Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Skrev ett inlägg igår, men allt bara försvann, gör ett nytt försök idag ;)

*KL*

Min nära vän, stallkompis och före detta granne fick akut ta bort sitt 5 åriga halvblodssto i måndags :cry: Hon var jättedålig i kolik vid jul och var till och med inlagd i Skara ett par dygn. Kom hem och var som vanligt. Hon blev pigg och glad igen och allt var frid och fröjd. Men de som hade morgonpasset i måndags märkte att nåt var fel och att hon hade ont. Veterinären ringdes in och hon sa att det troligen inte var nåt att göra. Troligen en eftersläng av att hon var dålig vid jul och det här hade nog gått så långt som till tarmvred. Hon svarade inte på överdoserna av smärtstillande eller kramplösande så tillslut fick hon somna in.

Livet är verkligen orättvist. Dom var så fina ihop och hade inte ens börjat sin karriär tillsammans. Men nu slipper hon ha ont i magen mer, älskade vän <3

Usch så hemskt, det var så min första hästkärlek dog:( han blev 24år, en jättefin arabkorsning. han hade med problem med kolik, var med runt jultider och så till slut fick han tarmvred på juldagen tror jag det var då fick de avliva honom:cry:.
Min fina underbara Nando:cry:

Ja det är tungt, riktigt tungt. JAG tycker det och det är inte ens min häst...:( Men jag tycker så mycket om hästens ägare och hästen var helt underbar själv, så allt är bara tragiskt och orättvist.

Även fast jag har kvar mina hästar i det stallet än så länge och det är 3 hästar till kvar så känns det väldigt konstigt att komma till stallet nu, en obehaglig känsla på nåt vis....

Så länge de kan hålla ett något sånär jämnt tempo och inte "dör" så känns det väl ok att leka på en tävling.
Man får helt enkelt känna efter hur mycket dom orkar och kan :) Om dom känns redo för en tävling, varför inte prova? =)

KL.
Lånade ut min transport i helgen till en god vän, och fick hem den mer eller mindre som en svinstia. Visst blir man glad? :D
Fyfaasen vad tråkigt det är att spendera förmiddagen åt att ta bort att FRUSET skit och piss som låg kvar...
transportkaos_185992656.jpg

/mindre glad tjej

Om det nu var en vän kan du ju bara säga att hörrö slarvmajja där;) ett lite leende efter de. Jag hde inte blivit sååå glad om jag lånat ett slåp och kanske bara glömt att göra rent.. glömma kan alla göra och att då bli uthångd där där hade inte varit så roooligt=(

Men men håller iof med aldrig roligt med såntdär... jag har svårt å säga till när det blir så där så därför har jag en rätt enkel regel..Jag lånar aldrig ut saker längre.. inte ens till min bästaste bästaste vän.

Inte för att va elak eller så utan för jag är trött på att va snäll och alltid få tillbaks saker som är trasiga.

Det är ju en risk man tar när amn lånar saker.. spelar ingen roll om vi säger benskyddena är slitna går de sönder när amnlånar får man köpa nya.

Det funkar itne med å säga OJ sorry var inte meningen och sen lämna tillbaks dom!
Har man inte råd med å köpa nya OM de går sönder när man lånar så skall man inte låna enligt mig!

Fast samtidigt är det ju väldigt retligt att låna något som varit på väg att gå sönder i ett halvår och så ramlar de isär just när man lånar det. :(
Då är det ju inte just den som lånade som hade sönder det, utan kanske flera års slitage från ägaren. Och ska då den som lånade behöva köpa nya?

Det är svårt det där, jag lånar inte heller ut saker, om jag inte kan ta att de går sönder. Och om de går sönder av oaktsamhet så får såklart den personen köpa nytt, även om det är en olyckshändelse. Men att någon annan ska betala för något jag slitit på, nä inte så schysst.

Den sabla svansen såg lika illa ut idag, så efter att ha stått och trasslat ut alla isfrusna bajsklumpar fick Sol en fläta i svansen. Hoppas verkligen att magmedicinen gör susen snart. Hon står inne nu ett par dagar, blir det inte bättre så skulle jag ta kontakt med veterinären igen. I övrigt är hon så himla pigg och glad, så jag tror egentligen inte det är någon fara med henne.

Ytterligare en dag med jubel i sadeln!! :love::banana::love::banana:
Hon är så fantastiskt duktig min lilla Sol. Idag red vi först runt lite i paddocken, och sen red vi ut en liten sväng. Tänkte testa hur hon reagerade på att rida ut själv ÅT FEL HÅLL!! I söndags så blev det ett väldans liv när jag red åt fel håll. Hon stod och stampade ursinnigt med framhovarna och ville inte alls, men matte fick visst som hon ville.
Jag har kommit på att Sol lyssnar bara på beröm om man säger det i falsett, jag som brukar säga BRAAAAA!! Med låg och lugn röst, funkar inte alls. Men om jag kvittar och låter som en dagisfröken på speed så åker öronen fram och hon ser så jäkla nöjd ut :rofl:

Så idag red vi ut och det var inga som helt protester, bara jättekul!

Ska försöka komma ihåg att ta med mig kameran och filma lite på fredag, hade varit kul att se hur det ser ut nu när hon inte är sådär halventusiatisk i paddocken längre :angel:

Kl
wpid-dsc_1497.jpg

wpid-dsc_1496.jpg

Min inackordering har sytt en prototyp på svettäcke som är helt kanon! Visst ser det bra ut? Helhalstäcken brukar ju ha så små halsar o det blir tight med korta spännen. Det här räcker fint runt även om de äter med mulen i backen :)

Så nu skall jag leta efter kul fleecetyger(eller som här, tre fleecefiltar för 25:- styck) så skall alla hästarna få varsin :) Kveikja kanske får prototypen, inackorderingen ville ha annan färg. Andi är så fin i sitt kamouflagetäcke så det blir det igen. Snöggur borde ha orange eller röd/vit/blå.

Önskar jag kunde sy! Men jag har inte fått nån sån kvinnopyssel-gen i min dna-kod... Snickra däremot e inga problem. Den här började jag på idag:
wpid-dsc_14821.jpg

En schabrakhängare som när den är klar kommer ha plats för 36 schabrak. Men med så mkt pyssel(inkl tapetserat ett rum) hann jag bara rida en häst idag, en härlig åktur på Andi! Underbara kuse, automatväxlad i tre växlar... :love:

*KL*

Ibland blir man bara så där jäkla glad..... tycker hästen.

Bild048.jpg

Har man en riktigt bra tränare så är jag övertygad om att de flesta islänningar kan få tölten att sitta som ett smäck, jag har också en budgetskrutta. Min 01:a. Hon hade inga rena gångarter när jag köpte henne för tre år sedan. Eller jo, skritten och resten var fyrtakt i olika varianter. Ett års bantning och ett års träning senare töltade hon på lös i ökat tempo. Kan tillägga att hon är min första islänning och att utan min guru och tränare (Silverkedjan här på buke, dessvärre inte aktiv nu) så hade vi intre varit där vi är. Sen är det ju inte säkert att alla blir så tjusiga, min rör sig trevligt, men inte mer, men är å andra sidan stabil och lättriden :)

(Traven sitter också fint om jag rider ordentligt och om ponnyskrutten vill och galoppen är underbar!)

Har man en riktigt bra tränare så är jag övertygad om att de flesta islänningar kan få tölten att sitta som ett smäck,

Det beror väl som sagt på vad man menar med smäcket.
Min sötnos är som sagt inte stadig och blir gärna travtaktig om det går lite för fort (och det som inte är för fort, är verkligen inte fort;)) men han har väl separerade gångarter och det är tydligt vad som är trav och vad som är tölt.
Grundgångarterna är rena och trevliga, inga som helst taktproblem eller sammanblandningar.
Alla hästar har nog inte så lätt för helt ren fyrtaktig tölt tror jag. Och alla ryttare har nog inte förmåga - oavsett tränare - att rida alla hästar i ren tölt.

Jag rider för en tränare som jag tycker är bra, har ridit dressyr för henne i ett par år och hon har också SM-meriter på islandshäst. Dessutom finns tillgång till Gardar här i trakterna, om jag vill. Finns också en tjej med gott rykte som är Hólarutbildad.

Å andra sidan är det inte tävla för att visa min flashiga häst som jag vill göra (för jag har ingen flashig häst utan en trevlig liten valack som är rolig att rida) utan i så fall skaffa mig bedömningar allt eftersom resan går, för att se hur jag lyckas med träningen ur ett gångartsperspektiv.

Att träna häst från grund är jag rätt van vid. Jag har själv ridit in och tränat hästar från grund (uppenbarligen) upp till LA/MSV dressyrövningar, respektive allsvenskan i westernridning.
Det betyder inte att jag anser mig vara något proffs utan precis som jag skriver: grundutbilda hästar är jag rätt van vid. Och utifrån ett mer dressyrperspektiv tror jag mig kunna bedöma själv vad som fungerar och vad som inte fungerar.
Gångartsträning däremot har jag inte lekt med tidigare (om inte min vbl-travare räknas, där jag plockat fram en taktren tölt i ett par olika hastigheter innan hon tyvärr pensionerats och ännu mer tyvärr ska avlivas på måndag) och det är skälet till att jag kan tänka mig att leka tävling.

Med det hästmaterial jag har, finns det inte på kartan att tävla för att vinna eller tävla för att kvala till SM eller liknande. Vill jag göra det, får jag köpa annan häst. Och det vill jag inte.:angel:

Karl, som egentligen heter Náttfari från Rälta, e. Toppur, är född -07.
En liten slyngel med andra ord. Och såå duktig!
Som sagt ingen flashig lyxhäst men en jättetrevlig fritidspålle att ha roligt med och träna sig själv på samtidigt som jag försöker träna honom.
Och han är lyxig såtillvida att han har full koll på skritt, trav och galopp. Inte så att de gångarterna inte ska tränas, för det ska de förstås också för att få upp styrka och bärighet och behärska tempoväxlingar, men jag behöver åtminstone inte ha problem med att hitta gångarterna.

Och lyxig såtillvida att han inte har svårigheter att förstå skillnaden mellan skritt, tölt eller trav. Han skrittar sig in i jättetrevlig taktren tölt med höjd rygg, bara han inte blir för ivrig framåt. Så jag tror egentligen inte han är svårtränad i tölten heller - lyssnar bra på halvhalter med magen och i värsta fall förhållningar i tyglarna, och bara jag orkar hålla ihop honom med min mage, så håller han en trevlig tölt också. Men vi behöver träna.

Ja det är tråkigt med travaren och jag tackar för din sympati. Henne har jag haft i nästan 12 år, så det svider i själen. Men det finns inte så mycket till alternativ.

Som du beskriver Kalle skulle jag inte haft några problem med att tävla en lättklass eller två. Om man vill ha en nulägesstatus finns det inget skäl att vänta tills allt sitter perfekt. Hellre då miljöträna och bege sig ut, utan några större krav på sig själv och hästen :)

Den där ska jag skicka till min kompis som också har "problem" med svettäcken! Tack för tipset :)

*KL*

Nu står min dam i hemma i hagen igen och ska få landa lite innan vi börjar rida :D

405744_10150613382327915_770172914_10813955_1800946264_n.jpg

*kl*

Kameran var med till Stallet igår, å pållarna var på bushumör! :love:

DSC_0245.jpg

DSC_0248.jpg

DSC_0286.jpg

DSC_0268.jpg

Han e ju så underbart söt, min fina Odinn :love:
DSC_0315.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
733
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
228
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 926
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka