Snabbt svar ang spenat

nordsvensken

Trådstartare
Blev så sugen på att göra spenatstuvning till lunchen här... Vad tror ni, vågar jag låta dottern som fyller 1år om en vecka äta det? Man ska ju inte ge spenat under 1 år, men det händer knappast något trolleri dagen då de blir 1, menar jag!
 
Sv: Snabbt svar ang spenat

Jag skulle låta henne smaka, utan tvekan.

Du behöver ju inte ge henne jättemycket.

En vecka mer eller mindre kan knappast spela någon roll.
 
Senast ändrad:
Sv: Snabbt svar ang spenat

jag hade låtit henne smaka en bit, en vecka hit elelr dit gör ingen skillnad.
 
Sv: Snabbt svar ang spenat

jag fick för mig spenat skulle undvikas tills dom var 4-5 år? vart sjutton har jag hört det? *förvirrad*
 
Sv: Snabbt svar ang spenat

jag fick för mig spenat skulle undvikas tills dom var 4-5 år? vart sjutton har jag hört det? *förvirrad*

4-5år?! Hur tusan skall ungen överleva så länge utan spenat?! :eek: :D Jag tror hon kommer älska det, men nu blev det ju inte till lunch idag ändå.

Skulle vara intressant att höra varifrån du fått den ideen! (som jag för allt i världen hoppas inte är sann!)
 
Sv: Snabbt svar ang spenat

jag fick för mig spenat skulle undvikas tills dom var 4-5 år? vart sjutton har jag hört det? *förvirrad*

Nixpix :D , läste senast idag att det är ett årsgräns för spenat, mangold och honung. Så mumsa på! Det har med bebsiens njurar att göra.
 
Sv: Snabbt svar ang spenat

Vad är det i spenat och liknande om gör att man ska unvika det till dom?
Bara nyfiken sådär, bra att lära sig inför framtiden :)
 
Sv: Snabbt svar ang spenat

Almas har ju njurskador så då kanske man borde vara försiktigare? Ska höra med läkaren vid lämpligt tillfälle!
 
Sv: Snabbt svar ang spenat

Om jag inte minns fel hade det att göra med att syreupptaget i blodet kunde försämras om barn under ett år äter spenat, mangold, nässlor etc.
 
Sv: Snabbt svar ang spenat

Ok :)
Då förstår jag, tur att man fick veta det med tanke på hur mycket såtn vi brukar äta.
Påverkar sånt amning också?
 
Sv: Snabbt svar ang spenat

Nitratet kan omvandlas till nitrit (eller om det var tvärtom?) och bebisars njurar är alldeles för outvecklade för att kunna hantera det.
 
Sv: Snabbt svar ang spenat

Om jag inte minns fel hade det att göra med att syreupptaget i blodet kunde försämras om barn under ett år äter spenat, mangold, nässlor etc.

Nej, det har med njurarna att göra. De är inte färdig utvecklade nog innan ett års ålder. Så om TS bebis har njurproblem skulle jag nog prata med läkare först!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 420
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 226
Senast: Blyger
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 098
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp