Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Nej dom ger sig inte på man och svans. Jag tror att hans pannluggsbortfall beror på polarna i hagen ;) Inte helt ovanligt att dom tuggar på varandra.

Jomen visst kan de ge sig på manen i alla fall? Det är väl bla därför man rakar sk lusränna?

Ska dit imorgonbitti innan jobbet då det är för mörkt när jag slutar. 5 på morgonen, great! Tänkte tvätta med grönsåpa på fläckarna och sen på med switch.

Sen tvätta med grönsåpa 2 ggr till denna veckan för sen åker jag iväg till Thailand och då får jag ju hoppas dom kan ha koll på honom.

fast man måste ju kolla upp varför hästen får detta, hjälper ju inte å behandla om man sedan släpper ut hästen och den får detta direkt igen??
Ja vi all är ju olika men hade jag en 2 åring som hade pälsätare hade jag tagit hem den och rakat den iallafall på halsen bogen och under magen då slipper du täcka.
Har man inte den möjligheten så raka iaf halsen duscha hästen dagligen under 1 vecka... Å flytta till en bäåttre lösdrift där ordentlig tillsyn ingår!

*kl*

Draken fick ju pälsätare för ett tag sedan, rakade då henne under manen där utbrottet var och sen har de inte varit några problem med det. Inte tuggad på någon annan stanna å kliar sig inte alls.
Så dom har väl flytt fältet :p

Det går inte att kolla upp var dom kommer ifrån. Tyvärr.. och sedan hjälper det inte att raka den på valda delar av kroppen utan det är något man ska göra innan man får angreppen efter ett angrepp så måste man helraka hästen.

Jomen visst kan de ge sig på manen i alla fall? Det är väl bla därför man rakar sk lusränna?

Varför man rakar lusrand beror på att pälsätarna trivs där det är mörkt och varmt och det blir det under en tjock man det har inget att göra med att dom ger sig på manen utan man gör det i förebyggande syfte.

Varit på hööks idag å shoppat.
Kollat in vårnyheterna, å de va jäkligt snygga schabrack, vill ha.
Men först får de bli en sadel :p

Kollade på deras nya T8 dressyrsadel, den såg väldigt trevlig ut å mycket skön att sitta i :)
Hade en anläggningsyta på ca 46-47 cm, å har utbytbara kopparjärn, funderar på att testa denna på Odinn. Helt klart värt att testa i alla fall :)

Jag skulle inte duscha en långpälsad islandshäst mitt i smällkalla vintern :crazy:

Jo, alltså, orsaken är ju tyvärr ofta okänd vad jag vet, däremot så brukar de sällan få det "gång på gång". Mina hästar som har drabbats har ofta drabbats som unghästar en gång och sedan aldrig mer.

Varit på hööks idag å shoppat.
Kollat in vårnyheterna, å de va jäkligt snygga schabrack, vill ha.
Men först får de bli en sadel :p

Kollade på deras nya T8 dressyrsadel, den såg väldigt trevlig ut å mycket skön att sitta i :)
Hade en anläggningsyta på ca 46-47 cm, å har utbytbara kopparjärn, funderar på att testa denna på Odinn. Helt klart värt att testa i alla fall :)

Intressant!
Måste kolla in sadeln nu :)

Varför man rakar lusrand beror på att pälsätarna trivs där det är mörkt och varmt och det blir det under en tjock man det har inget att göra med att dom ger sig på manen utan man gör det i förebyggande syfte.

Jag har iofs bara sett två stycken med pälsätare med de har haft tunnare man när de varit obehandlande så nån inverkan tycks det ändå ha på manen.

Var också på Hööks under helgen :D Har länge letat efter en snygg vojlock att ha till Fengur då han blir så varm av schabrak. Det säljs ju knappt vojlockar nu för tiden....men på islandssidorna hade det kommit in ett med islands färger som jag gillade så ett sånt fick följa med hem :p Ska köpa ett till så hästarna har ett varsitt så jag kan byta eftersom dom använder samma sadel.

Jag tänker absolut flytta honom. Men inte förren Maj.

Vill inte flytta honom i 3 månader för att flytta honom igen. Dessutom kan jag inte flytta honom just nu när han har pälsätare, måste få bort odågorna först.

Därmed har jag ingen möjlighet eller vill stalla in honom.

Precis, och min har grymt tjock man och pannlugg. Började i huvudet sen under halsen. Så säger en del varför de valde att sätta sig på just min häst.

halvt kl
Gick upp 5 imorse och var hos Rigel vid 6, bäckmörkt!
Tog med ficklampan ut i hagen och han kom direkt till mig på inkallning min prins :love: Nyfiken och kelen. Tvättade med diskmedel på fläckarna och torkade och sen satte jag på Switch pour on längst ryggraden och manen/svansen. Nu får jag bara hoppas det hjälper :)

här kommer en uppdatering frn oss :)
min 07:a Raudhetta är nu igångsatt *a eller nystartad* så nu har vi ridit ett par gånger och det går bara bättre och bätrtte. fina stooooora tjejen :)
vi valde att börja anvvänja fölis nu d hon har fallit ur massor, lill tjejen beisla tar allt för sig lite väl mkt frn sin mamma ;)
402396_10151224813425057_733515056_22511469_664118370_n.jpg

*KL*

Har bokat tid på ATG åt Fengur för att kolla upp hans envisa hosta. Han har ätit två hela burkar Ventipulmin och blir inte bra av det så nu vill jag undersöka han riktigt. Så i morgon kväll åker vi till Färjestad.

Igår kom sadeln och min medryttare Sofie satt på Figge för första gången! Nu är min bebis blivit stor!=)

13.jpg

Va kul! Han är fin han=) Det var skoj att se han i lördags. Har tur att bo så nära. Passen räckte till en fin tredje plats! :banana::love:

vad roligt :) mamma var o såg honom på SM förra året och tog lite bilder åt mig :) på bild ser de identiska ut, Feykir och min Farri... roligt!
hur gammal e din? Farriär 5 år nu....

En snabb fråga om overaller:

Hur ska man tänka när det gäller benlängden? Ska den vara längre eller kortare eller samma som jeans?

Jag tänker att det blir kortare eftersom grenen sitter lite längre ner, å andra sidan så åker det ju upp när man sätter sig, och med lite böjda ben så blir det ju ännu mer att det åker upp. Man vill ju inte att det ska glipa då.

Om jag har ungefär 80 cm i vanliga jeans alltså 32" långa. Det är väl "standard" typ, funkar det då med typ 70 i beninnerlängd på en overall? Eller blir benen för korta då? Jag vet inte hur jag ska tänka.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
735
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
230
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 932
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar