Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Ikväll har vi minus 19 grader så thengill fick på sig dubbla tjock täcken så han inte ska frysa sen gav jag dem 2kg mer hö dvs 6kg ikväll och la ut en hel halm bal i en tunna så de har att tugga hela natten så de inte fryser grabbarna! Nackdelen med att ge halm ofta misstänker jag kommer göra thengill bukig men nu är det så kallt ! Han behöver mycket protein och bra värden i höet uppenbarligen!

Jag har en som äter långsamt, men inte så som din. Hon kan inte äta mer hö än det hon får då?? Jag skulle inte följa råden max si o så grovfoder om det nu visar sig hon är smal. Plussar på till min med lucernpellets men det ska man ju helst blöta. Förstår det är besvärligt, bra du har en bra tandläkare i Ylva!!

Jag har inte väntat på henne när hon ätit sen i höstas, kanske får göra det igen någon dag och ta tid så jag inte helt missminner mig. Hon är i fint hull nu enligt mig och även enligt vet. och hovslagare. Vi tyckte alla att hon var rund när hon kom. Hovis sa att hon hade 4gång rumpa och han sa att det var ingen komplimang för en 5gångare. Jag har redan ökat 2 kg/dag, vill inte öka mer innan jag ser hur hon reagerar viktmässigt. För hon behöver verkligen inte gå upp i vikt. Jag har aldrig hört att det skulle finnas någon övre gräns för hur mycket de bör äta. För mig är det minst 1.5 kg ts/100kg (eller i fall där det krävs akut viktminskning kan 1kg ts va ok korta perioder) och så mycket som möjligt! Ju mer desto bättre, sålänge de håller ok vikt.

Jag ger gärna lusern annars, men det behövs inte till detta höet. Hon får i sig över 500g smrp från bara höet. Behov enligt mig 350,enligt tabell lägre. Kanonbra värde på vårt hö. Jag är superglad för det! Energimässigt får hon i sig ca 70 mj plus okänd mängd halm, troligtvis 10-20mj till. Ofantligt mycket tycker jag som är van vid Godi som fyllde ut depåerna så fort han fick över 50.

Det är ju det! Man kanske vet vad höet innehåller men man vet ju aldrig exakt vad hästen behöver de är ju så olika och minsta lilla förändring i väder och hull och träning så ändras ju behovet och man kan ju inte alltid gå efter vad det står i böcker hur mkt de ska ha osv man ska nog ha öppna ögon o testa sig fram lite!

KL

Idag var min sambo med ute & red :)
Är nog 3e gången han sitter på en häst, men det gick jättebra.
Snekkja är ju väldigt snäll & lugn.
De både travade & galopperade, sen skulle han ha "uppvisning" på åkern där han galopperade lite.
Kan hoppas att han fått mersmak & vill följa med fler gånger ;)

407893_10151235855175104_738540103_22750467_71656302_n.jpg

Bildbevis ;)

Alla behov är täckta och han får betydligt mer protein än tabellvärdet. Hästen är riden ett par gånger i veckan i knappt en månad, har innan dess varit sjuk och vilat så jag ser faktiskt inget problem utan han utvecklas väldigt snabbt och bra.

KL.
Tog några kort igår.
398715_232021946885492_100002330643644_523522_1174209656_n.jpg

Daggarperla från Grönfallet
421247_232027140218306_100002330643644_523535_1746247536_n.jpg

Daggarperla och mamma Isa
394065_232024406885246_100002330643644_523528_1754305788_n.jpg

Snorri
428012_232022600218760_100002330643644_523525_984077359_n.jpg

Karl (och den lille araben)

Tittade på en isis som jag blev intresserad av och upptäcker att de är reggad som sv. ridponny...
Kan man regga om den i SIF? Den har stamtavla

Jag blev visst lite kär i Isa :love:

Det är bara som du tror...;)
hon är lite problematisk men jag gillar henne. Och de är rätt lika, hon och "Dagmar". Det som skiljer är att Isa har 1½ glosöga och lite vitt i pannan och på mulen. Och så några år, förstås...

Isa har helt OK grundgångarter, traven är snygg och hon lyfter (faktiskt) strax över vinkel när hon travar på lite. Dock svag tölt (och som sagt extra usel nu pga vila och att jag inte riktigt kan driva på; särskilt inte nu när det är lite halt och hon är oskodd - vill inte ha några skenturer med katastrofslut).
Dagmar rör sig helt OK, inget spektakulärt. Töltar ibland i hagen, så hon har uppenbarligen lättare för tölten. Travar också rent, och när hon var riktigt litet så rultade hon också omkring i lite grisepass.
Men Dagmars pappa är ju en femgångare, och det verkar ha förbättrat gångartsutbudet lite jämfört med Isa.
Funderar på att börja promenera Dagmar lite för hand. På kvällarna tar jag promenader av något varierande längd med mina hundar, och jag skulle kunna ta med häst också på promenaderna. Tänkte köpa ett midjebälte för koppel, och leta upp den handhästgjord jag köpte i Reykjavik för några år sedan, så kan jag till och med ha med två hästar. Först på tur står dock Chili och Myran, som är lite äldre.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till :(

Efter 5 dagar med snordyrt supermedel (som rekommenderas i 3 dagar) har Sol fortfarande inte blivit bra. :cry: Och detta är det bäste preparatet de har på kliniken vad jag fått höra tidigare. Får ringa tillbaka imorgon och fråga vad sjutton jag ska göra nu. Jag inbillar mig att det blivit lite bättre, nu är det i alla fall någon slags form på de första bollarna, även om de också är mjuka. Men bra är det ju definitivt inte. Långt ifrån. Svansen är fortfarande ett fruset vattenfall :crazy: så idag flätade jag den ordentligt och flätade upp den så också så att den bara går till hasen ungefär. Förhoppningsvis hjälper det så jag slipper slita sönder hennes fina svans. I fredags fick jag klippa bort en stor bit. :(

Hoppas verkligen att de på kliniken har något i rockärmen som de bara drar fram i nödfall, något slags mirakelmedel som får ordning på stackarn.

Mer fiber.

Hygienanalys på grovfoder (du vet inte om de andra hästarna inte är lika känsliga).

Hygienanalys på eventuellt kraftfoder.

Magproblem beror oftast på att man stoppar i hästen nånting den inte tål. Det är bara att börja leta.

Senast ändrad:

Lite problematiska hästar har alltid varit min favorit så det gör absolut ingenting ;)

Spinner vidare... Min fjording fick väldigt dålig mage av proteinöverskott kan ju även gälla Sol? Jag har hellre en häst med lite tunn överlinje och bra mage än en bra överlinje och kass mage.

Mer fiber.

Hygienanalys på grovfoder (du vet inte om de andra hästarna inte är lika känsliga).

Hygienanalys på eventuellt kraftfoder.

Som sagt, hon får redan mer fibrer. Jag har ökat högivan och hon har fritt på halm.
Jag ska kontakta bonden för att kolla om de tagit hygienanalys eller om jag kan göra det på något sätt. Vi har max 3 ensilagebalar på gården samtidigt, de kommer i lass om 3 från bonden. Halmen får vi nog bara en eller två åt gången, så om jag ska göra någon analys behöver jag få halmen därifrån eftersom vi inte har mycket kvar på balen här. Förhoppningsvis har de redan tagit på hygien också, de är noga med näringsanalyser så jag håller tummarna att det redan finns.

Spinner vidare... Min fjording fick väldigt dålig mage av proteinöverskott kan ju även gälla Sol? Jag har hellre en häst med lite tunn överlinje och bra mage än en bra överlinje och kass mage.

Jag funderade också på detta i början, men saken är ju den att hon fick detta höet flera veckor innan hon blev dålig i magen. Den enda förändring som var samtidigt som magen kraschade var att frosten och snön kom. Så jag tror ju att det kan bero på det, men jag vet ju såklart inte.

Om det hade varit höet, borde hon inte reagerat tidigare då?

Jag har jagat runt efter halm, tänkte att jag skulle köpt några småbalar. Planen var i så fall att ge mer halm och mindre silage för att se om det kunde stabilisera upp magen. Tyvärr har jag inte hittat någon bra än, men jag har fått ett tips som jag ska ringa imorgon. Jag håller tummarna.
Det hade ju i så fall även dragit ner proteinet, om det nu ändå skulle vara problemet.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
739
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 938
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka