Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Knapplån

Onödigt att skrämma folk från att rida på ridbana och volter när det i många fall faktiskt är mycket bra för hästen.

Jag tycker att det skapar mycket onödig osäkerhet när man lyfter fram saker som skadliga som inte nödvändigtvis behöver vara det.

Alla är vi barn i början, och jag tror att de flesta inte harvar runt på små volter i så stor utsträckning att det är skadligt.

Det är varierad ridning jag förespråkar. Har man problem med sin ridning så blir den knappast bättre av mycket voltridning.
Att man lägger in en volt då och då och ridning på ridbana någon gång i veckan lär väl inte skada hästen. Däremot ska man vara uppmärksam om hästen visar oregelbundenhet i steget när den rids på volt. Dvs analysera om det är muskler och balans som ska tränas upp eller om det faktiskt rör sig om en hälta. Är det en hälta är det definitivt inte bra att rida på volt förrän orsaken till hältan är utredd. Och styrka och balans är inte det bästa att enbart försöka träna upp genom att rida på volt.

Eftersom det hos en del instruktörer lärs ut intensiv voltridning under lektionerna är det viktigt att förstå att det inte är något man ska tillämpa intensivt och länge varje dag.

En häst måste ridas ute i naturen också och genom varierad ridning bli starkare.

Senast ändrad av en moderator:

Visar hästen hälta är det väl knappast bra att rida den alls oavsett var. Och har man en instruktör som lär ut voltridning kan denne förhoppningvis påtala om hästen är halt.

Personligen rider jag mycket på volt när jag rider på ridbanan, det är liksom vitsen att kunna göra de krummelurer som inte fungerar ute, ska jag rida rakt fram ( vilket jag gör för det mesta) så rider jag ut.

Jag fick låna Zaldin över helgen och den ligger relativt bra på henne med en padd under. Det finns lite att växa i men inte så att den åker fram på bogarna utan den rör sig pyttelite bara och jag satt som en gud i den.

Red henne i padocken i den och hon gick så bra och hoppade inte alls när vi skulle tölta, så trots stormen ( det flög förbi både pingviner, isberg och eskimåer ) så red vi ett ordentligt ridpass för idag var damen PIGG och ville helst bara galoppera hela tiden.

Så just nu lutar det åt en Zaldi sadel till skruttan!

Kl

mejkvallbus.jpg

Meyja älskar kyla och kvällarna är hennes tid på dygnet. Nu ikväll for hon runt bland hö-högarna i alla möjliga gångarter o krumbukter. Ibland undrar jag hur hon får ihop det! Och tänk när lilla Rá flyttar hit, då e dom två som far runt!

Min sambo o Snöggur tränade i paddocken o jag blir så avundsjuk på hans sits!

snoggtrav.jpg

snyggsnogg.jpg

(han brukar inte rida utan hjälm!!)
Själv red jag Kveikja på dan o hade en fantastisk tur! Red med den bomlösa igen o fröken töltade klockrent o var glad som vanligt. Bomsadel är inte hennes grej helt enkelt! Nu vill jag köpa en bättre bara, men måste nog tyvärr få sålt bomsadeln först. Pratade med en försäljare av sadeln jag vill ha o hon hade mkt gott att säga om den. Så förr eller senare beställer jag hem en Karlslund Kontakt Special! Förr hoppas jag ;)

Personligen rider jag mycket på volt när jag rider på ridbanan, det är liksom vitsen att kunna göra de krummelurer som inte fungerar ute, ska jag rida rakt fram ( vilket jag gör för det mesta) så rider jag ut.

Precis! :bow:

Har blivit lite "tuffare" mot Karl i skritten, puttar in bakbenen lite mer. Och tänk så mycket bättre han klarar tölten...
jaja, man lär (tack och lov) så länge man lever.

Jag har - tycker jag själv - rätt god koll på vad som är vad i gångarter och takt, jag har - tycker jag fortfarande själv - rätt stor vana av och tillräcklig kunskap för inridning. Men islandshäst har jag inte ridit in förut och någon gång är den första för allt.

Jag får liksom prova mig fram i vilka krav som ska ställas när, och det är ju det som är så kul. För mig blir det lite experimenterande i just hur pass hopriden pålle ska vara i töltfattningen.
I början hittade han jättetrevlig tölt med höjd rygg i daggmaskhastighet, sedan blev han lite starkare och lite mer framåt och tappade då den väldigt korrekta tölten till förmån för lite för mycket framåtanda (faktiskt väldigt trevlig bjudning, men som sagt lite för mycket för att han skulle klara tölt med höjd rygg i den hastighet som han ville hålla framåt).
Och nu verkar jag alltså ha hittat ett sätt att hålla ihop hans kropp så att framåtbjudningen passar med bärigheten. Och daggmasken har blivit snabbare framåt:angel:
Verkligen kul!

*kl*

Inatt dog min älskade Farfar. :(
Jag känner mig helt tom, samtidigt som jag är full av ångest.
Jag saknar honom något otroligt.... :(

Beklagar verkligen. Finns ingen tröst när nära försvinner från en. :cry:

Hoppas att ni tar hand om varandra i familjen och tar er tid att minnas alla fina stunder med din farfar.

KL

Uppdatering från klinikbesöket.

Några provsvar dröjer till på måndag, men de såg ingen sand i magen i alla fall. Hon ska få en omgång avmaskning, även om de inte hittar något i träckprovet. De sa att det kan behövas träckprov från flera dagar i rad för att hitta något.
Hältan kunde de inte hitta alls. Jag tyckte att hon gick lite ojämnt i traven vid longering, vilket hon inte brukar i det lätta varvet. Men det var inte konstant, utan några ojämna steg här och där. Vet inte om det var lite obalans på väg till rollning eller om det var hälta. Men på böjprovet visade hon inget alls. Jag sprang ju jämte men jag varken hörde eller märkte av någon ojämnhet vid böjproven. Enda som inte var ren och fin trav var när hon hade lite bråttom på vägen tillbaka och började tölta istället. Men då hade hon ju travat rent på vägen bort, så det var bara att hon var lite het på gröten så jag fick bromsa in henne lite och då blev det klockren tölt. Lite roligt att hon töltar så bra för hand. :p

Så nu har vi fått hemgångsråd, hon ska avmaskas, äta bara hö, och så ska hon skrittas och joggas lite sålänge magen är dålig. När magen är bättre så kan vi börja sätta igång och när den varit stabil ett tag så kunde vi sakta börja vänja in silaget igen. Då märker vi om det är det hon reagerar på.
Om hon inte skulle bli efter några veckor trots bara hö och avmaskning så skulle hon få någon uppstoppande medicin. Den tar bara bort diarrén, inte orsaken, men hon menade att det kan ha varit något som satte igång diarrén och sen har det lett till en inflammation i tarmen som inte fått tid att läka pga diarrén, och därför har det fortsatt som en ond cykel. I så fall kan det försvinna efter medicineringen. Om det är något som orsakar det så kommer det tillbaka efter medicineringen och i så fall får vi leta vidare.

Så nu hoppas jag att hältan berodde på den stelhet/"låsning" som vet/kiro hittade och behandlade i ryggen. Annars trodde de på kliniken att det kunde vara så att den inte syns nu när hon har vilat, så vi skulle komma tillbaka sen när magen blivit bra och vi kommit igång med träningn lite mer. Så får de fortsätta hältutredningen då.

Känns på det stora hela bra ändå, jag ska ringa för provsvaren på måndag och sen skulle vi ha telefonkontakt ang. både magen och hältan.

Hoppas det löser sej. En häst i flocken som varit lös i magen i många år (men är pigg o glad f ö) har fått Bio Premium http://vetnutra.com/default.asp?pid=41 och efter en vecka rinner magen inte längre. Du kan ha det här i tankarna o ev ta upp med veterinären om ni inte talat om det. (Hästen ovan var det en veterinär som tipsade om det)

*KL*
Fått hem en ny liten Islandshäst. Ska sättas igång lite försiktigt då hon stått i 2 år.
Plus att jag får lite annat och tänka på eftersom pappa är dålig, med oviss utgång. :(
32874004.jpg
[/url][/IMG]

Hoppas det löser sej. En häst i flocken som varit lös i magen i många år (men är pigg o glad f ö) har fått Bio Premium http://vetnutra.com/default.asp?pid=41 och efter en vecka rinner magen inte längre. Du kan ha det här i tankarna o ev ta upp med veterinären om ni inte talat om det. (Hästen ovan var det en veterinär som tipsade om det)

Tack för tipset, hon har redan fått ett liknande preparat (samma bas) som de säljer på kliniken och som de själva använder vid magproblem, tex efter antibiotika och liknande. Det hjälpte inte alls med preparatet, har även testat vanliga hemmakurer utan resultat.

Om hon inte blir bättre nu av foderbytet och avmaskningen så ska hon få något som heter Diarsanyl (tror jag) och det är uppstoppande.

Däremot kommer jag nog att försöka hitta något som jag kan ge som förebyggande sen när det blivit bra. Tror att hon är den typen av häst som behöver extra stöd för att ha en glad mage. Får bara försöka hitta något som funkar för henne. Både det jag köpt på kliniken, Yea Sacc och Bio Premium har samma bas, så jag ska testa något av det.

Vilken söt liten tjej! :) Hur gammal är hon?

Vad tråkigt att höra med alla som är allvarligt sjuka :(

Ja denna vinter är ju helt sjuk. Nästan alla ja känner både ytligt och nära åker in på sjukhus titt som tätt.
Hon är 18 år, och supergo, Har aldrig sett godståg, men tog allt med ro. :)

Ja denna vinter är ju helt sjuk. Nästan alla ja känner både ytligt och nära åker in på sjukhus titt som tätt.
Hon är 18 år, och supergo, Har aldrig sett godståg, men tog allt med ro. :)

Fy vad hemskt.

Hon verkar mysig. Hoppas vi får fortsätta följa er här.:)

Visar hästen hälta är det väl knappast bra att rida den alls oavsett var. Och har man en instruktör som lär ut voltridning kan denne förhoppningvis påtala om hästen är halt.

Jag menar obalans och styvhet. Islandshästar är bra på att dölja smärta och visar inte alltid klar hälta.
Och det är inte bra om man tror att man måste rida på volt för att göra hästen mjuk och balanserad. Det är lätt att tro det eftersom så många lär ut det. Det finns många andra sätt än voltridning som kan göra en häst mjuk, balanserad och stark.

Uteridning kan innebära mycket mer än ridning rakt fram.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
273
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar