Jag menade främst hältan nu, varför måste magen bli bra innan du får komma in för hältan? och kan du inte komma in på klinik och få kolla upp båda två problemen när du endå är där?
de behöver kanske ta prover blodprov/träckprov(har kanske mask?) osv.
Anledningen till att hon ville behandla först var att hon inte lyckades mana fram något på bakdelen. Det enda som gick att se var att hon springer lite snett (det konstiga är att nu springer hon snett åt andra hållet än i höstas) hon är ju kiropraktor också, så hon gick igenom rygg också och tyckte att hon satt fast lite i korset, hon "joxade" på baken och hon släppte igenom ryggen bättre efter det. Hon menade att eftersom hon visade så starkt på frambenet så var det svårt att bedöma vad som var det och vad som var annat. Hon visade inget på böjprov bak. Men jag är ganska säker på att det är något bak, i höften/korset/ryggen någonstans. Eftersom det är i situationer där jag bett henne belasta bak och samla sig som problemet visas. När hon går "fritt" så rör hon sig rakt utan att åla med baken åt något håll. Nu verkar ju magen lite bättre, men eftersom jag ändå inte har börjat med någon behandling (metacam)än så ska jag ringa och rådfråga både henne och vet. på klinik. Så får jag se om de tycker att hon ska ha metacam först eller om man kan kolla bak fastäm framdelen inte är ok.
Alltså, nu spånar jag lite, jag har jobbat med kor och deras bajs är ju jätterinnigt och det beror på allt kraftigt foder de får(ensilage) mkt starkt och näringsrikt och även massa kraftfoder sen spär bonden ut detta med halm eller hö för att deras magar ska bli lite bättre.
sen sinkorna som får mest halm/hö och inget kraftfoder de har ju lika fast bajs som en häst som mår bra.
det kanske säger en del faktiskt...hon tål kanske inte för skarp och näringsrik mat som någon annan var inne på, höga proteinvärden och detta sen även hösilage kanske är för skarpt för henne hon har kanske en känslig mage så hon behöver ett lungt foder.
en mage i uppror riskerar ju lättare kolik och fånganfall så det är ju något att ta på största allvar
jag hoppas hon blir bra snart.