Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Ja, jag har varit lite sugen på det. Men det har inte blivit av än.

Vilken modell/märke har du? Jag har fått höra att Mountain Horse är bra och Top reiter. Men de är ju så satans dyra. Min mamma sa att hon kunde köpa en till mig, sen fick hon höra vad de kostade och ångrade sig :angel:

Ska nog jaga en begagnad till nästa år istället.

Jag har köpt en på Hööks. Enda felet är att den är så in i norden varm så jag använder den knappt. Har haft den i snart tio år men som sagt, använt ganska lite eftersom den är jättevarm.

Knapplånar mig själv.

Igår fick Karl börja med svåra saker:D
Eller ja, så hemskt avancerat är det väl inte än så länge. Han fick börja jobba lite serpentiner i trav respektive tölt, ganska långa serpentinbågar över vägen så omställningen blir inte så skarp. Däremot kräver det ju att hästen är uppmärksam på vad jag vill, vilket alltid är en fördel.
Var på ridkurs med ett par andra hästar och fick göra en bra samlande galoppövning som ska testas på Karl och Isa så småningom när jag tror att de klarar den: Galopp höger varv, ett varv på volten. Halt vid medellinjen (OK, man får väl ta lite trav och skritt i nedtagningen tills hästen är riktigt stark). Bakdelsvändning utåt (alltså åt vänster). Iväg i höger galopp på den andra volten direkt ur vändningen. Galopp ett varv, halt på medellinjen, bakdelsvändning.
Och så vidare. Sedan gör man nästa galopp.
En annan övning var att gå från förvänd öppna till rättvänd sluta till skrittpiruett ett varv till galopp. Samlande och styrketränande? Näää....

Gisses vad min morgontrötta hjärna atbetade innan den försod att halten inte skulle vara på kortsidan. :P låter som en rolig övning.

Övergång färvänd sluta, rättvänd öppna är en av mina favoriter, har inte gjort den på ett tag eftersom sol fortfarande behöver träna på enkla skolor. Hon behöver få pusta lite när hon gjort något steg rätt. Men sen kommer jag använda den som uppvärmning på henne med. Riktigt bra lösgörande. Fast jag har inte ridit med piruett efter, utan jag rider många såna övergångar på vägen när vi skrittat fram en litenstund. Lägger in halter, både rakriktad och i öppnan/slutan, och skänkelvikningar och slalom emellan också. Gör åt båda hållen med övergångar mellan alla skolor, både rättvända och förvända. Typ,
öppna höger, rak, öppna vänster, sluta höger (förvänd, men jag tänker inte så när jag rider på väg) tillvaka till vänsteröppna, vänster sluta, högeröppna, lite annat emellan. Ingen spiciell ordning utan bara tills hästen känns mjuk och så jämn som möjligt i båda sidor.

Senast ändrad:

Jag har en halare från H**ks, den är väl en 3-4 år gammal o i prima skick. Använder inte mycket annat än den i stallet på vintrarna :o
Är alltså nöjd - har iofs inte prövat nå andra halare, så har ju inte nåt att jämföra med :p

Hmm, om det blir någon overall får jag nog se till att prova den i sadel innan jag köper den. Nån hal vill jag inte ha.

Fick bilder från en kompis som hade med sig kameran igår när det var hopsläpp. Fick bland annat denna bilden på Solstrålen. :D

32863487.jpg

Håller helt med dig om skolornas nytta i uppmjukning. Brukar jobba så också, och i skritt gör jag redan en del sådant arbete med Karl, tar dock bara enstaka steg i öppna eller sluta, sedan rakriktar jag honom ordentligt innan jag gör nästa skola. Jag försöker tänka på att växla mellan vilken del av hästen jag flyttar för att komma in i skolan: ibland flyttar jag framdelen och ibland bakdelen. På de lite mer skolade hästarna, jobbar jag med att hålla framdel resp bakdel stilla på samma spår medan andra delen av hästen flyttas i övergångarna mellan skolorna: rättvända eller förvända.

Det vi gjorde igår var att medvetet använda skolor och piruetter för att stärka och samla galoppfattningen, vilket de också är effektiva till. Gjorde bl a galoppfattning ur förvänd öppna på volt några gånger, för att verkligen få in ytter bakben under hästen i fattningen. Efter ett par steg, böja om hästen till rättställd på volten. Använder ganska ofta enstaka steg i lite förvänd öppna i galopp när hästen håller på att bli lång och tappa galoppen. Inte islänningarna, alltså, då de inte är nog skolade för att klara förvänd öppna i galopp, men nordisen född -05 och fjordingen född -07 får jobba lite så.
Kul med olika övningar och jag är övertygad om att hästrasen kvittar när det gäller stärkande arbete i skritt, trav och galopp:angel:

Precis som det är helt ointressant/oväsentligt att det är en westerntränare som plockar fram övningskombinationerna åt mig.
I det sammanhanget, häst som häst.

Måste sätta in en bild på min bebis pappa Feykir från Knutshyttan:love::love:
feykir4.jpg

Senast ändrad:

Vilken otroligt snygg klippning! Blir sugen att klippa min Álfadís så men samtidigt vill jag helst inte klippa under magen men hon skulle se betydligt bättre ut med en sån klippning än hon gör nu (och nej...hon har inte börjat fälla än så det borde inte vara försent att klippa henne)

Kl

Videotajm!

Kveikja årets första lektion

Idag har vi ju ridit lektioner här hemma. Kveikjas o min första lektion på snart två år. Konditionen är inte som den borde, o styrkan definitivt inte, men vi har iaf börjat! Siktet är inställt på öppen klass tölt i september på vårt KM. Vi fick några jättebra övningar att göra o träna på(assvårt för mig!) och nästa lektion blir om tre veckor.

Är det olämpligt att rida igång ett digivande sto som jag gör nu? Vi anpassar såklart tid och jobbighet efter "morsan"!

Obs, det är inte jag som rider utan tränaren/kompisen som för första gången provar vingelmaja.

Hon är så fin din Kveikja, jag gillar den där typens hästar! :love:

Min kompis som också satt igång sitt digivande sto tränar nog redan ganska ordentligt med tävlingar i sikte och stoet verkar nöjdare än någonsing! Så länge man lyssnar på hästen så tycker inte jag att digivandet hindrar träningen. :)

Jag rider mitt digivande sto för fullt... Eller ja, har ju bara tid att rida tre dagar/vecka men rider rätt intensivt när jag rider istället. Passa bara så att hon inte tunnar ur eller så, haft problem med det med vissa ston. Denna är det dock inga problem med utan hon känns fin i hullet och då är det bara att köra tycker jag med.

Stoet är pigg och glad, känns fräsch och blir överlycklig när hon får dra iväg i en passläggning eller två. :)

Vad fin hon är!! Gillar att hon är så kvick i fötterna. :D Vad betyder Kveikja förresten? Har det nåt med kvickhet att göra?

*KL*

Igår gjorde jag och sambon klart stallet! :bump: Fick upp nya lampor inne och ute, gjorde klart dörrarna och skruvade upp hinkhållare och krubbor :) Jag gjorde också klart hagen i lördags, så nu är det ur världen också.

Nu är det vara lite småfix, inköp av nytt spån och lite sånt så är det helt klart för hästarna att flytta in på lördag :) Jag har morgonen i stallet på lördag så jag funderar på att ta med mig mina hästar tillbara direkt så kan dom äta frukost hemma hos oss!! :D

Va kul! Han är fin han=) Det var skoj att se han i lördags. Har tur att bo så nära. Passen räckte till en fin tredje plats! :banana::love:

En liten bild på hur det blir :) Ska putsas och målas till sommaren. Men det får duga så här tills dess.

418910_2533868833000_1441933077_31940515_1001348969_n.jpg

kl..

Rigel har fått pälsätare, suck..

Märkte detta i lördags när vi var ute och hälsade på och ingen har sagt något till mig! blir så irreterad. Daglig visstelse på lösdrift jo tjena. Längtar tills jag kan flytta honom till Båstad igen.

Switch är det bästa va?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
735
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
230
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 932
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka