Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Du har ju hela tiden på gränsen pauser och om hon äter ännu långsammare med nät skulle jag ABSOLUT testa det så hon hela tiden har tillgång på mat utan paus.

Vad skönt att han inte fått några fler hostattacker :) Det verkar ju varit ett ypperligt beslut att flytta hem hästarna till eget stall om de är så välmående! Avundsjuk blir jag ju dock, jag önskar att jag också hade möjlighet att ha häst hemma! ;)

Ja det är gött! :) Han hostar lite ibland, men han får inga attacker som innan och det låter inte lika tungt som innan. Håller tummarna stenhårt!

Dom ser ut och ha det gött i sin nya hage mina små pojkar :) Dom busar och har sig! Står i rishögarna och mumsar en stund, sen går dom tillbaka till hö´t och sen plockar dom lite i snön. Öronen är spetsade hela tiden och ögonen stora och nyfikan :love: Är så nöjd!!

kl

Jag och min kompis tog en promenad med Rigel igår.

Han tyckte det var så kul att få komma ut igen! Gick på med raska steg och lyssnade bra på stanna och gå fram. Lite unghästbufflig bara.

Tränade även att gå på volt runt mig, det förstog han direkt.

Jag vill ha så små hjälper som möjligt och utan mutor.

Promenaden ledde in i skogen över stock och sten, vilket var väldigt uppskattat! Kommer bli en modig skogshäst av honom iaf :D

Han har inga problem att lämna kompisarna, han dras väldigt mycket till mig vilket jag tycker är jätteskönt. Har verkligen klickat mellan oss, tur det för säljas kommer han aldrig! :love:

Jag och kelgrisen
IMG_3285.jpg

IMG_3299.jpg

Min vän med Rigel
IMG_3360.jpg

IMG_3343.jpg

Där ser man lite av pälsätarna..
IMG_3386.jpg

Väldigt nöjd med gårdagen! :laugh:

Btw så har han även fått Etotal på nu. Det har inte spridit sig men har blivit mer nedätet på fläckarna, så nu är det bara att vänta.

KL*

Hade äntligen tid för en långtur idag! Vilken energi det ger! Underbara häst

403304_10150522773761814_541216813_9532315_959336953_n.jpg

KL.
Folk kan säga vad de vill, men det finns INTE ett bättre sätt att starta en vecka än detta!

422447_3246530010552_1485960875_3241588_1427861448_n.jpg

394009_3246576731720_1485960875_3241603_331105936_n.jpg

Barbacka uteritt med kandar på en superivrig och arbetsglad töltmoppe Ó! :love:

Jag hittade nyss Askja, som jag sålde 2007, på en blogg. Hon såg bra ut. :)

Åh sånt är så kul när man hittar tillbaka! Hittade min gamla ponny på youtube och mailade med nya ägarna, blev så glad så förstår hur du känner :)

Nu kan du smygfölja också ;)

Jag lämnade en kommentar och min e-postadress så får hon kontakta mig om hon vill, fast det är inte hon som har bloggen som står som ägare på WF.

Låter inte bra med magproblemet:crazy: läste lite på nätet vad veterinärer skrivit och det verkar som att är detta ett långvarigt problem så ska man låta en veterinär undersöka dem grundligt för det kan ju vara skadligt att maten bara rinner rätt igenom.
Kan bero på att de är stressade/inte trivs på stället men även många olika anledningar.

Vad jag hört genom mina år med hästar så har man ju fått lära sig att vissa hästar inte "tål" hösilage/ensilage för att det är för skarpt, de blir lösa i magen och vissa klarar inte att äta det alls.

Jag hade nog gett hö iaf testat med det(efter att du låtit en veternär kolla igenom henne för om tarmfloran osv har krachat så är det nog inte så bra med foderbyten mitt i allt heller).

Om det tar henne en timme att äta 1 kg grovfoder så hade jag kollat tänderna också.

Thengill äter 1kg hö på 20min:angel:
Torrhö och det är ju ännu mer "tugga" än hösilage.

Minns en shettis (visst inte samma str som islandshäst men endå) som åt 1kg hö på 2 timmar den hade foderinpackningar:crazy: det kan göra mkt ont så de har svårt att tugga.

Det låter ju som ytterligare en anledning att ta bort halmen först och se hur det funkar. Det låter ju som en vettig förklaring till vad som hänt, det är ju ganska troligt att de äter mer halm när gräset ligger under snö.

Fy vad illa det låter med halm och jag som nyss börjat med fri tillgång:crazy: jag har aldrig haft kolik på mina hästar och vill aldrig ha kanske ska skita i fri tillgång på halm...
ska nog öppna en del av hagen där det finns gräs de kan gräva fram under snön iställt:crazy:.
Thengill har(med troligtvis inte så mkt hjälp från glampi) redan satt i sig en hel halmbal(ca 6kg) på 2 dygn + den vanliga högivan som jag hade ökat 2-3kg:crazy:

KL

Igår red jag kurs för Linda Tommelstad.
Det gick jättebra! Fick massa nya ideer & tips.
Fick till en jättefin tölt med tempo utan taktfel eller rollningar, känns som att jag börjar lära mig hur jag ska rida tempon nu :)

Vet ringde upp igen nu ikväll och jag ställde tusen frågor. Hon sa att det är olika hur lång tid det tar innan de blir bra, en del är lösa mer eller mindre hela livet utan att ha ont av det. Hon sa att i och med att Sol är pigg och glad i övrigt så tyckte hon att det inte var någon jättepanik. I och med att det blivit liiiite bättre så tyckte hon att jag kunde vänta två veckor och testa att ta bort halm och ev. byta ut silaget mot hö. Och under tiden fortsätta med den här probiotikan. Om jag inte märkt någon skillnad innan dess så ska hon följa med in för undersökning. Och såklart även om det blir värre.

Det skär lite i hjärtat att skilja henne från nya bästisen, men jag hoppas att det går bra att ha henne med de andra hästarna istället. De har gått i hagen bredvid så de har bekantat sig lite i alla fall.

Det är så himla svårt det här, för när hon kom hit så blev hon ju dålig i magen vid flockbyte, nu det sista har det inte märkts något när någon ny kommit in i flocken, men jag är lite orolig att det ska bli värre när det blir "ny" flock. Håller tummarna att hon inte reagerar så nu när hon känner sig hemma i stallet, eftersom hon inte reagerat alls på andra hästar under hösten och vintern.

Känns just nu som att en igångsättning är väldigt långt borta. När magen väl blir bra, när nu det blir så skulle jag vänta några veckor innan jag börjar behandla för kotledsinflammationen, och efter det vänta lite till innan vet. kan komma tillbaka och undersöka igen. Och jag är rätt säker på att kotledsinflammationen är en sekundärhälta, återstår bara att se vad det är för något spännande som ställer till det för henne i bakdelen. Vart tar problemen slut?

Hur sjutton orkar ni med oturshästar? Jag blir så frustrerad av att inte kunna göra något.:(

Åh, vad roligt när pusselbitarna börjar falla på plats. Nya bilder snart kanske?:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
740
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 941
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka