Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Karl är född -07. Visst är det hemskt att han får göra ganska svåra övningar...?:D

ja, jättehemskt ;)
Jag vill också att hästen ska lyssna utan att man blir hängandes i tygeln.
Tror det finns massa nyttigt att hämta ifrån western-ridningen faktiskt.
Skulle vilja prova rida en duktig utbildad western-häst någon gång för att prova på :D

Ridning i underbart vinterväder :love: Hur härligt som helst! -10 och snön glittrade..
Här kommer några bilder på mig o min 07a! :)

csc_008655_187255304.jpg

Vad vacker! flott! :)

Jaaa visst är han! Och visst lyckades jag få bilder där han inte ser sååå rädd ut som han brukar?!:angel:

Han är efter Graskijoni från Tåkern och undan Katla från Tråkern. Har ingen aning om det är bra stam eller inte ;)

Det är väldigt häftigt faktiskt! (att rida en välutbildad westernhäst) Den jag red var i och för sig bara grundutbildad men det var väldigt bra gjort!

Oj, haha, han är lik mitt femgångssto också, (e. Feykir frá Hafsteinsstödum) även om din Hnokki har något längre hals så ser de exteriört väldigt lika ut. Hon har lite mer gråskala kvar i sig bara...!

Det är väldigt häftigt faktiskt! (att rida en välutbildad westernhäst) Den jag red var i och för sig bara grundutbildad men det var väldigt bra gjort!

Jag spinner vidare.
Vad är egentligen en välutbildad häst??
Jag tycker att en del av mina är grundutbildade, och några är gröna.
Isa är riktigt grön: går nätt och jämt i form i skritt, trav och galopp, har en just nu riktigt dålig tölt (vilat två månader pga hovböld och på väg att sättas igång). Svarar dåligt på böjande hjälper men klarar öppna hjälpligt (försök till sluta gör att hon spänner sig). Kan gå enstaka steg i skänkelvikning, klarar framdelsvändning någorlunda men blir stressad i ena varvet, klarar att flytta framdel mot bakdelsvändning även om det är lite slumpmässigt om det blir bra eller krasch.
Karl är under grundutbildning - uppenbarligen. Väl separerade gångarter, går i form i skritt, trav och galopp på volt eller ute. Börjar behärska lite olika hastigheter i trav på , ett kontrollerat sätt. Klarar öppna, sluta och skänkelvikning i skritt och överraskande nog i tölt, klarar hjälpligt öppna i trav. Inte testat dessa övningar i galopp. Fattar rätt galopp ur skritt, tölt eller trav. Tappar formen i övergångar men vi jobbar på det.

Grundutbildad är Betty (fjording 13 år) som tävlat western tom regionalnivå med diverse segrar i flertalet olika grenar. Går i form samtl gångarter, klarar någorlunda samlad galopp (närmar oss skritthastighet)., gör skolorna i samtliga gångarter, påbörjade galoppombyten (funkar ungefär hälften av gångerna), klarar westernrörelser som spinn (långsamt men tekniskt bra), roll-back etc.

Lukas, kbl-travare -05 är också grundutbildad. Klarar form i samtliga gångarter, börjar samla galoppen, jobbar med galoppslutor, skänkelvikning i galopp, tempoväxlingar i trav, arbete med samling och förberedelse för piaff.

Lester är nog också grundutbildad (-07, fjording). Möjligen välutbildad om man tar hänsyn till åldern. Går i form i alla gångarter, klarar öppna och sluta i skritt och trav, klarar galoppsluta, jobbar förvänd galopp, klarar enstaka steg mot skänkelvikning i galopp, börjat tempoväxla galoppen. Kan fram- och bakdelsvändingar. Börjat lite med samling i skritt och trav.

Välutbildad? Tja då tycker jag SM-nivå i western med allt vad det innebär av bärighet och lydnad, eller dressyr minst St George.

Och jag har ingen som helst uppfattning om vad som är en välutbildad islandshäst? Finns det någon motsvarighet? När jag läser annonser (vilket är ett dyrt nöje), ser jag formuleringar om välutbildad och dressyrmässigt verkar det motsvara vad jag anser är knappt grundutbildad.
Ställer jag för höga krav på det jag tycker är välutbildad??

Fy vad trist:(
Men då ska han kanske inte stå uppstallad:crazy:.
Han borde inte få fång lättare av hösilage bara ni har en bra och lång övergång från hö till hösilage på 2-3veckor och kanske ger jäst för att stabilisera magen med.

har du inte märkt av astman när du ridit och så? eller det kom nu i vinter? av hö trodde de?

hur gammal är han?

Han är ute mestadels och vårt nya stall (flyttade hem dom igårkväll) är ett utestall med samma luft och temp som ute. Vi kommer bygga lösdrift så fort det går också.

Nej, han kanske klarar övergången till hösilage, men det är ändå en risk, precis som med allt foderbyte till en fånghäst. Veterinären sa att om vi vill gå över så måste övergången vara MINST 5 veckor. Men är vårt hö bra och vi vattnar det så sa hon att det inte ska vara nån fara.

Nej, själva asman har kommit nu de sista veckorna. Förut har han vara hostat och inte varit påverkad vid arbete. Men nu har han stått i några veckor pga hostan för att inte anstränga sig.

Vi tror att han kan ha börjat reagera pga mögligt hö i stallet. Hö´t han har ätit har inte varit dåligt, men de andras hö var jättedåligt och när man har höhanteringen i stallet så flyger det runt en massa och han kan ha fått i sig det ändå och kanske är känsligare än de andra eftersom dom inte börjat hosta. Det har ju varit en skithöst som varit fuktig och hemsk....

*KL*

Flyttade hem hästarna igår, direkt efter jobbet. Min sambo hade också haft det jobbigt på jobbet igår och bara funderade på hur vi ska lösa allt för att få Fengur att må bra igen. Han är ju pigg och glad som vanligt, men andas tyngre så jag hoppas medicinen funkar.

Hästarna tyckte det var jättefränt med ny hage! Laukur drog värsta galopp- och bock racet genom hela hagen och tyckte allt va superroligt ;)

Dom var lugna och fina i stallet också, boxarna passar perfekt och det är samma luft och temp som ute så Fengur verkade andas lättare i morse än vad han gjorde igår morse när jag tog ut dom från gamla stallet där det blir lite mer instängt. Medicinen var lite konstig tyckte han :angel: Han är rädd för sprayljud vanligtvis och nu när man ska puffa in sånt i näsan på honom hehe. Men han var duktig :) Lilla älsklingshästen!

Underbart att ha dom hemma så man kan ha koll och ha sina egna rutiner, särskilt nu när Fengur är dålig.

Vad skönt att du nu har hästarna runt husknuten! Måste kännas extra bra nu när Fengur är dålig. Jag hoppas medicinen ger effekt så han blir bättre.

Vintern är jobbig för hosthästar just nu. Min förra häst är också lite av en hosthäst och han mår sämst av torra vintrar och torra somrar. Sommaren i somras var hemsk för honom och jag vet inte hur många omgångar medicin vi gav honom för att försöka få något resultat. Det enda som hjälper på honom är motion. Han får aldrig vila när det är torrt ute för han behöver röra på sig så det slem han samlar på sig får en chans att komma ut. Står han still/vilar åker det bara upp och ner i halsen och irriterar.

Ja det känns bra! Lättare att ändra rutiner när man är själv i stallet och ha koll. Han ska andas i den där masken i flera veckor så jag hoppas det funkar UTAN fånganfall :crazy:

Haha, sant! I de där ser han bara smått misstänksam ut, för en gångs skull ser han inte ut som en deer in the headlights. :D

Du har nog mycket högre krav än vad jag har iaf. Vältubildad dressyrhäst skulle jag säga är en häst som går MSV stabilt, dvs inte kräver alltför mycket av ryttaren.

Sedan är det ju enligt mig skillnad på islandshäst och dressyrhäst. En islandshäst med välseparerade gångarter och alla tempon i tölt och som dessutom går stadigt i form, galopp på liten volt, sidvärtsrörelser- ja, den säger jag helt klart är välutbildad! Ungefär där är min gamling, men han är ännu lite mer dressyrutbildad. Mest för mitt höga nöjes skull.

Min yngre förmåga är grundutbildad, han går stabilt i form, svarar bra för hjälperna, är påbörjad sidvärtsrörelser och har ett lågt tempo i tölten.

Sedan är det ju skillnad på "högt utbildad" och "välutbildad", tycker jag. En välutbildad häst skulle ju i teorin kunna gå på typ LA-nivå men göra det VÄL, dvs vara mjuk, smidig, lättriden, okomplicerad och ha en så bra grund att inget kärvar, medans en annan häst kanske går lilla rundan men bara med en duktig ryttare som "döljer en del fel" och bara efter en del tjafs.. Den är ju inte vältubildad bara för att den KAN utföra alla rörelser, tycker jag :)

Du har nog mycket högre krav än vad jag har iaf. Vältubildad dressyrhäst skulle jag säga är en häst som går MSV stabilt, dvs inte kräver alltför mycket av ryttaren.

Sedan är det ju skillnad på "högt utbildad" och "välutbildad", tycker jag.

Klipper lite i ditt inlägg.
Fast i MSV C ingår ju inte "ens" galoppombyten i språnget så utifrån dressyrsynpunkt behöver hästen inte vara särskilt välutbildad för att gå MSV C.

Jag skiljer mellan välutbildad och väl utbildad, om du hänger med...

Jag håller absolut med om att det är skillnad beroende på häst - kanske framför allt användningsområdet. Kan se att det eventuellt är svårare att få islandshästen till byten och till skolor i trav beroende på att de är lite "lösare" vad gäller turordningen att sätta ner hovarna.

Och visst ställer jag rätt höga krav för att kalla en häst välutbildad - men det ska man väl göra?

Håller med dig om din grundutbildade häst. Det är ungefär där Karl är men jag vill säga att han är under grundutbildning, eftersom han är ung och därför inte färdig med den grundträningen och inte färdig för att gå vidare och jobba med så mycket svårare saker.

Sedan, för att krångla till saken (vilket jag gillar att göra), så kan en häst vara grundutbildad (kanske fixa alla sina gångarter i form och stabilt tempo med antydd tempoväxling) eller väl grundutbildad och där tycker jag att skolorna i skritt och trav (och förekommande fall tölt) kommer in tillsammans med skänkelvikning i samma gångarter. Tycker att galoppslutor kommer högre upp på skalan, liksom skänkelvikning i galopp. De momenten kräver en väldigt stark galopp.
Förvänd öppna i galopp däremot tycker jag funkar som styrketräning på ganska grundnivå, gäller bara att få till kroppen...

För mig betyder grundutbildad att hästen kan göra bra ifrån sig i lätta och medelsvåra klasser. Nu har ju gång och kapacitet stor betydelse även här men om man ser utifrån hästens perspektiv. Välutbildad är allt över detta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
737
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
232
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 935
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka