Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Om jag inte missminner fick vi lära oss att det tar ca. 30-45min för en häst att äta ett kg hö, men det är ju bara en snittsiffra och säkerligen var undersökningarna inte gjorda på alla sorters tänkbara hö och hösilage former - med andra ord inte en helt tillförlitlig källa. Och så kommer jag inte ihåg varenda detalj från alla foderkurserna utantill, så de kan ju vara fel också ;)

//Petronella

Hon äter ungefär 1 kg/timmen. Hur snabbt äter era?
Skriv gärna om vad de äter också och hur de är i hull.

Jisses, Bloffe verkar nog som världens största matvrak jämfört med Sól isf! :angel:

Då Ó var på begränsad hö så kunde han sluka i sig 3 kilo på en timme, typ. Då var han i ganska bra hull och reds ca. 5-6 dagar i veckan.
181560_10150094948344125_776084124_6270538_2296562_n.jpg

Men iofs är han sjukt snål och lever för mat.... :angel:

Jag tyckte att det gick att överföra på de flesta ridsporter men då kanske det inte går. Håller annars med kryddelyd om min def.

Din def. på grundutbildad är vad jag kallar inriden. Tänk så olika det kan va! :)

Sörli 7 år, har dygnet runt tillgång till hö ur småmaskiga hönät, jag räknar med att han äter ungefär 11-12 kg (har en TS på 79%). Sen får han även 0.5 kg lucern (melass och sojaoljafritt) samt mineraler.

Russlan 3 år, har dygnet runt tillgång till hö ur småmaskiga hönät, jag räknar med att hon äter ungefär 5-6 kg (samma TS). Hon får en näve aspbarkspellets och fri tillgång på mineraler.

Senast ändrad:

Jag tyckte att det gick att överföra på de flesta ridsporter men då kanske det inte går. Håller annars med kryddelyd om min def.

Din def. på grundutbildad är vad jag kallar inriden. Tänk så olika det kan va! :)

Och inte finns det något facit ;). Skulle jag översätta till dressyrklasser så anser jag att grundutbildning är LC-LB, därefter är det vidareutbildning. Det blir lite fel när merparten av hästarna inte ens kan anses vara grundutbildade.

Sörli 7 år, har dygnet runt tillgång till hö ur småmaskiga hönät, jag räknar med att han äter ungefär 11-12 kg (har en TS på 79%). Sen får han även 0.5 kg lucern (melass och sojaoljafritt) samt mineraler.

Russlan 3 år, har dygnet runt tillgång till hö ur småmaskiga hönät, jag räknar med att hon äter ungefär 5-6 kg (samma TS). Hon får en näve aspbarkspellets och fri tillgång på mineraler.
Med tanke på hur överlinjen ser ut att vara på bilden på Sörli så vore det nog bra att öka proteingivan. På bilden ser han ut att ha lite svag muskulatur i ryggen.

Ja han är omusklad men är även under igångsättning och jag fodrar helst inte på muskler. Och han är inte för tunn i överlinjen.

Såhär såg han ut för nån månad sen utan proteintillskottet:

Jag är oening med dig, då har man påbörjat vidareutbildningen i mina ögon. För övrigt är det få islandshästar som klara godkänt i ett lätt A program även bland de som tävlar på högre nivå. De skulle säkert klara det om man tränade med inriktning men målet är inte dressyr tävlingar och det har vi gemensamt med flertalet ryttare.

Så du menar att de flesta islandsryttare inte kan rida i skritt, trav och galopp där hästen bär sig själv?

Jag har en som äter långsamt, men inte så som din. Hon kan inte äta mer hö än det hon får då?? Jag skulle inte följa råden max si o så grovfoder om det nu visar sig hon är smal. Plussar på till min med lucernpellets men det ska man ju helst blöta. Förstår det är besvärligt, bra du har en bra tandläkare i Ylva!!

Så du menar att de flesta islandsryttare inte kan rida i skritt, trav och galopp där hästen bär sig själv?
Jodå, men inte på dressyrbanan och på ett vis som tilltalar dressyrdomare. Väldigt få tränar förvänd galopp, galoppbyten och har man en 5-gångare är det för vissa hög nivå att galoppera på en volt med 10 meter i diameter och för andra är det i stort sett omöjligt att lära sig det. För en häst med svag trav kan det vara direkt svårt att få till en godkänd skänkelvikning i trav även om den klarar det galant i skritt tölt och galopp. Förutom detta så tränar man oftast inte med inriktning på att rida dressyr på "dressyrnissarnas" vis.

Senast ändrad:

hmm. muskler kan man inte fodra på.
De kan bara "växa till sig" genom kombination av träning och tillräckligt med näring.
Men det var kanske så du menade.
Det syns skillnad på de två korten - han har satt lite mer muskler på överlinjen. Men det ser ändå på senaste bilden ut som att han har en bra bit kvar med musklingen i överlinjen innan den inte kan anses som tunn. Hur det är i verkligheten vet du själv bäst.

Det är du som säger att jag bara pratar dressyr jag menar generellt att om man tävlar/rider i lätt upp till medelsvår så är hästen bara grundutbildad. Det spelar ingen roll om det är dressyr, hoppning, western, distans, körning, bruksridning eller vad det nu kan va.

Ja det var så jag menade och då tänker jag inte göra hästen fet genom att fodra på en massa bara för att de ska se snyggt ut.
Det tar lång tid att muskla upp en häst.

Och jag håller inte med, går en häst lätt A - medelsvår är den definitivt mer än grundutbildad i mina ögon.

Ja det var så jag menade och då tänker jag inte göra hästen fet genom att fodra på en massa bara för att de ska se snyggt ut.
Det tar lång tid att muskla upp en häst.
Fett är inte muskler.
Fett ser inte snyggt ut.

Nej och ändå är det så vanligt. Jag har hellre en överlinje som inte ser så kul ut medan jag musklar upp hästen.

Men hästen måste ju ha något att bygga musklerna ifrån:-) vad har du för värden på hösilaget?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
737
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
232
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 935
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 671

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar