Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

*kl*
Fafnir håller på att avvänjas nu, och går ca 3-4 timmar om dagen med Odinn, och dom har så jäkla skoj ihop :D
Fafnir håller igång Odinn kan jag säga, de springer och stegrar konstant med varandra.

Odinn har gått ner i vikt oxå, när jag vägde honom först låg han på 455 kg, nu är han nere på 420 kg, så de går sakta neråt hela tiden.
Nu har vi ju skaffat halm så har bytt ut fler kilo hö mot halmen, så han har ju att pilla med dygnet runt :)

Får och får, de hade väl inte portat mig precis. Men veterinärerna jag haft kontakt med har inte varit så oroliga som jag när jag beskrivit hur bajset sett ut. De har sagt att om det blir rinnande så ska jag komma in, men som det är nu (hälften lösa bollar, och hälften som en massa) är tydligen vanligt och ingen akut fara. De tyckte att jag skulle testa med att ta bort halm och ev. byta till hö. Om jag inte såg någon förbättring så tyckte de att vi kunde komma in. Eller om hon blir sämre så åker jag såklart in direkt.

Jag hoppas ju att det ska fortsätta i rätt riktning. De sa att det ofta tar tid att få ordning på,magen igen, så jag får väl bara vänta och se ett litet tag till. Jag tycker ju såkOlart att det känns jobbigt, men vet. sa att för de hästar som har deyta problemet hela livet är det sällan ett problem för hästen. Jag hoppas hon har rätt så att sol inte är lika bekymrad som jag.

Jag menade främst hältan nu, varför måste magen bli bra innan du får komma in för hältan? och kan du inte komma in på klinik och få kolla upp båda två problemen när du endå är där?
de behöver kanske ta prover blodprov/träckprov(har kanske mask?) osv.

Alltså, nu spånar jag lite, jag har jobbat med kor och deras bajs är ju jätterinnigt och det beror på allt kraftigt foder de får(ensilage) mkt starkt och näringsrikt och även massa kraftfoder sen spär bonden ut detta med halm eller hö för att deras magar ska bli lite bättre.

sen sinkorna som får mest halm/hö och inget kraftfoder de har ju lika fast bajs som en häst som mår bra.

det kanske säger en del faktiskt...hon tål kanske inte för skarp och näringsrik mat som någon annan var inne på, höga proteinvärden och detta sen även hösilage kanske är för skarpt för henne hon har kanske en känslig mage så hon behöver ett lungt foder.
en mage i uppror riskerar ju lättare kolik och fånganfall så det är ju något att ta på största allvar:crazy:

jag hoppas hon blir bra snart.

Småvolter med framtung häst är inte bra.
En häst måste ridas varierat. Då ska inte ridning på volt överväga.
Många hästar är framtunga från början pga olika orsaker. Rids de då mycket på volt blir det ännu värre.
Hästar kan lära sig att flytta för skänkel och böja sig och bära sig utan att man rider på volt. Det är inget som kommer automatiskt bara för att man rider runt runt.

Överansträngda bakknän kan bli en av konsekvenserna av felaktig ridning och som kan orsaka framtunghet och som i sin tur medför att hästen känns stel. Och inte blir det bättre om ryttaren då envisas med att rida på volt för att "träna bort" stelheten.

Ridning på liten volt är överskattat.

Det är förmodligen en kombination av hur man rider, underlag, hästens fysiska förutsättningar, hästens träningsnivå, ryttarens fysiska förutsättningar osv. Ökar man på mängden ridning på volt från ingenting till 3-5 gånger i veckan, underlaget är halvkast och ryttaren inte rider perfekt så är påfrestningarna påtagliga, med ett bättre underlag, bättre ryttare eller mer rakt spår hade det haft chans att funka bättre.

Jag menade främst hältan nu, varför måste magen bli bra innan du får komma in för hältan? och kan du inte komma in på klinik och få kolla upp båda två problemen när du endå är där?
de behöver kanske ta prover blodprov/träckprov(har kanske mask?) osv.

Anledningen till att hon ville behandla först var att hon inte lyckades mana fram något på bakdelen. Det enda som gick att se var att hon springer lite snett (det konstiga är att nu springer hon snett åt andra hållet än i höstas:crazy::confused:) hon är ju kiropraktor också, så hon gick igenom rygg också och tyckte att hon satt fast lite i korset, hon "joxade" på baken och hon släppte igenom ryggen bättre efter det. Hon menade att eftersom hon visade så starkt på frambenet så var det svårt att bedöma vad som var det och vad som var annat. Hon visade inget på böjprov bak. Men jag är ganska säker på att det är något bak, i höften/korset/ryggen någonstans. Eftersom det är i situationer där jag bett henne belasta bak och samla sig som problemet visas. När hon går "fritt" så rör hon sig rakt utan att åla med baken åt något håll. Nu verkar ju magen lite bättre, men eftersom jag ändå inte har börjat med någon behandling (metacam)än så ska jag ringa och rådfråga både henne och vet. på klinik. Så får jag se om de tycker att hon ska ha metacam först eller om man kan kolla bak fastäm framdelen inte är ok.

Alltså, nu spånar jag lite, jag har jobbat med kor och deras bajs är ju jätterinnigt och det beror på allt kraftigt foder de får(ensilage) mkt starkt och näringsrikt och även massa kraftfoder sen spär bonden ut detta med halm eller hö för att deras magar ska bli lite bättre.

sen sinkorna som får mest halm/hö och inget kraftfoder de har ju lika fast bajs som en häst som mår bra.

det kanske säger en del faktiskt...hon tål kanske inte för skarp och näringsrik mat som någon annan var inne på, höga proteinvärden och detta sen även hösilage kanske är för skarpt för henne hon har kanske en känslig mage så hon behöver ett lungt foder.
en mage i uppror riskerar ju lättare kolik och fånganfall så det är ju något att ta på största allvar:crazy:

jag hoppas hon blir bra snart.

Visst kan det vara så. Men just nu så fortsätter jag nog på linjen att inte ge halm. Eller eventuellt köpa annan halm och ge längre fram. Inatt fick hon bara silaget och nu såg det bättre ut. Så förhoppningsvis är det halmen. Det är ju i så fall lätt ordnat. Fortsätter det inte i rätt riktning så ska jag kolla med min förra hölevernatör om jag kan köpa några balar från honom. Han har jättefint hö, som lagras väldigt bra framförallt. Så det är lika fräscht när man hämtar balar på våren som på hösten.

+ alla andra som skrivit.

Kan bara hålla med. Har aldrig haft så mjuk och lösgjord häst som när vi red långa skogsrundor med mycket tempoväxlingar, på varierande underlag och kuperad terräng.
Riktigt fina muskler får de också. Först efter ett år med sån träning började det ge resultat att vara i ridhuset emellanåt (och emellanåt är max några gånger i månaden för mig).

KL

Med mina hästar går det bara bra. Vera är helsäker i tölten och har börjat kunna öka tempot med bibehållen takt. Sakta men säkert börjar hon bli mer stabil i trav och galopp med. Har börjat titta på tävlingar inför våren och hoppas att allt ska sitta då:)

Spyrna på Island blev just intagen igen och tränas nu med sikte på visning i maj. Har just börjat diskutera hingstval med hennes tränare nu och det ska bli såå spännande att få hem henne sen:laugh:

Och det tillhör nog majoriteten.

Då är det snarare ryttarens utbildning man ska göra någonting åt och inte skylla antalet skadade hästar på voltarbete. Rider man hästen inkorrekt så spelar det ingen roll om du rider på ribana eller bara i skogen, den går sönder så småningom ändå, oavsett om du är en skogsmulle eller ridbanefanatiker.
Det är ryttarens sätt att rida hästen som påverkar = Antalet skador hör samman med inkorrekt ridning.

Imo spelar det ingen roll om det är ridbaneharvande eller skogsharvande som är orsaken, det är HUR hästen rids.
Korrekt ridning = Hästen håller. It's as simple as that.

Självklart är det så. Men faktum kvarstår att det är betydligt mer slitsamt att gå på volt i tungt underlag än att rida rakt fram i skogen. Självklart är ingen felaktig ridning bra, men det är ju inte svart och vitt heller. Det finns ju olika grader i helvetet eller vad man säger.

Snarare inkorrekt ridning.

Huvudet på spiken.
Ett problem till är att hästägaren håller på och nöter på hästen.
Jag rider väldigt mycket volt när jag rider för instruktör. Det är praktiskt eftersom jag då kan höra vad instruktören säger. Träningspassen är ganska korta och som regel väldigt intensiva och koncentrerade, och ganska tunga övningar.

När jag sedan kommer hem, rider jag som regel ut, ibland i paddock (lägger ett pass i veckan för varje häst i paddocken när det är underlag). Tränar en hel del av det som gjordes på kursen, och gör min "läxa" som jag brukar få. Men jag tränar inte alls lika intensivt när jag är hemma, som görs på kursen. Och jag rider inte lika koncentrerat volt då utan lägger in mer diagonaler och fyrkantsspår.
Jag tror att en vanlig miss är att folk kör på med i grund utmärkta övningar men nöter för mycket och gör det för ensidigt och glömmer att en lektion är ett koncentrat.

Jag rider inte mina hästar så många pass per vecka heller, vilket innebär att det är lite mer OK att passen kan bli något för tuffa ibland. Har hittills inte haft halt häst - varken islänning eller annan ras.

Självklart är det så. Men faktum kvarstår att det är betydligt mer slitsamt att gå på volt i tungt underlag än att rida rakt fram i skogen. Självklart är ingen felaktig ridning bra, men det är ju inte svart och vitt heller. Det finns ju olika grader i helvetet eller vad man säger.

Exakt. Det är mer slitsamt för en obalanserad häst att gå på volt i tungt underlag.
Hur många är det inte som kontrollerar hur OK en häst är genom att longera den? (Dvs den får gå på volt)

Det är mer slitsamt för alla hästar att gå på volt, men visst det blir knappast bättre av att balansen är dåli.

Exakt. Det är mer slitsamt för en obalanserad häst att gå på volt i tungt underlag.
Hur många är det inte som kontrollerar hur OK en häst är genom att longera den? (Dvs den får gå på volt)

Jag erkänner att jag aldrig riktigt fattat vitsen med longering.
Visst jobbar jag mina hästar från marken på volt innan jag klättrar upp på dem, men mest för att checka av lydnad och kontroll. Håller dem då i skritt och lite trav på volt, byter gångart, stannar, byter varv. Tränar ofta lite på det sättet med sadel och lätt tygelspänning mha stigbygel (kan förklara tydligare om någon är särskilt intresserad) för att hästen ska läras att ge sig själv eftergift genom att sänka huvudet/börja gå i form.

Men att longera dressyrmässigt kan jag inte och är inte alls säker på behovet.

Jag vet att en del personer låter sina unga hästar "busa av sig" i longering innan de sitter upp, den pedagogiken har jag aldrig begripit. Jag tänker att hästen då lär sig att associera "aha, sadel och träns. Då ska här busas och springas en stund och sedan kanske vi jobbar en liten stund också"...

Nåja, det är en helt annan historia att jag inte fattar longering. Det är ju tur att jag är salig i min tro (och försöker ta intryck av andra - ändrar faktiskt uppfattning ibland också även om det kan vara svårt att tro;))

*KL*

Hade en mysig kväll med djuren igår efter jobbet! Sambon åkte på jägarexamenkurs så jag var ensam hemma. Jag och Blaze gick ut till hästarna direkt. Tog in Fengur och borsta honom, klädde på reflexer och tog med han och Blaze på en liten promenad och gissa vad glad den gamla hästen blev! :D Han klampade på så jag (gravid i vecka 27) hade fullt schå att orka hinna med :p Han hosta tre "småhostar" på vägen tillbaka, men det lät inte så ansträngt som det gjort och han bukandas inte lika som innan. Hoppas verkligen att mijlombytet och medicinen verkar! Han är pigg och glad iaf :D

Sen var det Laukurs tur. Tog in och borstade, klädde på repgrimma och långt grimskaft och gick ett varv på gården innan jag gjorde lite markarbete. Han tyckte allt var så spännande och fränt när Fengur sprang runt och gnägga i hagen efter honom :p

Efter detta hade jag tre nöjda och glada pojkar :) Fixa stallet och gick in och kolla tv i en timme innan hästarna fick komma in.

Bra kväll! I like it!

Jag erkänner att jag aldrig riktigt fattat vitsen med longering.
Visst jobbar jag mina hästar från marken på volt innan jag klättrar upp på dem, men mest för att checka av lydnad och kontroll. Håller dem då i skritt och lite trav på volt, byter gångart, stannar, byter varv. Tränar ofta lite på det sättet med sadel och lätt tygelspänning mha stigbygel (kan förklara tydligare om någon är särskilt intresserad) för att hästen ska läras att ge sig själv eftergift genom att sänka huvudet/börja gå i form.

Men att longera dressyrmässigt kan jag inte och är inte alls säker på behovet.

Jag vet att en del personer låter sina unga hästar "busa av sig" i longering innan de sitter upp, den pedagogiken har jag aldrig begripit. Jag tänker att hästen då lär sig att associera "aha, sadel och träns. Då ska här busas och springas en stund och sedan kanske vi jobbar en liten stund också"...

Nåja, det är en helt annan historia att jag inte fattar longering. Det är ju tur att jag är salig i min tro (och försöker ta intryck av andra - ändrar faktiskt uppfattning ibland också även om det kan vara svårt att tro;))
Jag är ingen förespråkare av intensiv longering. Jag menade mest att även om inte en hälta märks annars så märks den när hästen får springa på volt.

Rider du något fortfarande?
i vecka 27(26 egentligen) var sista gången jag red för fick så himla ont i höfterna och kunde knappt gå efter + massa sammandragningar.

Såhär såg det ut då;)
img_4325_102874341.jpg

Hittade lite fler bilder från den dagen som jag gillar
img_4694_106878825.jpg

img_4811_106878994.jpg
Mina fina grabbar

Hur ser det ut för dig nu då?:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
794
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
305
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
291
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 078
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka