Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Ett tips, för att komma fram till vad du vill ha: Provrid allt du kommer över. Antingen så gillar du det eller så gillar du det inte, och på så sätt kommer du ganska snart kunna skriva en fin liten lista med vad du vill ha. Förhoppningsvis hittar du det eller så faller du för något helt annat. Men jag tror att även om man faller för något annat så har man några grundläggande kriterier och värderingar.

Så lycka till och ha så roligt med provridningarna. Det är jättekul att leta häst :D

PS: Kan man jobba med att provrida hästar? I så fall skulle jag vilja bli sån. Typ professionell hästköpsrådgivare. :D Hade kunnat ha det som hobby också när jag blir rik. :p

(skämt, för de som inte förstår de;))

Haha, efter 3års gymnasiestudie på islandshästsskola med riksintag(med bla. 2tjejer från Gällivari och en från Skanör) kan man det mesta i dialektväg, speciellt om man har den "smått irriterade" egenheten att byta dialekt efter den man pratar med. Fast nu för tiden har jag gått från mvgsvenska till islandssvenska - ibland får man vara glad om svenskarna förstår ;)

//Petronella

Jag älsklar min overall från Hööks :) Ett av de bästa köp jag gjort! Men jag är lite lessen i ögat för snart kommer jag inte kunna använda den....bäbisen tar för stor plats i magen snart...undrar hur jag ska överleva om det ska fortsätta vara kallt :crazy:

*KL*

Igår hade jag mitt sista kvällspass i stallet där hästarna står just nu. Åkte dit tidgare och började sortera mina grejjer. Undrar varför jag sparat på trasiga eksemtäckesdelar? Jaja, dom hamna i soptunnan iaf. Så nu är täckena sorterade i kartonger så länge. En annan sak jag undrar på är varför jag har så många täcken till mina hästar?? Dom använder ju typ ALDRIG täcke :angel: Haha, jaja, dom kan nog va bra och ha nån gång ;)

Så nu har jag kastat det som är trasigt. Sorterat upp det andra så det bara är att lasta in i bilen på lördag. Kastade ner resten av hö´t också. Känns bra :)

Ja, drysno är från Finland och halare är väl en finlandism, så jo, drysno menar overall. :)

KL. Igår var Karl och jag lite oense. Han ville att allt jag gjorde skulle betyda "springfortare" och agerade därefter. Jag ville att mina hjälper skulle betyda det de alltid gör. Det vill säga en del betyder "lyft ryggen lite", en del betyder "flytta framdel", en del "flytta bakdel" och så vidare. Suck.
Men så mötte vi en granne som var ute med hunden och stod och pratade en stund, och sedan kom Karl också på att mina signaler betydde precis det de brukar...
han är söt och go, Karl. På god väg att bli en mycket trevlig liten ridhäst med ganska bra kolla på kroppen och fin koordination. Tölten blir också bättre och bättre, även om han "glömmer" ryggen när han får lite för bråttom. Det är inte lätt att vara liten gosse.
Igår fick han tölta lite i skänkelvikning eftersom jag var sur på att han hade för bråttom. Sidvärtsrörelserna ger ju en liten naturlig broms när han inte är så stark vilket ibland kan vara en fördel och något att utnyttna (och jag kommer att ångra mig den dag han är stark nog för sidvärtsrörelser även i högt tempo - eller så är han så genomriden då att han aldrig väljer att misstolka mig).
Snorri råkade lite illa ut igår eftermiddag. Yngve verkar ha fattat att han är hingst, och han försöker betäcka Snorri. Och Snorri bara går därifrån:crazy:

Det är nämligen inte hälsosamt att anfalla Yngve oavsett hur provocerad man blir. Yngve är en liten strunt, men Karl brukar läxa upp alla de som anfaller Yngve. Och själv kan Karl leka med Yngve medan Karl inte accepterar att någon annan "mopsar sig".

Haha, efter 3års gymnasiestudie på islandshästsskola med riksintag(med bla. 2tjejer från Gällivari och en från Skanör) kan man det mesta i dialektväg, speciellt om man har den "smått irriterade" egenheten att byta dialekt efter den man pratar med. Fast nu för tiden har jag gått från mvgsvenska till islandssvenska - ibland får man vara glad om svenskarna förstår ;)

//Petronella

Haha, så kan de gå.

Du, proffset, när kommer du hem och tränar oss. Hade behövts lite fler tränare häromkring. (försöker marknadsföra vackra västkusten) :D

Var har du varit då. Var in på hööks i uddevalla och där har ja bara stött på trevliga. :)

Imorgon kommer Vet/kiro till stallet, ska bli kul och intressant!

Ska fråga om hon har något bra för Sols mage också, kanske kan skriva ut nåt dunderpreparat. Nu står hon inne igen, på halm och jag hoppas att det ska hjälpa. Nu har det gått en vecka utan att magen blivit bättre. Idag fick jag till och med klippa bort stora klumpar från svansen. :( Inte så mycket tagel som tur var, resten lyckades jag tvätta ur med såpa, men det var bra nära att jag klippte bort allt.

Nu ska jag förhoppningsvis få bra tips imorgon, men är det någon som har bra tips på hur jag ska underhålla hennes mage så att den håller sig bra sen så är det varmt välkommet. Tar alla tips jag kan få, det som funkade bra på Godi biter inte alls på Sol.

Kveikja var dålig i magen på vintrarna förr, hon blev bra när jag köpte ett foder som innehöll YEA-sacc, nå bakterier för magen. Såg häromdagen att det säljs som fodertillskott av Dodson& Horrell. Vi hade prövat byta hö och ge foderjäst(krafft mag o tarm) som inte funkade.
Ett litet tips om inte veterinären hittar något specifikt...

Min blir 3 i Juni.=) Stoor kille men genomsnäll. Få se om det finns lika fin pass i han. Ser fram emot att sätta igång han. :laugh:

ok, min är också väldigt stor.. långa ben och stora kliv, han har haft lite svårt med balansen men det börjar bli bättre :)
har mkt pass i sig, har inte provat den så vet inte om den är nåt bra eller ej...
förstår att det ska bli roligt att sätta igång...
vem är han efter din?

Hur gammal är Karl? :)

Karl är född -07. Visst är det hemskt att han får göra ganska svåra övningar...?:D Fast han behöver bara ta enstaka steg i taget. Gör allt för att hästen ska lyssna på mig utan att jag ska fastna i att bli hängande i tygel på honom. Använder som sagt därmed sidförande och böjande inslag av det skälet.

Jag är själv någorlunda skolad i westernridning (har tränat upp en skaltfjording till att vinna allsvenskan i westernridning) och dressyr (startat LA dressyr på en kbl-travare två år efter travträning) och använder dressyrövningar i olika sammanhang, för att hålla mig själv och hästen koncentrerade.

Jag tycker att halvhalter, öppna och sluta är väldigt viktiga moment för att ha koll på takten i ridningen, och att få med bakdelen.

Har idag varit ute en lätt tur med Isa. Hon har vilat i två månader. Först för att jag var så vansinnigt förkyld att jag trots min "fanatism" inte orkade rida på tre veckor (början av december). Sedan blev det halt. Sedan kom hovslagaren men Isa fick inga skor pga hovböld höger fram utan har fått fortsätta vila. Nu är underlaget OK på vägen för att rida lugnt även oskott, så då var det dags att sätta igång igen. Hon var väl lite stum i munnen, men mer avslappnad än jag hade misstänkt. Hon är inte stabil i formen på samma sätt som Karl, men det beror mycket på spändhet. Något gick väldigt fel i inridningen av henne, så hon och ägaren var väl lika rädda för varandra och henne köpte jag som projekt/problemhäst. Så jag har betydligt större tolerans för tokigheter från hennes sida, och är väldigt försiktig och försöker undvika att vara övermodig, när det gäller att rida henne. Börjar inte springa förrän jag känner att hon är avslappnad "på riktigt" och känner av förhoppningsvis långsam trav innan jag låter henne galoppera.
Isa är född -05 och fick föl i somras. Hon är isländsk import, ingen känd stamtavla.
Och idag var hon som sagt trevlig.

Ridning i underbart vinterväder :love: Hur härligt som helst! -10 och snön glittrade..
Här kommer några bilder på mig o min 07a! :)

csc_008655_187255304.jpg

dsc_0001_187255364.jpg

dsc_0073_187255831.jpg

dsc_9967_187255889.jpg

Hahaha! Finns de inte fullt av tränare i krokarna runt västkusten? Mystiskt! Men jodå jag börjar nog komma hem inom en "snar" framtid ;) Från maj 2013 ska jag vara utbildad tränare och a-instruktör och efter det så blir de en hel del marknadsföring i sverige också! Just nu hänger jag mest på ön och försöker få ordning på alla hästar och hinner inte med så mycket annat, inte undervisat något på hela januari, fy skäms!

Kan man få mer specifikt på västkusten? En kompis till mig som är superbra som har gjort klart alla tre åren på Hólar flyttade ju hem till Sverige för nått år sen, trodde hon var lite mer västerut. Henne kan jag rekommendera iaf!
Och alla: Lycka till i vår med all träning! (Det är alltid jätteroligt att följa er i forumet trots att jag skriver väldigt sällan ;))

//Petronella

Var har du varit då. Var in på hööks i uddevalla och där har ja bara stött på trevliga. :)

Vill inte hänga ut några butiker, speciellt inte eftersom det var över ett år sen jag var där sist. Men innan dess så var jag där minst ett par gånger om året i flera år och det var alltid samma sak. Så därför är jag inte så sugen på att åka tillbaka. Speciellt inte som det nu finns andra butiker som är så himla bra.

Men jag kan säga att det är inte i uddevalla i alla fall, och jag tror inte att det är så i alla höök butiker, jag har nog bara haft otur och fått de två sämsta i sverige närmast mig. :mad:

Kveikja var dålig i magen på vintrarna förr, hon blev bra när jag köpte ett foder som innehöll YEA-sacc, nå bakterier för magen. Såg häromdagen att det säljs som fodertillskott av Dodson& Horrell. Vi hade prövat byta hö och ge foderjäst(krafft mag o tarm) som inte funkade.
Ett litet tips om inte veterinären hittar något specifikt...

Aha, ska kika på detta, hade ju varit bra att hitta något som funkar att ge som underhållande. Nu kommer hon att få protect eller vad det heter i 5 dagar för att hon ska kunna bli bra i magen innan vi ger metacam. Visade sig att hon troligtvis har en inflammation i lederna fram. Eventuellt är det en sekundär hälta, hon hade jättesvårt att se eller känna något alls i bakdelen eftersom hon ålar sig. Så hon kommer tillbaka om några veckor när hon har fått metacam och ska titta då. Hon ville inte behandla i lederna eftersom hon är så ung och knappt ridits nu på ett tag. Känns inte alls bra. :( Jag som såg fram så emot att få sätta igång. Men det är ju skönt att ha det nu svart på vitt att allt inte var ok, vilket jag var inne på redan vid första besiktningen där jag tyckte att det var lite konstigt att hon galopperade och passade iväg i högervarvet, men travade iväg fint i vänster. Den vet sa att hon verkade ju inte ha ont eftersom hon sprang frivilligt. Men nu undrar man ju lite.

Sablarns otur, hur sjutton ska man göra för att få en frisk och hel häst? :confused:

Hahaha! Finns de inte fullt av tränare i krokarna runt västkusten? Mystiskt! Men jodå jag börjar nog komma hem inom en "snar" framtid ;) Från maj 2013 ska jag vara utbildad tränare och a-instruktör och efter det så blir de en hel del marknadsföring i sverige också! Just nu hänger jag mest på ön och försöker få ordning på alla hästar och hinner inte med så mycket annat, inte undervisat något på hela januari, fy skäms!

Kan man få mer specifikt på västkusten? En kompis till mig som är superbra som har gjort klart alla tre åren på Hólar flyttade ju hem till Sverige för nått år sen, trodde hon var lite mer västerut. Henne kan jag rekommendera iaf!
Och alla: Lycka till i vår med all träning! (Det är alltid jätteroligt att följa er i forumet trots att jag skriver väldigt sällan ;))

//Petronella

Jo, visst finns det tränare, men det finns ju sjutton inga bra tränare som har tid. Och när de väl har tid så krockar det ju med när jag jobbar. :( Vi har äntligen fått hit Reynir till oss varannan vecka, och såklart på den enda dagen i veckan då jag inte kan byta bort mina jobbkvällar. Nu lyckades jag få en reservplats vid nästa tillfälle, men nog sjutton ska hästkraken ha ledinflammationer då så att jag ändå inte kan rida.

Jag bor i Varberg, var finns din kompis? Om vi nu någonsin kommer igång så är det ju alltid trevligt med lite tips.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
737
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
232
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 935
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka