Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

*KL*

Det blev en Zaldi Isafol till damen, nu ska den gå igenom en grovrengöring bara så vi slipper skämmas. Den är äckligt skitig men det gör inget när det finns rengöringsgrejer till sånt ;-)

Vi kämpar på, här om dagen lyssnade hon inte alls på mig när vi skrittade längs vägen så hon gick in i en vägpinne och fick hjärtat i halsgropen och tog en skentud ut på åker men det gick bra iallafall och efter det så lyssnade hon jättebra på mig.

Tölten släpper mer och mer, nu hoppar hon inte jämfota när vi ska tölta och det är ett gott tecken!! Nu har vi tappat galoppen istället men den hittar vi nog snart igen, nu vill damen bara trava?

Jag måste dock lära mig att RIDA, jag är ringsrostig som fasen. Jag ska kolla upp om det finns några bra kurser i närheten av oss så att vi inte förstör allt som tränarna har gjort när hon stod där för det är det sista jag vill.

Jag är jättenöjd med henne och ångrar inte en sekund att jag skickade iväg henne på träning även om det var på andra sidan Sverige och jag inte fick se henne dom sista månaderna.

Jag har bara haft en tränare som gav mig aha upplevelse, en dressyrtränare som verkligen var guld!

Har ifs bara ridit för en islandstränare och ansåg mig kunna mer än henne, väldigt besviken.
Men ska inte ge mig förren jag hittar rätt igen :) dock blir det om något år.

Ja, och du är bokad om 2 år om jag så ska behöva köra upp med hästen min! haha

Ja det är underbart :) Jag mår bra när jag rider så jag kommer nog ta nån liten, försiktig tur på Fengur nån gång ibland framöver också! Unghästen har jag inte ridit sen årsskiftet för det känns för riskabelt att rida busig unghäst som inte har koll på benen ;)

*kl*

Nu vill jag gärna höra allas åsikter och erfarenheter gällande avvänjning. Ganti ska anvvänjas nu inför flytten som närmar sig så småningom. men jag är osäker på hur jag ska göra :crazy: det finns ju så många olika metoder och jag som aldrig vant av ett föl innan har ingen aning om vilka som är bra och vilka som är dåliga. Hur har ni andra gjort?

*kl*

Filipus häromdagen:

Han har gått ner en hel del i vikt, och nu måste jag införskaffa en ny sadelgjord eftersom den nuvarande börjar bli för lång.. :D

Vi har oftast haft 2 föl & då har vi delat dem från mammorna på nätterna, sedan har de fått stå inne några dagar, och sen brukar mammorna oftast inte låta dem dia..

Jag trodde att jag sålt en häst, hade skrivit kontakt & skickat över, väntade bara på pengarna, får då ett mail om att köparen drar sig ur.
Man blir så besviken, trött på alla oseriösa häst "köpare"

En häst är inte såld förrän kontraktet är påskrivet, att dra sig ur ett köp innan det är fullbordat kan man knappast kalla oseriöst.

Ett tips är att börja med grönsåpa varmvatten och en mirakeltrasa, det får den mest äckliga sadel att se fräsch ut.

Det beror lite på hur stoet och fölet har beter sig. Vissa ston sköter ju avvänjningen själva i princip medan andra måste ha hjälp på traven. Jag själv föredrar att dela dem på nätterna och sen att de går i hagen tillsammans och när det funkar bra delar man även på dem längre och längre stunder dagtid såvida stoet inte sköter det själv.

Alltid lika roligt!

Jag måste köpa ny sadel för att min har blivit för bred, inte lika roligt ;)

tina_sj: håller faktiskt med Lobelia och hur kul är det om köparen börjar bråka efter affären? nä hellre bli av med dem innan allt är klart.

+ fjordtokan: Tack för tipsen, det verkar vara vanligast att man håller dem separerade antingen på dagen eller på natten för en tid så jag kommer antagligen göra så att jag låter lillkillen gå kvar i hagen med de andra och ta in hans mamma över dagen eller så. Men hur länge brukar man behöva hålla på så? Ganti är ju redan väldigt självständig, har tror inte han kommer bry sig nämnvärt när mamma försvinner iväg, men man vet ju aldrig...

Kl

Idag har Meyja varit med ute på ridtur igen!
wpid-dsc_1708.jpg

wpid-dsc_1709.jpg

Visst e hon för söt i sina reflexer?

Hovslagarn var ute en extra gång imorse o verkade Meyja. Han var mycket nöjd med resultatet av det nya medlet jag köpt för hennes bärrandsröta. Hålen växer ut jättefint o e helt "hårda" i botten nu, dvs inget pågående angrepp! Känns hur skönt som helst efter flera månaders kämpande mot svamp o bakterier.

O Andi blev så fin i sin ridgrimma de luxe!
wpid-dsc_1683.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
271
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar