Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*
Tack för alla intressanta svar
Kan svara lite själv med!
Innan jag köpte Thengill hade jag aldrig ridit en bockande islandshäst och hade ridit ett antal innan han.
även varit på island och ridit runt 30 olika hästar där inte en enda hade någon som helst tendens till att bocka, enda gången en häst bockade var i hagen, ett skutt och det var en enda häst och de hade ju över 100hästar.
Men sen sparar de ju inte hästar som bockar så det nedärvs ju inte.
Sen efter Island har jag ridit 4 islandshästar som bockat av kanske 100-200 olika islandshästar jag ridit.
varav 2 av de hästarna är mina 2 egna, det är lite därför jag frågar, tycker det är lite konstigt att jag som hatar när de bockar råkat få tag i 2 st hahah...
Thengill bockar när man fattar galopp/när han drar iväg men han slutar faktiskt nu när jag känner att han tänke göra det och jag säger nej så gör han det inte.
Men han bockar ju enbart av glädje och skulle aldirg försöka få av mig med vilja.
Om han känner att jag håller på att ramla av så stannar han, hans bockar är rätt harmlösa men eftersom han är så liten och blir som en rund liten boll när han formar ryggen så är det inte mycket att hålla i sig i.
En gång försökte han stegra när jag satte foten i stigbygeln som unghäst men då röt jag till och han har aldrig gjort det igen, och en gång studsade han med frambenen som att han skulle lätta när jag satt på men då sa jag med ifrån och detta berodde på hans vargtand han hade som han fick extremt ont i munnen av.
så det fanns ju en anledning.
Thengill bockar gärna i hagen med mycket rejälare bockar än när jag rider.
Glampi har med börjat bocka mer och mer i hagen vilket han inte gjorde så mykcet förr han slänger och skakar med huvudet istället.
och nu senast jag red så bockade han när jag skulle galoppera på en äng, men det var inga sånna mjuka snälla bockningar som Thengill gör utan detta var lite mer rodeo/försök få av matte.
Och jag ramlade av världens sämra balans har jag nu så den ska tränas.
Han ska banne mig inte få av mig mer
-.
men trist att ha 2 bockhästar.
Har ridit massa olika raser och upplever att (om vi nu ska disskutera andra raser) travare tror jag har ganska stabilt temperament och där avlar de väl inte heller på bockgalningar inte så kul att köra en travare som bockar hej vilt när man sitter där bak.
Har dock ridit en som bockade.
Halvblod upplever jag kan bocka emellanåt av de jag ridit iaf(kan ju bara uttala mig om mina erfarenheter).
Även sticka vilket jag med tycker är himla otäckt fick en rejält läskig skentur en gång på ett halvblod som skulle föreställa vara en gammal trygg valack hahahaha han kunde springa endå vill jag lova.
Och det läskiga var att de skenade mot en stor 90 väg som låg mellan oss och stallet.
Fjordningar har jag upplevt kan vara lite busiga och framförallt mkt envisna lite egensinnigar och ja bocka när de känner för det.
Min älskade Nando kunde bocka och sticka lite han var som sagt arabkorsning.
har ridit massa andra raser jag inte orkar räkna upp men detta var några av de som bråkat iaf.
Men som sagt mina upplevelser alla individer är ju såklart inte såhär finns ju alla slags individer inom alla raser.