Sv: Snack och alltiallotråden!
Jag tycker det är helt OK att börja tömköra en åring lite, tycker faktiskt det är OK att sätta dem för vagn enstaka gånger också hösten då de fyllt ett. Ingen belastning. Däremot att träna dem regelbundet så unga, ser jag ingen vits med.
då vänder jag på frågan och frågar dig, vad ser du för vits med att spänna för en 1åring och köra den om den endå inte skall belastas/tränas för kondition osv?
Tycker det är lite oroväckande med 3½-åringar (alltså de som är födda -08) saluannonseras som inridna och är då ridna i fyra gångarter. Det tycker jag känns för tidigt.
Tycker det är OK att i den åldern sadelvänja, kanske låta en lätt person sitta i fem minuter men sedan räcker det.
En treåring kan man väl köra, om man vill jobba med den (vilket i sig är förståeligt när man äger en häst; att man vill göra något mer med den än att titta, klappa och klia).
Men köper man en häst som är yngre än den ålder då de skall tränas hårt så får man ju ha tålamod man kan ju inte köra/rida den bara för att man råkar äga en 1åring och inte har något tålamod.
Jag har ägt glampi sen han var 4månader skulle jag börjat rida honom då som 1åringar när jag tog hem honom bara för att jag hade han hemma.
alltså jag ser verkligen inte varför man skall jobba med för unga hästar de jobbar naturligt när de leker i hagen med jämnåriga kompisar i stora kuperade hagar, sen kan man givetvis börja lite försiktigt med dem och sakta öka träningen vart efter(nu talar vi om år här inte månader).
alltså jag håller med jag ryser i hela kroppen och blir så förbannad rent ut sagt fattar inte folk att de stackars hästarna kommer få skador för livet, inte nu kanske, men längre fram.
men folk kan ju bara se pengar och de har inget tålamod, de kan inte se framtiden de ser bara nu nu nu och skiter i hur hästarnas kroppar klarar det eller inte.
givetvis ställer en arbetsvillig unghäst upp och jobbar för glatta livet för sin ryttare men det är ju VI som ska ha kunskapen och begränsningen att inte pressa dem när de är så unga.
att folk inte fattar det gör mig riktigt förbannad