas.
Vi kollade först longering och sen böjprov. Vet sa också att det är konstigt på en såpass lite riden häst, som bara varit igång i en månad och skrittades enbart de första veckorna. Innan dess ingen träning att tala om heller, har ju tagit det väldigt lugnt med henne. Och eftersom hon inte blev riktigt klok på bakdelen heller så trodde hon på sekundärhälta. Jag skulle bli förvånad om det inte är det faktiskt.

Jag har pendlat lite fram och tillbaka. Först tänkte jag att det hade varit bra om samma vet kollade igen på henne så att hon kan jämföra med hur det kändes/såg ut sist. Men sen så känns det ju bättre med klinik så att man kan kolla allt, rönten och sånt vid behov. De har ju Kiro och sånt på kliniken också som de kan ta in vid behov, så det blir ju ingen direkt skillnad så sätt. Jag tror de kan sina saker där också. Jag har verkligen noll koll på hältor och sån skit. Har varit hyfsat skonad. Spatt såklart, hovböld och fång är allt jag har erfarenhet av.

Än är det ju ett tag kvar, så jag hinner ju fundera och prata med vet innan dess. Men det känns som att det blir klinik ändå kanske. För jag menar, även om denna vet har sett henne innan, hur stor är chansen att hon minns exakt hur hon gick för någon månad sen? Troligtvis spelar det ingen större roll. Synd att man inte filmar vid såna här tillfällen.

Senast ändrad:

Jag hade nog kollat klinik! Varför får du inte kolla nu? Känns som att detta med magen kanske hänger ihop med att hon har ont! Har hon haft föl?

en liten tankeställare till alla! Jag har en känsla av att den ökade mängden ridning på böjt spår är en bidragande faktor till det ökade antalet hältor hos islandshästen!

Det har jag oxå en känsla av G! Inte baserat på bukes problem utan på mina vänners. De som rider för tränare o bara jobbar tölt på volt hela tiden(tränaren verkar gilla det) de har upprepade hältproblem. Jag har trott att det är sammankopplat i flera år nu...

Verkar som att vissa tränare vill lösa allt på 8m volt... Andra rakt fram. Glad att jag har tränare som gillar rakt fram! När Kveikja var passtaktig blev vi förr tränade på volt o inget blev bättre. Passtakten försvann med ny tränare som ordinerade rakt fram tills hon orkar bära sig! En häst på volt som inte orkar bära sig blir framtung. Framtunghet kan vad jag läst leda till kotledsinflammationer(gällande alla discipliner). Jag skall leta upp den boken när jag kommit upp sen(kl är 06 o jag har sovmorgon...)

Kan man ens konstatera ledinflammation på "hemmaplan"? Jag trodde man var tvungen att vara på klinik, bedöva bort leder, röntga och dona?
Hemmavid kan man ju bara se att hästen är halt, och att det sitter högt eller lågt?

Lycka till!

Jag hade nog kollat klinik! Varför får du inte kolla nu? Känns som att detta med magen kanske hänger ihop med att hon har ont! Har hon haft föl?

Får och får, de hade väl inte portat mig precis. Men veterinärerna jag haft kontakt med har inte varit så oroliga som jag när jag beskrivit hur bajset sett ut. De har sagt att om det blir rinnande så ska jag komma in, men som det är nu (hälften lösa bollar, och hälften som en massa) är tydligen vanligt och ingen akut fara. De tyckte att jag skulle testa med att ta bort halm och ev. byta till hö. Om jag inte såg någon förbättring så tyckte de att vi kunde komma in. Eller om hon blir sämre så åker jag såklart in direkt.

Jag hoppas ju att det ska fortsätta i rätt riktning. De sa att det ofta tar tid att få ordning på,magen igen, så jag får väl bara vänta och se ett litet tag till. Jag tycker ju såkOlart att det känns jobbigt, men vet. sa att för de hästar som har deyta problemet hela livet är det sällan ett problem för hästen. Jag hoppas hon har rätt så att sol inte är lika bekymrad som jag.

Kan man ens konstatera ledinflammation på "hemmaplan"? Jag trodde man var tvungen att vara på klinik, bedöva bort leder, röntga och dona?
Hemmavid kan man ju bara se att hästen är halt, och att det sitter högt eller lågt?

Lycka till!

Ingen aning, hon trodde att de va kotledsinflammation och lät ganska övertygad. Men det kanske mer var en kvalificerad gissning. Jag frågade vad det innebar och vad det berodde på, men som vanligt med veterinärer var svaret lite svårtytt. Ena sekunden pratade hon om hur man kunde behandla, andra att det var konstigt på en så ung och otränad häst, och så pratade hon om att det troligtvis var sekundärt. Blev inte ett dugg klokare. Pratade sen med en stallkompis som är utbildad vet. och hon tyckte det lät konstigt. När jag frågade vad de fick det av så sa hon samma, framtunga hästar på böjt spår och tungt underlag. Jag frågade om hovarna kunde varit en orsak, hon var låg i trakterna innan, men det tyckte hon inte borde komma ett halvår efter. Hon trodde med på srkundärt, men tyckte det lät skumt.

Får nog bli klinik nästa.

en liten tankeställare till alla! Jag har en känsla av att den ökade mängden ridning på böjt spår är en bidragande faktor till det ökade antalet hältor hos islandshästen!

Jag tror absolut att det hänger ihop. Och framförallt att man rider på ett sätt som sliter istället för stärker och kräver ganska svåra övningar innan hästen är redo fysiskt för det. Jag tror inte volter i sig är problemet, utan monotona rörelser, enformigt arbete på samma underlag och i en felaktig form. Jag tycker det finns ett stort problem med att allt ska gå så snabbt, många lägger inte tilltäckligt med tid på grunderna.

Förresten jag glömde, inga föl.

Håller också med, jag börjar bli mer och mer restriktiv när det gäller voltarbete. Super att ta till böjning om hästen styvar sig, men inte dag ut och dag in.
Hästen jag tränar nu har jag ridit sen slutet av augusti, nu börjar vi kunna jobba på volt, hon hade tappat riktigt mycket muskler efter en skada och så fort hon kom på böjt spår så roterade hon bak och felbelastade fram. Hon har fått gå rakt fram, men man kan ju fortfarande jobba t.ex öppna för att komma åt böjningen.

(Har också en liten kulle, mer en gammal f.d. jordhög, där fodrade jag så hon fick äta i backe och naturligt stärka sig så smått. Man tager vad man haver i platta skåne. ;) )

I början var bara målet att hon skulle tölta rent i ett rullande tempo där hon bar sig ok, traven var så stor och obalanserad så den tog vi bara korta bitar ibland för att checka av att den var kvar, efterhand har hon fått börja korta och länga stegen i 4 gångarter och hon bär sig bättre och bättre.

Jag ÄLSKAR dressyr, men är inget fan av ridbanor. ;) Max en gång i veckan är jag där annars rider jag ut och tränar med mina hästar. Funkar super att göra allt utom just att "harva på volt". Varierar mycket med markarbete av olika slag. Då kan jag lättare checka av hur de faktiskt bär sig på volten.

Sen är det ju viktigt med en genomsläpplig häst, för en fullständigt inbunden grisepassare som styvar sig från mulen till svanstippen, kan det vara bra med volter för att lossa dem, under en kortare period, men även sidförande övningar, som man ju kan rida ute. Oftast handlar det om att få dem att inte spänna sig för hjälperna och det går ju att göra mycket från marken också. En stressad häst kan man ofta lugna lite genom att få den att sänka sig med hjälp av volten. Bara man har klart för sig att det är en övergående övning som man kan ta tillbaka, och arbeta korrekt med, när hästen blir starkare.

Hmm, har rätt många tankar om detta, har ändrat tankesätt senaste tiden, man lär så länge man lever!

KL

Lättad och glad matte!!

Åkte till stallet nu på morgonen för att släppa ut i den andra hagen, smet in i stallet först och kollade boxen. NÄSTAN BARA BOLLAR!!!!:banana:

Ytterst lite kladd på svansen, stort framsteg! Så hon får gå kvar hos kompisen men fortsätta gå in på natten utan halm och med extra silage.

Känns så jäkla skönt! Nu håller jag tummarna att det fortsätter såhär och blir helt perfekta bollar inom en vecka! :D

Kotledsinflammationer är oftast sekundära skador.

Våran Ketill åkte på inflammationer i kot-knä och hovled.
Fram och tillbaka i nästan två år, emellanåt såpass okej att han kunde sättas igång sedan dålig igen.
(Ägdes då tillsammans med en annan tjej, så vi var ej ensamma om alla beslut).
När kortisonet och tuppkammen ej fungerade prövades en nyare variant, i samma veva så tog mamma ut en kiropraktor.
Ketill satt så fast och hade så ont i typ "korsryggen" så han nästan lade sig ner när kiropraktorn var där och skulle fixa.
Ett par återbesök där samt egenägd och en mycker noggrann ridning senare har han aldrig någonsin visat några besvär igen.

Däremot skulle jag inte anta att det är inflammation baserad på hemmabesök, åk in och kolla upp det.
Det krävs bedövningar av leder o.s.v. för att lokalisera vart det sitter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
794
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
305
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
289
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 075
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka