Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*
Tackar! Jag hoppas att sitsen blivit bättre på riktigt och att det inte bara är en pösig jacka som lurar ögat för jag har varit lite missnöjd med sitsen rätt länge.

Spá är verkligen drömhästen för mig, och jag lär mig mycket av henne.
Under vintern har jag inte ridit för någon förrän jag efter lite vånda bokade en endagskurs för Viggi mot allt ekonomiskt vett för tre veckor sedan, han är uppe här en gång i månaden och jag hoppas få råd att vara med iallafall en gång till i vår. Det var värt varenda spänn och gav oväntat bra resultat.
Bland annat visade han hur jag med noggranna långsamma volter i skritt kan få henne att ta i jämnt med bakbenen, ställa henne utåt om hon skjuter över mig åt något håll och lägga pisken mot rumpan när jag stannar henne och backa några steg och direkt gå fram för att få henne att sätta under sig bättre i halterna. Och nu börjar det fungera att lägga pisken mot rumpan för att få henne att sätta under sig bättre även i farten. Ganska basic men mycket effektivt. Man ska alltså inte slå hästen med pisken, bara peta.
I snitt tror jag att det blir fyra dagar i veckan som Spá går och ofta blir minst en av dem på ridbanan för att slippa ge sig ut i mörkret. Nu har det på sistone bara blivit tömkörning/ dubbellongering någon enstaka gång i månaden, men målet är åtminstone en gång varannan vecka. Ibland hinner jag bara motionera henne tre ggr, och ibland blir det fem på en vecka. Har jag ont om tid så får hon ibland springa lös på ridbanan så att det iallafall blir lite motion. Ibland rider jag bara sådär en knapp halvtimme när jag rider ut för att vi båda ska bli lite vädrade, och då försöker jag se till att hon jobbar någorlunda ordentligt så att det ger lite effekt, och ibland blir det bara 15 min springa lös eller sådär 25 min dubbellongering.
Hon har gått på lösdrift med fri tillgång tills den här veckan, plus att hon får ett par dl. Krafft Groov 125 när jag ridit, mest för att jag gillar att ge kraftfoder efter ridning.

Nu går hon in på nätterna förutom de dagar jag vet att jag inte ska åka ut. På kvällen får hon bara 1,5kg hösilage. Gav 2kg först, men då lämnade hon. Hon är nog ganska mätt när hon kommer in med tanke på att hon äter i princip oavbrutet när hon är i hagen.
Vad gäller tävlingar så hoppas jag komma ut på 2–4st i år häruppe i norr. Det beror på möjligheter till samåkning, och hur ekonomin ser ut, det är ju ganska dyrt att tävla, men roligt, så vi får se. Har sökt extrajobb som jag hoppas att jag får, det förbättrar ju studentekonomin.