Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Switch har varit resultatlöst när jag använt det mot pälsätare. Det som fungerat är Etotal men jag vet inte om det säljs längre?

Edit: Etotal är ett pulver.

Så olika det kan vara, switch har funkat bra här. Märkligt, nu när jag tänker på det, i år är första vintern hittills i Sverige som jag inte har de där otäcka krypen på en enda häst (brukar inte vara särskilt drabbad men för det mesta är det åtminstone ngn av unghästarna som åker på det).

Etotal har jag för mig ändrat någon ingridiens som inte gör det verksamt på pälsätarna längre. Tänkte köpa Switch pour on istället för sprayen, lite starkare tror jag..

Skitjobbiga odjur! BARA min häst har drabbats i lösdriften. Kan ha att göra med att han har helt annan stam än dom andra som är typ halvsyskon allihopa.

Stör min bara på att jag fick reda på det genom att se det själv, enligt lösdriftsägaren var det svamp och jag skulle låta det vara när jag själv ringde henne. Undrar var det hade slutat då?

Hur snabbt dör de efter man tagit på första gången?

Äter pälsätarna av manen och svansen också? Tycker han fått lite mindre pannlugg nämligen och under där har dom tagit en bra bit.

Är det något de slutat med nyligen? Tur att jag har en burk hemma då... Det är ju det enda som verkligen fungerar på pälsätare.

bellabus: När jag hade switch pour on på min unghäst med ett lindrigt anfall hjälpte det inte ett dugg. Enda som hjälpte på henne var etotalen.

Äter pälsätarna av manen och svansen också? Tycker han fått lite mindre pannlugg nämligen och under där har dom tagit en bra bit.

Nej dom ger sig inte på man och svans. Jag tror att hans pannluggsbortfall beror på polarna i hagen ;) Inte helt ovanligt att dom tuggar på varandra.

Då måste du fått tag på Etotalen med det gamla receptet för den säljs inte längre vad jag vet.

Får testa med Switch iaf, är mest rädd för att stackaren ska frysa, det är områden som är ganska stora nu.

Tror de dör rätt snabbt, men pälsen kommer nog se förfärlig ut till våren... Min unghäst hade fina stora kala fläckar på rumpan förra våren... :p Vi switchade OCH hade etotal så vet inte vad det var som faktiskt gav effekt...

Som sagt, blir så irreterad att jag inte blev informerad direkt så jag kunde ta tag i det innan det ser ut som det gör nu.

Men men, han är ju inte i sin vackraste växtfas ändå så matchar väl in ;)

Som sagt, blir så irreterad att jag inte blev informerad direkt så jag kunde ta tag i det innan det ser ut som det gör nu.

Men men, han är ju inte i sin vackraste växtfas ändå så matchar väl in ;)

Enda som verkligen hjälper är helraka hästen och duscha den med lusschampoo(till människor)
detta gjorde jag och allt var borta inom några dagar bara=)

Men det är tyvärr m,ånga som har den synen på unghästhantering de kollar bara till dom till ögat..de står på alla 4 benen inge haltar..bra då är allt frid och fröjd.
Tillsyn är olika för olika människor.
för mig är tillsyn att man tar in hästen känner å klämmer igenom den dagligen känner på senor ligament kollar efter småsår och behandlar ev småsår.
Unghästar som busar har ofta småsår och uder sommaren passar man även på att spraya med flugmedel på unghästen då =)

Det är för ig tillsyn så pratar jag med en somanser atttillsyn är att titta från haggrinden över alla hästarna så klart de blir missförstånd.
därför ska det alltid stå i pricka vad tillsynen innefattar och inte innefattarosv för att slippa missuppfattninigar=)

Fast som sagt, det hjälper ju ofta att behandla UTAN att raka och på en unghäst kanske det är att fördra om man vill låta hästen slippa täcke när den går på lösdrift? Sen blir de ju fula, men som sagt, ska de bara gå i lösdriften kanske man kan stå ut med det... ;)

I år, när min dam är ridhäst och jag ändå skulle halvklippas och ha täcke, så valde jag en helklippning för att förebygga pälsätarna...

Däremot har du rätt i att det kan vara bra att få specifierat vad tillsyn innebär för att minska missförstånd.

Förstår vad du menar men har tyvärr inte det alternativet då han går på lösdrift dygnet runt och är knappt 2 år gammal.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
735
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
230
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 932
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka