Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Ja, det känns rätt trist just nu. Jag tycte ju ändå att Sol kändes så himla fräsh och fin. Hon springen ju som en gud, hon stylade som attan utan minsta tecken på att ha ont bara 10 min innan vi gjorde böjprovet som visade hälta.
Tre av de andra hästarna jag provred kände jag att det inte stod helt rätt till med så jag hoppades ju verkligen att jag skulle ha hittat en häst utan massa problem nu.

Nu håller jag bara tummarna att det är något som går lätt att fixa. Troligtvis så beror det där trixandet med bakdelen som vi haft problem med på att hon har ont någonstans. Känns skönt att kolla upp det istället för att möta ännu en tränare som vill att jag ska vara bestämd och sätta henne på plats. :crazy: Har lärt mig att lita på magkänslan vid det här laget i alla fall.
Helt otroligt att hon kan springa så flashigt med hälta på båda frambenen och eventuellt nåt i bakdelen som spökar. :o

Alltid tråkigt när tider inte klaffar... Hon hade visst bosatt sig i Värmland - hade inte förstått de - tyckte hon bodde långt bort ;)
Ska tänka till om jag vet några på västkusten men har överlag väldigt dålig koll på sverige..

//Petronella

Imorgon kommer Vet/kiro till stallet, ska bli kul och intressant!

Ska fråga om hon har något bra för Sols mage också, kanske kan skriva ut nåt dunderpreparat. Nu står hon inne igen, på halm och jag hoppas att det ska hjälpa. Nu har det gått en vecka utan att magen blivit bättre. Idag fick jag till och med klippa bort stora klumpar från svansen. :( Inte så mycket tagel som tur var, resten lyckades jag tvätta ur med såpa, men det var bra nära att jag klippte bort allt.

Nu ska jag förhoppningsvis få bra tips imorgon, men är det någon som har bra tips på hur jag ska underhålla hennes mage så att den håller sig bra sen så är det varmt välkommet. Tar alla tips jag kan få, det som funkade bra på Godi biter inte alls på Sol.

Va äter hon för nått nu då? Hur ser hagarna ut? Finns det någon chans att hon får i sig gammalt gräs?

Alltid tråkigt när tider inte klaffar... Hon hade visst bosatt sig i Värmland - hade inte förstått de - tyckte hon bodde långt bort ;)
Ska tänka till om jag vet några på västkusten men har överlag väldigt dålig koll på sverige..

//Petronella

Men där finns ju jag! Kanske någon du kan rekommendera till mig? :)

Va äter hon för nått nu då? Hur ser hagarna ut? Finns det någon chans att hon får i sig gammalt gräs?

Hon äter 8 kg hösilage (ger 6 kg TS) och 1 dl mineraler, plus att de har fritt med halm i lösdriften som de äter av. Detta kom när det blev snö och kallt, så jag gissar att det har något med det att göra. Hon har varit lite känslig i magen tidigare också, både hos mig och hos förra ägaren, men vad jag sett sen hon kom till mig så har hon bara varit lite lös, inte såhär koblaja-splash-lös. Tveksamt om hon får i sig gräs nu när det är snö/is som täcker hela hagen, vet inte hur det ser ut i bortre delarna av hagen men där jag gått så har snö/isen varit så packad/smält och hård att jag knappt tror att de kan krafsa sig igenom. Möjligtvis om de har några fläckar som de skrapade upp innan det blev is.

Nu har jag varit iväg och köpt supermagpreparat hos vet. för 655kr som hon ska få i 5 dagar. DYRT!! Efter det ska jag köpa det som kvandi tipsade om, för det var samma verkningsämne som detta snordyra, så om det dyra funkar så hoppas jag att det där Yea-Sacc kan bibehålla en bra balans. Ska fråga vet. om jag kan kombinera yea-sacc med jäst, om det kan bli bättre.

Senast ändrad:

Jag har svårt att tänka mig att det är halmen eftersom det är samma bal som de haft även innan hon blev dålig i magen och de har ätit av den innan också. Det är bara lite kvar av denna balen, så det vore ju konstigt om reaktionen kommer flera veckor senare. Hon som har stallet är noga med sånt, tidigare i höstas fick vi en dålig bal och den ville vi ju inte ha, så nu har vi fått fin halm. Ingen av de andra är dåliga heller.

Jag tror helt enkelt mer på att hon är känslig mot frost, min förra häst hade precis samma problem. Han reagerade både på frost och på sommaren när vädret gjorde fruktoshalten hög. Det är ju väldigt vanligt, många får ju tex. fång av frostgräs, pga att tarmfloran blir knas. Men det finns ju inte så mycket att göra åt gräset, mer än att stalla in så att det blir lite mindre frostätande.

Förhoppningsvis blir det bättre nu med medicinen, annars får jag såklart försöka hitta andra lösningar.

Tror faktiskt inte det är det som är problemet. Har såklart funderat över allt möjligt. Vi har ju haft från samma skörd i en månad och vi har haft från samma bonde hela tiden och hon har inte varit dålig tidigare. Men jag visste ju när jag köpte hemme att hon kunde bli lös i magen lätt. Med tanke på att hon haft detta problemey tidigare också, där hon fått både hö och silage så tror jag inte att det beror på silaget.

Utan jag tror som sagt att magen kom i obalans när frosten och snön kom. Men blir det inte bättre får jag såklart testa allt, inkl. byta ut foder osv.

Senast ändrad:

*KL*

Fengur har astma....:cry: Var på ATG igår och kollade honom och det hade gått längre än vad vi trodde. Trots två burkar Ventipulmin så har han blivit sämre...nu står han och magandas och tycker det är jobbigt. Pipljud i lungorna när han andas.

Veterinären ville sätta in kortison direkt, för det är det dom gör. Men eftersom han haft fång så är det en STOR risk för att det utlöser det istället. Känns som pest eller kolera, fång eller astma :( Hon prata även på hösilage, men det är ju också en risk när han haft fång och är van vid hö.

Vi tror orsaken till att det brutit ut på han är att några i stallet hade jättemögligt hö och att dessa sporer spridit sig så han både har ätit och andats in mögel...

Vi ska nu prova en sån inhalator med mild kortison och eftersom vi ska byta stall så kan det också hjälpa. Det kan hjälpa att vattna och och INTE grejja med hö´t i stalldelen så det flyger runt en massa. Troligen blir han aldrig tävlad igen utan kommer bara hålla för mulleridning. Men det skiter jag i! Får han bli frisk och vara sällskap- mullehäst till Laukur i några år till är det guldvärt!

Hästarna flyttas redan ikväll så vi kan börja åtgärda direkt och ha koll.

Men va trist!:cry: Har en kompis som var med om samma sak och har fått gett hennes häst vattnat hö varje gång och hästen fick inte stå på stall mer utan blev tvunen att vara på lösdrift hela livet ut. Fick även fång och blev aldrig riktigt bra. Hon tog bort han förra året. =( Skickar styrkekramar i massor!

Om hon har varit dålig sen frosten så skulle jag prova att ge henne extra fibrer i form av halm eller betfor (finns ju sockerfria varianter). När det inte var snö kanske hon gick och pillade i sig det extra hon behövde. Även aspbarkspellets är väldigt bra.

Usch va tråkigt :(

Varför vill du inte ge hösilage till en fånghäst? Det är oftast lägre sockehalt i hösilage och har han dessutom astma så är det ju bra med redan "blött" grovfoder.

Tvungen att stå på lösdrift? De flesta hästar brukar trivas jättebra på lösdrift så hästen kände sig säkert inte tvingad :) Tråkigt att din vän fick ta bort sin häst till följd av astma dock, det verkar bli allt vanligare :crazy: Tyvärr är det också vanligt att folk med astmahästar inte följer veterinärens inrådan och låter dem gå ute i lösdrift dygnet runt utan fortsätter hålla dem på stall, sådant gör mig ledsen, i synnerhet när det rör sig om långpälsade islandshästar som mår prima utomhus även på vintern. Det hade väl inte så mycket med saken att göra men jag ville bara spinna vidare på det här med astma och behandlingarna kring det.

Jättetrist att höra :( Håller tummarna för att han repar sig och i alla fall håller för lättare ridning!

Usch va tråkigt :(

Varför vill du inte ge hösilage till en fånghäst? Det är oftast lägre sockehalt i hösilage och har han dessutom astma så är det ju bra med redan "blött" grovfoder.

Det är oftast starkare för magen och ett ganska rejält foderbyte. Det kan funka med hösilage, MEN det är ändå en risk att han får ett anfall av det, så frågan är egentligen om man vågar ta risken?

Tack ska ni ha! Det känns väldigt tungt just nu. Min sambo tyckte också det var jättejobbigt och han har bara kännt Fengur i 3 år, jag har haft honom i 17 år....

Men vi får kämpa på, funkar det inte så är det bara en utväg. Han ska inte behöva lida i onödan.

Älskade häst!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
737
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
232
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 935
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka