Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

här kommer en uppdatering frn oss :)
min 07:a Raudhetta är nu igångsatt *a eller nystartad* så nu har vi ridit ett par gånger och det går bara bättre och bätrtte. fina stooooora tjejen :)
vi valde att börja anvvänja fölis nu d hon har fallit ur massor, lill tjejen beisla tar allt för sig lite väl mkt frn sin mamma ;)
402396_10151224813425057_733515056_22511469_664118370_n.jpg

Visst är det hon som är till salu? Supersöt! Lite lik min :)

Min blir 3 i Juni.=) Stoor kille men genomsnäll. Få se om det finns lika fin pass i han. Ser fram emot att sätta igång han. :laugh:

En snabb fråga om overaller:

Hur ska man tänka när det gäller benlängden? Ska den vara längre eller kortare eller samma som jeans?

Jag tänker att det blir kortare eftersom grenen sitter lite längre ner, å andra sidan så åker det ju upp när man sätter sig, och med lite böjda ben så blir det ju ännu mer att det åker upp. Man vill ju inte att det ska glipa då.

Om jag har ungefär 80 cm i vanliga jeans alltså 32" långa. Det är väl "standard" typ, funkar det då med typ 70 i beninnerlängd på en overall? Eller blir benen för korta då? Jag vet inte hur jag ska tänka.

Jag tog en beninnerlängd som är längre än mina vanliga byxor, de har en tendens att åka upp lite vilket ju är normalt.

Vi har gjort eget hopkok av bla tee trea olja, vilket funkat prima för oss som inte vill ha onödiga starka kemikalier på hästarna! För andra i stallet har Switch funkat.

Jag skulle absolut inte ta kortare benlängd. I alla fall inte på H**ks halare.
Jag har själv korta ben så de flesta byxben av olika slag brukar vara på tok för långa för mig, men den här halarens benlängd är ganska så precis, kunde t.o.m. vara lite längre. Då har jag alltså en halare i min vanliga storlek, st M.

Attans, som jag misstänkte då. Hittade nämligen en mountain horse i xs. Den skulle vara 70 i beninnerlängd och det lät kort. Då finns det inget hopp om att den ska passa alls. Typiskt. :(

Imorgon kommer Vet/kiro till stallet, ska bli kul och intressant!

Ska fråga om hon har något bra för Sols mage också, kanske kan skriva ut nåt dunderpreparat. Nu står hon inne igen, på halm och jag hoppas att det ska hjälpa. Nu har det gått en vecka utan att magen blivit bättre. Idag fick jag till och med klippa bort stora klumpar från svansen. :( Inte så mycket tagel som tur var, resten lyckades jag tvätta ur med såpa, men det var bra nära att jag klippte bort allt.

Nu ska jag förhoppningsvis få bra tips imorgon, men är det någon som har bra tips på hur jag ska underhålla hennes mage så att den håller sig bra sen så är det varmt välkommet. Tar alla tips jag kan få, det som funkade bra på Godi biter inte alls på Sol.

Som sagt, blir så irreterad att jag inte blev informerad direkt så jag kunde ta tag i det innan det ser ut som det gör nu.

Men men, han är ju inte i sin vackraste växtfas ändå så matchar väl in ;)

Ingen mening att få panik, pälsätare är lika bra att bara låta vara är min erfarenhet, de finns "vilande" i väggar och stallar så det är stället du har honom på som har det men det är oftast unghästar/sämre immunförsvar hästar som drabbas.
Mina båda hästar har haft pälsätare när de var unghästar och varit inackorderade men de har aldrig haft det hemma hos mig men här har jag ju bara 2 hästar och det har inte varit hästar hos mig på många år innan så de har väl dött.
där de fått pälsätare har varit stallar med väldigt mycket hästar.

Jag switchade Glampi när han fick det, och thengill fick både det och etotal.
etotal är ju bäst men alltså helt ärligt så tror jag det kvittar för man förgiftar bara hästen.
Och "skadan" är ju redan skedd dvs pälsen är bortätan och de ser fördjävliga ut men det får man stå ut med tills sommarpälsen kommer.
det enda som händer är ju att djuren äter av pälsen oftast kliar det inte på hästarna inte så de lider iaf.

du ska absolut INTE få för dig att helraka en unghäst på lösdrift enligt neilas tips :rofl:.

Lycka till vännen

Jomen visst kan de ge sig på manen i alla fall? Det är väl bla därför man rakar sk lusränna?

Det är för att pälsätare trivs där det är varmt och svettigt(dvs under manen och gärna på busande unghästar/ridhästar)
Det är varmt under manen.

fast man måste ju kolla upp varför hästen får detta, hjälper ju inte å behandla om man sedan släpper ut hästen och den får detta direkt igen??
Ja vi all är ju olika men hade jag en 2 åring som hade pälsätare hade jag tagit hem den och rakat den iallafall på halsen bogen och under magen då slipper du täcka.
Har man inte den möjligheten så raka iaf halsen duscha hästen dagligen under 1 vecka... Å flytta till en bäåttre lösdrift där ordentlig tillsyn ingår!

Men ge dig man rakar inte en 2åring som går på lösdrift, det är inget farligt med pälsätare SER bara fult ut.
Är utseendet allt för dig eller:eek:

En snabb fråga om overaller:

Hur ska man tänka när det gäller benlängden? Ska den vara längre eller kortare eller samma som jeans?

Jag tänker att det blir kortare eftersom grenen sitter lite längre ner, å andra sidan så åker det ju upp när man sätter sig, och med lite böjda ben så blir det ju ännu mer att det åker upp. Man vill ju inte att det ska glipa då.

Om jag har ungefär 80 cm i vanliga jeans alltså 32" långa. Det är väl "standard" typ, funkar det då med typ 70 i beninnerlängd på en overall? Eller blir benen för korta då? Jag vet inte hur jag ska tänka.

Du ska åka till hööks och prova ut overallen där med deras hjälp de kommer berätta, benen ska vara långa ett tips från min för när man hoppar upp glider benen upp rejält och det är inte så skönt om de är för korta och det drar in kallt vid ankeln.

angående halkigt lr vad någon skrev, vet inte vad hon menade? tror det var om något märke för min overall är knappast halkig iaf.

åk dit och testa, du kan ju provsitta den på en låtsashästrygg där med så du ser lite hur det känns med.
sen kan man säkert låna hem den med, alltså du kommer inte ångra dig en sekund det är underbart:love:

var ute och red 2,5timme häromdagen(kanske skrev det) och frös inte en sekund:love: bästa köpet helt klart.

Jag skulle absolut inte ta kortare benlängd. I alla fall inte på H**ks halare.
Jag har själv korta ben så de flesta byxben av olika slag brukar vara på tok för långa för mig, men den här halarens benlängd är ganska så precis, kunde t.o.m. vara lite längre. Då har jag alltså en halare i min vanliga storlek, st M.

Det var detta jag menade;) halare är ett märke eller? för det är ju inte att overallen är hal väl haha;)

Imorgon kommer Vet/kiro till stallet, ska bli kul och intressant!

Ska fråga om hon har något bra för Sols mage också, kanske kan skriva ut nåt dunderpreparat. Nu står hon inne igen, på halm och jag hoppas att det ska hjälpa. Nu har det gått en vecka utan att magen blivit bättre. Idag fick jag till och med klippa bort stora klumpar från svansen. :( Inte så mycket tagel som tur var, resten lyckades jag tvätta ur med såpa, men det var bra nära att jag klippte bort allt.

Nu ska jag förhoppningsvis få bra tips imorgon, men är det någon som har bra tips på hur jag ska underhålla hennes mage så att den håller sig bra sen så är det varmt välkommet. Tar alla tips jag kan få, det som funkade bra på Godi biter inte alls på Sol.

Hon tål kanske inte hösilaget?:crazy:

*kl*

En av hästarna i stallet har fått fång, å jätte rotationer på bägge fram :(
Trist som fan!! :(

Har fått den känslan att drysno kallar overaller för halare, kan det kanske stämma? :) Dialekter är underbara!

//Petronella

Du ska åka till hööks och prova ut overallen där med deras hjälp de kommer berätta, benen ska vara långa ett tips från min för när man hoppar upp glider benen upp rejält och det är inte så skönt om de är för korta och det drar in kallt vid ankeln.

angående halkigt lr vad någon skrev, vet inte vad hon menade? tror det var om något märke för min overall är knappast halkig iaf.

åk dit och testa, du kan ju provsitta den på en låtsashästrygg där med så du ser lite hur det känns med.
sen kan man säkert låna hem den med, alltså du kommer inte ångra dig en sekund det är underbart:love:

var ute och red 2,5timme häromdagen(kanske skrev det) och frös inte en sekund:love: bästa köpet helt klart.

Hehe, du har då inte varit i de hööksbutiker som ligger häromkring. Här får man stå och hoppa och vifta med armarna i en halvtimma innan någon av tjejerna med en djup suck reser sig från fikan i kassan och lägger minsta lilla energi på en kund. Just hööks är tråkigt nog ökända häromkring på att ha urusel kundservice. Vill man få ett bra bemötande åker man till svensk ridsport eller Horse Farm.

Jag tror nog att jag väntar till nästa år, eller till rean senare i vår. :D

Det låter ju "trevligt". Jag har varit i Malmö och Upplands Väsby, båda ställena var helt okej.

Helt annat ämne, men måste bara få dela med mig!

Har äntligen insett att jag faktiskt måste ha en häst själv också, och att saker och ting oftast löser sig eftersom. Så nu börjar letandet, tänker lägga ner mycket mer tid än förra gången och verkligen få allt precis som jag vill ha det. Saken är bara den tt jag måste lista ut precis vad jag vill ha ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
735
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
230
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 932
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar