Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

*KL*

Min ena femåring numera då sparkar bakut/bockar när hon galopperar ibland, hon är väldigt fräck och är väldigt stark i psyket.
Hon förlorade sin mor när hon va några timmar gammal och sedan slet hon av sträck senan när hon va 7 mån och stod på box i 3 mån då måste man ha starkt psyke för att klara sig...

Den andra femåringen har lagt en fin bockserie en gång hon blev rädd och då slog det slint och hon bockade tills min mor flög av efter det har hon aldrig gjort om det. Hon är mycket känsligare än sin halvsyster och är inte lika fräck men är väldigt närgången men av det lite nervösa slaget istället..

Finette bockade aldrig under ryttare, och då busred jag ofta.
Logi bockade aldrig under ryttare.
Svala bockade aldrig under ryttare.
Askja och Rodi kunde småbocka/hoppa p g a bristande framåtbjudning.

Min erfarenhet är att islandshästar är mindre bockbenägna än varmblodsridhästar. De som bockat mer än något litet glädjeskutt har haft ont.

Av de hästar jag haft av andra raser har en varit en riktig bockmaskin, han var en korsning med bl a arab och new forest. 5 år. (bockade även som äldre)
New forest (äldre) bockade inte, men kunde studsa till med bakbenen när hon blev upprörd.
En nordsvensk/new forest kunde bocka när hon hade överskottsenergi. 6 år.
De båda varmblodstravarna bockade inte. Båda lite äldre men inte mycket ridna när jag fick hem dem.
De båda fjordhästarna bockade inte, men där var jag mer försiktig än jag varit tidigare efter skador jag fått med bockhästen. Den ena tror jag skulle kunnat bli bockglad.

Av alla de hästar jag ridit har ingen ens kommit i närheten av att bocka som en av fjordingarna. Helt galet! Både stort och ofta. Ibland helt som en blixt fram klar himmel i skritt, och alltid i väntade situationer, när det närmade sig galopp.

Andi bockar när han är lycklig, speciellt när man galopperar ute med sällskap. Men hans bockningar är så harmlösa att man kan sitta barbacka o knappt märka det...
Han har oxå bockat i galopp på träning, tränaren sa att det var för att han inte hade ordning på sina ben, han fick lixom inte ihop stegen o då blev det bocksprång för att inte snubbla.

Kveikja har bockat nån enstaka gång oxå i ren glädje. Båda bockar mycket när de springer lösa vid löslongering o löshoppning.

Snöggur har aldrig i vår ägo bockat under ryttare, han reser sig istället om han protesterar.

crazymam.jpg

Tack för alla intressanta svar:)
Kan svara lite själv med!

Innan jag köpte Thengill hade jag aldrig ridit en bockande islandshäst och hade ridit ett antal innan han.
även varit på island och ridit runt 30 olika hästar där inte en enda hade någon som helst tendens till att bocka, enda gången en häst bockade var i hagen, ett skutt och det var en enda häst och de hade ju över 100hästar.

Men sen sparar de ju inte hästar som bockar så det nedärvs ju inte.

Sen efter Island har jag ridit 4 islandshästar som bockat av kanske 100-200 olika islandshästar jag ridit.
varav 2 av de hästarna är mina 2 egna, det är lite därför jag frågar, tycker det är lite konstigt att jag som hatar när de bockar råkat få tag i 2 st hahah...

Thengill bockar när man fattar galopp/när han drar iväg men han slutar faktiskt nu när jag känner att han tänke göra det och jag säger nej så gör han det inte.
Men han bockar ju enbart av glädje och skulle aldirg försöka få av mig med vilja.
Om han känner att jag håller på att ramla av så stannar han, hans bockar är rätt harmlösa men eftersom han är så liten och blir som en rund liten boll när han formar ryggen så är det inte mycket att hålla i sig i.

En gång försökte han stegra när jag satte foten i stigbygeln som unghäst men då röt jag till och han har aldrig gjort det igen, och en gång studsade han med frambenen som att han skulle lätta när jag satt på men då sa jag med ifrån och detta berodde på hans vargtand han hade som han fick extremt ont i munnen av.
så det fanns ju en anledning.

Thengill bockar gärna i hagen med mycket rejälare bockar än när jag rider.

Glampi har med börjat bocka mer och mer i hagen vilket han inte gjorde så mykcet förr han slänger och skakar med huvudet istället.
och nu senast jag red så bockade han när jag skulle galoppera på en äng, men det var inga sånna mjuka snälla bockningar som Thengill gör utan detta var lite mer rodeo/försök få av matte.
Och jag ramlade av världens sämra balans har jag nu så den ska tränas.
Han ska banne mig inte få av mig mer;)-.

men trist att ha 2 bockhästar.

Har ridit massa olika raser och upplever att (om vi nu ska disskutera andra raser) travare tror jag har ganska stabilt temperament och där avlar de väl inte heller på bockgalningar inte så kul att köra en travare som bockar hej vilt när man sitter där bak.
Har dock ridit en som bockade.

Halvblod upplever jag kan bocka emellanåt av de jag ridit iaf(kan ju bara uttala mig om mina erfarenheter).
Även sticka vilket jag med tycker är himla otäckt fick en rejält läskig skentur en gång på ett halvblod som skulle föreställa vara en gammal trygg valack hahahaha han kunde springa endå vill jag lova.
Och det läskiga var att de skenade mot en stor 90 väg som låg mellan oss och stallet.

Fjordningar har jag upplevt kan vara lite busiga och framförallt mkt envisna lite egensinnigar och ja bocka när de känner för det.

Min älskade Nando kunde bocka och sticka lite han var som sagt arabkorsning.

har ridit massa andra raser jag inte orkar räkna upp men detta var några av de som bråkat iaf.

Men som sagt mina upplevelser alla individer är ju såklart inte såhär finns ju alla slags individer inom alla raser.

Senast ändrad:

Vad dom gör i hagen är totalt ointressant i mina ögon, där får de vara precis hur de vill. Det är deras fritid, om de bockar där så var så god inget jag bryr mig. MEN under ridning eller annat arbete som tömkörning eller longering, då får de inte bocka för mig det är inte tillåtet.

Haha det är ju så himla enkelt att säga till dem "sluta bocka" med;)...
Eller vad gör du?

Thengill känner jag så väl så han lyssnar ju, jag trodde jag kände Glampi med men gör inte det i ridningen ännu får se detta var kanske en engångsföretelse så ska ju inte at ut något i förskott.
Men jag kommer nog lista ut ett sätt att sätta P för det beteendet med.

Ofta är de ju inte fokuserade på arbetet när de börjar ta sig an annat, så för mig funkar det att öka kravet på fokus. Ibland behövs kanske också en skarpare tillsägelse, skulle en häst däremot börja regelbundet med att bocka i arbete så skulle jag nog kolla upp hästen så att det inte handlar om något fysiskt. Men det gäller alla förändringar i takt eller rörelse.

Idag så tappade jag en tung motor på jobbet rakt ner på högerhanden å bröt lillfingret så illa på 2 ställen att halva armen gipsades.:cry:
Så nu blir det inge ridning på ett par dagar sedan bara lugn ridning i 3 vecko blääää

430042_10150722705363998_684793997_12050411_2132161433_n.jpg

Haha det är ju så himla enkelt att säga till dem "sluta bocka" med;)...
Eller vad gör du?

Thengill känner jag så väl så han lyssnar ju, jag trodde jag kände Glampi med men gör inte det i ridningen ännu får se detta var kanske en engångsföretelse så ska ju inte at ut något i förskott.
Men jag kommer nog lista ut ett sätt att sätta P för det beteendet med.

Jo visst kan man säga till. Funkar bra på alla hästar jag ridit regelbundet, dvs som känner till min arga röst. :p funkar både när de ärr på väg att sticka, stegra eller bocka. Godi var superduktig på det, om han skulle stå still och inte röra maten som stod utanför boxen så kunde jag ropa från höloftet när jag hörde att han rörde sig och han backade undan snabbt som attan. Sol är lite mer uppkäftig och kommer nog behöva lite mer tid och träning. Men hon lyssnar oftast hon också, speciellt när det är allvar. Vill hon gasa iväg och jag säger nej så är det stopp. Självklart sker det såklart att de inte lyssnar ibland, men det är undantag.

Usch va tråkigt men du kan ju glädja dig med att det inte är sommar iaf, då hade det varit ännu värre ;)

*kl*

Idag har jag klippt Sörli och jag säger bara herregud så mycket päls! Han var i alla fall kanonduktig och stod helt stilla hela tiden, jag tror aldrig han har ens hört en klippmaskin förut. Har även varit på Sharpman och handlat loss hehe. Ny sadelgjord, nya stigbyglar och nytt schabrak, nu väntar jag bara på att min nya sadel ska komma hem nästa vecka också.

På tal om bock och bus, idag var jag nära att göra min första ofrivilliga avsittning på fröken Solstråle, som verkade se spöken idag.

Hon hade nerverna lite på utsidan och började med att bli rädd för grannens häst som stod i hagen, och förvisso såg jävligt sur ut. Kan inte klandra henne för det. Vi kom förbi med lite övertalning dock.

Sen tyckte jag att hon hade lugnat ner sig fint och vi tog en liten galopp på en vid snötäckt otrafikerad traktorväg. Gick också bra till en början. Så ser jag att det är en stör isfäck/pöl som täcker nästan hela vägen, så jag sätter mig tungt och ska precis sakta av för att skritta förbi i kanten när Sol plötsligt får syn på fläcken och slänger sig rätt ut i åkern. Skyller på hala termobyxor, för balansen var inte riktigt där den skulle i sadeln, som glider åt sidan för att matte glömt spänna åt gjorden efter traven. :angel: Jag hänger kvar lite snyggt på sidan och får trampa tillbaka sadeln igen.

På vägen hem gör hon samma sak, men efter pölen, kan verkligen inte komma på vad det skulle vara bra för. Jag kunde inte se något farligt i alla fall. Men då satt jag stadigt (med spänd sadelgjord ;)) och fick rida tillbaka och ta om sträckan utan incidenter.

Helmysko dag, vet inte vad som for i henne. :o Mellan galenskaperna var hon lugn som vanligt.

Så har man testat på det. Funderar på att skaffa tightare termobyxor med bättre skoning så att jag kan rida som folk på vintern med. Sitter som en ål i sadeln.

Men du, om jag bjuder på bilder först, så känns det nog inte så farligt för dig sen. Alla har ju saker de behöver jobba på. Jag kan inte heller sitta i traven på min, så jag rider lätt. Mycket bekvämare för oss båda. Jag ska se om jag kan få bilder i helgen. Har lovat mig själv att lägga upp oavsett om jag är nöjd eller ej.

Ja du kan starta :D

Jag red faktiskt henne igår, det är bara tölt i den hästen just nu :d kort, fin och ren tölt så länge matte sitter som hon ska. Jag har ingen sadel som ligger bra på henne så jag lånade stallägarens sadel igår och jag tippade framåt i den, tråkigt för den låg som en smäck på Vilja. Jajaja bara att leta vidare.

*KL*

Knapplånar mig själv för att svara på Gullans fråga. Vilja bockade i paddocken tidigare numera studsar hon istället. Hon har inte ont, är inte rädd bla, bla, bla hon har verkligen bockat för att kasta av mig MEN det är när hon inte förstår vad hon ska göra och blir frustrerad.

Ibland är hon ett riktigt pucko den där hästen....

Idag så tappade jag en tung motor på jobbet rakt ner på högerhanden å bröt lillfingret så illa på 2 ställen att halva armen gipsades.:cry:
Så nu blir det inge ridning på ett par dagar sedan bara lugn ridning i 3 vecko blääää
]

Trist men ypperligt tillfälle att träna in enhandsridning:devil:

Jag hade min vänstra handled gipsad under några dagar för fyra år sedan, pga en operation jag låtit göra (blev kalasbra). Red för westerninstruktör på min fjording, två pass per dag två dagar i rad, tre dagar efter operationen. Det var ju en del saker som blev lite opraktiska men som sagt, vi fick då börja med enhandsridning vilket är nyttigt. :angel:
Ska idag rida fyra pass för en annan westerninstruktör, alltid kul. -Tar med mig två pållar och idag ska jag ta med en nybliven femåring som det ska bli roligt att höra vad instruktören tycker om.
Så småningom ska Karl antagligen få följa med för den westerninstruktören också: inte för att Karl ska bli westernhäst, men instruktören är väldigt bra på olika gymnasticerande övningar så det är nyttigt för alla hästar.

Ska känna lite på paddocken endera dagen. -Har inte ridit där på ett par månader pga vädret; det har frusit sig hårt. Nu ligger dock lite snö och is så det kan vara riktigt fint underlag om jag har lite tur.
Jag hade aldrig räknat med att kunna använda paddocken på vintern, så det är ren bonus om det funkar.
Anlade ju egen paddock i somras och hade utrymme för drygt 20x drygt 50 meter vilket förstås är lyxigt. Har köpt lite riktiga hoppbommar som huvudsakligen ska användas på marken, och fått ett par tomma oljefat som kan användas som hinderstöd om man vill göra lite kryss. Ska få ett antal plastfat också som blir bra hinderstöd.

Ja du kan starta :D

Jag red faktiskt henne igår, det är bara tölt i den hästen just nu :d kort, fin och ren tölt så länge matte sitter som hon ska. Jag har ingen sadel som ligger bra på henne så jag lånade stallägarens sadel igår och jag tippade framåt i den, tråkigt för den låg som en smäck på Vilja. Jajaja bara att leta vidare.

Sadlar är ett jäkla meck alltså. Men kul att hon töltar :)

Vi har hittat tillbaka till tölten också nu efter vilan. Den var ju mest passtaktig i början eftersom hon var så satans pigg och jag inte orkade hålla ihop henne. Nu har hon mjuknat bra, men är rätt övertygad att hon hade gått bättre om jag kunde sitta ordentligt. Ska leta upp ett par gamla ridbyxor som varit förstora och se om jag kan få plats med massa underställ under dem så jag slipper termobyxorna. De är ett åbäke med termobyxor!

Nu blev det ju lite omplanerat, hade tänkt filma i helgen, men idag blir det vila för Sol, så får se om jag kan filma på söndag istället. Eller om jag kan lura med mig mammsen som fotorgaf. :p Nu känner jag ju mig lite extra motiverad att lägga ut bilder snart så att jag får se din fina madame!

Köp ridoverall, superbra!:)

30073212.jpg

Mockaskodd i baken och inuti den glider man inte runt.

Senast ändrad:

Köp ridoverall, superbra!:)

30073212.jpg

Mockaskodd i baken och inuti den glider man inte runt.

Ja, jag har varit lite sugen på det. Men det har inte blivit av än.

Vilken modell/märke har du? Jag har fått höra att Mountain Horse är bra och Top reiter. Men de är ju så satans dyra. Min mamma sa att hon kunde köpa en till mig, sen fick hon höra vad de kostade och ångrade sig :angel:

Ska nog jaga en begagnad till nästa år istället.

Top Reiters är sådär... Sömmarna är lite klena så dom kan gå upp, sen har jag nött hål i knäna på min. Fast jag är inne på 3dje vintern med min så dom hänger ju med ett tag iaf :P Men nästa vintern blir det en ny!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
735
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
230
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 929
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka