Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*
Det är väldigt häftigt faktiskt! (att rida en välutbildad westernhäst) Den jag red var i och för sig bara grundutbildad men det var väldigt bra gjort!
Jag spinner vidare.
Vad är egentligen en välutbildad häst??
Jag tycker att en del av mina är grundutbildade, och några är gröna.
Isa är riktigt grön: går nätt och jämt i form i skritt, trav och galopp, har en just nu riktigt dålig tölt (vilat två månader pga hovböld och på väg att sättas igång). Svarar dåligt på böjande hjälper men klarar öppna hjälpligt (försök till sluta gör att hon spänner sig). Kan gå enstaka steg i skänkelvikning, klarar framdelsvändning någorlunda men blir stressad i ena varvet, klarar att flytta framdel mot bakdelsvändning även om det är lite slumpmässigt om det blir bra eller krasch.
Karl är under grundutbildning - uppenbarligen. Väl separerade gångarter, går i form i skritt, trav och galopp på volt eller ute. Börjar behärska lite olika hastigheter i trav på , ett kontrollerat sätt. Klarar öppna, sluta och skänkelvikning i skritt och överraskande nog i tölt, klarar hjälpligt öppna i trav. Inte testat dessa övningar i galopp. Fattar rätt galopp ur skritt, tölt eller trav. Tappar formen i övergångar men vi jobbar på det.
Grundutbildad är Betty (fjording 13 år) som tävlat western tom regionalnivå med diverse segrar i flertalet olika grenar. Går i form samtl gångarter, klarar någorlunda samlad galopp (närmar oss skritthastighet)., gör skolorna i samtliga gångarter, påbörjade galoppombyten (funkar ungefär hälften av gångerna), klarar westernrörelser som spinn (långsamt men tekniskt bra), roll-back etc.
Lukas, kbl-travare -05 är också grundutbildad. Klarar form i samtliga gångarter, börjar samla galoppen, jobbar med galoppslutor, skänkelvikning i galopp, tempoväxlingar i trav, arbete med samling och förberedelse för piaff.
Lester är nog också grundutbildad (-07, fjording). Möjligen välutbildad om man tar hänsyn till åldern. Går i form i alla gångarter, klarar öppna och sluta i skritt och trav, klarar galoppsluta, jobbar förvänd galopp, klarar enstaka steg mot skänkelvikning i galopp, börjat tempoväxla galoppen. Kan fram- och bakdelsvändingar. Börjat lite med samling i skritt och trav.
Välutbildad? Tja då tycker jag SM-nivå i western med allt vad det innebär av bärighet och lydnad, eller dressyr minst St George.
Och jag har ingen som helst uppfattning om vad som är en välutbildad islandshäst? Finns det någon motsvarighet? När jag läser annonser (vilket är ett dyrt nöje), ser jag formuleringar om välutbildad och dressyrmässigt verkar det motsvara vad jag anser är knappt grundutbildad.
Ställer jag för höga krav på det jag tycker är välutbildad??