Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Äter hon fort eller långsamt? Äter hon långsamt kan ju det också bidra till den dåliga magen. Att hon kanske inte får i sig så mycket som hon borde? Jag hade testat att ge tillskotten du fått rekommenderat och mer grovfoder. mer för magen att jobba med.

Hoppas också att det blir bättre med hennes ben. Så tråkigt för er. I vilken led visade hon smärta?

Jag menade bara att enligt vet rek så skulle han helst vara ute på lösdrift och inte på stall. Det är toppen med lösdrift. Mina två har alltid gjort det. Jag tycker det är en jättebra lösning för våra håriga kompisar. ;)

Är riktigt nöjd med hull och muskulatur på Hnokki nu, även fast han går på halvfart! Det tog sin tid, men nu tycker jag han ser och känns riktigt fin i kroppen, jämfört med för ett år sedan. Gillar hur mjuk överlinjen har blivit och att ryggen fortfarande är stark och fin även om han börjar bli gubbe! :)

Sen är det ju de där envisa 1dm håren på magen som gör att han ser smällfet ut ;)

Hnokki.jpg

60718_1328185821.jpg

KL
Har pimpat ett par stigbyglar tills ja får hem Islandsdamen.
bilden gör dom dock inte rättvisa, då de är mer neonrosa i verkligheten.
401114_10150529302698068_601108067_8907633_1157231278_n.jpg

Snyggt!! Jag har tänkt spraya mina så många gånger, men det slutade med att de bara blev svarta :grin:

Aha då är det ju inget att bråka om :) Lite krångligare med blötning och så vidare men det är ju sånt man får räkna med när man har en sjuk häst tyvärr.

Det står säkert någonstans men jag orkar inte leta men vem är han efter? Han är så himla lik min Sörli tycker jag.

Aha då är det ju inget att bråka om :) Lite krångligare med blötning och så vidare men det är ju sånt man får räkna med när man har en sjuk häst tyvärr.

Nej precis :) Bara hö´t är av bra kvalité, vi håller inte på med det i stalldelen och vattnar innan fodring så hoppas vi att det går bra.

*KL*

Fengur har astma....:cry: Var på ATG igår och kollade honom och det hade gått längre än vad vi trodde. Trots två burkar Ventipulmin så har han blivit sämre...nu står han och magandas och tycker det är jobbigt. Pipljud i lungorna när han andas.

Veterinären ville sätta in kortison direkt, för det är det dom gör. Men eftersom han haft fång så är det en STOR risk för att det utlöser det istället. Känns som pest eller kolera, fång eller astma :( Hon prata även på hösilage, men det är ju också en risk när han haft fång och är van vid hö.

Vi tror orsaken till att det brutit ut på han är att några i stallet hade jättemögligt hö och att dessa sporer spridit sig så han både har ätit och andats in mögel...

Vi ska nu prova en sån inhalator med mild kortison och eftersom vi ska byta stall så kan det också hjälpa. Det kan hjälpa att vattna och och INTE grejja med hö´t i stalldelen så det flyger runt en massa. Troligen blir han aldrig tävlad igen utan kommer bara hålla för mulleridning. Men det skiter jag i! Får han bli frisk och vara sällskap- mullehäst till Laukur i några år till är det guldvärt!

Hästarna flyttas redan ikväll så vi kan börja åtgärda direkt och ha koll.

Fy vad trist:(
Men då ska han kanske inte stå uppstallad:crazy:.
Han borde inte få fång lättare av hösilage bara ni har en bra och lång övergång från hö till hösilage på 2-3veckor och kanske ger jäst för att stabilisera magen med.

har du inte märkt av astman när du ridit och så? eller det kom nu i vinter? av hö trodde de?

hur gammal är han?

Ja jag skulle först haft dom neongula, men den sprayen tog slut och så hitta ja min favoritfärg på sprayburk. :)

KL.
Idag har Karl fått prova att vara ledare för handhäst. Måttligt smart med en grön häst att dra på en unghingst. Nåja, det gick ju bra eftersom jag höll mig till skritt. Ska nog ta Lester som handhästhållare i fortsättningen - om inte annat så för att westernsadeln passar på Lester så kan jag knyta fast handhästen där.

Snorri fick en liten skogspromenad, han undrade förmodligen vad som flugit i mig. Det har han inte behövt göra tidigare, utan det har räckt att gå omkring i hagen och se söt ut.
Snorri är född -09, e. Pegasus fra Sveinatungu (eller hur det nu stavas)
403159_230240067063680_100002330643644_519722_192292720_n.jpg

Han har ganska lång och fin man men den ligger på höger sida, och pälsätaren Yngve (bonusbild nedan) gör att han ser rätt luggsliten ut
398547_230240497063637_100002330643644_519724_1005985252_n.jpg

*KL*

Idag har tagit en tur i solen och blåsten, Vilja tyckte det var fruktansvärt läskigt med allt när vi gick från gården och ålade sig gärna och förste ta sig ut på åkern mm nu gick allt bra ändå men det gäller att vara på henne så hon inte börjar dumma sig igen.

Numera bockar hon inte när hon får hjärnslapp utan hon studsar på alla fyra vilket påmminner mig om en kungspudel jag hade för en herrans massa år sedan som studsade jämfota, det såg ut som att han hade fjädrar fästa under fötterna när han studsade.

Vi skrittar, töltar och galopperar. Jag vill stärka tölten hos henne så hon får inte trava just nu och dom gånger som hon väljer traven istället för tölt så får hon jobba rejält vilket gjort att hon efter dom gånger jag ridit henne och nu har hon faktist slutat ramla in i trav från tölten.

Vi måste bara stärka lite muskler så hon orkar tölta men det kommer. Nu är prio ett att hitta en sadel, jag har lånat en som jag älskar men den åker fram lite på Vilja just nu men det går säkert att åtgärda tills hon lagt på sig över ryggen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
737
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
232
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 935
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka