Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Fast just hygienanalysen kan ju ha ändrats. Jag hade definitivt tagit en själv. Hur mycket halm äter hon? Bara för att det finns betyder det ju inte att hon faktiskt äter speciellt mycket.

Hur mycket hösilage fick hon nu igen? Det kan ju också vara en bidragande orsak. Jag skulle i vilket fall testa hö i ett par veckor. Du har ju inte testat det själv och hos ägaren kanske det var andra orsaker till varför foderbytet inte fungerade.

Fast just hygienanalysen kan ju ha ändrats. Jag hade definitivt tagit en själv. Hur mycket halm äter hon? Bara för att det finns betyder det ju inte att hon faktiskt äter speciellt mycket.

Hur mycket hösilage fick hon nu igen? Det kan ju också vara en bidragande orsak. Jag skulle i vilket fall testa hö i ett par veckor. Du har ju inte testat det själv och hos ägaren kanske det var andra orsaker till varför foderbytet inte fungerade.

Jo, det är sant att det ändras. Halmen är ju lite lättare att ta "stickprov" från än silage.

Hon äter ca 2 kg halm inne, lite olika. Ute har jag ingen aning.

Hon ca 10 kg/dag, vilket ger drygt 7 kg TS. Så sammanlagt får hon ju ca 9 kg TS/dag (med halmen inräknat då)

Idag tog jag tiden, och det tog nästan exakt på minuten 1 timma att äta 1 kg silage. Så med den beräkningen så står hon ju inte utan grovfoder mer än ett par timmar max varje dygn.

Det är inte säkert, vintern kan ju ha varit den lilla knuff som behövdes.

Jo, det är sant. Hon är ju ganska känslig och har kunnat bli lite lös i perioder. Får hoppas att jag får tag på bra halm och att det är det som behövs. Dock är jag inte säker på hur bra det är att äta halm (även om jag köper finstråig halm) med tanke på foderinpackningarna. Får passa på att fråga det också när jag ändå pratar med vet imorgon.

Om det tar henne en timme att äta 1 kg grovfoder så hade jag kollat tänderna också.

Men du, nu kom jag på en sak. Detta kanske inte alls stämmer på Sól men, förra vintern hade vi ett parti höbalar som hade rätt mkt halm iblandat i sig. Idén var att vi skulle kunna extra av det så hästarna skulle få tugga ngt mer utan att överfodra.. Alla tuggade länge och det verkade bra, förutom att det yngre stoet i stallet, blev jättelös i magen. vi hade gjort en lugn övergång, men hon reagerade som vissa människor gör på för mkt fiber, magen kom igång för bra och det gick bara rätt igenom. Vi slutade ge henne av det och hon blev bra igen.
Kanske Sol började äta mer halm när det inte fanns gammalt gräs att plocka i?

Du kanske ska köra uteslutningsmetod på din tjej. Plocka bort en sak i taget. Hellre köpa några balar vanligt torrhö och ge henne inne, istället för halmen. Plocka bort en sak i taget?

Kanske inte är samma sak med S, men jag kom plötsligt ihåg det och tänkte att det var lika bra att dela med sig! ;)

Som sagt, tänderna kollas regelbundet av ylva rubin, vi ska tillbaka på återbesök om två månader. Jag följer råden och håller koll när hon äter och kikar i munnen efteråt en gång i veckan. Jag har inte sett något konstigt, annars hade jag tidigarelagt återbesöket.

Jag har också funderat på det. Både om det kan vara något fel på halmen och om det kanske bara är halmen i sig. Eller om det är silaget. Jag har också tänkt att jjag kunde testa och ta bort en sak i taget. Jag har tagit bort allt annat nu, till och med mineralerna.

Ska kolla om jag kan ha henne i andra hagen ett tag, så hon inte kommer åt halmen på lösdriften. Och bara ge silaget inne ett tag, om det inte funkar så testar jag med bara torrhö ett tag, och om det inte funkar så testar jag att köpa in annan halm och ge hälften halm typ.

Hur länge ska man vänta innan man ser resultat? Ska fråga vet också, men alltid bra med fler råd i såna här saker.

på kompisens lilla tjej så gick det över på drygt ett dygn, nu hejdade vi det ju rätt kvickt, då det var det enda som hade ändrats i hennes foderstat så var det ju enkelt att se var problemet låg.

Testa du att ha henne i annan hage med intag på nätterna, se till att hon får sällskap så hon inte blir stressad och lös pga det. Håll borta halmen 2-3 dygn och se om det gör någon skillnad.

Berätta hur det går, sånt här är ju, i sin elendighet, intressant!

Hon står ju redan inne på natten, så hon behöver ju inte lösdriften av den anledningen. Självklart ska hon ha sällskap. Men jag är rätt säker på att hon och nya kompisen kommer stå på varsin sida staketet ändå, de har hållt ihop sen hon kom förra helgen. :love:

Jag köpte en foderbok häromdagen o igår när jag läste tänkte jag på dig och sol!

Nu återger jag bara vad det står i boken så får ni som läser avgöra själv. Jag blev rätt förvånad själv!

Halm dödar mikroorganismerna i grovtarmen och kan därmed Bidra till diarré, kolik och andra magproblem. Halm är tydligen mycket svårlöst och ger inte mikroorganismerna någon "mat" på samma sätt som hö/hösilage/lusern. Hastiga foderbyten(om två vita balar är olika räcker) eller stor mängd spannmål kan ge samma död av mikroorganismerna. Då kan man ge t.ex. Det jag skrev i första svaret YEA-SACC(t.ex. Från dodson&horrell eller eggersmann), det fanns något mer märke men jag minns inte. Det är iaf att tillföra nya glada mikroorganismer :) För er dom inte vet så spjälkas alla svårlösta kolhydrater och växtfibrerna i grovtarmen med hjälp av bakterier och mikroorganismer.

Boken heter Stora Foderboken, brogården tror jag förlaget hette. Den verkar jättebra!

Det låter ju som ytterligare en anledning att ta bort halmen först och se hur det funkar. Det låter ju som en vettig förklaring till vad som hänt, det är ju ganska troligt att de äter mer halm när gräset ligger under snö.

*KL*

Tror hästarna trivs hos oss :) Dom har lekt och haft sig hela helgen och ser allmänt nöjda och lyckliga ut! Är så kul och se dom!

Fengur har inte fått några hostattacker efter att han sprungit runt utan det har gått bra! Känns lovande :)

Om ni tar bort halmen o vill ersätta pillandet med något annat så kan jag verkligen rekommendera slowfeeding-näten! Då har hästarna att göra i flera timmar :) perfekt vid boxdrift oxå, när jag fyllt nätet med kvällsmaten så har hästarna hö kvar i sina nät när det är frukostdags :) helt toppen för magarna att inte behöva bli utan strå.

Hoppas det snart blir bra med hennes mage!

Vad skönt att han inte fått några fler hostattacker :) Det verkar ju varit ett ypperligt beslut att flytta hem hästarna till eget stall om de är så välmående! Avundsjuk blir jag ju dock, jag önskar att jag också hade möjlighet att ha häst hemma! ;)

Här är en tjej som är väldigt glad över kylan! Hon e mycket busigare än tidigare. Om det kan bero på att hovarna mår bättre nu i kylan o med den nya behandlingen eller om det bara är att hon inte är överhettad vet jag inte. Glad blir man iaf och jag längtar nu mer än nånsin till när hennes blivande bästis Rá flyttar hem till oss.

meyjasaml.jpg

Hon har en glad morsa oxå...
kvekkisan.jpg

O två plastpappor som även dom busar i kylan.
bitsnogg.jpg

För hennes del tror jag inte det behövs några nät. Har redan gjort reklam för dem till de andra i stallet som kunde behöva. Med tanke på hur sakta hon äter så tror jag inte det blir några problem. Jag läger på ett kg til på eftermiddagen och kvällen, så har hon att göra från ca 6-8, 12-14, 18-20 och 22- 2. Blir inga långa pauser någonstans, så jag tror det klarar sig.

Du har verkligen det sötaste fölet på jorden.

Senast ändrad:

Hon är ju för jäkla söt alltså!

Mja, det har väl gått både bra och dåligt. Han är ju tingad nu men jag har problem med passansökan och SIF är hopplösa att få tag i. Nu när jag äntligen fick fatt i betäckningsrapporten som varit på vift är ju hingstungen över 6 månader vilket kräver DNA från bägge föräldrar och så en straffavgift på det, vilket känns lagom kul när jag gjort så gott jag kan för att få in ansökan i tid men misslyckats på grund av en oseriös hingsthållare. Annars är han en himla go kille, jag hanterat honom lite mer nu den senaste tiden för att göra honom "flyttklar" och han är nästan alltid med på noterna, kan stå själv inne i stallet utan att bry sig desto mer och är hur cool som helst i största allmänhet :love:

Mamma Eyja är också tingad nu, men de kommer inte komma till samma hem.

Så sedan är det bara Rósa kvar, och så fölis i hennes mage då. Nu är det bara 3 månader kvar till beräknad nedkomst :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
739
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 938
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka