Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Till alla!

Hur ofta helt ärligt, markarbetar ni era hästar? och hur ofta rider ni/vecka i snitt!

Väldigt olika. Jag lägger in markarbete när jag känner att det behövs eller när andan faller på. Antingen blir det bara från marken, eller så blir det lite från marken och lite uppsuttet. Men i snitt blir det väl 2-3 gångar i månaden, ibland mer och ibland mindre. Vissa perioder har jag jobbat från marken 2-3 gånger i veckan, ibland har det gått flera veckor mellan gångerna.
Jag rider 3-5 dagar i veckan.

Tackar! Jag hoppas att sitsen blivit bättre på riktigt och att det inte bara är en pösig jacka som lurar ögat för jag har varit lite missnöjd med sitsen rätt länge. :) Spá är verkligen drömhästen för mig, och jag lär mig mycket av henne.

Under vintern har jag inte ridit för någon förrän jag efter lite vånda bokade en endagskurs för Viggi mot allt ekonomiskt vett för tre veckor sedan, han är uppe här en gång i månaden och jag hoppas få råd att vara med iallafall en gång till i vår. Det var värt varenda spänn och gav oväntat bra resultat.

Bland annat visade han hur jag med noggranna långsamma volter i skritt kan få henne att ta i jämnt med bakbenen, ställa henne utåt om hon skjuter över mig åt något håll och lägga pisken mot rumpan när jag stannar henne och backa några steg och direkt gå fram för att få henne att sätta under sig bättre i halterna. Och nu börjar det fungera att lägga pisken mot rumpan för att få henne att sätta under sig bättre även i farten. Ganska basic men mycket effektivt. Man ska alltså inte slå hästen med pisken, bara peta.

I snitt tror jag att det blir fyra dagar i veckan som Spá går och ofta blir minst en av dem på ridbanan för att slippa ge sig ut i mörkret. Nu har det på sistone bara blivit tömkörning/ dubbellongering någon enstaka gång i månaden, men målet är åtminstone en gång varannan vecka. Ibland hinner jag bara motionera henne tre ggr, och ibland blir det fem på en vecka. Har jag ont om tid så får hon ibland springa lös på ridbanan så att det iallafall blir lite motion. Ibland rider jag bara sådär en knapp halvtimme när jag rider ut för att vi båda ska bli lite vädrade, och då försöker jag se till att hon jobbar någorlunda ordentligt så att det ger lite effekt, och ibland blir det bara 15 min springa lös eller sådär 25 min dubbellongering.

Hon har gått på lösdrift med fri tillgång tills den här veckan, plus att hon får ett par dl. Krafft Groov 125 när jag ridit, mest för att jag gillar att ge kraftfoder efter ridning. :) Nu går hon in på nätterna förutom de dagar jag vet att jag inte ska åka ut. På kvällen får hon bara 1,5kg hösilage. Gav 2kg först, men då lämnade hon. Hon är nog ganska mätt när hon kommer in med tanke på att hon äter i princip oavbrutet när hon är i hagen.

Vad gäller tävlingar så hoppas jag komma ut på 2–4st i år häruppe i norr. Det beror på möjligheter till samåkning, och hur ekonomin ser ut, det är ju ganska dyrt att tävla, men roligt, så vi får se. Har sökt extrajobb som jag hoppas att jag får, det förbättrar ju studentekonomin.

Idag är jag glad.

Hämtade hem jättefint hö så nu ska det räcka i ett par veckor, och om jag behöver mer fick jag komma tillbaka och hämta en omgång till, kommer nog behövas eftersom jag ska trappa upp så långsamt när jag går tillbaka till hösilaget. Om det är så att jag behöver fortsätta med hö så hade han en granne som också hade jättefint hö som jag kunde köpa av. Känns skönt att ha den biten avklarad.

Har dessutom ridit en liten runda i det fina vädret, så otroligt härligt att vara tillbaka även om det bara är lugna rundor. Passar på att öva skritt-tölt-skritt övergångar och börjar äntligen få till formen riktigt bra. Hon har lätt för att älga iväg och bli lång och passtaktig i tölten efter en bit. Så jag tror att detta kommer bli väldigt nyttigt och givande för oss.

En annan megahöjdpunkt som verkligen gjorde mig (eller framförallt min plånbok) glad var att jag provade en bomsadel idag. Den ligger bra på henne (tidigare var den lite för smal, men nu har hon gått ner lite så den låg perfekt) men hon går verkligen som en gammal kärring. :angel::p Låg hals som liksom stretar lite framåt, lite struttiga steg och hon går framåt som en snigel. Tölten är urusel när hon väl går fram och till och med hennes starka fina trav är kass. Hon skriker verkligen "Matte det här var inte skönt!!"
Så jag red tillbaka nästan direkt och bytte till min bomlösa och direkt blev hon pigg och framåt, halsen upp i normalläge och mjuk och fin att rida fram till bettet, långa gungande steg och dansar fram i tölt och trav direkt vid drivning.

Tyckte hon var lite stel i ställningen till vänster så jag testade en av massageövningarna jag fick av kiropraktorn och hon släppte direkt efter det. Ska nog börja att gå igenom henne med de andra övningarna också innan ridningen och se om det blir någon skillnad.

Till alla!

Hur ofta helt ärligt, markarbetar ni era hästar? och hur ofta rider ni/vecka i snitt!

Markarbetar väldigt sällan... nåra gånger i månaden.
Rider helst 5-6 gårnger i veckan, men minst 4 iaf

Har dock inte ridit på 3 veckor pga vintern och skador på mig

Elina: Tackar! Jag är väldigt nöjd och glad över henne.
Kul att du är igång igen, och skönt att ha fått tag på bra hö.

Koppen: Håller med dig! Kul uttryck att "Han är så söt att man gnisslar tänder." :laugh:

Skönt att det går framåt :)

KL
Igår sålde jag en av våra hästar till Tyskland, första hästen jag säljer utomlands, så lite kul :)

skritta kan jag gör men bara i ridhuset och hur kul är de?? Ut går inte då hon är sjukt pigg eller snarare het ute och kan bocka och hoppa runt av glädje och med en hand njaaaa.

Och trava och galoppera är svårt då jag inte får upp ryggen på henne och hon gillar inte att gå med sänkt rygg utan bockar då haha så ridningen få va=)

Gör du något från marken då? Du kan ju löslongera och löshoppa så behöver du inte några händer alls. :laugh:
Superkul och nyttigt tycker jag.

*kl*
Älskade häst! (Det här är förresten det tjockaste hon har varit i min ägo och jag har fått slita som en gnu för att få upp henne i vikt, och så har hon knappt en mage.. haha!)
sinfo+trav3.jpg

Carla: Men hon TRAVAR JU! Vad häftigt! Helt otroligt faktiskt att hon klarar det efter den skadan hon hade. Det såg ju onekligen mycket mörkt ut länge.

Gör du något från marken då? Du kan ju löslongera och löshoppa så behöver du inte några händer alls. :laugh:
Superkul och nyttigt tycker jag.

Vi får inte ha hästar lösa i ridhuset, dels är det helspeglar längs ena kortsidan som hästar lätt vill springa in i, Jorunn var på väg rakt in i speglarna en gång innan jag visste denna regel.:crazy:

Och longera kan jag inte =(..Ähh Jorunn får vila de gör hon inte av men hon har lite tråkigt...
Men nu i veckan ryker gipset:love:

Det som funkade bäst på Godi när han blev lite lös, vilket han ofta blev, var loppfrön och bakjäst. Så det var det första jag provade med Sol också, men det hjälpte inte.

Hon har fått loppfrön tidigare under hösten också regelbundet för att förebygga sandkolik. Så fort marken blir torr så de drar upp rötter eller när det blir lerigt så att det kan fastna lera på höstråna ger jag loppfrön, billig försäkring som faktiskt funkar.

Misstänkte att du hade testat både loppfrö och jäst, men ville ändå dela med mig eftersom det funkade så bra på min lilla. Hoppas din också snart blir bätte!

Till alla!

Ärligt talat: unghästarna när andan faller på och jag inbillar mig att det är nödvändigt. Och det kan då gå ut på lastträning (görs om jag har släpet kopplat på bilen i dagsljus, har därmed lättlastade hästar), en kort promenad tillsammans med hundarna (eftersom jag ändå ska ut med hundarna, kan en unghäst lika gärna få följa med på promenaden och härom dagen fick Snorri och Piraten båda följa med) eller, i sällsynta fall, lite tömkörning antingen ur sadelläget eller bakifrån.
Planen är att se om Yngve och Snorri tänker bli inkörda och då är det väl lämpligt att börja tömköra. Det fungerar dock inte under veckorna eftersom det är mörkt när jag kommer hem från jobbet och att påbörja tömkörning på unghäst när det är mörkt känns som en mindre begåvad idé.

Rider 3-4 pass per häst och vecka. Oftast uteritt (i stort sett endast uteritt nu för det är för lite is och snö i paddocken - betonghårt) men gärna ett pass per vecka i paddock normalt sett.
Ibland ridlektion, har dock inte varit mycket av den varan på islänningarna eftersom de är väldigt unga och gröna och jag vill att grunderna ska sitta i hur de tar tygeltag, vikthjälper, halvhalter innan jag rider så mycket kurs. Dock ska Karl få komma igång med kurser här under våren. Kommer att få ganska god tillgång till islands- och dressyrtränare här under våren så jag en gång i månaden får, inom loppet av en vecka, 6-8 pass fördelat på två kursdagar. Alltså: onsdagen 3-4 pass, fredagen 3-4 pass. Då kan jag ha ganska många hästar i träning, och islänningarna ska få åka med och gå 1-2 pass vardera en av dagarna. I februari och mars är det nog ingen idé med Isa eftersom hon knappt är igång, men Karl kan som sagt få börja slita lite mer.:laugh:

Vilket bra jobb du gjort, det är jätteskillnad på henne! Hon ser jättetrevlig ut!

Carla: Men oj vad kul, grattis!

Varit lite off här inne nu ett tag.

Men fått hem denna skönheten för inridning

Vaenting.jpg

En häst i min smak, påminner otroligt mycket om sin son (min Rigel)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Jag undrar om det är okej att jag rider islandshäst? Jag är 163 cm lång och väger 63-65 kg. Jag googlade och fick fram olika...
Svar
7
· Visningar
619
Senast: Edla
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
854
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
327
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
360
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka