Snabba svar tack - varför gör hon så här?

Grålly

Trådstartare
Idag när jag var och gav min häst lunch märkte jag något jag aldrig sett henne göra. Jag gick till henne, och pratade med henne, märkte då inget konstigt. Jag gick och hämtade hö och la det på backen, och bara för att få henne att förstå att jag bestämmer när hon får äta (har haft problem med att hon tar mat ur handen/famnen) så brukar jag inte låta henne äta förrän jag säger "varsågod".

Hon gick mot maten, jag sa "Nej" och hon fortsatte, då gick jag på henne och hon backade. Jag berömde, och lät henne sedan börja äta.

Det gjorde hon, men hon började också skaka på huvudet som en galning. Upp och ner, åt sidorna, med ca 5-10 sek mellanrum. Hon kunde inte riktigt stå still och äta, hon vände på sig, skakade på huvudet, åt, osv. Jag har aldrig sett henne göra såhär förut! Hon verkade inte ha ont, mest väldigt irriterad över något. Öronen var spetsade framåt nästan hela tiden, och hon visade inga tecken på ilska mot mig.

I övrigt märkte jag inget konstig. Hon åt på en gång, med god aptit, hon hade skitit, hon var glad och kom fram när jag gick dit, jag lyssnade på hennes mage och den lät normalt. De har alltid fri tillgång på vatten. Det var först när hon började äta som det här konstiga började.

VAD SKA JAG GÖRA?

Jag spelade in en liten film, här: http://ellen.zoomin.se/P718782

Tyvärr har jag inte hunnit vända på den, men det ska nog gå att se ändå.

Senast ändrad:
Sv: Snabba svar tack - varför gör hon så här?

Headshaking.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, har läst en del om det, men någon får gärna berätta. Varför kommer det när hon ska äta? Du får gärna skippa :eek: jag är nog rädd redan.

Jaha, vad fan ska jag då göra? Nä, nu far jag dit.

Hon kanske bara ville jaga iväg någon misstänkt mattjuv?:idea:

På filmen ser det ut som om det kommer någon från höger/snett bakom filmaren. Alltså jag ser ingen - men det ser ut som om hästen reagerar på någon som kommer eller närmar sig.
Kan det stämma?

Hon kanske bara ville jaga iväg någon misstänkt mattjuv?:idea:

Den tanken slog mig också, och kändes som det bekräftades när hon vänder rumpan mot dig (TS)....

Men du får väl hålla henne under uppsikt, kolla hur hon beter sig ikväll när hon får kvällshöet.

hej, hon kanske har fått snö i öronen sen kan det ha smält och när hon böjer sig ner så riner nig vattnet och det kanske hon tycker är obehagligt. det skaulle i varje fal jagtycka om jag hade vatten i öronen.
Men hon var jätte fin :D

Hon kanske bara vill äta sin mat ifred? Även om hon inte ser sur ut eller så så kanske hon kände sig irriterad av att vara "övervakad"?

Headshaking ser värre ut än det där, jag tror inte att det är det. Då skakar de på huvudet väldigt snabbt.

Ta det lugnt, det är säkert ingen fara, men det är ju bra att ha uppsikt över om det fortsätter. Kanske har hon någon vass tand? Hö kanske fastnade eller nåt?:smirk:

Lycka till!

Kan det varit ngt i höet som stack till eller irriterade ?
Hej från hambo

Det börjar luta mot att det är mig hon har problem med. När jag tänker på det så har hon blivit jobbig på senaste tiden, bl.a. har hon börjat gå iväg från mig i hagen. Jag har funderat mycket på det, och försökt variera arbetet, men jag tror att det helt enkelt är så att hon försöker ta över ledarskapet. Hon är alltid jättepigg och glad när vi arbetar, öronen framåt, lyssnar på mig, jag berömmer alltid henne kolossalt när hon gör rätt och hon har bara blivit trevligare och trevligare inom ridningen. Allt funkar perfekt när jag väl fått henne att självmant sätta huvudet i grimman (jag gör alltid det, försöker aldrig tvinga henne), hon är jättelätt att handskas med.

Våran historia ser ut så här:

Jag köpte henne i maj 2005. Då hade hon blivit mobbad av hela hästflocken hon var med, hon hade fång, ägarna var livrädda, och inte en människa fick komma nära henne. Allt började funka mellan oss, vi red ut, och bara hade kul. I somras började vi rida lektion, och det hade ingen av oss gjort förut. I början fick jag lära mig att styra, men allteftersom vi utvecklades så kom vi ju framåt i ridningen. Trav på volt tyckte hon var pest, det var ju jobbigt. Hon hade aldrig behövt göra något hon inte ville. Nu går hon i trav med ett litet ljud, och min tränare tycker att hon ser väldigt positiv ut när jag rider. Som sagt, allt går bra. Jag åkte iväg på prao veckorna 45-46 och efter det har hon varit svårfångad i hagen, och varit lite sur. Mina föräldrar har tagit hand om henne, och de är inte de mest konsekventa som finns. Hon har ju stått de här 2 veckorna, och därför blivit lite bekväm, kan jag tänka mig. Hon är fortfarande lite svårskodd, och visar tydligt när hon inte tycker om någon. Jag har fått vara ganska hård med henne för att hon lätt kan försöka ta över ledarskapet.

Så, det är säkert mig hon testar. Nu när jag gick dit såg jag inget skakande, jag tog på henne grimman, gick lätt, tog in henne, borstade, hon var jätteglad. Jag förde tillbaka henne, och när jag gick in i hagen igen så vände hon rumpan mot mig. Där har vi ytterligare en grej.

Hon har skitit nu när hon var inne, hon drack och var som sagt helt vanlig. När jag satte ut henne i hagen skakade hon litegrann, och mest när jag gick mot henne. Det är nog jag som är problemet.

Jag märkte även att hon kliade sig på vänster framben i samband med att hon skakade på huvudet, kan det vara något där?

Ingen kommer där. Det är väl mig hon reagerar på.

jag tycker det verkar som om hon reagerar över höet, kanske där fanns tex kattpiss som satte sig i näsan på henne? såg aldrig att hon kliade sig mot benet, men väntade på att hon skulle göra det. ett sätt att bli av med klåda eller obehag eftersom hästar inte har fingrar att pilla med. något hon stack sig på kanske? höet kanske fastnar i tänderna?

hm, hon kanske bara blir störd av att du står där när hon äter och vill vara ifred?

Här finns inga katter, på många mils radie, dock brukar det vara harar i höet. Men det känns lite långsökt. Hon kliade sig max 2 gånger när jag var där första gången, så det kom väl inte med på film. När jag var dit senast kliade hon sig ca 2 gånger, nästan direkt efter varandra. Höet fastnar i tänderna? Ja, visst kan det vara så.

Ja, det kan så vara.. Men hon har aldrig gjort så förut, och har inte reagerat på att jag finns där. Hon kanske håller på att bli brunstig? Hon har oregelbunden brunst och blir en helt annan häst då, sur och jävlig. Jag brukar lämna dem ifred när de äter, men nu vart jag ju orolig och stannade därför kvar.

Jag tycker att det ser ut som att hon har satt i halsen. Ibland blir de för glupska och tuggar inte ordentligt. Både mammas valack och min häst har betett sig på liknande sätt och båda är hästar som haft forderstrupsförstoppning, min har haft det två gånger.

Det är ganska allvarligt om det fastnar "på riktigt" och kan skapa kroniska problem. Om hon gör såhär fler gånger så känn på strupen, ibland kan man känna att det sitter en "boll" där. Då masserar man med långa tag uppifrån och nedåt. Hjälper inte det och det inte släpper av sig själv bör man ringa vet. (har för mig att det är inom 10 min).

Nu har jag pratat med min hovslagare/tränare, och han sa att hon skakar på huvudet för att få bort mig. Jag blev extremt lättad faktiskt, tur att det inte är något fysiskt i alla fall. Vi har ingen hästtransport, jag är ensam hemma och har inget körkort, och vi har långt till närmsta veterinär. Tack för alla svar! Uppdatering kommer eventuellt senare ;)

Nu har jag pratat med min hovslagare/tränare, och han sa att hon skakar på huvudet för att få bort mig. Jag blev extremt lättad faktiskt, tur att det inte är något fysiskt i alla fall. Vi har ingen hästtransport, jag är ensam hemma och har inget körkort, och vi har långt till närmsta veterinär. Tack för alla svar! Uppdatering kommer eventuellt senare ;)

Ja jag är också helt övertygad om att det hon gör är för att hon är irriterad över att du står och tittar på henne när hon äter. Så här gör ofta mina hästar både ute i hagen och i stallet om någon annan kommer i närheten av det "goda" som ska ätas.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 645
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 592
Senast: Bison
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 294
Senast: Liran
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 767

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Malignt melanom?

Hästrelaterat