Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

För mig betyder grundutbildad att hästen kan göra bra ifrån sig i lätta och medelsvåra klasser. Nu har ju gång och kapacitet stor betydelse även här men om man ser utifrån hästens perspektiv. Välutbildad är allt över detta.

Nu postar du under islandshäst och då funkar din definition dålig, ingen tävlar på medlesvår eller svår nivå nivå, och utmaningarna ligger på andra områden än att rida passage, göra galoppbyten mm.

För mig handlar välutbildad om att kunna grunderna och kunna dem väl, ta hjälperna bra, vara lyhörd för ryttaren mm. Utbildning därutöver beror på inriktning och den kan man ange i vilken klass hästen har kapacitet och utbildningsnivå för.

Äter hon fort eller långsamt? Äter hon långsamt kan ju det också bidra till den dåliga magen. Att hon kanske inte får i sig så mycket som hon borde? Jag hade testat att ge tillskotten du fått rekommenderat och mer grovfoder. mer för magen att jobba med.

Hoppas också att det blir bättre med hennes ben. Så tråkigt för er. I vilken led visade hon smärta?

Hon äter grymt långsamt, så det är mycket möjligt att hon inte får i sig sin beskärda del. Men jag har ändå trott att det inte varit något problem, eftersom hon alltid står sist kvar och äter. När de andra har ätit upp sina högar så står hon ändå kvar. Men det är klart, de går ju runt lite bland högarna och om de andra matvraken då hunnit äta upp hälften så hjälper det ju inte att hon får stå kvar efter.

MEN... De har ju fritt med halm som de kan gå och äta på när de vill. Det är inte jätteofta jag ser henne där inne, men jag vet att hon äter halm eftersom hon gör det inne (det är samma halm, från samma bal till och med).

Nu har jag faktiskt ökat på lite när hon står inne bara för att hon ska ha att tugga på hela tiden. Hon står ju på torv, så hon får ett par kg halm vid sidan om, och så får hon 2 kg hö när hon kommer in på eftermiddagen, 3 kg på kvällen och 2-3 kg på morgnen. Ibland äter hon frukosten ute, ibland inne. Sen får de lunch ute också, ungefär 2.5 kg/häst.
Så nu får hon ca 7.5 kg TS, PLUS ett par kg halm på natten och fritt med halm på dagen. Så hon borde ju få i sig en 9-10 kg TS. Hon väger 350, så hennes behov är ju 6 kg TS. Så hon får med råge i sig tillräckligt.

Nu postar du under islandshäst och då funkar din definition dålig, ingen tävlar på medlesvår eller svår nivå nivå, och utmaningarna ligger på andra områden än att rida passage, göra galoppbyten mm.

För mig handlar välutbildad om att kunna grunderna och kunna dem väl, ta hjälperna bra, vara lyhörd för ryttaren mm. .

Ja fast vad menar du är grunderna?:)

Tycker att fjordtokans definition inte är så dum om jag tolkar som att hon menar att lätt klass med hyfsat resultat = grundutbildad, öppen klass med hyfsat resultat = välutbildad. Men det är ju en tolkningsfråga som vanligt.

Nej fjordtokan skrev lätt och medelsvår klass, det stökar till det. Det känns dessutom som det är väl höga krav när flertalet hästar inte ens är i närheten av grunden oavsett gren.

Grunderna är i mina ögon det flertalet hästar behöver. Start, stopp, alla gångarter på plats, ha en bra arbetsform för ändamålet, kunna göra diverse sidvärtsrörelser utifrån vad som passar för inriktningen. Helt enkelt vara utbildad så att den kan jobba korrekt och hålla länge.

Senast ändrad:

Kl

Jag vill bara få skryta lite -jag har världens finaste Mejis :love:
mejsnygg.jpg

meyandso.jpg

Tösa bjöd på show idag... Så här glad o studsig har jag aldrig sett henne -12 ute o då far ullbollen runt som en tokstolle! Andi fick halka med på showen oxå...

Ännu mer tolkningsfråga blir det ju när "hyfsat resultat" är något som kan tolkas väldigt olika. Sen tycker jag att islandshästtävlingar i nuläget kanske inte är bästa sättet att mäta hur välutbildad hästen är. Du kan få förhållandevis höga poäng på en flashig häst som inte är särskilt samlad eller håller helt korrekta tempon, bara takten är ren, (dvs grundriden unghäst) medan du kan ha en häst som kan göra diverse skolor i grundgångarterna men exempelvis bara går rent i tölt i mellantempo och saknar större rörelser som hamnar betydligt lägre på poängskalan.

På den sistnämnda varianten är det svårt att komma över 5,0 poäng i tex V1 då det kräver att du har ett stort spann i tölttempon, (förutom att den är välriden i grundgångarterna) vilket såklart är en trevlig egenskap hos en fyrgångare, men som däremot inte behöver vara ett mått på hur välutbildad hästen är i mina ögon.

Vad är torrsubstansen på då? Är hennes tänder och munhåla undersökt om hon har svårt äta?

Vilken fin! :love:
Så hårig :D

På tal om något helt annat, hur kan man peppa upp hästägare som känner sig nere? Ska börja hjälpa till ibland med ett sto då ägaren känner att hon har lärt hästen allt hon kan och det bara går sämre och sämre. Sitter någon inne på smarta tips på hur man får henne att tycka att sällskapet av sin häst är så väldans roligt igen och inte bara ha en massa krav på sig själv? :)

Vad är torrsubstansen på då? Är hennes tänder och munhåla undersökt om hon har svårt äta?

75%. Jag skrev ju vad TS var, antalet kg foder är ju ointressant i denna frågan, därför skrev jag kg TS. Hon får som sagt i sig ca 7 kg TS från höet, plus minst 1.5 kg TS från halmen, jag vet ju inte hur mycket halm hon äter ute, men hon äter ju upp nästan allt hon får inne. Lämnar max 0.5 kg. Så sammanlagt får hon i sig minst 8 kg TS, troligtvis 9 eller mer.
Och hennes behov är 6 kg TS. Hon väger 350 kg (på våg). 3.5*1.5=6.

Tänderna undersöktes tidigt i höstas, vi ska på återbesök om några månader. Hon hade då påbörjan till foderpackningar som tandläkaren (Ylva Rubin, elev till Torbjörn) ville komma upp så att det håller sig borta. I övrigt var det inget fel. Hon tuggar bra, men äter med ro. Och det har hon gjort hela tiden, även direkt efter tandkoll, så även om det kommit tillbaka lite foderpackningar så tror jag inte detta är något som spelar in på ätandet i dagsläget. Såklart kan det bli illa om det går tillräckligt långt, men jag håller koll på henne när hon äter och hon har inget konstigt tuggbeteende som motiverar ett tidigare återbesök.

Du borde lägga ut rid bilder när du rider alla de hästarna hade varit jätte spännande att se

Jag tycker vi kör en aalla skriver vad deras hästar äter just nu

Mina hästar går på lösdrift fodras 3-4gånger per dygn ska snart öppna upp en ny del av hagen med gräs under snön de kan sysselsätta sig med att gräva fram! Höet är första skörd mycket bra näring med en kvot på över 6
Ger lite halm varje dag med som extra fiber

Thengill 12år valack väger runt 300-320kg lättfödd och äter ca 5kg hö varierar beroende på väderlek!

Glampi 4år växande ung hingst väger runt 280-300kg svår-normal född äter ca 5-6kg hö varierar beroende på väder o hull

Sen äter de inget kraft foder jag vill att de ska slippa det så långt det går bättre med näringsrikt fint grovfoder! Ger mineraler

Båda är fina i hullet nu båda två thengill har tappat alla sina farliga fett reserver behöver bara bygga rid muskler nu han är jätte pigg o fin!

Glampi som lätt föll ur innan har breddat sig mkt pga träningen o börjar bygga fina muskler! Han har ett perfekt fett lager över revbenen att växa på! Så himla skönt att båda funkar så bra på detta höet!

Glampi

Skriver från mobilen så fick inte bort det sista glampi längst ner så tänk bort det hihi

Foder inpackningar kan göra så att de tuggar extremt långsamt pga att det gör så ont! Tänk dig själv att något sitter fast mellan tänderna ner i tandköttet o irriterar hela tiden det orsakar en inflammation hon är kanske känslig med så hon upplever det värre än vad det ser ut! Tyvärr är det lite svårt med foder inpackningar eftersom hästar inte ska gå mellanrum mellan tänderna alls så ska man egentligen inte vara där o pilla eftersom fickan blir större o större o mat fastnar lättare! Direkt efter en behandling som hon äter så fastnar ju ny mat! Hon är kanske rädd för att de gör ont o tuggar väldigt sakta! Det är svårt med det där skit trist men hoppas det kan läka ut på henne på något sätt men du måste nog kolla henne ofta o få rensat på gammalt skit!

Ännu mer tolkningsfråga blir det ju när "hyfsat resultat" är något som kan tolkas väldigt olika. Sen tycker jag att islandshästtävlingar i nuläget kanske inte är bästa sättet att mäta hur välutbildad hästen är. Du kan få förhållandevis höga poäng på en flashig häst som inte är särskilt samlad eller håller helt korrekta tempon, bara takten är ren, (dvs grundriden unghäst) medan du kan ha en häst som kan göra diverse skolor i grundgångarterna men exempelvis bara går rent i tölt i mellantempo och saknar större rörelser som hamnar betydligt lägre på poängskalan.

På den sistnämnda varianten är det svårt att komma över 5,0 poäng i tex V1 då det kräver att du har ett stort spann i tölttempon, (förutom att den är välriden i grundgångarterna) vilket såklart är en trevlig egenskap hos en fyrgångare, men som däremot inte behöver vara ett mått på hur välutbildad hästen är i mina ögon.

Detta inlägg kan jag skriva under på! Håller med din tankegång om välutbildad! Har inte så mycket med flashighet att göra, möjligen med taktrenhet då man kan använda ett steg av en skola för att peta in ett bakben och korrigera takt.

Vill förresten förtydliga att jag inte anser att mina egna hästar är helt välutbildade - men Betty, Lukas och Lester är på god väg.

Senast ändrad:

Lester(antar jag?) var mig en snygging!!!! Vältrimmade fjordingar är vackra! Med vältrimmad menar jag kroppen, inte manen ;)

Senast ändrad:

Lester(antar jag?) var mig en snygging!!!! Vältrimmade fjordingar är vackra! Med vältrimmad menar jag kroppen, inte manen ;)

Lester är sötnosen längst ner, Betty (inte så trimmad i manen åtmistone) är i mitten.
Den fantastiska prydliga bilden på Lester och mig togs på hans tävlingspremiär när han var precis nybliven fyraåring i somras. Den gossen kan bära sig...
Har inga ridbilder på islänningarna. Isa är inte så mycket att visa upp eftersom hon är ett riktigt projekt, men hon blir bättre och bättre. Som jag skrev i ett tidigare inlägg, båda mina ridbara islandshästar är under grundutbildning.
Karl är lite lättare för han är avslappnad och nöjd, så där är det hans unga ålder som sätter lite broms på utbildningen.
Isa är spänd och jag måste gå ganska sakta fram så jag måste lägga mycket mer tid på att jobba henne i öppna, få henne att förstå sluta, jobba med framdelsvändningar och småvolter och olika böjningar och ställningar för att få henne genomarbetad.
Båda går åtminstone i vettig remontform i skritt, trav och galopp särskilt på ridbana. Men som sagt, förbättringspotential finns!
Båda är jämförelsevis svaga i tölten, Karl för att han är ung och Isa för att hon är ganska lite riden och det som sagt hade gått snett vid inridningen av henne. Och hon är inte så lättarbetad eftersom hon gärna biter fast i bettet.

Jag har valt att avstå från nosgrimma även med Isa eftersom jag vill att hon ska lära sig att man inte behöver bita fast i bettet och inte behöver gapa emot. Båda sätt att hantera bettet är hon duktig på. För att undvika att hon gapar och "släpper igenom" bettet när jag vill svänga och hon inte vill det (det har hänt alldeles i början när jag behövde få hejd på henne och då försökte stoppa henne genom böjning), använder jag en curb strap. Praktisk utrustningsdel.

Isa var väldigt rädd i början. Hon stod och skakade när jag skulle sitta upp eller sitta av, drog iväg i full galopp så fort jag nästan lyckats sätta mig i sadeln, kunde sticka av panik mitt under ridtur. Charmigt, inte sant?
Stickandet i samband med upp- och avsittning löste jag genom att ställa henne så hon tittade på stallväggen när jag satt upp. Det fanns då uppenbarligen ingenstans att springa... och likadant när jag satt av. Nu kan jag sitta upp och av var som helst, även ute i skogen, utan att hon vill springa sin väg. Det har tagit lite tid.
Hon blev gärna rädd och stack i panik när jag hamnade i lite fel vikt, snett eller så, vilket då inte alltid var så kul. De tendenserna finns kvar men jag jobbar mycket med mig själv med att ta djupa andetag och slappna av när hon blir spänd och vill springa, i stället för att hamna i dragkamp om bettet.
Och jag försöker som sagt jobba henne med böjande övningar, och en del serpentiner, för att mjuka upp henne och få henne avslappnad. Det är mycket grundarbete för att få henne "ridbar" så som jag vill ha en häst - och det var för att få jobb som jag köpte henne.
Tölten har inte varit huvudfokus för min träning av Isa och är det fortfarande inte. Jag köpte henne midsommar -10, nydräktig. Red henne försiktigt och så avslappnat som det gick fram till mars -11, då hon ställdes av för föl. Fick fölet, började skrittas igång hösten -11 (september), ställdes av igen pga min sjukdom (inget allvarligt men orkade inte rida en enda häst på tre veckor) i början av december -11 och har nu denna veckan börjat ridas igång igen.
Så hon är ridmässigt ganska grön. Jag vet inte hur länge de hade ridit henne innan jag köpte henne, men jag skulle gissa att hon blev "inriden" hösten -09 eller våren -10.

Jag följer rekommendationer från tandläkaren, hon får inget torrt foder eftersom det lättare kilar fast, jag försöker kika så långt in jag kan i munnen på henne en gång i veckan ungefär. Som sagt ska vi tillbaka nu om ett par månader och göra en ny koll. Jag uppfattade det som att det inte var mycket utan snarare påbörjan till foderpackningar mellan 4 tänder. Jag har hört läst i en annan tråd här att någon hade fått råd av vet att spola ur munnen regelbundet, ska fråga tandläkaren om detta är något jag bör göra.

Sen hur fort man tycker att de äter, allt är ju relativt! Jag tycker ju det är långsamt eftersom jag var van vid Godi som var konstant hungrig när han bantades. När han var i normalvikt åt han också sakta, men det var kanske inte så sakta jämfört med andra hästar. Jag tror att hon äter sakta än hennes feta, matgalna hagkompis, men inte snabbare än sin normalviktiga hagkompis. När de är tjocka äter de ju oftast inte normalt, och Godi var ju en ständig kamp mot fetman, det var bara sista året som jag kunde slappna av när alla depåer var borta och han hade normalt ätbeteende igen.

Hon äter ungefär 1 kg/timmen. Hur snabbt äter era?
Skriv gärna om vad de äter också och hur de är i hull.

Senast ändrad:

Nästan 3 kg på en timme kan min klämma i sig (hösilage runt 60%-70% torrsubstans), lite överhull men inte så farligt, det syns inte bara känns.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
737
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
232
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 935
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 671

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka